• Lamanya tidak berbicara di sini....

    Bismillahirrahmannirrahim...

    Segala puji bagi Allah SWT, Tuhan yang menciptakan alam yang serba indah ini. Alhamdulillah, kita masih lagi dapat menarik nafas segar dan juga melaksanakan segala urusan yang sudah teratur buat kita (bagi yang sesiapa ada jadual la...). Wah, sudah lama juga saya tidak menulis di blog. Agak la. Kali terakhir saya menulis pada 13 Disember 2010, selepas saya mengikuti Program UTM Advance Leadership Programme di mana saya memaparkan kisah orang Asli kita yang perlukan perhatian daripada pihak Kerajaan.

    Saya memohon maaf kepada rakan-rakan blogger kerana dah lama tidak menjenguk anda semua. Maklumlah, sejak sahaja memegang jawatan dalam kolej, saya agak kesuntukan waktu untuk berblogging. Ya Allah, permudahkanlah urusan saya selepas ini. (Amin).

    Baiklah, saya cerita serba sedikit apa yang berlaku sepanjang dua purnama kehilangan saya dalam dunia blogger ini. Satu perjalanan yang sangat mencabar dan juga ekstrem bagi saya. Maklumlah, jika dahulu tanggungjawab kecil sahaja, kini makin besar. Ibarat seorang pengemudi sampan dipilih menjadi ketua kapal titanic. Berikut adalah trilogi yang berlaku dalam diari saya..


    27-30 Disember 2010 - Kursus Pemantapan JKM KSJ@ Kediaman Siswa Jaya & Pusat Latihan LKIM Sepang



    Kursus sepanjang 3 hari 2 malam yang agak padat dengan modul-modul bagi melatih pimpinan baru JKM KSJ. Hanya 4 orang sahaja JKM KSJ yang lama menyertai organisasi tahun 2011/2012 iaitu saya, Nurhafizah Suib, Ahmad Faiz dan Muhamad Shahid Suhaimi. Apa yang menariknya tahun ini, bilangan ahli JKM KSJ hanya ada 30 orang sahaja, kurang berbanding tahun-tahun sebelumnya. Pemilihan MT dibuat dan berikut adalah senarai MT JKM KSJ

    Presiden : Wan Muhammad Idham Wan Mahdi
    Timb. Presiden : Muhammad Effendi
    Setiausaha : Nurhafizah Suib
    Timb. Setiausaha : Anis Najihah Abu Samah
    Bendahari : Nor Shazliana

    Sepatutnya kursus sehingga 31 Disember, tetapi saya habiskan awal dan kemudiannya mengikuti UTM Leading Change Programme.


    31 Disember 2011-2 Januari 2011-UTM Leading Change Programme

    Satu program yang sangat mencabar. Selepas melalui program yang hampir sama untuk Advance Leadership Programme (ALP), kini laluannya beralih ke sebelah utara pula. Berikut adalah laluan bagi LCP

    KL>>Ipoh>>Medan Gopeng>>Kepala Batas>>Butterworth>>Georgetown>>Kuala Lumpur

    Saya telah menjadi fasilitator untuk kumpulan yang dianggotai oleh 4 orang rakan saya iaitu Lokman Sahani, Firdaus Razak, Shahmi dan Aishah. Kumpulan kami berjaya menamatkan program walaupun perniagaan kami rugi RM30++ sahaja. Walau bagaimanapun, ia adalah satu usaha yang baik.


    3 Januari 2011 - Mengendalikan Mesyuarat Pertama JKM KSJ

    Saya telah mengendalikan mesyuarat pertama JKM KSJ. Hala tuju, wawasan dan juga matlamat ditetapkan. Moto pada tahun ini adalah "Memperkasakan Mahasiswa" berasaskan Dasar Pembangunan Mahasiswa UTM.

    19 Januari 2011 - UTM Talent Management I @ Dewan Jumaah

    Saya telah menyertai untuk mendengar ceramah mengenai bersama Encik Arif Adenan, Setiausaha Sulit Menteri KPT mengenai kepentingan Pembangunan Talent Mahasiswa. Ketika ini, hangat mengenai isu Pilihanraya di Dun Tenang yang akhirnya dimenangi oleh BN.





    22 Januari 2011 - Family Day Temmasya'10


    Kerja keras dihargai! Begitulah penghargaan yang diberikan oleh warga gerak kerja tertinggi Temmasya '10 kepada anak buah program Hari Terbuka tahunan KSJ kali ini. Dianjurkan di Sungai Congkak, Selangor, program yang berbentuk santai dan rileks ini menghiburkan semua warga kerja Temmasya'10 yang bertungkus lumus menjayakan Temmasya'10 pada Ogos lepas.






