Nabi Sulaiman AS dan Si Semut

Semut dijadikan Allah agar manusia berfikir kebesaranNya melalui perihal semut.

Nabi Sulaiman AS dikurniakan Allah satu mukjizat yang unik, di mana Baginda boleh berbicara dengan hidupan Allah yang lain dengan baik.

Suatu hari Nabi Sulaiman a.s. bertanya kepada seekor semut tentang berapa banyak makanan yang diperlukannya untuk hidup dalam setahun. Semut menjawab, ia hanya perlukan makanan sebesar sebutir gandum.

Lalu Nabi Sulaiman a.s. memasukkan semut tersebut di dalam sebuah botol dengan di letakkan bersamanya gula sebesar sebutir gandum. Mulut botol itu kemudiannya ditutup (diberi lubang sikit untuk udara masuk ke dalamnya).

Cukup tempuh setahun, mulut botol itu pun dibuka semula oleh Nabi Sulaiman a.s. Anehnya, baginda dapati hanya separuh sahaja daripada gula sebesar sebutir gandum itu yang habis dimakan oleh semut tersebut.
Nabi Sulaiman bertanya, mengapa hanya separuh makanan sahaja yang dihabiskan sedangkan semut pernah berkata ia perlukan makanan sebesar sebutir gandum?

Sang semut menjelaskan bahawa jika diluar botol rezekinya dijamin sepenuhnya oleh Allah dan dia yakin Allah pasti akan mencukupkan rezekinya. Sebab itu dia tidak perlu risau dengan hakikat itu.

Tetapi apabila dikurung oleh manusia (Nabi Sulaiman a.s) dia mengambil langkah berjaga-jaga dan berjimat cermat kerana tidak yakin dengan keprihatinan manusia. Mana tahu kalau-kalau manusia itu terlupa lalu mengurungnya terlebih daripada tempoh satu tahun? Apa akan jadi padanya?

Pengajaran yang boleh di perolehi daripada kisah ini adalah semut lebih yakin jaminan rezeki daripada Allah S.W.T (bertawakal kepada Allah) ketika di luar botol berbanding “jaminan” manusia ketika berada di dalam botol. Untuk menghadapi kemungkinan itulah ia mengambil langkah berjimat cermat, supaya apabila berlaku sesuatu di luar jangkaan dia masih mampu bertahan dengan makanan yang ada. Komponen tawakal juga termasuklah berusaha. Kalau kita tidak berusaha, masakan Allah akan membantu kita.

Renung-renungkan, dan slmt beramal.

Komited untuk Majukan Budaya Keusahawanan UTHM

Sudah bulan ketiga saya berada dalam organisasi KKDT. Cabaran saya galas setakat ini adalah bagaimana untuk saya menyampaikan hasrat mahasiswa UTHM dalam usaha untuk menambah baik suasana budaya keusahawanan di sekitar kampus melalui medium KKDT.

Alhamdulillah, saya diberi peluang untuk menyampaikan hasrat itu melalui Bengkel Halatuju Keusahawanan Mahasiswa UTHM baru-baru ini, dan insyaAllah, saya bersama-sama rakan kepimpinan dalam KKDT, Kosiswa dan MyAgrosis akan bersama-sama menganjurkan pelbagai genre program yang terarah kepada bidang keusahawanan.


Membentangkan Gerak Kerja dan Perancangan KKDT dalam usaha untuk merevolusikan budaya keusahawanan di UTHM


Terima kasih buat Pengarah CBER, Dr. Wan Fauziah dan Penolong Pendaftar CBER, Encik Ahmad Khirul Nizam Ali yang senantiasa terbuka untuk menerima pendapat kami. Terima kasih buat rakan-rakan mahasiswa di UTHM yang tak putus-putus approach saya memberikan cadangan dan kritikan yang membina dalam usaha memperbaiki budaya keusahawanan di UTHM.

Saya amat berharap agar rakan-rakan UTHM terus menyokong KKDT dan juga entiti keusahawanan mahasiswa yang lain seperti Kosiswa dan MyAgrosis untuk menjayakan pelbagai agenda keusahawanan yang lain.

Ambillah peluang di Universiti ini untuk mencari pelbagai ilmu yang bermanfaat demi masa depan.

