Mahasiswa + Usahawan @ FKEE



Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah kerana kembali ada ruang untuk menulis dalam catatan blog ini. Agaknya, sudah setahun saya menyepikan diri dalam dunia blog ini kerana agak sibuk dengan komitmen seharian di kampus.

31 Mei 2016, saya telah dijemput oleh YBrs Timb Dekan HEPA FKEE, Dr. Maisara Othman untuk berkongsian pengalaman dan ruang bagi pelajar FKEE menjadi usahawan. Pertamanya, saya amat terharu dan bersyukur dengan ruang ini. Sebelum saya menghabiskan tempoh saya di UTHM, saya diberikan ruang untuk berkongsi ilmu yang terhad ini kepada rakan-rakan di FKEE.

Pentasan Dunia


Ada orang mengikat perkahwinan
Ada insan bersedih penceraian
Ada pasangan menyambut kelahiran
Ada keluarga meratapi pemergian
Itulah cerita caturan Tuhan
Aturan alam sejak zaman berzaman
Hingga satu waktu bumi kan kelam
Menunggu hari untuk pembalasan...

Ya, kita juga pasti ada ceritanya
Ada yang baik, ada juga sebaliknya
Hidup perlu diteruskan dengan sebaiknya
Mengumpul saham-saham akhiratNya
Supaya selamat di alam BaqaNya..

Takziah buat yang telah pergi
Damailah kau disana
In sya Allah kami disini
Akan menyusul kelak.

Tahniah buat yang mengikat janji
Hiduplah bahagia pasangan disisi
Kurniakan mereka zuriat berkualiti
Seimbang dunia dan ukhrawi

Buat yang berduka
La takhzan kata Baginda (Nabi SAW)
Ada hikmah dalam berduka
Diganti nikmat dari maha Kuasa.

In sha Allah.
Setiap sesuatu ada sesuatu... sangka baik.

P/s : Takziah buat keluarga Bob, keluarga Cikgu Rosnani (Fathi), Keluarga Raja Arab Saudi dan keluarga muslimin dan muslimat yang telah kehilangan mereka yang tersayang spjg dua minggu ini. Semoga roh mereka tenag dan ditempatkan dalam kalangan beriman.
Tahniah buat Kak Mai (Bejb) dan mereka yang mendirikan rumah tangga baru-baru ini. Semoga terbentuk keluarga sakinah, dikurniakan zuriat yang soleh solehah dan dirahmati Allah senantiasa.
Buat yg sedang berduka, janganlah bersedih. In sha Allah, percaturan Allah itu sebaik2 pengaturan.

Micro-Reunion : Sally (VI 2008)

Micro-reunion dgn rakan sekolah VI 2004-2006(2008), @lee_si di UniKL MFI. Mengimbau kenangan lagenda hostel VI zaman kami dalam sesi yg sgt santai di Kafeteria MFI.
Dulu kami satu KRS, satu hostel dan mengalami ujian mental yg sgt hebat masa zaman junior di VI.
Merupakan siswa tahun akhir ijazah sarjana muda kej mekatronik di UniKL MFI. Terbaik bro!!
Aizat Hisham (Bob) : Takziah & Al-Fatihah

Aizat Hisham (Bob) : Takziah & Al-Fatihah

Menerima perkhabaran yang cukup sedih hari ini, pemergian salah seorang sahabat baik saya semasa di Kediaman Siswa Jaya, Saudara Aizat Hisham, graduan Diploma Kejuruteraan Mekanikal UTMKL yang telah kembali ke Rahmatullah pada pagi ini.
Beliau merupakan seorang sahabat yang cukup baik hati, ceria dan mesra bagi yang mengenali beliau secara rapat dan pernah bersama saya dlm beberapa projek di KSJ antaranya UTM-KSJ Camp-In Sahabat 2010 dan Temmasya'11.
Semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan mereka yang mendapat rahmat dan perlindungan Allah SWT.
Takziah buat keluarga Allahyarham dan juga kenalan.
DARI ALLAH KITA DATANG, DAN KEPADANYA JUALAH KITA AKAN KEMBALI
Al-fatihah.

Whatapps @ Dekstop


Tahukah anda whatapps kini boleh diakses melalui browser internet @ laptop??
Available utk android user je sekarang ni.
First, update whatsapp kat google play store.
Lepas tu buka Whatsapp > Menu > Whatsapp Web
Scan code kat sini: https://web.whatsapp.com/
Selamat mencuba...lalala
Sumber Mohamad Shahril wink emoticon

Minta Tolong


Bila orang minta tolong, ia bermaksud yang dia memang betul-betul minta tolong.
Macam sakit jugak, walaupun sakitnya kecil, tapi ia tetap sakit.
Jangan pulak banyak soal dan fikir yang dia boleh buat semua perkara sendiri... melainkan kalau diri sendiri dah tak berhati di perut.
Owh ya, lagi satu, ia bukan persoalan siapa sensitif atau tak. Tapi sejauh mana kesudian dan juga keikhlasan untuk membantu.
Tak guna sibuk sangat nak membantu orang lain kalau dalam rumah sendiri minta tolong pun banyak tanya.

Jalan Ini


Hatiku berdetik tika memandu
Apakah Jalan yang ku lalui
Laluan yang padu
Menuju Dia yang satu
Atau sesat sudah berbatu
Jalan yang lurus dan liku
Dengan curiga dilalu
Dan kerap kali juga keliru
Mencari jalan Illahi
Berpaksi wasiat Nabi
Moga suatu masa nanti
Jiwa harmoni diabadi
Menghadap Tuhan Rabbul Izzati.