    23 Januari 2011 - Program Jom Ganyang Aedes

    Sedih. Personaliti dan VVIP dah turun, tetapi tiada yang turun untuk program ini. Malah, nama besar Aznil Haji Nawawi seolah-olah seperti tiada aura di sini. Walau bagaimanapun, program tetap dijalankan dengan jayanya. Memang profesional habis Pak Nil, siap bagi hadiah RM100 untuk peraduan siapa cakap paling laju. Cayalah Pak Nil. Kemudian, Pak Nil meluangkan masa untuk melawat bilik kediaman mahasiswa.



    25 Januari 2011 - UTM Talent Management II

    Efisensi peserta LCP dan ALP dibuktikan dengan berjaya menarik mahasiswa lain memenuhi program ini dengan jayanya. Ceramah "Global Player-Malaysia is Not Our Boundary" telah disampaikan oleh CEO Yayasan Pelajaran Mara, Encik Syariff Hamid di Dewan Jumaah UTMIC. Pada malamnya, selepas program ini, saya berjumpa dengan Encik sharil untuk memohon kelulusan Festival Maulidur Rasul. Program diluluskan untuk gerak kerja sahaja.


    26 Januari 2011 - Malam Muktamar PMI

    Kesedaran untuk perlunya Persatuan-Persatuan Mahasiswa UTMIC bersatu hati untuk menangani isu sahsiah remaja dan kerjasama dalam program dibangkitkan. Dari sinilah JKM KSJ mengintai hasrat itu untuk aplikasikan dalam Program Festival Maulidur Rasul KSJ 1432.


    27 Januari 2011 - Pengumuman Persaraan Tuan Pengetua KSJ- Encik Noh.

    Sebak. Itulah perasaan saya apabila Encik Noh Muhamad Adlan menyatakan beliau sudah pasti untuk bersara apabila borang persaraan beliau telah diterima oleh Yang Berbahagia TNC HEMA UTM. Apa boleh buat, dah itu kehendak beliau, dan saya doakan yang terabik untuknya.


    31 Januari 2011 - Encik Noh Punch Out kali terakhir sebelum bersara selaku Pengetua KSJ

    Tepat jam 5 petang, saya berdiri di hadapan pintu Pejabat Blok A dan mengucapkan Tahniah kepada beliau kerana berjaya mengharungi tempoh 4 tahun yang cemerlang selaku Tuan Pengetua KSJ. Beliau kelihatan gembira dan dalam masa yang sama, gusar juga yob...Walau bagaimanapun, terima kasih Encik Noh atas sumbang bakti yang ditaburkan.



    2 Februari 2011 - Pelancaran Biasiswa Endownment UTM

    UTM mencipta sejarahnya tersendiri apabila memperkenalkan Biasiswa endownment untuk diberikan kepada mahasiswa UTM yang cemerlang diperingkat Sarjana Muda dengan nilai biasiswa RM10000 tanpa sebarang kontrak bekerja.


    5 Februari 2011 - Konvensyen JKM KSJ 2011




    Buat pertama kalinya dalam sejarah JKM KSJ, Konvensyen JKM KSJ diadakan bagi membincangkan Pelan transformasi JKM KSJ yang telah diusulkan oleh Yang Berusaha Tuan Pemangku Pengetua, Encik Mohd Sharil Abdullah serta berbincang beberapa tataetika JKM KSJ yang akan digunapakai pada Mac akan datang.


    12 Februari 2011 - Simposium Dilemma Melayu @ PWTC

    Buku yang pernah mencetuskan kontroversi pada zaman pentadbiran Tunku Abdul Rahman diperdebatkan kembali menurut persepektif orang muda. Anjuran Alumni Aspirasi Malaysia yang diketuai oleh Encik Shahar Abdullah, Presiden Alumni Aspirasi.


    16 Februari 2011 - Majlis Penghargaan Encik Noh Muhamad Adlan

    Satu majlis yang penuh rasa kekelurgaan bagi menghargai jasa dan khidmat bakti Tuan Mantan Pengetua, Encik Noh Muhamad Adlan Mohd Noh di Foyer Blok B, Kediaman Siswa Jaya, UTM IC. Semua warga JKM KSJ lama dan baru serta pelajar antarabangsa turun bagi meraikan beliau dalam majlis ini.


    19 Februari 2011 - Festival Maulidur Rasul Kediaman Siswa Jaya 2011

    Sebuah majlis yang sangat signifikan dalam Kediaman Siswa Jaya. Hampir 1000 orang memenuhi Festival ini. Majlis Persamian disempurnakan oleh Yang Berhormat Dato' Seri Zulhasnan Rafique, Ahli Parlimen Setiawangsa dan mendapat liputan TV al-Hijrah. Program ini adalah titik tolak kepada manifestasi perancangan yang diusulkan pada Malam Muktamar PMI, gabungan semua persatuan siswa dalam satu program.







    Wah, padat sungguh program saya. Tidak hairanlah kenapa saya tertidur dalam kuliah. Ayuh Idham, harus fokus... Belajar itu utama. Itu sahaja buat masa ini, nanti saya akan kongsikan lagi pengalaman saya bersama semua. Terima kasih.


  • You might also like

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan