UTM :: Kursus Pra-Pengurusan Persatuan Mahasiswa UTMIC

UTM :: Kursus Pra-Pengurusan Persatuan Mahasiswa UTMIC

Ketika semua orang menyambut Nari Natal (merry christmas to all my friends esp Joyce, Esya dan rakan-rakan...hohoho..), saya bersama 128 lagi pemimpin pelajar dalam persatuan telah mengikuti Kursus Pra Pengurusan Persatuan anjuran Pejabat Hal Ehwal Pelajar UTMIC. Program ini telah diadakan selama 3 hari bermula 25 Disember sehingga 27 Disember 2009 bertempat di Dewan Jumaah, UTMIC, Kuala Lumpur.

Saya telah pergi ke kursus ini atas tiket JKM, KSJ di mana saya berada di bawah Jabatan Akademik dan Pengantarabangsaan, jabatan naungan Encik Mohd Sharil Abdullah, yang juga sebagai penyelaras kursus ini. Pada jangkaan permulaan saya, saya ingatkan kursus ini bosan dan kurang input. Ternyata jangkaan saya meleset. Alhamdulillah, kursus inilah yang banyak menyedarkan saya apa itu daya kepimpinan.

Saya akui, pabila berkawan dengan orang-orang hebat, semestinya kita terdorong untuk menjadi seperti mereka. Memang benar apa yang dikatakan oleh pujangga. Kawan itu adalah salah satu faktor terbesar mengapa kita boleh jadi seseorang. Jika baik kawan kita, maka baiklah kita, jika sebaliknya, pandai-pandailah fikir sendiri.

Ok, berbalik kepada kursus ini. Pada hari pertama, kami semua mengikuti sesi ceramah hala tuju UTM oleh Encik Sharil sendiri. Beliau dalam sesi ceramah menyatakan, pihak universiti memang mengharapkan mahasiswa UTM menjadi orang yang terbaik daripada segala aspek. Berdasarkan pada Dasar Trasformasi Pembangunan Mahasiswa UTM, pembangunan mahasiswa UTM ditekankan pada konsep JERIS iaitu Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sahsiah selaras dengan kehendak semasa negara yang sedang pun mengalami proses globalisasi.

Seterusnya, kami mengikuti pula bengkel untuk menghasilkan berita dan juga cara untuk menjadi pengucap awam yang baik. Ceramah ini telah disampaikan oleh Puan Siti Salamah, Ketua Bahagian Pejabat HEP. Beliau menekankan bahawa cara kita berkomunikasi adalah penting kerana ia mencerminkan bagaimana peribadi seseorang itu.

Dalam kursus yang berlangsung selama 3 hari ini, antara aktiviti yang saya ikuti lagi adalah Ceramah NLP (Neuro Linguistik Programming) yang disampaikan oleh En. Sharil, sesi LDK yang tidak kurang mencabarnya dan juga Explorace UTM yang banyak menguji minda dan mental para peserta.

Sesi explorace ini berlangsung di Taman Tasik Titiwangsa dan dijalankan pada waktu petang. Menambahkan lagi cabaran explorace ini adalah ia dilaksanakan pada waktu hujan. Pada sesi ini, para peserta diminta melengkapkan cabaran di setiap stesen dengan cemerlang dan jika gagal, pasti ada hukumannya. Sesi ini berakhir pada jam 6.30 petang.

Apa yang menarik perhatian saya pada sesi explorace ini adalah ketika saya berada di checkpoint terakhir. Huhuhu, sesi makan 'tanah' kut... (Eh, Idham makan tanah...??) hahaha..Tu la pasal. Pada checkpoint terakhir ini, fasilitator yang menjaga bahagian ini adalah Kak Wafak. Saya tertarik dengan kesimpulan yang diberikan beliau.

Firman Allah pada ayat al-quran (Surah al-Baqarah) yang bermaksud,

" Sesungguhnya Allah membebankan sesorang mengikut kemampuan seseorang itu"

Ya, memang tepat sekali firman itu buat seseorang yang bergelar pemimpin. Amanah yang Allah SWT beri pada kita memang sesuai dengan kemampuan kita. Oleh yang demikian, kita perlulah melaksanakan amanah Allah dengan baik supaya kita tidak menyesal di hari kemudian kelak. Tahniah kepada Kak Wafak kerana menyedarkan saya dan saya mengakui beliau memang layak untuk jadi pemimpin UTM sebagai MPP.

Huh, kalau nak cerita seluruh kursus ini memang punuh blog ini. Apa yang saya dapatkan simpulkan disini, kursus ini memang banyak inputnya dan saya ingin ucapkan tahniah kepada Encik sharil dan juga AJKnya kerana berjaya menganjurkan kursus yang ringkas tapi bermakna.

Owh, nampaknya jam di tangan saya dah menunjukkan tepat jam 2.42 petang. Its programming class time... Bertemu kita di lain catatan. Assalamualaikum dan salam satu Malaysia.

Macam-macam ada!

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia. Bertemu kembali dalam blog cak-lempong. Alhamdullilah, syukur ke hadrat Illahi kerana memberi ruang dan peluang kepada saya untuk menulis lagi. Erm, sebelum terlambat, saya ingin mengucapkan selamat Tahun Baru Hijrah 1431 kepada seluruh umat Islam di dunia. sesungguhnya peristiwa hijrah nabi Muhammad SAW mengajar kita agar sentiasa berhijrah kepada keadaan yang lebih baik. Oleh yang demikian, saya mengajak rakan-rakan saya untuk tanamkan azam baru dan tekod baru untuk menuju arah yang satu.

Minggu ini saya boleh simpulkan sebagai minggu macam-macam ada. Allah, teringat pula kepada Pak Cik MMA yang popular melalui iklan ASTRO tue... (Marilah kita sedekah al-Fatihah kepada beliau). Memang besar impak lakonan beliau semasa iklan itu mula-mula keluar. Kenapa minggu ini macam-macam ada bagi saya? Jom saya akan terangkan satu persatu....


Final Bola Sepak Sukan SEA 2009: Malaysia menentang Vietnam di Laos, menang 1-0 hasil jaringan sendiri pihak lawan.


Pertama, minggu ini pasukan bola sepak negara kita berjaya menamatkan kemarau 20 tahun emas dalam acara Bola sepak sukan SEA 2009 di Laos. Pasukan bawah 23 negara kita menang 1-0 keatas pasukan Vietnam, itupun melalui gol sendiri daripada pemain Vietnam. Memanglah atas kertasnya menang, tapi menang tidak bergaya.. Tidak perlu dibanggakan mengenai kejayaan itu sebaliknya berusaha perbaiki kelemahan sehingga pasukan negara kita gagal menjaringkan gol sepanjang 90 minit perlawanan.

Kedua, sambutan maal hijrah dalam kalangan budaya masyarakat kita. Tidak dinafikan bahawa negara kita memang kaya dengan cuti. Malah, Maal Hijrah pun diberi cuti. Akan tetapi, pernahkah kita terfikir akan rasional mengapa kerajaan memberikan cuti sebegitu? sudah pastilah kerajaan mahu kita bersama menyambutnya dengan keluarga dan rakan-rakan di masjid, surau ataupun dalam komuniti. Ini tidak, amat meyedihkan apabila kita melihat surau-surau, masjid-masjid lengang tanpa orang, malah lebih teruk saya katakan seolah-olah sudah mati. Bagi yang mengimarahkan masjid dan surau pada malam maal hijrah, saya ucapkan tahniah kerana andalah orang yang telah ditakdirkan Allah untuk menjadi tetamunya pada malam yang mulia itu.

Ketiga, secara jujurnya minggu ini adalah minggu mencabar buat saya, saya terpaksa bertarung antara kepentingan kerja dan belajar. menjadi seseorang dinamik adalah teramat sukar tetapi sekali kita sudah mendapat rentaknya, insyaAllah kejayaan di depan mata. Saya mula mengalami tekanan yang teramat sangat dan saya harap supaya Allah permudahkan urusan jihad saya. Alhamdullilah, saya amat bersyukur kerana dikurniakan kawan-kawan yang amat memahami terutama orang yang saya sayangi, ibu bapa saya, kawan-kawan dan juga rakan dalam jabatan. Terima kasih semua dan saya akan lakukan yang terbaik untuk diri saya dan semua amnya...

Setakat inilah coretan saya, saya ingin mengucapkan ahlan wasahlan hijriah 1431 dan semoga kita menjadi lebih baik dari hari sebelumnya...

JKM : Kursus Kepimpinan JKM 10/11

Duduk di meriam yang dipamerkan di Muzium Tentera Darat, Port Dickson, NS

Alhamdulillah, bertemu kembali. Apa khabar semua? Sihat? Pada hari ini saya menulis kembali mengeluarkan apa yang tersirat di hati kecil ini. Huh, sebenarnya saya baru sahaja mengikuti kursus. Bukan kursus Biro Tatanegara (BTN) tetapi Kursus Kepimpinan Jawatankuasa Kediaman Siswa Jaya, UTMIC, KL.

Memberi arahan kepada kumpulan saya, G2

Pada asalnya, saya tidak berniat pun hendak pergi. Maklum sahajalah, sepatutnya pada hari rabu, khamis dan jumaat saya ada komitmen lain di tempat kerja saya di Petrosains, tetapi setelah rakan saya Shahid Suhaimi berjaya meyakinkan saya untuk pergi dan mengadakan perbincangan kembali dengan pengawai Petrosains, saya bulatkan hati untuk pergi. Alhamdulillah... Kalau nak diikutkan, memang sengaja saya mencari pasal untuk menyusahkan diri untuk mengikuti kursus ini. Tetapi saya amat yakin bahawa di sinilah platfom untuk saya memperbaiki diri kepada yang lebih baik.

Di ruang masa Muzium Tentera Darat, NS

Kursus ini diadakan selama 5 hari dari 7-8 Disember 2009 di Kediaman Siswa Jaya dan 9-11 Disember di NUBE Training Centre, Port Dickson, NS.Secara jujurnya, inilah kursus yang memaksa saya untuk membina peribadi mentaliti yang kuat dan utuh kerana para fasilitator banyak bermain tekanan psikologi kepada bakal pemimpin JKM.