#DemiSiswa

Syukur itu Indah


Kadang kala, kita merasakan, apa yang berada di sekitar itu serba kekurangan dan tidak memadai. Kita sering kali merasakan bahawa kitalah yang paling teruk keadaannya dan paling sukar berbanding orang lain.

Apa yang berlaku di hadapan mata saya hari ini cukup menginsafkan. Seorang asnaf masih lagi rasa bersyukur di atas kesusahannya ketika saya berjumpa dengan hamba Allah ini di Bangunan Baitulmal. Di mulut beliau, terkumat kamit ucapan syukur kepada Allah dan juga zikir kepadaNya.

Mengingati Allah adalah penawar yang paling mujarab untuk hati. Ada orang mungkin dikurniakan bergunung emas, tetapi masih lagi gundah gulana. Ada orang hidupnya ibarat kais pagi makan pagi , kais petang makan petang tapi hidup aman bahagia. Dari Allah jualah datangnya sumber kebahagiaan.

Alhamdulillah ~~

HEMAT SAYA : Kerajaan Perlu Faham Isyarat Rakyat


Seminggu ini, riuh diperkatakan isu Kangkung. Hal ini gara-gara isu ucapan DS Najib yang dalam ucapannya menemplak rakyat yang tidak bersifat adil dengan menghargai apa yang kerajaan buat, sebaliknya bila naik sahaja harga barang terus kerajaan diserang dengan pelbagai tohmahan. Asalnya kangkung itu hanyalah subjek contoh sahaja untuk harga barang yang turun, tetapi ntah bagaimanalah silapnya perkara itu diterangkan dalam media sehingga menjadi sedemikian rupa.

Pada hemat saya, ianya isyarat bahawa rakyat sedang marah dalam diam. Sebab orang sekeliling saya yang dulu penyokong tegar BN dulu pun dah mula menyanggah apa yang kerajaan buat. Jangan cerita la penyokong di sebelah kem pembangkang. Dengan pelbagai isu yang kurang enak di sebelah kem kerajaan, saya kira ianya perkara yang kurang baik. Kalaulah pilihanraya berada dalam tempoh yang terdekat, dah tentu-tentu saya boleh katakan bahawa pihak pembangkang berada dalam posisi yang baik.

Macam saya katakan dalam post-post yang terdahulu, rakyat sebenarnya sedang tunggu timing untuk betul-betul menghukum. Selain daripada demonstrasi, tengok sahaja la di laman sesawang sosial dan juga internet, bersepah-sepah artikel ketirisan kerajaan. Kalau dulu hanya portal pembangkang sahaja yang sebarkan berita begitu, sekarang dengan org yang dulu penyokong tegar BN pun begitu.

Jadi, apa lagi yang mahu diretorikkan kerajaan untuk mengalih isu ini. Rata-rata rakyat dah tak tengok media arus perdana. Di tambah pula dengan ulasan menteri yang terlalu tajam dan tak munasabah untuk rakyat mengenai kenaikan kos, rakyat sedikit demi sedikit makin hilang sabar tengok telatah kerajaan.

Saya faham, nak mentadbir sebuah negara bukan mudah, cuma fahamilah isyarat yang diberi rakyat. Berubahlah, sebelum rakyat mengubah kerajaan..

Selamat Bercuti Kawan2




Alhamdulillah, setelah puas bertarung dengan kertas-kertas soalan exam, dan juga memuntahkan lahar ilmu pada tempat yang sepatutnya, kini tibalah masa untuk kita mencari sedikit ketenangan dan juga anjakan paradigma untuk semester akan datang. Kata pujangga, yang bijak akan mencari masa untuk memanfaatkan diri sendiri dan orang lain. Jadi, gunakanlah masa lapang kita dengan sebaiknya.

Jaga diri semua! Ingatlah orang yang tersayang.

Izinkan sy tujukan lagu ini kepada kalian :-



Soft Skills : kita patut kuasai


Semalam, saya diberi tugas untuk mencari komputer riba untuk kegunaan adik saya di Plaza Low Yat, Kuala Lumpur. Sebelum membuat keputusan untuk membeli komputer riba apa, saya membuat penilaian untuk model laptop yang saya akan dapat dengan jumlah amaun yang diberi ibu bapa saya. 