Caliph Busker : dari Jalan TAR ke Pentas AJL

Caliph Busker bersama Mojo menerima Anugerah Persembahan Terbaik AJL 2014
Kehebatan muzik memang tak boleh disangkal lagi. Kuasa mampu mengangkat seseorang yang tiada apa-apa menjadi popular, meletakkan mereka yang berbakat ke satu tahap yang lebih baik dan hebat. Itulah yang terjadi kepada Caliph Busker yang sekelip mata menjadi lebih popular apabila ditampilkan oleh Edry KRU sebagai pengganti kepada Aweera yang keluar dari kumpulan MOJO beberapa minggu sebelum AJL29.
Menurut Edry, beliau menjumpai kumpulan buskers ini di tepi Jalan Tuanku Abdul Rahman (Jalan TAR KL) ketika membuat persembahan dan tertarik dengan lontaran vokal penyanyi utamanya. Beliau sendiri yang menjemput kumpulan busker ini untuk bersama Mojo menyanyikan lagu Romancinta di pentas final AJL 29.
Caliph Busker dianggotai oleh sekumpulan anak muda yang berbakat tetapi OKU Cacat Penglihatan. Percaturan Edry sememangnya cukup bijak. Bukan mudah untuk mengangkat seni tepi jalan ke pentas yang berprestij seperti AJL. Dan kebiasaanya untuk mewakili penyanyi asal ke pentas besar seperti AJL ini, belum pernah lagi ada mana-mana komposer / penulis lirik mengambil mereka yang berada di jalanan untuk mewakili penyanyi asalnya. Paling tidak pun artis percubaan / artis naungan rekod rakaman mereka.
Tindakan Edry ini seharusnya dipuji kerana beliau berjaya meletakkan dua perkara di pentas AJL
1. Menaikkan sebuah kumpulan busker tepi jalan ke pentas berprestij AJL
2. Mengangkat bakat seni OKU ke pentas yang cukup hebat.
Saya tidak fikir sambutan yang sama akan diterima oleh MOJO jika Aweera menyanyikan lagu ini di pentas akhir, malah kalau kita tengak masa Separuh Akhir Muzik-Muzik pun, lagu MOJO ini bukanlah pilihan utama untuk menang mana-mana kategori, tetapi dengan kehadiran Caliph Busker di pentas akhir AJL bersama Mojo telah mencuri tumpuan umum kepada mereka dan menggondol Anugerah Persembahan Terbaik AJL 29 serta yang lebih penting, Standing Oviation daripada penonton di Stadium dan Rumah juga.
Tahniah Caliph Busker dan Mojo untuk gabungan yang cukup memukau semalam.


Tribute P. Ramlee tapi...


Secara jujurnya, kebanyakan karya yang katanya ' Tribute P. Ramlee' hanya sekadar melepaskan batuk di tangga, sekadar memenuhi permintaan penyiaran TV shj. Kalaulah P. Ramlee masih lagi ada, mungkin dia akan marah dan sedih melihat karyanya digunakan untuk satu tribute yang kurang berkualiti, seperti beliau agak tegas dengan penyanyi dan pelakon yg berkarya dengan ciptaanya.
P. Ramlee pd hemat sy dan juga peminat setia beliau menganggap bahawa karya beliau cukup ikhlas dan hebat, lahir dari hati menegur bangsanya yang ketinggalan pd zaman itu dan cukup dekat di hati masyarakat nusantara.

Raflesia : Persepsi yang Berbeza

Seringkali bila chatting dengan kawan2 rapat, apa yang mereka rungutkan adalah kurang keyakinan diri, rasa tak cantik, gemuk dan pelbagai lagi kekurangan yang dimiliki.

Apa yang saya sampaikan pada mereka adalah perkara asas. Apa yang kita ada hari ini, adalah apa yang telah dianugerahkan Tuhan kepada kita. Tuhan dah cakap pada kita terang-terang, bahawa setiap daripada kejadian Tuhan itu adalah sebaik-baik ciptaanNya.
Mari kita renung satu ciptaan tuhan yang bernama Bunga Rafflesia. Bunga Rafflesia merupakan bunga yang terbesar didunia yang hanya tumbuh di hutan hujan tropika beriklim khatulistiwa.
Bagi sesetengah orang, bunga ini unik dan cantik. Ada juga yang menganggap bunga ini buruk dan meloyakan. Owh ya, tak pernah lagi orang ambil bunga Rafflesia letak dalam jambangan bagi pada kekasih, melainkan jika orang itu mungkin saintis dalam bidang pokok hutan tropika. Apa2 pun, ianya adalah mengenai persepsi, bagaimana kita menilai sejauh mana indah ciptaan Tuhan yang menciptakan sesuatu.
Jadi kenapa harus kita rungutkan macam-macam kekurangan pada diri kita, dan kenapa pula mesti kita bersusah hati dan kurang rasa yakin hanya kerana memikirkan persepsi orang lain terhadap kita yang kurang enak? Seharusnya, kita menghargai apa yang kita ada dan juga menghargai orang yang menghargai kita sebaiknya.
Percayalah, setiap perkara itu telah diaturkan oleh Tuhan dengan begitu cantik. Kalau dah rasa tiada siapa sayangkan kita, percayalah yang kita masih lagi ada keluarga, Allah, Nabi dan kawan2 yang sayangkan kita secara diam.
Sayang tak semestinya bagitahu kan? Apa yang penting adalah, jalani hidup seberapa baik yang boleh dan bersyukur dengan nikmat yang diberi. In sha Allah, bahagia akan muncul disebalik pelbagai kekurangan.