Saya dan replika pemimpin British

Antara kenangan manis kami di sana adalah;
1. Berjaya mencipta sebuah lagu rasmi untuk JKM

JKM Siswa Jaya

Kami ahli JKM,
Kediaman Siswa Jaya,
Bersatu berganding bahu,
Tuk mencapai visi dan misi.

Berat sama dipikul,
ringan sama dijinjing,
Apa yang paling penting,
Kerjasama dalam memimpin.

Kami siswa siswi,
Berikirar dan berjanji,
Berkhidmat seikhlas hati,
Tak minta disanjung tinggi.

JKM, JKM,
JKM Siswa Jaya

Lirik : ABS, Idham Mahdi, Noor Syukri, Aiman Marzuqi dan geng tempat duduk belakang bas
Lagu : ABS dan geng

Acara riadah di Pantai PD

2. Dapat kawan baru dan merapatkan hubungan siratulrahim antara ahli KSJ

3. Memakai kostum ala-ala Superman dengan kain pelekat dan apron semasa hari pertama kursus di Port Dickson. (Nie semua kerja Encik Najib la nih, pakai pakaian macam tu dan jalan-jalan satu pd untuk cari orang untuk tumpang memasak. Ala, mcm cerita musang berjanggut tu lah)

4. Ahli kumpulan masuk air jer semua (G2 yang selalu ditimpa masalah jer, sekali sahaja pengalaman nie. Cis, tak guna punya ABS... hahaha)

5. Berkerja keras untuk menyiapkan tugasan sehingga tidak tidur.

6. Panggil kem komandan semasa game 'menghayati keindahan malam' dengan password "Gajah makan kuaci". Tak pasal-pasal terus kena ikat kaki di situ.. hahaha

7. Dibahan oleh Encik Najib semasa sesi perlantikkan Jawatankuasa JKM KSJ 10/11

8. Dapat nama baru, adik Encik najib sebab berkepala botak.. Hahaha

Jabatan Akademik dan Pengantarabangsaan

9.Perbentangan aktiviti mendapat reaksi positif daripada felo KSJ terutama pengetua.

Apa-apa je lah. Tetapi apa yang saya mahu tekankan disini, kursus ini sememangnya berjaya memberikan imput berguna bagi saya. Banyak pengalaman manis yang saya tempuhi, tidak kurang juga pengalam pahit, tetapi biarlah saya simpannya ke dalam hati. Ia sangat bermakna buat saya.

Diatas kereta kebal milik ATM

Berikut pula adalah senarai Ahli Jawatankuasa Tertinggi JKM 2010/2011

Presiden : Mohd Shahril
Timb Presiden : Mohd. Hilmi
Naib Timb Presiden : Asmira Marzuki
Setiausaha : Siti Nornadiah
Naib Setiausaha : Ilya
Bendahari : Shuhada

Ketua Jabatan

Keusahawanan : Asyraf

Akademik dan Pengantarabangsaan : Wan Muhammad Idham
Shafiah
Mohd Luqman

Multimedia dan Seranta : Wan Muhd. Irfan
Mardiah
Saiful

Sukan dan Kebudayaan : Aahmad
Aizat
Nurida

Kerohanian dan Sosial : Hazwan
Umira
Shukri




1 Tahun : Anugerah Kec. Kokurikulum Kebangsaan 2008


Hai, bertemu kembali. Apa khabar semua? Sihat ya? Alhamdullilah. bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih lagi diberikan ruang dan kudrat untuk menulis dalam blog saya. Erm, hari ini saya ingin mengimbas kenangan saya ketika menerima Anugerah Kecemerlangan Kokurikulum Kebangsaan 2008 di Pulau Pinang. Erm, alhamdulillah. Ini semua adalah hadiah saya kepada semua rakan, guru dan juga ibu bapa saya yang banyak menyokong saya dibangku sekolah. Terima kasih semua.

Nak kata lepas terima anugerah ini, jadi popular tu, tidaklah popular mana. Tetapi saya merasakan bahawa segala kerja keras saya dan bidang yang dipandang enteng pelajar yakni kokurikulum berbaloi. Ye lah, dapat penghargaan dan perhatian sehingga ke peringkat yang tertinggi dalam negara. Alhamdulillah.

Apabila masuk ke universiti, ramai yang mempersoalkan mengapa saya dipilih menerima anugerah ini. Hahaha... Ye lah, mereka pelik. Saya nie kenit orangnya. Nak kata berbadan atlet, tidak nampak langsung. Nak kata bijak dalam persatuan, mungkin sikit-sikit kut... Hahaha...Jawapan saya pada mereka, semua ini kuasa Allah. Dia sahaja yang menentukan tenggelam timbul nasib hambanya.

Pada 2 Disember 2008, sebaik sahaja saya selesai mengambil Sijil Pelajaran Malaysia kertas Lukisan Kejuruteraan pada jam 4.30ptg, saya terus bertolak ke Pulau Mutiara Pulau Pinang. Perjalanan selama 4 jam 30 minit dalam kereta Perodua Kelisa yang dipandu oleh Puan Yusliza bt. Mohd Ali, cikgu Bahasa Melayu saya dan juga guru penasihat KRS yang disertai saya. Sepanjang perjalanan, kami berbincang mengenai sekolah, kokurikulum dan KRS. Ye la, dah tidak ada topik nak cerita kan? Takkan la nak cerita pasal rumah tangga pula... hahaha...Jangan marah Cikgu Yus...

Erm, ketika itu di Pulau Pinang panas dengan isu pilihan raya Anwar Ibrahim di Permatang Pauh. Lebuh raya di sekitar kawasan pilihan raya di penuhi dengan sepanduk parti-parti yang bertanding. Aduh, memang banyak sungguh bendera BN dan PKR disitu.

Kami sampai sahaja di Pulau Pinang, kami disambut oleh Pengawai Perhubungan (LO) untuk ke hotel penginapan kami di Hotel Summit, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Malam jugak la kami sampai. Huh, penat sungguh. Sesampai sahaja saya disana, saya terus tidur di dalam bilik...Fuyoo, bilik hotel untuk saya seorang kut... Muka bangga jer kelaur masuk bilik. Ye la, free tinggal kat hotel punya pasal.


Keesokkan harinya, saya bangun awal dan bersiap untuk raptai anugerah malam itu. Saya memakai baju SMTKL dengan berlambang KL lagi. Bangga kerana saya merupakan anak jati KL dan mewakili KL dalam anugerah tertinggi kokurikulum di perinhgkat kebangsaan. anugerah ini merupakan satu perhormatan buat saya kerana saya merupakan pelajar KL pertama yang menerima anugerah ini sejak diperkenalkan beberapa tahun lepas dan juga Pelajar SMT pertama yang berjaya sampai ke peringkat ini. Alhamdullillah, syukur...


Pada pagi itu, pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia memberi borang untuk mengesahkan aktiviti dan pencapaian saya dalam kokurikulum. Selepas itu, raptai dijalankan. Saya sempat berkenalan dengan rakan-rakan baru dari negeri lain yang sama-sama menerima anugerah ini. Negeri yang berjaya merangkul anugerah Kokurikulum dalam kategori Pelajar Lelaki (M) adalah dari Pulau Pinang, WPKL, Perlis, Kelantan dan Terengganu.

Wah, pada sesi raptai itu, saya amat bangga kerana menerima anugerah senyuman paling lawa semasa sesi raptai...Huhuhu, bangga sangat beb. Keluar jer dari dewan lepas raptai, semua orang minta tandatangan...hahaha (ye ker cik Idham oii)... Pada petangnya, tinngalllah saya berkeseorangan kerana Cikgu Yus berkunjung ke rumah saudaranya di Pualau Pinang. Maka saya pun bersama-sama dengan rakan baru saya berkunjung ke The Mall, Pualau Pinang. Alah, sebelah hotel tu jer. Tidak ada apa pun, macam pusat beli belah biasa sahaja. Saya sempat menikamati KFC bersama-sama rakan-rakan baru saya. erm sedap tau. Hingga menjilat jari... (Ceh, promote KFC la pulak mamat nie)

Hahaha, ok..Tutup cerita disitu. Maka, malam pun menjelang. Pada jam 6.00 petang, saya bersiap-siap untuk menghadiri salah satu detik yang paling bermakna dalam hidup saya. Selepas sahaja bersolat maghrib dan buat solat sunat hajat serta sujud syukur, saya turun ke bawah dfengan rasa rendah diri dan istiqamah. Ye la, saya sedar semua ini datang dari Allah SWT. Ianya hanyalah pinjaman semata-mata.

Erm, setelah mengambil tempat di dalam dewan, rupa-rupanya ada goodie bag la...Wah, gumbira bebenor la saya dapat goodie bag mcm tu...Dalam tu ada tuala, kerepek dan juga asam. Hurm, dah memang sinonim Pulau Pinang ini kalau tidak dengan asamnya.. Hahaha... Layan je lah...

Dipendekkan cerita, saya selamat menerima anugerah yang berprestij itu. Saya bangga kerana ia bukan sahaja melibatkan maruah sekolah saya, malah saya hadir selaku wakil WPKL. Alhamdullilah. Sekalung tahniah juga saya ucapkan kepada semua pemenang Anugerah Kokurikulum Kebangsaan 2008 terutama buat kontinjen KL iaitu Saudari Nik Nadiah Fatihah bt Hani Salman dari SMK Wangsa Maju Sek 2 (Anugerah Pelajar Perempuan Terbaik Kokurikulum Sekolah Menengah), Puan Norhana Bates Abdullah dari SMK Taman Tun Dr. Ismail(Anugerah Pengurusan Kokurikulum Cemerlang) dan Puan Pengetua SMK Taman Tun Dr. Ismail, Datin Hajah Hasmah Binti Abu (Sekolah Kokurikulum Cemerlang)



Hari terakhir saya di Pulau Pinang, saya, Puan Yusliza dan Puan Norhana bersama LO kami keluar berjalan-jalan satu Pulau Pinang untuk menikmati keindahan Pualau Mutiara ini. Kami sempat singgah ke Gerai Laksa Penang (Terbaik dari ladang, woo. Sedap!!) dan singgah di Jeti membeli asam untuk diseludup ke KL... (jangan marah ya orang Penang....) hahaha... Itu je lah kenangan saya di Pulau Pinang. Di sini, saya ingin merakamkan sejuta penghargaan kepada pihak sekolah terutama Encik Yap Tho Huat, GPK Kokurikulum yang memberi keyakinan kepada saya untuk teribat dalam kokurikulum. Tidak lupa juga pada Puan Yusliza yang sanggup membawa kereta sejauh 457km ke Pulau Pinang dari Kuala Lumpur dan balik kembali ke KL tanpa henti. Cikgu memang steady...Huhuhu...Tidak lupa kepada semua Team KL 2008 ke Anugerah Kecemerlangan Kokurikulum Kebangsaan 2008 dan ibu bapa yang banyak memberi dorongan pada saya.