Saya belajar sesuatu daripada proses ini. Di mana bukan mudah proses utk meyakinkan orang untuk membeli produk yang dijual. Daripada10 booth / kedai yang saya pergi, 6 daripadanya adalah dari jurujual Melayu. Tetapi akhirnya, saya berjaya diyakinkan untuk membeli model laptop oleh seorang jurujual cina. Kenapa?

Bukan fasih pun jurujual cina berbahasa Melayu, tetapi cara mereka saya kira sgt meyakinkan

1. Mereka friendly. Walaupun lain bangsa, tapi mereka sedaya upaya melayan kita sebaik mungkin
2. Manis muka dan terbuka menerima ilmu dan pendapat yg lain
3. Cara mereka bersetuju dan memberikan pendapat lebih lembut dan tidak terlalu memandai2
4. Cara promosi yang lebih kreatif.

Semua ini adalah softskill yang dipelajari daripada pengalaman dan juga kerajinan. Soft skill inilah yang kita patut kuasai. Banyak gunanya, terutama buat mereka yang bergelar umat Islam. Ye la, bagaimana kita mahu berdakwah kalau kita tak ada softskill yang sedemikian rupa? Adakah orang akan tertarik dengan apa yang kita cuba sampaikan?

Peringatan buat diri saya terutamanya. Salam ukhwah dan assalamualaikum.

P/s : special thanx to laptop master, Hiroshi Aki utk recommendation smlm. Hee...
Indahnya peribahasa

Indahnya peribahasa

Sebut tentang peribahasa, seorang hamba Allah yang umurnya setengah abad berkongsi dengan saya ilmu yang saya kira cukup signifikan bagi saya. Peribahasa berbunyi begini :-

Biasa kita dengan peribahasa ini berbunyi begini, 

Bagai menarik rambut dalam tepung. Tepung tak berselerak, rambut tak putus.

Tapi hamba Allah ini menyebut peribahasa ini seperti ini :-

Bagai menarik rambut dalam tepung. Tepung tak berselerak, rambut tak putus dan talam (bekas) tak terbalik.

Kenapa begitu? Katanya, setiap perkara yang kita buat, berhati2lah. Banyak pihak yang mungkin terasa dengan apa yang kita buat dan putuskan, dan yang paling penting sekali adalah, jangan sampai apa yang kita buat itu menjejaskan perkara yang baik kita ada sekarang.

Orang tua2 kita cukup tajam akalnya. Dalam ketegasan, ada kelembutan. Dalam jenaka ada hikmahnya.

SEJUTA UMMAH TOLAK COMANGO

Assalamualaikum wrbh dan salam sejahtera

Untuk rakan2 yang dikasihi.
Peringatan kpd yg belum buat. Jgn tangguh.

Bantah Tuntutan Liberal 
COMANGO Terhadap Islam

Setakat pukul 8.30 pg 8.1.14 baru 54651 petisyen. Mari bersama kita bersuara, tolak LGBT dan kemungkaran.

http://www.gopetition.com/petitions/1000000-rakyat-malaysia-sokong-comango-pengkhianat-negara.html

Sahabat semua..saya minta jasa baik tan tuan semua untuk sokong petition ni...sungguh memalukan setakat ni hanya 54651 org islam sign the petition
Sahabat tolong sebarkan message saya tadi untuk dapatkan sokongan untuk menolak comango... Ini tanggungjawab kita..kalau UN sokong bermaksud kita kena terima LGBT..MURTAD..dan benda yg mungkar..
Minta tolong support

Fwd pd geng2 muslim dan benci kepada LGBT.
Fwd dan isi
Tolong sign ya



Berkira dengan kerja, tapi....


Kita ini, terlalu sangat berkira dengan kerja. Berkira dengan berapa banyak gaji, punch out kerja nak awal sahaja, dan nak dapat itu dan ini dalam kerja yang kita lakukan.

Pernahkah kita berfikir, berapa banyak pulak masa bekerja yang kita ambil untuk diri sendiri? Sbg cth, dah punch in kemudian sempat lagi pergi mengeteh dan hisap rokok dua tiga batang. Kemudian, apakah kita melaksanakan amanah orang dengan sempurna? Sbg cth kalau yg jaga kaunter tu, apakah kita memberikan layanan terbaik kepada pelanggan kita.

