• Analisis Kes "Ustaz Naik Hantu"

    Baru-baru ini, negara telah digemparkan dengan satu berita yang sangat menggemparkan rakyat Malaysia, terutama buat warga SMTKL yang kita cintai ini. Terpapar dada depan akhbar tabloid kononnya nombor satu negara Malaysia, Metro Harian terbitan New Straits Times Press (ye ker, bukan Harakah ker yang masih bertahan dulu kini dan selamanya) berita yang bertajuk "Ustaz Naik Hantu" yang selanjutnya menconteng arang ke nama baik SMTKL. Kenapa saya berkata begitu? Iyelah, kalo betul akhbar ini berkaliber, ia pasti tidak menokok tambah berita yang telah berlaku di sesuatu tempat. Betul tidak?

    Berita ini mendapat perhatian kami seluruh warga bekas pelajar SMTKL yang senantiasa cintakan sekolah kami terutama dalam web page Technical Institute Kuala Lumpur (T.I.K.L) dan juga dalam laman sosial myspace. Di sini, kami menyatakan pendirian kami bahawa kami menyokong Ustaz Kamal atas tindakan beliau itu dan juga membenci "Farouk" yang membuat kenyataan yang berjaya menarik simpati jutaan rakyat Malaysia.

    Kami bukanlah orang dalam yang tahu cerita sebenar tetapi selaku bekas senior pada murid TIKL yang buat hal, kami mendapati memang pelajar ini yang bermasalah. Tidak mustahillah ustaz pun naik hantu dengannya.. Ustaz adalah manusia biasa, bukan Nabi. Kadang kala kesabaran itu ada tahapnya. Saya dan rakan-rakan dalam TIKL web page telah berusaha untuk mendapatkan cerita yang sebenarnya.

    Berikut adalah cerita sebenar kejadian ini. Farouk yang dilihat sebagai mangsa dalam trilogi ustaz naik hantu ini sebenarnya telah melakukan masalah disiplin pada hari itu. Maka Ustaz yang dilihat sebagai pesalah ini pun memanggil Farouk untuk disoal siasat. Ye la, ustaz ini memegang jawatan sebagai salah seorang guru disiplin di SMTKL di samping ustaz kesayangan ramai, En Jusoh Ali. Malangnya, dengan muka seposennya, Farouk pun hanya buat endah tidak endah dengan panggilan itu (Wah, besar kepala sungguh budak ini ya?). Sapa yang tidak marah kalau panggilannya dibuat tidak tahu. Kalau saya, mahunya dihentak dengan tukul di bengkel sebab buat tidak tahu sahaja dengan arahan yang diberi. Dari sini kita boleh nilai di mana adab Farouk terhadap guru di TIKL.

    Itu satu persoalan. Dalam berita tertulis, ustaz ini menahan dendam kesumat selama 6 bulan untuk target si Farouk ni. Amboi, ayat berapi sungguh metro ni. Saya ingin bertanya pada penulis, adakah dia bertanya pada ustaz itu berapa lama dia tahan pendam nak shoot budak tue?? Dan adakah budak tu tahu sebenarnya apa yang terpendam dalam hati ustaz tu sampai terjadinya berita gempar itu. Hanya Allah SWT sahaja yang mengetahuinya.

    Mengenai tumbukan ustaz itu terhadap pelajar tersebut, sebenarnya tidaklah mengena tetapi terkena kepada bekas jerawak batu zaman dinosour budak tu. Yang yang nampak berdarah tue. Aduyay, kami dulu bukan setakat kena lempang, kena sepak, rotan dan macam-macam lagi dari cikgu dan senior, tak repot pun. maka disini kita boleh lihat anak manja betul la mamat ni kan. Bercerita mengenai soal etika, memang kejadian ini melanggar etika perguruan, tapi pelajar begini perlu diajar sedemikian rupa kerana menyusahkan orang lain. Bak kata Nasir Bilal Khan, Kecik-kecik tak nak mampos, besar-besar susahkan orang. :)

    Maka disini dapatlah dilihat sebenarnya pelajar ini yang bermasalah bukannya ustaz itu. Bak kata pepatah, pokok tidak akan bergoyang jika tiada angin yang menolaknya. Maka disini, kami menyatakan pendirian menyokong penuh ustaz dan SMTKL, bukan 10%, bukan 90% tetapi seratus peratus dalam isu ini. Kepada pelajar bernama Farouk @ Bomoh, jaga baiklah diri kamu sebelum kami datang memberi layanan 'mesra' pada anda. Salam Perpaduan!!
  • You might also like

    8 ulasan:

    1. farukk patut diajarr... cilakak punya kanak2... sudah tercemar nama sekolahku yg dicintai... susah2 kami naikkan name tikl bumi btuah ni...

      BalasPadam
    2. penat2 kami naikkn nama skola jd sekolah teknik no 1 tetbe kes mcm ni jato kn name skola balik.
      suda la dlu punye kes pun org msih ingt.
      pape pun TIKL bumi bertuah rawks.! dr ctu la aku kenal ape erti kehidupan sebenar..
      kpd adik2 sume-jagalah nama skola kte.!
      yeay hidup TIKL.!!

      BalasPadam
    3. farouk memalukan..semua org pun okay je skolah sana apsal time kau lak tiba2 jadi kes smpai masuk pape semua..sentiasalah muhasabah diri sendiri dan jgn hanya tau menuding jari ke org lain..be matured lah weyyy

      BalasPadam
    4. fuck farouk@bomoh
      jumpe bantai je

      BalasPadam
    5. seb bek ko bakb jr ak farouk..
      mmg ko takkan aman la idop..perangai amacam sial...mak bapak tak aja ke?????
      kalo ak dpt shoot dak nie bkan berdarah mke..ntah idop ke tak bdak nie..bru kean sket nk report..bdak manje..budget samseng skola..kena lempang ngs..report..potong la wey konek ko tu

      BalasPadam
    6. salam bro elok skit perangai tuh....
      lu langsi sgt dah nih....
      itu yg ustaz tuh nk ajor lu erti hidup
      skit.....lenkali jgn kuang ajo ngn
      org tua k....masok tmpat org beradab skit....
      busuk dah name skola gua......
      cis.....elok lu x yah sekola lg baguih...
      nyusah kan org tua lu je...

      BalasPadam
    7. spe2 jmpe bomoh 2 bantai je die kt luar!!!!
      kambeng btoi!!! wat mlu dak tikl jer!!!

      BalasPadam
    8. F*&% bomoh tuh dowh!!!
      Ci*&%

      BalasPadam