Saya masih teringat detik-detik ketika saya mula-mula menceburkan diri dalam pertandingan kokurikulum. Ketika itu saya dipilih mewakili VI dalam pertandingan zapin peringkat negeri. Nak tahu apa reaksi ayah saya?

"Huh, pantang nenek moyang aku jadi penari", itulah kata-kata ayahku ketika itu.

Dan kini, anugerah kokurikulum ini saya dedikasikan buat ayah dan ibu dirumah. Terima kasih kerana memberi sepenuh kepercayaan buat saya... Alhamdulillah...:)

























Pautan lain : Blog Kokurikulum SMK Wangsa Maju Sek. 2
Review : Meter pt 1 - Isu Bola Sepak

Review : Meter pt 1 - Isu Bola Sepak




Kita bertemu kembali dan berbicara di dalam blog ini. Pada catatan saya kali ini, saya ingin mengajak rakan-rakan saya melihat filem pendek di atas yang bertajuk, 'Meter' arahan seorang pengarah amatur, Lim Benji. Secara jujurnya filem berdurasi 7 minit 35 saat ini banyak menyindir apa yang berlaku di negara kita sekarang tetapi sindirannya agak membina. Tahniah kepada Lim selaku pengarah filem pendek ini.

Filem ini bukanlah filem yang popular, dibintangi oleh pelakon yang hebat-hebat seperti Rosyam Nor ataupun Erra Fazira, tetapi saya merasakan bahawa pelakon-pelakon dalam filem ini berjaya menyampaikan mesej yang tersirat. Apa yang menariknya, Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang membintangi filem pendek ini sebagai seorang pemamdu teksi. Wah, dah tukar karier ke YB?? Hahaha..Walau bagaimanapun, beliau berjaya memainkan peranan sebagai pemandu teksi yang bersifat hanya bercakap lebih atau dalam bahasa melayunya, mengata dulang paku serpih, kata orang dia yang lebih...hahaha... Secara jujurnya, filem pendek ini ada komedinya yang tersendiri tetapi berhemah. Tahniah kepada YB Khairy kerana berjaya menjiwai watak pemandu teksi ini...

Selain itu, filem ini juga dibintangi oleh pelakon-pelakon lain seperti Amber Chia (model), Baki Zainal (Pelakon), Jason Lo, Matthew George dan juga blogger kontroversi mengenai isu lagu Negaraku dan TNB, Namewee.

Kisahnya mengenai seorang pemandu teksi (YB Khairy) yang ditanya pendapatnya mengenai isu semasa negara sebagai seorang warganegara dan orang awam. Isu pertama yang dikemukakan adalah mengenai isu bola sepak. Pemandu teksi itu menyatakan kekecewaannya terhadap bola sepak negara. Katanya, pemain kita tidak bertahan lama, kurang stamina, tiada kekuatan mental dan ketahanan fizikal. Pada babak ini, pemandu teksi itu menyatakan semangat kesetiannya kepada pasukan bola sepak negara kita dalam masa yang sama mengkritik dan menghentam habis-habisan pasukan bola sepak kita.

Bercerita pula mengenai bola sepak antarabangsa, pemandu itu agak marah apabila ramai pemuda-pemudi negara kita sanggup memenuhi kedai mamak untuk menonton perlawanan bola sepak antarabangsa. Pemandu teksi ini juga mempersoalkan kewajaran menonton perlawanan bola sepak antarabangsa berbanding bola sepak tempatan. Seterusnya, dia bercerita mengenai FAM ataupun dikenali sebagai Persatuan Bola Sepak Malaysia. dia mempersoalkan apa perlunya orang yang terbabit dalam bidang politik untuk terbabit dalam aktiviti sukan ini. Malah, ada juga yang mempolitikkan arena sukan untuk kepentingan politik. Itu katanya....

Babak pertama ini diteruskan apabila seorang lelaki menahan teksi ini. Apabila dia sudah menaiki teksi, lelaki itu bertanya mengapa ada kameramen dalam teksi pemadu itu dan kameraman itu menjawab bahawa mereka sedang berbicara tentang bola sepak Malaysia. Seraya lelaki itu menjawab memang tiada apa pun yang menarik untuk diperkatakan tentang bola sepak negara dan dia mengaku yang dia adalah peminat pasukan Chelsea. Tiba-tiba pemandu teksi itu berang lalu bergaduh dengan penumpangnya sambil mempersoalkan di mana semangat kenegaraan dan kebanggan terhadap negara. selapas penumpang itu keluar dari teksinya, tetiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi dan nada dering telefonnya adalah lagu MANCESTER UNITED. Aduyay....

Bagi saya babak pertama ini penuh dengan isi yang agak tersirat, Pertamanya, rakyat teramat kecewa dengan mutu permainan pasukan bola sepak negara. Lihat sahaja perlawanan Malaysia menentang UAE di Stadium Cheras beberapa tahun lepas, penyokong kita membaling botol ke arah pasukan sendiri. Aduh, aib sungguh kan apabila pasukan kita tersungkur di bumi sendiri. Pemain kita sememangnya sangat jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan pemain daripada negara lain.

Walaupun Malaysia mempunyai kemudahan permainan bola sepak bertahap Olimpik, tetapi mutu permainannya masih lagi ditahap rendah. Malah negara dunia ketiga seperti Afrika dan Vietnam pun mampu berada dalam ranking yang lebih baik FIFA. Untuk makluman, negara kita kini berada di ranking yang ke-152 dibawah Eritrea (sebuah negara yang tidak dikenali) dengan 110 mata (FIFA 12/2009). Aduh, aib sungguh kan? Oleh yang demikian, satu usaha konkrit perlu daripada pelbagai pihak terutama daripada KITA, KERAJAAN dan PIHAK SWASTA untuk sama-sama berganding bahu bagi mewujudkan sebuah masyarakat sukan yang hebat.

Memanglah dari segi logiknya bola sepak tidak menunjukkan kemajuan negara, tetapi dari segi maruahnya amat besar. Bola sepak mampu menonjolkan bahawa rakyat dalam sesebuah negara itu aktif dan sihat. Bersukan juga mampu melahirkan rakyat yang kreatif dan berfikir secara kritis.

Kedua, rakyat kita terlalu taksub dengan perkembangan bola sepak antarabangsa sehingga mengabaikan perkembangan bola sepak tempatan. Lihat sahaja di stadium kita apabila bola sepak tempatan berlangsung. KOSONG, aduh malunya... Nasib baiklah ia tidak ditayangkan secara meluas di luar negara. Malah tidak salah saya katakan perlawanan lembu garang di negara Mexico lebih ramai penontonnya berbanding perlawanan bola sepak di Malaysia.

Sebagai rakyat biasa, saya merasakan mungkin kita sebagai rakyat sudah tidak tahan dan muak mendengar dan melihat pasukan kita kalah sahaja. Malah beraksi di gelanggang sendiri pun tumbang, malah dilapah dengan rakus oleh pasukan lain. Sungguh malu. Salahkan juga pada media kita, komen mereka kepada pasukan bola sepak kita terlalu selesa. Kata-kata seperti "Berilah mereka peluang", "Fokus untuk kejohanan lain" dan "Kami masih dalam usaha transformasi" sering kali dicorek di dada akhbar, tetapi prestasi masih di takuk lama. Siapa boleh tahan beb??

Ketiga, sikap rakyat kita hanya tahu bercakap sahaja, komen sahaja yang reti tetapi tidak ada usaha untuk menyumbang ke arah kebaikan perkara yang di komen itu. Kita dapat lihat melalui sikap pemandu teksi itu yang hanya tahu komen sahaja, tetapi dalam masa yang sama dia sendiri yang teruk. Kita lihat dia suruh penumpangnya berasa bangga dengan pasukan bola sepak dalam Malaysia, tetapi dia sendiri pun peminat Mancester United. Aduh, teruk betul kan? Bak kata pepatah, mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.. Jadi salah siapa sekarang, kita renungkanlah bersama....

Keempat, pemimpin politik sepatutnya usah mencampuri urusan pentadbiran sukan dalam negara kita. Biarlah orang yang dalam bidangnya sahaja yang berkecimpung dalam bidang mereka. Saya amat kecewa melihatkan isu-isu yang berlaku pada Persatuan Bola Sepak yang gagal membayar hutang kepada pemain malahan kepada pengadil juga. Amboi, buat perlawanan sahaja, tetapi duit malas dibayar. Untuk rekod, hampir kesemua Persatuan Bola Sepak Negeri di Malaysia diketuai oleh Menteri Besar dan pemimpin politik. Maka diperlihatkan disini bahawa, pemimpin politik seharusnya menumpukan usaha mereka pada pembangunan negara, bukan menyibuk dalam urusan yang bukan dalam bidang mereka.

Tidak salah saya katakan yang babak pemandu teksi yang dimainkan sendiri oleh YB Khairy ini menyindir dirinya sendiri. Jika kita lihat, beliau sendiri adalah Naib Presiden FAM dan juga Ahli Parlimen Rembau. Saya rasa adalah tidak wajar jika YB masuk campur dalam urusan FAM jika FAM sendiri masih lagi terumbang-ambing. Saya juga mencadangkan supaya YB memberikan laluan kepada orang yang lebih arif dalam sukan ini dan YB menumpukan perhatian dan komitmen YB pada masalah negara yang kian meruncing.

~Bersambung pada review yang kedua~

Penulis merupakan Pemenang Anugerah Kokurikulum Kebangsaan 2008 dan kini menuntut di IPT terkemuka di Malaysia.


Cadangan untuk semua warga lepasan TIKL

Cadangan untuk semua warga lepasan TIKL

MySpace

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pertama sekali, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada admin page ini kerana memberi ruang kepada kami untuk bersama-sama berkumpul meluahkan persaan bangga dan cinta pada TIKL. Syabas saya ucapkan kepada para admin.