Kita begitu hebat bermatematik apabila disoal tentang kerja, tetapi apakah kita melaksanakan apa yang sepatutnya. Jangan nanti dah tiba di pdg mashyar, kita menangis dan sesal ditanyakan tentang amanah yang dipikul.
 — at Pejabat Pos, Parit Raja

Pesan Ibu Tentang Ayah


Tribute buat ayahku, Wan Mahdi yang bakal menganjak usia yang ke-51 pada 14 Januari. Sebuah nukilan yang hampir sama dengan pesan ibuku semasa ayahku mencari sesuap nasi untuk kami di luar.

Anakku...
Memang ayah tak mengandungmukanmu...
Tapi,
Darahnya mengalir dalam darahmu.
Darinya kau mewarisi namanya, kedermawanan & kerendahan hati.

Memang ayah tak melahirkanmu...
Tapi,
Suaranya-lah yang pertama mengantarkanmu pada Allah ketika kau lahir.

Memang ayah tak menyusuimu...
tapi,
dari keringatnyalah setiap suapan yang menjadi air susumu.

Ayah memang tak menjagamu setiap saat..
Tapi,
Tahukah kau dalam doanya tak pernah terlupa namamu disebutnya.

Tangisan ayah mungkin tak pernah kau dengar...
Kerana,
Dia ingin terlihat kuat agar kau tak ragu untuk berlindung di lengannya dan dadanya ketika merasa tak aman.

Pelukan ayahmu mungkin tak sehangatdan seerat ibu...
Kerana,
Cintanya dia takut tak sanggup melepaskanmu.

Ayahmu ingin kau kuatkan semangat agar ketika kami tiada kau sanggup menghadapi semua sendiri.

Ibu hanya ingin kau tahu...
Bahawa,
Cinta ayah kepadamu sama besarnya seperti cinta ibu.

-Hamba Allah-


Terima kasih ayah. Allah jualah yang merahmati ayah.. 

#muhasabah #tetamuSenja #51tahun



Adik Damia : Kecekalan Menuju Masa Depan

Adik Damia betul2 meruntun hati saya. Beliau Istimewa, diberikan kelainan upaya oleh Allah SWT sebagai contoh bahawa ada beliau lebih cekal berbanding saya yang cukup upaya ini. 

Kita yang cukup upaya ini, apa alasan kita untuk lelah dalam mengejar ilmu Allah yang maha luas ini.

Mudah2an, adik Damia terus berjaya mengejar cita2 beliau. 

CC Abe Ruzimi Mohamed.


Kenangan Kafe KSJ, UTMKL

Masa saya mula2 masuk ksj (utmkl) pd tahun 2009, ada satu operator makanan yg sy kira cukup popular dan dominan pd masa tu. Kalau kwn2 masih ingat, Pak Man Botak aka Manbo Cafe.

Ambil nasi putih, kuah sikit dan juga ayam goreng besar, pak man akan tunjuk peace dan cakap "RM2". Favourite jgak tu, sbb kalau sy balik kuliah dan malas nak makan kat rumah (rumah sy dan kolej terlalu dekat), itu jd favourite port dgn rakan2 coursemate.

Harganya cukup murah, katanya nak tlg student berjimat. Tapi ntah di mana silap, pd pertghan tahun 2010, pak man berpindah. Ada yg kata ditutup sebab kotor, merajuk dgn utm dan tak kurang juga ada mslh dgn student. Itulah kenangan kafe ksj yg paling signifikan pd sy, sampai kwn2 satu kursus dgn sy siap edit lagi logo kfc tukar kpd Manbo cafe.. hahaha...

Ps : nama sebenar Man bo adalah Osman Boyan.. tapi mmg dia botak pun... tq Puan Zakiah.. hehe...


Kafe KSJ, UTMKL

Strategi Anak Muda mendepani Isu Semasa


Bila sebut sahaja apa yang diperjuangkan, siapa yang tak mahu?

*Harga barang turun
*Bantah kerajaan naikkan harga barang yang melampau
*Pilihanraya yang bersih dan adil

dan macam-macam lagi ketirisan kerajaan yang dilaporkan, sama ada rasmi mahupun tak rasmi. Saya sokong tanpa berbelah bahagi.

