Cerita Malam Si Ayah dan Anak


Malam tadi, semasa saya menonton rancangan The Voice 7 kt AXN, ayah menarik perhatian saya mengenai penglibatan Lo'real dlm program EFEST yg sedang berlangsung.
Ayah saya bekerja dgn boss syarikat kosmetik Silkygirl. Dia tak sangka yang Loreal sanggup turun ke Parit Raja untuk buat promosi kerana Loreal adalah jenama utk orang yang bertaraf 'Middle Class' iaitu bergaji RM10k ke atas.
Sy meminta analogi yang lebih drpd ayah ttg perkara tu. Sbg cth, lipstick Silkygirl berharga RM30, lipstick Loreal pula berharga RM70. So kita boleh nampak siapa sasaran pelanggan utk Loreal dan Silkygirl.
Akhir perbincangan, sy menyatakan bahawa strategi Loreal mudah, mereka sasarkan utk turun ke UTHM agar suatu masa nanti bila pelajar2 ni berjaya, ada income sndiri dan menjadi golongan middle class, mereka akan gunakan produk Loreal ni sbg salah satu pilihan. Bukankah mendidik pengguna ni perlu bermula daripada asas? Itulah cara usahawan berfikir.
— at Ppr Seri Semarak Setapak


EmoticonEmoticon