Saya sebenarnya ingin menarik minat semua para lepasan TIKL untuk bersama-sama kita memikirkan idea jangka masa panjang untuk kebaikan alma meter kita, TIKL dan juga Persatuan Bekas Pelajar TIKL. Bagi saya, tibalah masa untuk kita memikirkan bagaimana untuk menzahirkan sebuah persatuan bekas pelajar atau alumni yang lebih kuat dan berpengaruh.

Tidak dinafikan, kita mempunyai sebuah Alumni tetapi saya merasakan masih belum cukup aktif sepenuhnya. Pabila kita meyebut mengenai alumni, pasti terlintas dalam minda kita alumni sekolah yang berpengaruh seperti MACOBA, VIOBA, SJIOBA dan STAROBA. Kita perlu jadikan persatuan bekas pelajar yg berpengaruh ini sebagai benchmarking kepada kemajuan Alumtek TIKL. Kita perlu mengambil langkah awal dengan mendaftarkan pertubuhan alumni kita dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS) dan mengumpul dana sendiri.

Sekolah kita bakal mencapai usia 100 tahun pada tahun 2026 yakni kira-kira 17 tahun lagi. Oleh itu, inilah masa yang sesuai untuk kita mengambil beberapa lagi tapak kehadapan untuk memajukan alumtek TIKL.

Saya juga memuji tindakan team Alumtek TIKL yang kini kerap turun padang bersama-sama warga sekolah dan pengajar TIKL sekarang. Acara seperti Career Talk adalah salah satu kejayaan terbesar team Alumtek TIKL . Syabas saya ucapkan, dan diharap agar Team Alumtek TIKL dapat meneruskan agenda murni ini.

Seterusnya, saya merasakan bahawa laman web Alumtek TIKL kurang berfungsi dan lambat dikemas kini. Ini mengakibatkan ramai lepasan TIKL lebih gemar memilih untuk online dalam fb mahupun myspace. Oleh yang demikian, saya mencadangkan bahawa laman web Alumtek TIKL diadakan dengan konsep terbuka, dimana kami sebagai lepasan TIKL tidak perlu log in dan lebih bersifat santai seperti facebook. Mungkin pihak admin Alumtek TIKL boleh mengkaji format-format laman web Alumni yg popular seperti VIOBA dan juga MACOBA.

Akhir sekali, pihak Alumtek TIKL perlu mengeluarkan borang keahlian bekas pelajar kepada semua lepasan TIKL yang berjaya dihubungi dan senantiasa dikemas kini maklumatnya. Aktiviti juga perlu dgerakkan agar persatuan ini tidak nampak suram. Team Alumtek juga boleh turun padang semasa hari-hari terakhir persekolahan agar dapat mempromosi Alumtek TIKL supaya ianya diketahui oleh pelajar-pelajar TIKL. Usaha sama ini boleh dijalankan bersama pihak sekolah.

Harapan saya agar Alumtek TIKL bertambah maju dan berjaya menepati objektifnya untuk mengumpulkan kembali bekas pelajar TIKl yang lama terpisah. Saya menyatakan pendirian saya menyokong segala usaha yang memanfaatkan Alumtek TIKL dan pihak sekolah sendiri. Kita patut sedar bahawa sebuah sekolah yang cemerlang mempunyai sebuah persatuan bekas pelajar yang hebat. Ini memang telah dibuktikan melalui budaya sekolah-sekolah elit di negara kita dan antarabangsa amnya.

Terima kasih dan mohon mencadang...
viva TIKL

ikhlas
-Idham Mahdi-

copy to ; facebook : TIKL page :

1. http://www.facebook.com/pages/Technical-Institute-Of-Kuala-Lumpur-TIKL/140097333840?v=wall
2. http://www.facebook.com/topic.php?topic=4543&post=73574&uid=28996049920#/group.php?gid=28996049920
3. http://www.facebook.com/pages/Technical-Institute-Of-Kuala-Lumpur-TIKL/140097333840?v=wall#/group.php?gid=43910011792

alumtek TIKL
1. http://www.alumtek.net/v1/

apex-tech community 07/08 alumni tikl
1. http://apex-tech.via.my/

2 Tahun - Anugerah Inovasi Negara 2007


Berdiri dari kiri, Hafiz Mustafa (kapten KAT 2007), Zaim Hamzah (Multimedia NICE 07), Aqmal Abu Hassan (KAT 2007), Puan Norhayati Manap (Pembimbing projek), Puan Hajah Norjah Janudin (Pengurus Projek), Encik Yap Tho Huat ( Penolong Kanan kokurikulum SMTKL),
Duduk dari kiri : Safuan Zulkifli ( Multimedia dan Pameran NICE 07), Nadia Nazari (Booth NICE 07), Nizom (KAT 2007), Idham Mahdi (Kapten NICE 07), Hakimi Idris (Teknikal Nice 07)



Pada esok hari, 30 November 2009 pada jam 12.15 p.m, tepatlah dua tahun saya dan rakan-rakan saya, Ahmad Zaim, Hakimi Idris, Safuan Zulkifli, dan Nadia Nazari bergelar pereka cipta muda negara. Sesungguhnya pencapaian ini amat membanggakan sekolah dan kami berasa amat beruntung kerana diberi peluang mencipta nama dalam pertandinga berprestij ini. Kenangan saya dapat menjulang Anugerah Inovasi Negara dihadapan ribuan tetamu yang hadir dalam National Innovation Conference and Exhibition 2007 merupakan satu kenangan yang tidak dapat dilupakan.


Anugerah ini tambah istimewa kerana disampaikan sendiri oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan juga Menteri MOSTI, Datuk Jamaluddin Jarjis. Secara jujurnya, saya amat merindui saat itu. Bagi saya, segala penat lelah, perit jerih kami semasa menyiapkan persediaan kami sebelum menyertai pertandingan ini terbalas. Alhamdulillah....


Antara kenangan saya tidak dapat saya lupakan adalah,

1. Bermalam di dalam bengkel elektronik di sekolah semasa menyiapkan model Efficient Riding System dan presentation. Saya, Zaim, Safuan dan Hakimi bergurau senda sehingga subuh tetapi dalam masa yang sama kerja tetap dijalankan. (ingat curi tulang la tu ya....)

2. Pengalaman mengebas segala tuala, sapu tangan, sabun dan macam-macam lagi aksesori yang berada di kamar hotel... Hahaha, ye la, first time kut duk hotel 6 bintang...

3. Bergaduh dengan Zaim pada malam sebelum hari perbentangan projek. Saya faham, beliau mahukan yang terbaik daripada saya. Terima kasih Zaim!

4. Pengalaman berjumpa dengan Ketua Polis Trafik KL. Inilah pengalaman saya pertama dibidas habis-habisan oleh seseorang yang berpengaruh. Terima kasih tuan.

5. Pengalaman disco light dirampas senior untuk buat party. Akhirnya ia mencetuskan peperangan antara geng PPI dan senior ketika SPM...hahaha

6. Tidur berjemaah ketika semua senior sedang beratur untuk perhimpunan pagi sebelum SPm... Hahaha, padan muka dengan dorg...

Inilah antara kenangan terindah saya dan rakan-rakan semasa terlibat dengan misi ini. Di sini, saya selaku Kapten Anugerah Inovasi Negara 2007 ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada penasihat projek kami, Puan Hajah Norjah Janudin dan pembimbing kami, Puan Norhayati Manap atas tunjuk ajar yang diberikan. Tidak lupa juga kepada Team Inovasi KAT 2007 yang banyak menyokong kami dari belakang. tanpa anda, siapalah kami. akhir sekali, ucapan penghargaan ini saya tujukan pada Tuan Pengetua SMTKL , PIBG, Ibu Bapa kami, rakan-rakan yang banyak memberikan sokongan, guru-guru, Pemandu bas kami, dan semua yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung. Terima kasih.

~proud to be one of the nation historical part~
"Zaman dahulu dan sekarang lain" - Uncle Shahar

"Zaman dahulu dan sekarang lain" - Uncle Shahar

Alhamdulillah, kita berbicara lagi. Pada hari ini saya berjaya menunaikan amanah saya kepada tempat kerja saya dengan jayanya. Agak penat tetapi rasa agak tenang kerana diberi ruang untuk bersama-sama berkongsi ilmu dengan pelawat di Petrosains.

Hari ini, sekali lagi dalam minggu ini saya ditugaskan untuk menjaga stesen Huluan Eksplorasi di Petrosains bersama-sama dengan Azran, Syazwani dan Uncle Shahar. Wah, hari ini ramai sungguh pelawat yang hadir. Biasalah, dah mula cuti sekolah kan?? Dan hari ini juga menandakan bermulanya Program Cuti Sekolah di Petrosains, Muzik, Seni dan Sains. Nampak menarik kan? Nak saya ceritakan?? Mana boleh, kenalah alami sendiri di sana. Oleh yang demikian, berkunjunglah ke Petrosains untuk merasai kehangatan program ini (Ai, judi tukang promote pula).

Kami habis sesi bekerja sekitar jam 5.30 p.m. Kemudiannya saya merehatkan diri saya dengan bertukar idea bersama salah seorang volunteer lama di Petrosains, Encik Shahar atau lebih mesra dipanggil saya sebagai 'Uncle Shahar'. Saya sebenarnya agak kagum dengan beliau kerana walaupun sudah berusia, tetapi beliau masih lagi aktif berkerja.

Beliau merupakan bekas pelajar Methodist Boys School, Jalan Hang Jebat telahpun berusia 60-an tetapi masih lagi aktif berkerja di sini. Beliau sudah berkhidmat bersama Petrosains selama lebih kurang lapan tahun. Sebelum itu, beliau pernah bekerja di luar negara bersama Kementerian Luar Negara dan juga syarikat agensi pelancongan. Beliau juga saya anggap sebagai seorang yang berfikiran jauh dan matang dari segi berpolitik kerana tidak memihak seseorang secara membuta tuli sebaliknya menilai sedalam-dalamnya latar belakang seseorang.

Selaku orang muda, saya menggunakan peluang ini untuk mengetahui apakah bezanya hidup pada zaman sebulum merdeka dan selepas merdeka. Maklumlah, kebanyakkan antara kita hidup pada zaman pasca merdeka, celik sahaja mata, KLCC sudahpun di hadapan mata kita, kereta nasional pun dah meluncur depan mata kan? Jadi kita tidak pernah merasi kesusahan hidup pada zaman pasca merdeka.

Bagi beliau, hidup pada masa kini dan dahulu teramatlah berbeza. Dahulu, nak belajar pun susah, keadaan masyarakat Melayu pada zaman dahulu teramat daif. Bukan macam sekarang, anak-anak sekarang sampai dah jemu hendak belajar. Tetapi itulah, memang itulah rezeki yang anak-anak masa kini dapat. Memang beruntung benar mereka ini. Dahulu tidak banyak orang Melayu yang buka perniagaan. Sebagai contoh, zaman 60-an dan 70-an, mana ada banyak restoran Melayu dibuka di Malaysia. Hendak makan pun rasa ragu-ragu diluar. Malah, kicap pun orang cina yang buat. Ntah halal ke tidak kicap yang dimakan oleh orang Melayu pada masa itu.

Pabila ditanya mengenai perubahan yang dilakukan oleh lima Perdana Menteri yang terdahulu, beliau berpendapat bahawa setiap Perdana Menteri negara kita mempunyai sumbangan yang signifikan dalam negara. Bagi beliau, PM yang paling menyerlah dari segi sumbangan adalah Tun Dr. Mahathir Mohammad. Selama 23 tahun memegang tampuk pemerintahan, beliau berjaya mengubah negara kita daripada negara pertanian kepada negara perindustrian.

Tambah beliau, beliau juga banyak membangunkan projek mega yang sebenarnya menguntungkan pihak masa kini. Sebagai contoh, beliau membina KLCC pada sekitar tahun 1990-an. Pada awalnya, beliau dikecam hebat oleh rakyat kita kerana melakukan projek-projek yang 'tidak logik' dek akal serta bakal menjadi projek gajah putih, tetapi beliau berjaya membuktikan bahawa sebenarnya perkara itu bukanlah satu halangan sekiranya azam untuk maju itu sudahpun tertanam dalam diri.

Setelah mendengar pengalaman daripada orang lama, saya berpendapat generasi saya amat beruntung kerana sudah banyak nikmat di depan mata. Ya, lahir sahaja kita di bumi bertuah ini sudah dapat naik kereta naik kereta tempatan. Persoalannya, pernahkah kita terfikir siapa yang memulakan usaha ini?

Saya amat malu apabila memikirkan sikap segelintir generasi saya yang hanya tahu mengkritik tetapi tidak pernah sedar nikmat yang diperolehi mereka. Tidakkah mereka sedar bahawa kos mereka belajar di sekolah dan universiti itu banyak di tanggung kerajaan? Di mana silapnya sistem pendidikan kita sehingga melahirkan pelajar sebegini. Saya pun tidak mengerti. semoga Allah memberikan taufiq dan hidayah kepada kita supaya kita tidak kufur dengan nikmat yang diberi dan tidak sehingga ditarik balik nikmat yang telah diberi ini.

Akhir kalam, saya amat bersyukur pada hari ini kerna Allah memberi ruang kepada saya untuk menimba ilmu yang berguna daripada seorang warga emas yang luas pengalamannya dan diharap agar Allah panjangkan usia beliau dan murah rezeki. Terima kasih kerana membaca blog saya dan nantikan post saya yang akan datang!

Kumbang Bukan Seekor, Bunga Bukan Sekuntum


Assalamualaikum, dan salam perpaduan.

Apa khabar semua, sihat?. Saya bersuara lagi. Hari ini, saya bertukar idea mengenai topik ini "Kumbang Bukan Seekor, Bunga Bukan Sekuntum". Hahaha, jangan risau kawan-kawan, saya bukannya demam pada hari ini bercerita mengenai makhluk Allah ini, tetapi cerita mengenai pasangan yang pernah bercinta dan merasai pengalaman bercinta.

Secara jujurnya, saya bukanlah pandai sangat dalam hal bercinta ini, tetapi kali ini terlintas dalam kotak fikiran untuk bersama-sama berceloteh dalam hal ini. Malah tambah menghairankan apabila orang yang pernah bercinta pun minta pendapat daripada saya yang tidak pernah bercinta ini. Hahaha, pelik betul kan?? (Ini bukanlah iklan untuk mempromosi diri ya supaya sesiapa tackle saya).


Baiklah, kita masuk kembali ke topik perbincangan kita. Kita biasa mendengar kata-kata hikmah begini untuk menggambarkan bahawa dunia ini banyak pilihan. Betullah, bunga bukan sekuntum kan?? Bumi kita Malaysia ini kaya dengan bermacam jenis bunga seperti bunga raya, bunga kekwa, seroja dan bermacam-macam lagi. Maka pabila banyak bunga yang tumbuh dan berkembang mekar, maka banyak pulalah kumbang yang hinggap.

Saya berasa cukup hairan apabila mendengar cerita orang yang putus bercinta. Aduh, seperti nak kiamat dunia dibuatnya. Jiwang sana dan sini. Saya harap, kawan-kawan tidak begitu. Ingatlah, hidup mesti diteruskan dan dunia makin tua. Oleh yang demikian, bertindak secara bijak. Bagi yang lelaki, carilah yang lain dan bagi yang perempuan, banyak lagi lelaki yang baik di dalam dunia ini.

Kadang kala, saya tersentak mendengar soalan daripada rakan-rakan perempuan saya, masih wujudkah lagi lelaki yang baik dalam dunia ini. Seraya saya menjawab ya, lelaki baik ini masih ada dan wujud dalam dunia ini. Lelaki begini biasanya tidak menonjol di depan mata mereka, menjaga maruah dan sentiasa bersifat tenang macam saya (hahaha, perasan). Ya lah, selalunya mutiara memang sukar untuk dicari. Mana ada kita jumpa mutiara di tepi jalan di Kuala Lumpur. Kalau ada pun nasib baik. Mungkin ada orang yang 'sengaja' cicirkan.

Kalau buaya memang senang dicari dan banyak dalam dunia. Kalau tidak percaya, berdiri sahaja tepi jalan dan jerit "Woi, aku perlukan teman lelaki", maka datanglah lelaki-lelaki 'caberet' itu.

Oh, ya. Semalam rakan baik saya, Cik Farah berkongsi masalah mengenai perihal rakannya diganggu satu makhluk bernama ulat bulu (Ulat buku pun kacau orang ker??). Iye, memang betul. Ulat bulu ini sesuai diistilahkan bagi lelaki yang suka menggatal pada perempuan. Malah, yang peliknya ulat bulu ini, walaupun dah disembur bermacam-macam jenis racun serangga, masih lagi tidak mati. Degil betul kan?

Masalah yang sama juga pernah diutarakan oleh teman rapat saya, katanya dia dikacau oleh makhluk sebegini yang tidak faham bahasa yang dia tidak mahu diganggu oleh orang lain. Malangnya amaran ini tidak dihiraukan oleh pemangsa. Aluyay, sedarlah wahai ulat bulu, jangan jadi seperti minah jual nasi lemak tidak laku dan basi, buruk benar rupanya.

Nasihat saya bagi rakan-rakan saya yang terkena ulat bulu ini. Bertenang dan jangan hiraukan dengan gangguan ulat-ulat bulu berikut. Masih banyak lagi lelaki yang baik kat luar sana dan pilihlah yang mana satu berkenan di hati. Kepada ulat bulu pula, berubahlah. Jangan sampai kaum hawa ini mual melihat anda. Kalau nak tackle perempuan pun dan mendesak, apatah lagi bila dah berpasangan dan berkahwin. Alamak, parak la pasangan anda. Jadi ubahlah strategi memikat anda dan pastikan jerat yang dipasang itu mesra alam dan baik untuk kesihatan anda dan mangsa. hahaha...

Akhir kalam, carilah pasangan yang terbaik untuk anda dalam jika boleh, carilah berlandaskan lujnah agama kerana itulah yang lebih baik.Dan sekiranya ada mendapati pasangan anda tidak sempurna, maka bimbingnya untuk jadi yang lebih baik kerana sesungguhnya manusia itukan sifatnya tidak berapa sempurna. InsyaAllah, pasti hidup anda akan lebih bahagia berbanding hari-hari sebelumnya. Saya akhiri kalam saya pada hari ini dengan kata-kata hikmah,

"Perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik dan begitulah yang sebaliknya"

p/s : Caberet itu adalah golongan bawahan yang tiada maruah. Biasanya dikaitkan dengan penari kelab malam.

Reunion 6 Arif SRK Padang Tembak 2, 2003

Akhirnya, setelah hampir tujuh tahun berpisah dan masing-masing membawa haluan sendiri, maka dengan bangganya kami pasukan Reunion SKPT2 2010 membawakan Majlis Gathering I 6 Arif 2010 yang akan diadakan pada butiran berikut;

Tarikh : 16 Mei 2010
Tempat : Tidak pasti
Masa : 10 a.m hingga 6.00 p.m
Hari : Ahad
Tema : Let's Groove




Oleh yang demikian, pihak penganjur masih lagi tercari-cari tempat yang sesuai untuk menganjurkan acara berprestij ini. Kami bercadang supaya ia diadakan di dalam KL sahaja.
Berikut adalah senarai tempat yang dirasakan sesuai untuk gathering kali pertama ini;

1. Sunway Lagoon
2. Berjaya Times Square
3. Mid Valley Megamall
4. SK Padang Tembak 2
5. Restoran Nelayan Titiwangsa...

Saya telah menyediakan ruangan untuk mengundi tempat yang sesuai pada ruangan atas penulisan blog ini dan diharap agar anda menggunakan ruang itu untuk mengundi tempat yang sesuai.

Ataupun anda boleh mencadangkan kepada kami tempat dan masa yang sesuai untuk gathering kita buat julung-julung kalinya. Segala kerjasama anda amat dihargai dan semoga gathering kita pada kali ini berjaya.

Sekiranya anda boleh menjadi penaja ataupun mencari penaja, itu amatlah dialu-alukan. Anda juga diminta menyediakan sejumlah wang untuk perbelanjaan sepanjang gathering ini nanti.

Untuk maklumat dan maklum balas lanjut, anda bolehlah hubungi saya di talian 017-3386332 ataupun emel saya xerox_91@yahoo.com.my. Jika tidak keberatan, sila sms atau hantarkan pesanan mel alamat rumah anda atau emel anda ke no telefon dan emel saya sebentar tadi untuk tujuan rekod. Blog Cak-LemPong! ini juga secara rasminya akan menjadi blog rasmi untuk acara gathering kita yang pertama ini. Sebarang informasi bolehlah merujuk pada blog ini.