Cuma, anak2 muda yang dirahmati, jangan nilai yang tak pergi demo, yang perhati daripada jauh tu hanya berpeluk tubuh dan kecut. Ada sebab munasabab yang kita tak tahu, jangan simply kita main tuduh je.

Lagi satu, janganlah terlalu lancang menghukum hanya sebab perbezaan pendapat. Awok nak orang ikut ideologi awok, tapi awok tak hormat pendapat orang. Bagaimana tu?? Kene ada give and take dalam membicarakan sesuatu. Boleh bersetuju ataupun sebaliknya, tapi dengan bijaklah...

Hakikatnya, turun demo bukanlah satu-satu cara untuk berjuang. Banyak lagi. Mari saya cadangkan :-

1. Lontarkan idea bernas kalian melalui media sosial (you tube, blog, fb, twt)

-Tgk dari konteks Malaysia je la, Yuna, Bobo, Shahsa Selero Syok Sendiri dan Najwa Latiff popular bagaimana? Dengan you tube dan berjaya menarik perhatian dengan apa yang dilakukan mereka. Ada mereka demo kat tgh2 bandar nak tarik perhatian? Rasanya dari sudut Malaysia sebagai negara paling 'tegar' pengguna laman sosial, x ada masalah pun nak utarakan idea dengan mudah dan cepat.

2. Kenapa harus pilih tarikh-tarikh tertentu dan tempat tertentu?

-Ini persoalan yang Tan Sri Nordin Kardi utarakan. Sepatutnya buatlah merata tempat, bukan hanya KL. Barulah adreline semangat boleh dirasakan semua. Kalau benar2 'brutal' dengan perjuangan, buat di semua tempat, bukan hanya KL sahaja. Pas tu hanya satu tarikh sahaja, secara psikologinya, pihak kat atas mungkin tak takut pun sbb mereka tahu anak2 muda ni demo sbb hanya sehari, pas tu berita panas untuk dua minggu shj paling lama kot..

3. Anak muda turun ke tempat-tempat terpencil, bermasyarakat dan menyebarkan kefahaman mereka mengenai cakna mereka tentang isu semasa.

-Masalah kebanyakan anak muda sekarang, mereka terlalu bergaul sesama mereka sahaja (kurang bermasyarakat). Hanya segelintir shj yang mahu turun kampung ke kampung, rumah ke rumah kenal masyarakat, bertukar idea dan memberikan khidmat bakti kepada masyarakat. Masih ramai yang memilih menghabiskan masa depan laptop bermain dota, menjadi keyboard warrior dan lain2. Tak salah, cuma bila nak ajak berbicara tentang isu semasa, bykkan masa turun padang dan berkongsi idea, memahami jiwa rakyat.

4. Perubahan bermula dengan diri sendiri.

- Anak muda mahukan orang memahami jiwa mereka, jadi kitalah sebagai anak muda harus berubah menjadi pemikir yang matang. Jangan main sailang sahaja kalau dah tak sama ideologi. Masing-masing ada kefahaman dan pengalaman yang harus kita hormati, tidak lupa juga ilmu dan kemahiran yang dimiliki. Tak kisahlah apa aliran politik yang dipegang, janganlah kita kira, hanya susu setitik, rosak susu sebelanga. Tak semestinya berjuang sebab tak puas hati dengan kerajaan, masuk pembangkang. Berjuang dengan berprinsip, tak kiralah parti apa pun yang disertai. Contoh ada depan mata, sama ada kita mahu terima ataupun sebaliknya.

Saya percaya, anak muda Malaysia mampu lakukan sesuatu yang boleh mempengaruhi dasar kerajaan yang semakin hari semakin 'pelik' ini dengan terus padu memberikan hujah dan idea yang bernas. Ianya bermula dengan bagaimana kita bawa diri, menentukan sejauh mana idea kita boleh diterima oleh khayalak.

All the best dan salam perjuangan.

