Syukurilah.....

Syukurilah.....

Kdg kala,
Kita tak pernah suka,
Dengan jalan cerita,
Yang heronya kita...

Kita rasa,
Jd org lain lebih bangga,
Lengkap semua,
Tip top aja bisa..,

Tuhan ada kata,
UjiNya pd manusia,
Hanya dgn kemampuan shj.

Selagi kau pegang tali Tuhan,
Tuhan takkan biar kau terhumban.

Amanah vs Jawatan


Dua budaya yang berbeza, kepentingan antara menjalankan amanah atau hanya sekadar menyandang jawatan. Mudah. Tengok sahaja sejauh mana seseorang itu sanggup berkorban masa dan tenaga untuk amanah yang dijalankan. 

Tu sebab kenapa pemimpin berjiwa rakyat, yang kerap turun padang tanpa protokol, yang sama2 merasai jerih payah rakyat tanpa diketahui umum lebih disayangi drpd pemimpin tiap2 hari tv bagi itu dan ini...

Sesuatu yg anak muda mcm sy harus belajar...
Menginsafi Diri

Menginsafi Diri

Kita takkan tahu bila masa nyawa kita ditarik,
Mungkin di usia tua kita, mungkin esok lusa,
Mungkin juga saat ini...
Mati yang menunggu itu pasti,
Dalam kita masih byk yangbtak pasti,
Byk mana bekal tlh kita perolehi kini..
Apakah kita dah bersedia menghadap Illahi.
Persoalan yang membuatkan aku tersentak sejenak hari ini...
Memikirkan betapa kasihnya Allah pada aku,
Yang tak putus2 memberikan ku peluang untuk dekat padaNya,
Walaupun selalu lalai dgn nikmat dunia...

Ya Allah, ampunilah aku..

Al-fatihah buat Allahyarhamah bonda kepada rakan sy, Sdri Hazirah Saion yang meninggal dunia pagi semalam. Semoga Allahyarhamah ditempatkan kalangan yang beriman dan keluarga arwah mendapat pahala daripada Allah Azawajjala.

Salam takziah dari saya.

Berpersatuan : Kerja Berkumpulan

Kerjasama itu penting!

Masalah umum yang universal apabila berpersatuan adalah, bila nak berjalan, cepat sahaja volunteernya, tapi bila melakukan kerja dalaman, masing-masing cuci tangan.

Mana pergi prinsip, lurah sama didaki, laut sama direnangi? Apakah dengan tanpa gerak kerja dan berpeluk tubuh, semua boleh menjadi kenyataan.. 

Kembali Ke Perwira

Kasih si ibu kucing. Walaupun kurus kering, tapi masih lagi meyusukan anak-anaknya. Begitu juga kasih ibu dan ayah yang sanggup buat apa sahaja demi melihat anaknya berjaya.



Pagi td, sy menyambut ayah dan adik sy dari KL untuk mendaftar kolej. Awal2 pagi dah terpacak di pekan Parit Raja tak mahu ayah saya menunggu lama. Selepas ambil barang di rumah sewa saya dan bersarapan, kami bertolak ke Perwira untuk proses pendaftaran.

Ramai sungguh yang bersemangat mendaftar di awal pagi. Pendaftaran bermula jam 9 pagi. Sementara menunggu adik mendaftar, sy dan ayah sy buat perkara2 yang patut. Selepas itu, ayah beransur ke Kukup.

Keadaan pendaftaran di Perwira lancar. Adik sy pun rasanya x lama menunggu untuk mendaftar. Terima kasih kepada petugas perwira yang menjalankan tugas dgn efisen.

Ibu dan bapa penghuni juga dilayan dgn baik dgn memberikan minuman dan biskut percuma. Bukan beratur ambil sendiri, tetapi ajk yg datang serve. Tahniah. Inisiatif yg sy kira cukup menarik.

Sy sempat bersembang dan bertegur sapa dgn ex-roomate, coursemates dan rakan2 kepimpinan perwira juga serta berkongsi idea dan perancangan KKDT utk sem ini.

Owh ya, di Perwira juga sy sempat bersembang dengan kwn baik ayah sy dari Sg. Petani. Dia boleh cam dengan baik sy dgn menyebut nama ayah sy.. mgkin muka kami seiras kot.. hahaha...

Apa2 pun, sy menikmati masa pagi sy di Perwira dgn baik, semoga perjalanan pendaftaran terus lancar. Kepada rakan2 UTHM sy, slmt kembali ke UTHM dan hati2 di jalan raya.

Bersama2 post ini, saya sertakan sekali gambar keluarga kucing yang sedang menyusukan anak2nya sementara di Perwira sedang sibuk dgn proses pendaftaran. Kucing ini mengingatkan sy pd kasih syg mak ayah sy yang membesarkan sy sehingga kini. Alhamdulillah..
 — at Kolej Kediaman Perwira

Jangan Wujudkan Jurang Atas Pencapaian Akademik!

3 Idiots mengangkat tema cabaran di Universiti sebagai persoalan utama.
Tertarik dgn mesej yg disampaikan Aamir Khan dlm 3 idiot, sistem gred di Universiti hanya mewujudkan pengasingan ketara antara pelajar bijak dan sebaliknya yang akhirnya membentuk sistem kasta secara tidak langsung. 

Sepatutnya di Universiti, mereka harus faham yang setiap org mempunyai daya penerimaan yg berbeza dan juga mempunyai cara terbaik utk mengatasi jurang ini. Gred hanyalah angka untuk seketika, boleh jadi org yg mendapat gred baik itu mmg betul2 bijak, dan boleh jadi juga bernasib baik..

Setiap org ada latar belakang yang berbeza, tapi tak bermakna layanan pun harus berbeza.. yg cemerlang msti dpt hadiah dan sanjungan, yang gagal dan kurang bernasib baik, menyendiri dan akhirnya jauh didiskriminasi, sama ada mmg diri sendiri yg buat atau komuniti yang katanya berilmu itu sendiri...

Kalau yang atas sedar yg yuran di bayar sama shj semua, dah tentu takkan ada pemikiran begini. Tak salah meraikan yg hebat, tp jgn lupakan yang kurang bernasib baik.

Jangan Pandang Rendah pada Yang Lain


Tak ada dalam al kitab, belajar tinggi2 tu hanya utk kursus yang gah shj mcm perubatan, jurutera dan ekonomi. Hatta kalau belajar tebar roti canai pun sampai menjadi pakar pun kira ilmu juga kan?

Jadi, siapa kita nak pandang rendah pada orang lain? Mati nanti pun, orang lain jgak yang uruskan kita..

Hidup bukan seperti Drama Korea


Jika kau mengharap semuanya perfect dalam hidup kau, mcm mempunyai pasangan yang baik, duit banyak, rumah besar, kereta hebat dan jawatan besar serta bahagia sentiasa, lupakan je la ya... hidup ini bukan macam drama korea yang kau yg kau tgk hari2 tu... 

Hidup takkan lari dari cabaran. Tabahkan diri dan hadapilah realiti.

Hidayah Allah yang Misteri

Gambar Ehsan Google
Kadang kala, kita tak mampu menjangka apa akan jadi pd org sekeliling kita pada masa depan. Mungkin hari ini dia seorang yang hipster dan hendonism atau lebih teruk pd mata kita, esok lusa dia berubah jadi seorang yang lebih dekat pd Tuhannya. Hari ini mgkin dia tak cukup kain, esok lusa sejuk mata memandang.