Jumpa disana...

Salam Ikhlas - Idham Mahdi, UTMIC, KL

Pendapat : Orang Gila dan Waras!

Tajuk : Orang Gila Tidak Akan Cakap Yang Dia Gila tetapi Orang Yang Betul-Betul Gila Sahaja Yang Tidak Mengaku Dia Gila....



Kita barangkali pernah melihat individu sebegini pabila berjalan di tempat-tempat awam. Berkaki ayam, melakukan kerja-kerja pelik, terhoyong hayang, main suka sahaja menyapa orang tidak tentu pasal dan berpakaian selekeh. Kita sering memandang jijik dan hina pada insan sebegini tetapi pernahkah kita bertanya pada diri kita, mengapa orang itu nasibnya sebegini? Atau lebih mudahnya, bagaimana jika kita berada di tempat dia dan dia berada di tempat kita sekarang? Pasti terdiam kita dibuatnya.....

Tajuk saya kali ini adalah, ORANG GILA TIDAK SESEKALI CAKAP YANG DIA GILA TETAPI ORANG YANG BENAR-BENAR GILA SAHAJA YANG TIDAK MENGAKU DIA GILA. Wah, namapak serius sahaja topik ini. Hahaha, mari kita huraikan secara santai dan rileks.

Sesekali jika kita berjalan di tempat awam seperti Petaling Street, Chow Kit dan Pasar Seni, kita pasti akan melihat seorang dua yang melakukan perkara-perkara pelik sebegini. Kadang kala, orang gila ini berperangai seperti orang kaya, orang hilang anak ataupun orang yang berkerja dan berpangkat tinggi. Bagi saya, mungkin inilah kerja mereka sebelum mereka berubah profession untuk menjadi orang gila. Kadang kala saya berasa agak simpati dengan nasib mereka tetapi apakan daya, dah itu takdir untuk mereka. Mungkin ia sebagai pengajaran pada yang lain.

Malangnya, sudah menjadi resmi manusia. kita ini terlalu takbur dengan nikmat yang diberi kepada kita. Kita memandang hina pada golongan ini. Ingat, tuhan itu maha adil dan kaya, bila-bila masa sahaja nikmat akal kita boleh ditarik. Jangan kerana nasib kita lebih baik, kita terus memandang hina pada golongan ini.

Saya ingin menarik perhatian para pembaca, pernahkah kita bertanya pada golongan ini soalan, "adakah kamu ini orang gila??" atau "kenapa kamu gila??", saya pasti mereka tidak akan menjawab soalan ini. Bukan kerana mereka segan atau sebaliknya, tetapi keupayaan berfikir mereka sudah tiada. (Dah nama pun gila kan?? Mana ada akal da...) Jadi sudah jelaslah disini, orang yang gila tidak akan mengaku dia gila...

Ok, bagaimana pula dengan frasa "orang yang betul-betul gila sahaja yang tidak mengaku dia gila"?? Erm, menarik juga ya... Orang ini bukannya gila sampai melakukan kerja seperti dalam gambar, kadang kala mereka ini memakai kot, berkereta besar dan bertali leher, tetapi bertindak seperti orang gila. Malang sungguh mereka ini. Ye la, diberi nikmat akal tetapi tidak menggunakan ia dengan sebaik yang mungkin.

Kenapa saya katakan mereka yang sebenarnya waras ini orang gila? Bermacam maksiat yang dilakukan oleh golongan yang waras seperti kita ini, rasuah, zina, minum arak dan bermacam lagi. Tidakkah kita takut dengan azab allah yang sememangnya telah termaktub dalam Al-Quran dan sunnah Nabi SAW.

Cuba kita bertanya golongan ini soalan yang sama pada orang gila tadi. Adakah mereka akan mengaku mereka gila?? Pasti jawapannya lebih kurang sebegini, "Eh, mana ada aku gila, hang tu yang gila kut". Ah, sudah, kita tanya dia gila sebab wat kerja tidak elok, kita pula yang dilabelkan gila. Jadi memang sahlah golongan sebeginilah yang memang gila.

Kadang kala, kegilaan manusia juga telah meletakkan kita sebaris dengan orang-orang gila ternama.. Gila judi, gila arak, gila perempuan serta bermacam lagi... Dan yang menariknya ia dilakukan oleh golongan yang waras kan?? Ada ke orang gila yang merempat tepi jalan berfoya-foya dengan perempuan?? sedangkan pelacur pun lari kalau jumpa orang sebegini kerana jijik dan hina walaupun pada hakikatnya pelacurlah lebih hina daripada orang gila. Apa mahu buat kan... hahaha..

Dalam bermotivasi, tidak salah untuk menjadi gila.. Gila untuk mencuba dan melakukan sesuatu yang pelik, tetapi biarlah hasilnya itu bermanfaat untuk manusia sejagat seperti Wright Bersaudara yang mencipta kapal terbang tetapi sebelum itu terhempas beberapa kali mahupun James Watt yang mencipta mentol bukannya jadi orang gila yang menyemak di mata dan menyusahkan orang. Yang menariknya, orang gila yang tidak berakal ini tidak menyusahkan orang berbanding orang gila yang berakal ini.

Jadi, ayuh kita renungkan hal ini. Persoalannya, wajarkah kita memandang orang-orang gila tidak berakal ini hina?? Dan bagaimana pula dengan orang-orang yang waras tetapi bertindak seperti tiada akal?? Mana lagi hina??

Oleh yang demikian, memang benarlah petikan tajuk kita pada hari ini, "Orang Gila Tidak Akan Cakap Yang Dia Gila tetapi Orang Yang Betul-Betul Gila Sahaja Yang Tidak Mengaku Dia Gila...."

Salam Ikhlas, Idham Mahdi :)

p/s : Catatan ini ditulis sebagai kesinambungan kepada status Facebook saya pada hari ahad (15 November 2009) yang lepas.
Analisis Kes "Ustaz Naik Hantu"

Analisis Kes "Ustaz Naik Hantu"

Baru-baru ini, negara telah digemparkan dengan satu berita yang sangat menggemparkan rakyat Malaysia, terutama buat warga SMTKL yang kita cintai ini. Terpapar dada depan akhbar tabloid kononnya nombor satu negara Malaysia, Metro Harian terbitan New Straits Times Press (ye ker, bukan Harakah ker yang masih bertahan dulu kini dan selamanya) berita yang bertajuk "Ustaz Naik Hantu" yang selanjutnya menconteng arang ke nama baik SMTKL. Kenapa saya berkata begitu? Iyelah, kalo betul akhbar ini berkaliber, ia pasti tidak menokok tambah berita yang telah berlaku di sesuatu tempat. Betul tidak?

Berita ini mendapat perhatian kami seluruh warga bekas pelajar SMTKL yang senantiasa cintakan sekolah kami terutama dalam web page Technical Institute Kuala Lumpur (T.I.K.L) dan juga dalam laman sosial myspace. Di sini, kami menyatakan pendirian kami bahawa kami menyokong Ustaz Kamal atas tindakan beliau itu dan juga membenci "Farouk" yang membuat kenyataan yang berjaya menarik simpati jutaan rakyat Malaysia.

Kami bukanlah orang dalam yang tahu cerita sebenar tetapi selaku bekas senior pada murid TIKL yang buat hal, kami mendapati memang pelajar ini yang bermasalah. Tidak mustahillah ustaz pun naik hantu dengannya.. Ustaz adalah manusia biasa, bukan Nabi. Kadang kala kesabaran itu ada tahapnya. Saya dan rakan-rakan dalam TIKL web page telah berusaha untuk mendapatkan cerita yang sebenarnya.

Berikut adalah cerita sebenar kejadian ini. Farouk yang dilihat sebagai mangsa dalam trilogi ustaz naik hantu ini sebenarnya telah melakukan masalah disiplin pada hari itu. Maka Ustaz yang dilihat sebagai pesalah ini pun memanggil Farouk untuk disoal siasat. Ye la, ustaz ini memegang jawatan sebagai salah seorang guru disiplin di SMTKL di samping ustaz kesayangan ramai, En Jusoh Ali. Malangnya, dengan muka seposennya, Farouk pun hanya buat endah tidak endah dengan panggilan itu (Wah, besar kepala sungguh budak ini ya?). Sapa yang tidak marah kalau panggilannya dibuat tidak tahu. Kalau saya, mahunya dihentak dengan tukul di bengkel sebab buat tidak tahu sahaja dengan arahan yang diberi. Dari sini kita boleh nilai di mana adab Farouk terhadap guru di TIKL.

Itu satu persoalan. Dalam berita tertulis, ustaz ini menahan dendam kesumat selama 6 bulan untuk target si Farouk ni. Amboi, ayat berapi sungguh metro ni. Saya ingin bertanya pada penulis, adakah dia bertanya pada ustaz itu berapa lama dia tahan pendam nak shoot budak tue?? Dan adakah budak tu tahu sebenarnya apa yang terpendam dalam hati ustaz tu sampai terjadinya berita gempar itu. Hanya Allah SWT sahaja yang mengetahuinya.

Mengenai tumbukan ustaz itu terhadap pelajar tersebut, sebenarnya tidaklah mengena tetapi terkena kepada bekas jerawak batu zaman dinosour budak tu. Yang yang nampak berdarah tue. Aduyay, kami dulu bukan setakat kena lempang, kena sepak, rotan dan macam-macam lagi dari cikgu dan senior, tak repot pun. maka disini kita boleh lihat anak manja betul la mamat ni kan. Bercerita mengenai soal etika, memang kejadian ini melanggar etika perguruan, tapi pelajar begini perlu diajar sedemikian rupa kerana menyusahkan orang lain. Bak kata Nasir Bilal Khan, Kecik-kecik tak nak mampos, besar-besar susahkan orang. :)

Maka disini dapatlah dilihat sebenarnya pelajar ini yang bermasalah bukannya ustaz itu. Bak kata pepatah, pokok tidak akan bergoyang jika tiada angin yang menolaknya. Maka disini, kami menyatakan pendirian menyokong penuh ustaz dan SMTKL, bukan 10%, bukan 90% tetapi seratus peratus dalam isu ini. Kepada pelajar bernama Farouk @ Bomoh, jaga baiklah diri kamu sebelum kami datang memberi layanan 'mesra' pada anda. Salam Perpaduan!!