Idham Wan Mahdi
3-1-2014
Parit Raja, JHR, MY

Warna-Warni Hari Pertama Persekolahan : Fenomena Tersepit

Ramainya yang tersepit.. Lembu dan cikgu sekali pun nak join. Hahaha.. Ehsan Instagram AhmadFetriYahya


Ini jawapannya kepada isu trending #tersepit.. Macam-macam hal :)

Teguran Buat Anak Melayu


Ini mungkin pedas buat anak-anak Melayu yang cakna mengenai isu politik. Ya, memang pedas pun bagi saya juga. Cuma, teguran beliau ada asasnya. Kita patut semak kembali diri kita. Masalah politik tetap ada, dan mungkin akan berubah mengikut keadaan, tetapi masalah diri sendiri, sendiri yang betulkan. Tak ada orang lain pun. Kalau dah gagal dalam pengajian dan terlibat dalam macam-macam masalah, tak adanya orang politik nak datang mai dan bantu.

Jati diri pemuda Melayu juga dipersoalkan oleh Tan Sri Nordin Kardi dalam status facebooknya :-

"mengapa anak muda melayu berhenti berarak di padang kuala lumpur? adakah kerana disuruh oleh orang lain supaya berhenti di situ sahaja? tidakkah anak muda melayu sudi meneruskan berarak dari hulu kelang, ampang sehingga muara sungai kelang di selat melaka menuntut pemimpin umno, pemimpin pas, pemimpin pkr atau apa saja yang bernama pemimpin melayu baik politik, perniagaan, universiti, pendidikan, dan lainnya supaya memerah otak, menegang urat lengan, memperkukuh kuda-kuda mengembalikan tanah dan maruah melayu di sepanjang pesisir sungai batu, sungai gombak dan sungai kelang sebagai menghargai titik peluh datuk nenek melayu dahulu yang hanya berbekal parang, kapak dan cangkul menebang hutan, meratakan tanah, menggali parit dan sungai di seluruh lembah kelang? mengapa membenarkan diri tunduk kepada satu aliran sahaja, sedangkan kuasa pemuda itu boleh digembleng untuk tujuan lebih besar dari itu? mengapa membenarkan diri ditakluk ideologi asing???? beraraklah dari hulu sungai-sungai di lembah kelang sampai ke muaranya sehingga tapak kasut pecah dan kaki berdarah!!!!!!! kuala lumpur dan seluruh lembah kelang menuntut jeritan tenaga muda yang bebas berfikir sendiri!!!!! mengapa membenarkan diri diikat? mengapa tidak menjadi diri sendiri?"

Jadi, masih ada lagi yang terluka? Kenapa masih berjuang dengan terikat kepada kerangka politik. Its time to be free.

Tun M, Anwar Ibrahim pada zaman student pun jadi independent warrior dengan cara sendiri. Ambil iktibar.

Bagaimana nak faham rakyat kalau dah jentera pun bermasalah

Barang naik, minyak naik, tol naik, apa lagi yang naik lepas ini. Rakyat pula dalam diam naik angin dengan kerajaan 'pilihan' rakyat ini. Mana pergi janji-janji manis yang ditabur sebelum pilihanraya lalu. Atau pemimpin kita masih bermain sifir semua naik sekarang, nanti nak dekat pilihanraya, kerajaan turun mendadak. Itu yang jual gula RM1 sekilo, beras RM5 masa PRK Dun Sg. Limau tempoh hari tatkala rakyat di tempat lain masih pening memikirkan cara untuk jimatkan perbelanjaan.

Cukup2lah pihak kerajaan bermain silap mata. Tak menjadi pun. Rakyat bukanlah bodoh, tolak batu dan kayu terima sahaja. Rakyat makin pandai, malah lebih dari apa yang kerajaan jangkakan. Ini bukan zaman kerajaan tahu semuanya, pakai songkok dan tali leher, terus jadi harapan rakyat.

Lihat sahaja bagaimana korupnya orang dalam makmal khas yang alkisahnya sentiasa berusaha untuk turunkan kos sara hidup rakyat dalam PEMANDU. Bagaimana nak dapat input yang berkesan tentang kesusahan rakyat kalau dah orang yang kaji tentang perkara yang kritikal ini 'kaki clubbing' dan hidup bermewah-mewah. Kalau dah orang bawah bermasalah, jangan ceritalah dengan mereka yang berada di atas.

Semakin hari, tindakan kerajaan makin meragukan. Jangan sampai penyokong sendiri (bukan saya) bertindak menjadi anti pula. Bungkus nanti. Bak kata seorang pelawak terkenal, Lu Pikir la Sendiri!