"Uit" dan "Rit"

Assalamualaikum dan salam satu malaysia,

Apa khabar semua! Bertemu semua kembali dalam ruang blog nie. Hahaha... Syukur sebab diberikan hidayah untuk menulis dalam blog ni. Tajuk kali ini agak mudah, yakni "uit dan rit". Hah, apa ke bendanya tue.. Dari mana saya dapat idea tuk menulis benda nie... Adalah... Saya akan huraikan satu persatu nanti ya...

Zaman global kini memaksa kita berfikir lebih jauh. Ye lah, perbagai skandal berlaku disekeliling kita. Dengan perihal pemimpin kita, kes-kes jenayah dan bermacam-macam lagi. Senang cerita, Malaysia kini tidak begitu aman seperti dulu. Saya harap pihak kerajaan terutamanya Kementerian Dalam Negeri yang diterajui oleh YB Datuk Hishamuddin peka mengenai hal ini. Lakukan tindakan yang wajar untuk mengekang kejadian tidak baik ini sebelum negara kita menjadi negara yang penuh ngan gejala yang boleh merugikan negara kita sendiri.

Untuk dua tiga hari ini, saya tidak menulis blog, tetapi membaca blog sahaja. Terima kasih kepada blog encik Amir Hamzah, blog Umno Johor dan Minda Intelek Melayu kerana menyiarkan berita yang tidak memihak kepada mana-mana pihak tetapi menjurus kepada pembangunan bangsa dan negara. Saya akui, blog seperti umno johor adalah blog milik sesebuah parti, tetapi tunjangnya bukanlah menyuruh undilah umno atau sebaliknya, tetapi yang penting isi.

Masyarakat kita ini hanya suka menilai sesuatu daripada cakap-cakap orang, tidak suka menyelidik dan mengkaji sesuatu perkara. Dan apa yang saya perhatikan, kebanyakkan daripada kita lebih suka mengikut bontot pemimpin itu bulat-bulat dan suka cakap belakang tanpa mengetahui cerita sebenar perkara yang dibincangkan itu. Aduhai, bilalah bangsa kita mahu maju.


Duit dan kuasalah punca bangsa kita berpecah


Ok, bercerita mengenai "uit dan rit", saya sangat tertarik dengan isu yang diutarakan ini. Saya dapat idea untuk menceritakan hal ini daripada blog encik Amir Hamzah (segalanya mungkin),
komen daripada salah seorang pembaca setia. Katanya, "orang laki ni lemah dua benda je "UIT" dan 'RIT" ", dan saya amat setuju dgn pendapat beliau.

Kenapa saya amat setuju, kerana itulah yang boleh menyebabkan orang lelaki tidak tentu arah. Lelaki kalau tidak mempunyai uit, bangaimana nak berfoya-foya, nak berbelanja, nak tunjuk kekayaan... Malangnya bila Allah dah bagi nikmat sebegitu, kufur pula. Memang dasar manusia betullah. "Rit" pula adalah sesuatu yang ada pada kaum hawa. Nie pun boleh buat kaum adam celaru. Ye la, kalo kat dalam dunia nie, penagih ketagih nak dadah, bagi kaum laki, inilah yang meneutralkan nafsu mereka. jadi kat sini, saya ingin menasihati kepada kaum hawa diluar sana, jagalah mahkota milik anda kerana ia adalah untuk orang yang bergelar suami anda sahaja.

Zaman sekarang bergantung pada dua benda ini sebenarnya... Tiada "uit dan rit", laki mmg tiada kuasa untuk menakluk dunia. Iye ker?? Kenapa kita tidak kembali bertunjang pada Al-Quran dan sunnah. Kenapa kita tidak mengikut contoh zaman anbiya dan kerajaan Islam lama yang mampu bertahan selama 6 abad? Memang benarlah dunia Islam masa kini hanya berada di bawah tapak kaki penjajahan barat.

Kita sebagai umat Islam perlu sedar dan bangkit kerana ini melibatkan maruah kita sebagai umat Islam akhir zaman. Kita mengaku kita umat Nabi Muhammad SAW, manusia yang diiktiraf dunia paling terbaik dalam sejarah peradaban manusia, tetapi kita selaku pengikutnya tidak mengamalkan apa yang dilakukan baginda. Jadi, apa yang saya tekankan disini, lu pikir la sendiri. :)


Antara Maruah dan Air Mata


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang,

Segala puji bagi Allah yang menjadikan alam ini indah dan terbentang luas untuk hambanya menginsafi diri mereka akan kekuasaan tuhan yang maha kuasa.

Ana mulakan coretan blog ana kali ini dengan surah Al-Asr, atau dalam bahasa melayunya Demi Masa.

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu kerugian, melainkan hamba-hambanya yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran"

Surah Al-Asr, ayat 1-3

Hari ini, ana terbuka hati untuk bicara mengenai masa..Masa yang pantas berlalu bak air yang mengalir dalam sungai. Tidak kembali berpatah balik ke belakang. Mengapa bila kita ketika susah baru sibuk nak mendekatkan diri pada yang satu tetapi bila senang, haram nak ingat pada Dia. Nampak sangat yang kita ini mudah terpedaya dengan godaan si syaitan laknatullah. (Ya Allah, lindungilah kami daripada syaitan yang direjam).

Kali ini, ana menulis dengan hati yang hiba kerna nenek saudara ana baru sahaja menyambut seruan dari Illahi. Ayuh kita sedekahkan surah al-Fatihah kepada beliau......
Ana melihat dunia ini penuh dengan kemungkaran. Tidak hairanlah di bumi kita ini pun dilanda gempa bumi baru-baru ini. Nampak sangat negara kita pun tidak terlepas dari bencana alam ini.
Sedarlah, sesungguhnya tuhan memberi isyarat kepada kita yang dunia ini makin kiamat. Malah semasa hari raya kedua hari tu pun, ana ternampak org berbogel jalan di tepi jalan tanpa seurat benang. Nasib baik tak kemalangan ana dibuatnya...

Minggu ini ana belajar sesuatu dari kehidupan ana. Maruah. Mmg senang apabila kita menyebut maruah. Malah kalau ditanya pada orang, maruah itu adalah harga diri dan bla...bla...bla.... Tapi persoalannya, adakah mereka menjaga maruah diri?
Bak kata Nabil, lu pikir la sendiri.

Anak muda Melayu berkelakuan tidak senonoh, ditambah pula dengan perangai menggedik muda-mudi kita ini tidak menggambarkan peribadi melayu sebenar...

Yang Kurik Itu Kendi,
Yang Merah itu Saga,
Yang Keras itu Takal,
Yang Baik itu Budi,

Yang Indah itu Bahasa,

Yang Cerdas itu Akal.


Pantun enam kerat ini menggambarkan bagaimana peribadi melayu itu sebenarnya. Tapi kalo nak diukur dengan perihal muda-mudi sekarang, memang jauh panggang dari bara. Hai anak melayu, bangkitlah kalau tidak mahu ketinggalan dalam banyak cabang kemajauan dunia. Ana terasa sangat sedih pabila melihat gejala ini disekeliling ana.

Sang Lebah menghisap madu,
Di atas bunga si ulat bulu,

Orang muda melepas rindu,
Orang tua menanggung malu.

Ana ingin mengajak semua yang membaca blog ini agar bermuhasabah dan sentiasa berfikir untuk memperbaiki diri kepada yang lebih baik. Tiada agama yang mengajak pengikutnya menjahanamkan diri sendiri. Hanya orang-orang berjaya sahaja yang berfikir untuk menjadikan dirinya lebih baik dari hari ini... :)

Salam muhasabah



Kad raya myspace ana, Pink Panther UTM


Nie lah kad raya ana... Buat sendiri woo, guna photoshop.
(Ai, org dah lama blaja, hang baru nak blaja....) hahaha, x per la, kalo ada komen, bagi lah komen, ana sudi mendengarnya... Ana dedikasikan kad raya nie pada anda semua...

Terima kasih kerana menyokong ana..

Raya 2009 : Penuh keinsafan dan kesepian....

Hahaha, nie gambar raya ana... Tgkap kat Wangsa Maju, KL... Umah nenek ana... Erm, terus terang ana cakap, raya kat KL ini mmg agak membosankan... Mcm tiada apa yang berlaku...

Nie jln cite ana pada raya tahun nie.... malam raya, ana dan keluarga buka puasa bersama2... Makanan? Chicken Chop yang dimasak oleh ayah ana... Bley tahan la sedapnya...(First timer buat la katakan....) Pada jam 8.15 mlm, ketika ana sedang menonton tv, tiba2...

Pengumuman tarikh hari raya puasa 1430 H bersamaan tahun 2009"

" Assalamualaikum wrbh, Bagi memenuhi, titah perintah DYMM raja-raja, saya dengan ini mengisytiharkan tarikh hari raya puasa jatuh pada 20 September 2009 bersamaan 1 Syawal 1430H,

Sekian, wabillah hi taufik wal hidayah, assalamualaikum wrbh..."


Begitulah petikan kata-kata pemegang mohor besar Raja-raja melayu, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah. apa lagi, bersorak la semua org kat flat ana bila dengar pengumuman raya tue... Ala, mcm MU lawan bola dgn Man City smlm... hahaha... Keputusan berakhir dgn MU tewaskan Man City, 4-3 ya...

Cit pasal bola nie kan, kenapa sume org berebut satu bola, kenapa x bagi jer sorg satu bola... Eh, ana cite pasal bola la plak... sori...sori...lari tajuk plak...

Pada waktu pagi, ana sekeluarga sempat menunaikan solat sunat hari raya di Surau al-Husna, Setapak... Wah, ramai org, sume berpakaian baju melayu... Ana plak pakai baju merah yang beli last minit... Mana ke tidak, asyik sibuk ngan tugasan jer... Hai, penat betul...

Kemudian, ana dan keluarga pergi menziarahi pusara atuk Mahmood... (al-Fatihah). Bercerita mengenai atuk ana, beliau mmg seorg yang sangat penyayang. ana semasa hayatnya, selalu menjadi tukang urut atuk ana, ye lah, masa tu ana tinggal kat Sg. Petani, sekali sekala jumpa apa salahnya urut kan? Beliau juga merupakan seorg bapa dan guru silat yang tegas dan disegani ramai...

Erm, selepas meluangkan masa di sana, ana ke umah nenek untuk menjamu selera.. Menunya, masakan kelantan ma.... Aduyay... Tapi ana sebat nasi impit dan rendang ayam jer... x larat nak makan semua... tank penuh... Lepas tu, sesi bergambar... Gambar kat atas tu la, tuan2 dan puan2... Hahaha... Itupun dah edit guna photoshop... angle gambar x lawa... Tension betul...

Apa2 pun, ana bersyukur sebab diberi keizinan untuk beraya dengan ibu dan ayah ana tahun nie... Ye la, ajal maut, hidup dan mati di tangan tuhan... x tahu bila kan jadi, jadi nikmatilah hidup anda dgn sebaik-baiknya... Salam aidilfitri... :)



Oh Man, Pening Kepala la......

Hahaha...
On9 lagi...
ntah la, pening kepala aku wat assignment hubungan etnik nie....
rasa bosan pun ada....
muak baca artikel yang ntah apa-apa kat internet....
semuanya kutuk kerajaan jer...
pembangkang jer betul....
:(

Bukan nak cakap kerajaan tu betul 100%,
Pembangkang salah 100%,
tapi kena la seimbang...
kalo nak cakap kerajaan haprak,
haprak tu la yang memajukan Malaysia selama setengah abad yang lepas...
sampai orang luar terbeliak biji mata tengok kejayaan Malaysia...

Biasalah,
kerajaan pun melakukan kesalahan,
manusia kan bukan sempurna sifatnya,
yang sempurna kat atas sana....

Orang Melayu kita nie kenapa cepat melatah kebelakangan nie...
mgkin sebab dicucuk pelbagai pihak dari belakang kut...
sepatutnya kita perlu berfikir dahulu sebelum buat sesuatu...

Pujangga pernah menyatakan,
Diam bukan bermakna lemah, kalah
jadi mengapa perlu kita melatah kan?

Kita ada hak,
suarakan hak kita....
tapi dengan cara berhemah,
bukan dgn buat demonstrasi yang merugikan banyak pihak....

Ingatlah,
hanya beruk jer bertindak macam beruk...
:)






Berani Berimpian - Kisah Seorang Pelatih Kuda


Kisah ini adalah tentang Monty Roberts, penulis buku The Man Who Listen to The Horse. Sebuah kisah yang memberi inspirasi kepada saya. Saya harap ia juga memberi inspirasi kepada anda. Pemuda ini merupakan anak kepada seorang pelatih kuda.

Kisah bermula apabila, pemuda ini berada si sekolah tinggi. Gurunya telah memintanya untuk menulis matlamat dan perkara yang akan dilakukannya apabila meningkat dewasa nanti. Malam itu dia telah membuat keputusan untuk mempunyai ladang penternakan yang luas suatu hari nanti. Pemuda ini mahu ladang itu seluas 200 ekar. Dia telah menulis sejelas-jelasnya tentang ciri-ciri keadaan ladang tersebut. Pemuda ini juga ingin mempunyai rumah berkeluasan 4000 kaki persegi. Dia telah melukis dengan jelas tentang pelan rantai rumah tersebut. Pemuda ini juga telah memastikan di mana rumah tersebut itu berada di ladang perternakan kuda yang seluas 200 ekar itu. Dia telah menulis sebanyak tujuh muka surat untuk menjelaskan impiannya. Dia telah menulis dengan begitu jelas sekali.

Dua hari kemudian, pemuda ini mendapat hasil kerjanya semula.

Keputusan yang didapatinya agak meleset pemikiran kita. Kita mungkin akan berfikir pemuda tersebut mendapat keputusan yang baik berdasarkan apa yang diberikannya. Tetapi malangnya, huruf merah F dan “ jumpa saya selepas kelas ” tertera di hadapan kertasnya.

Pemuda ini kehairanan. Oleh itu selepas kelas pemuda ini pun pergi berjumpa dengan guru tersebut. Dia ingin bertanya kenapa dia mendapat F. Setahunya, dia telah membuat yang terbaik.

Jawab guru tersebut,

”Impian ini adalah mustahil untuk pemuda seperti awak.Awak tidak mempunyai duit. Awak datang daripada keluarga yang hidup tak tetap, suka bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Awak tidak mempunyai sumber.Untuk memiliki ladang perternakan awak perlu mempunyai duit yang banyak.Awak perlu membeli tanah. Awak perlu membayar sejumlah duit yang besar untuk mendapatkan baka yang asli. Dan awak juga perlu membayar tempat untuk menternaknya. Tiada jalan menunjukkan awak mampu melakukannya”

“Kalau awak menulis semula matlamat atau impian awak yang lebih realistik mungkin saya akan mempertimbangkan gred awak”

Pemuda tersebut pun balik ke rumah untuk memikirkannya. Dia mengambil masa yang lama untuk memikirkannya. Bagai ditelan mati emak diluah mati bapa. Dia tidak sanggup membuang impiannya. Tetapi jika dia tidak lakukan demikian keputusan peperiksaannya akan terjejas. Jadi dia pun merujuk kepada bapanya untuk mendapat pandangan.
Bapanya menyuruhnya membuat keputusan sendiri. Menurut bapanya, keputusan ini adalah perkara yang penting megenai kehidupannya. Oleh itu, dia sendiri yang perlu menentukannya.Selepas seminggu memikirkan perkara tersebut, dia pun mengambil keputusan.

Dia akan mengembali kertas kerja tersebut tanpa mengubah matlamatnya. Dia nekad.

“ Cikgu boleh simpan gred yang diberikan cikgu kepada saya tetapi saya tetap akan menyimpan impian saya.”

Beberapa tahun kemudian, apa yang yang digambarkan dalam kertas mula menjadi realiti. Budak tersebut kini memiliki rumah seluas 4000 kaki dan ladang kuda seluas 200 ekar. Kertas tersebut masih lagi disimpannya dan dibingkaikan.

Ketika guru tersebut berjumpa dengan Morty, guru tersebut hanya mampu bercakap,

“Lihat, Monty. Saya rasa saya boleh cakapkannya sekarang. Semasa saya menjadi cikgu awak, saya merupakan pencuri impian. Saya telah mencuri ramai impian budak-budak kecil. Awak sungguh bernasib baik kerana awak tidak pernah putus asa dengan impian awak .“ Cheesy

sumber : http://www.mindaplus.com/phpBB2/index.php?topic=2123.0

Perkhemahan AJK Jurutek 2009, Selangor

1 Ogos 2009 : Persatuan Pelajar Kejuruteraan Elektrik, UTMIC, KL (Jurutek) telah menganjurkan Perkhemahan AJK Jurutek 2009 yang telah Lapo Blue Resort, Hulu Langat, Selangor. Ana bersama rakan-rakan ana, AJK Jurutek baru telah bersama-sama mengikuti perkhemahan yang berlangsung selama dua hari satu malam....

Encik Ridzuan, Pensyarah subjek elektronik ana pun ikut jgak... Terima kasih...

Aktiviti yang dijalankan di sana ana rasakan
agak santai... Maka dengan itu, ana dan rakan-rakan tidak terlalu tertekan untuk pergi... Tambahan rasa menyesal pun tak ada... Alhamdullilah.... Perkhemahan JURUTEK kali ini disertai oleh pensyarah kesayangan Jurutek, Encik Ahmad Ridzuan Hanafiah yang sama-sama turun padang dan memastikan perjalanan perkhemahan ini berjalan lancar... Terima kasih....

Ni rakan-rakan ana yang masuk air di sana.... Dari tengah arah jam, Fiz, Pidot, Patrick, Shahrul

Ok, kat sini ana sertakan kenangan ana ketika berada di Lopa Blue Resort, Hulu Langat, Selangor... Enjoy the show....
Bersama Shahrul kat tepi sungai.....



Hiburan semasa ma
lam BBQ

Bersama Sarjan Panglima Arabun, Pak Soseng :P


Sejuk dowh, baru lepas terjun sungai....


Ni fesyen apa nie?? Ada org nak beli ker??



Suasana di tepi sungai yang indah.... Ana duduk seorang diri....


Arigator Huzaimasta..... Jumpa lagi...


Finally, setelah 6 tahun tidak berjumpa......

Pada 25 Julai 2009, pelajar-pelajar 6 Arif 2003, SK Padang Tembak 2 KL telah mengadakan pertemuan semula secara ringkas di Taman KLCC, Kuala Lumpur... Seramai 9 orang bekas pelajar SKPT2 telah turun dan bersama-sama menyumbang idea untuk Majlis Gathering mega yang akan diadakan pada Jun 2010...

Arah jam dari kanan, ana, Syamimi, Syida, Syani, Shafiah, Asyraf, Yani, Fatihah dan Fatin

Kami bersepakat untuk menjadikan gathering pada tahun depan lebih gah dan mega dan dihadiri guru-guru SKPT2 semasa zaman persekolah kami nanti...

Nantikanlah kemunculannya....

Gambar 5 Arif 2002


Gambar Pengawas PSS 2003

(p/s : Pada mana-mana bekas pelajar SKPT2 tahun 2003 yang berminat untuk join dan mempunyai gambar kenangan semasa di SKPT2, anda boleh menghubungi ana untuk penerangan dan rekod data untuk gathering 2010 di xerox_91@yahoo.com.my)

Genap Sebulan di UTM


Assalamualaikum....

Alhamdullilah, sudah sebulan ana di UTM, Jalan Semarak KL... Hidup sebagai mahsiswa mmg satu fasa hidup yang berbeza dengan zaman di persekolahan...Di sini mengajar ana bertindak secara rasional, berfikir untuk kebaikan diri sendiri dan semangat setiakawan...

Nilah muke kawan-kawanku yang ceria... Dari pelbagai pelusok negara... Johor ada, Penang ada, Kedah ada, senang cerita mcm-mcm ada...hahaha.



Ni plak, kawan-kawan ana yang sama sekolah masa kat teknik KL dulu...Masa mggu orientasi, ktorg form satu team dan menang bola tampar lelaki dan tempat ketiga tarik tali antara pelajar baru UTM

Hahaha, ni plak gambar masa ana dan kawan-kawan ana tgk cite terminator dalam bilik ana...Ai, nak study ker atau nak tgk wayang nie??

Tu saje tuk kali nie.... Semoga berjumpa lagi....

Terima kasih....