Sumber dan Terima Kasih :- Encik Mazidul Akmal
http://www.mazidulakmal.com/2013/12/antara-profesor-di-makmal-pemandu.html



Keupayaan jentera dilantik PM kita diragui berikutan kegagalan untuk menangani isu semasa negara

Pendirian Tentang Perhimpunan Turun #3112

Sekiranya perhimpunan itu membantah kenaikan kos sara hidup rakyat dan mendesak kerajaan untuk turunkan kos yang membebankan rakyat, saya menyokong 100% perhimpunan ini tanpa berbelah bahagi.

TETAPI sekiranya niat perhimpunan itu lain, terutama untuk menjatuhkan / menggulingkan kerajaan Malaysia, saya tidak sama sekali menyokong.


Kawan sebagai Aset Berharga

Nak tahu perangai seseorang, kita boleh lihat dengan siapa di berkawan. Tapi taklah 100% tepat pun, cuma kita mgkin boleh agak bagaimana seseorang itu.

Kenapa begitu?

Sebab pembentukan jati diri seseorang salah satu faktornya adalah kawan. Dengan siapa kita bergaul itu penting. Sbb kawanlah yg boleh mempengaruhi suasana seharian kita.

Pujangga ada menyebut, kalau berkawan dengan penjual minyak wangi, pasti ada sikit bau wangi, kalau berkawan dengan pencacai najis, pun pasti melekat jgak bau najis. Kalau x banyak pun, pasti jgak ada sikit2.

Oleh yang demikian, kawan itu adalah aset berharga utk kita. Baik seseorang kawan itu, maka baiklah suasana kita utk menjadi yang terbaik. Kalau ada kwn2 kita yang ting tong, jgnlah pulak diabaikan, sebaliknya bimbing utk jadi yang lebih baik. Kita kan manusia, kene saling beringat, sebab kita pun dalam proses utk jadi yang lebih baik.

Tak rugi pun ada ramai kawan. Sy syg kawan2 sy 


Terima kasih buat kawan yang sudi menceriakan hari-hari saya yang sukar kebelakangan ini


Al kisah Mee Kari Ramli Bidor dan si cilik pembantu kedai

Laju je adik ni jalan, nak layan kehendak pelanggan

Pagi tadi, saya bersama keluarga saya bertolak pulang dari Bota Kanan ke KL slps ziarah opah dan atuk. Dalam perjalanan pulang, kami sempat singgah beli buah dan juga isi perut sebelum pulang ke KL.

Kami sekeluarga singgah makan mee kari Ramli di Bidor. Sedap mee karinya dan tak masuk asam pun mcm mee kari biasa. Yg menariknya, pembantu warung terdiri daripada si cilik. Alahai, comelnya. Kecil2 lagi dah diajar membantu mak ayah berniaga di warung.

Tatkala ramai kanak2 lain bersuka ria di musim cuti sekolah, adik ini begitu tekun membantu mak ayahnya. Ada juga kedengaran si cilik ini buat silap hantar order, tapi dia tak melawan dan mendgr dgn penuh patuh.

Mudah2an, si comel ini menjadi usahawan yg berjaya, sama seperti mak ayah beliau. Mee kari Ramli Bidor terletak di sebelah kanan simpang slps keluar plaza tol bidor. Mmg ramai pengunjung di situ. Bagi sesiapa yg kesempatan ke Bidor, cubalah rasa. In sya Allah, sedap.



Mee Kari Bidor, simply the best.. :)
Masyarakat kita yang pelik

Masyarakat kita yang pelik

Seperkara yang pelik dalam society kita, bergembira terima jawatan yang dipohon.. masalah jgak tu boh.. supposely tiada masa untuk gembira pun, sebaliknya masa untuk lebih banyak berfikir utk menjadikan keadaan lebih baik dan juga banyak berinteraksi bersama semua orang utk dptkan lebih banyak input.. berat tanggung beban satu kampus, sdgkan jaga satu blok kolej pun mcm2 mslh timbul pun tak selesai2... 

Semuanya kerana Allah, pasti ringan beban ditanggung. Bukan atas nama populis atau idealis..