Muadzam Shah : Memori yang membuka perspektif hidup saya

Saya anak KL, hidup di hutan batu, konkrit dan keluli, terdedah dgn teknologi dan pelbagai lagi perkara yang ada di metropolitan KL. Ditakdirkan Allah, suatu hari saya terpilih mengikuti program kepimpinan yang saya kira sedikit sebanyak membuka perspektif yang lebih luas dalam hidup saya.

Dgn hanya berbekalkan duit yang sedikit, perjalanan yang bermula dari KSJ-Nilai-Seremban-Bukit Katil-Segamat-Muadzam Shah-Pekan-Kuantan-Kuala Lumpur dgn hanya menggunakan pengangkutan yang ada sekeliling kami.

Apa yang saya mahu kongsikan di sini, pengalaman saya ketika di Muadzam Shah, di mana tugasan sy dan dua org rakan adalah masuk ke kampung org asli dan melaksanakan program khidmat masyarakat di sana.

Bermuhasabah dgn apa yang dilihat, anak2 org asli yang tidak berbaju, rumah serba x lengkap dgn tiada elektrik dan makan pun kais pagi dan kais petang. Tok batin menceritakan kesulitan org asli pahang yang diancam dgn penipuan tanah dr pihak pemaju dan juga kdg kala terpinggir dgn perancangan pembangunan nasional. Rata2 pendidikan anak2 di sini juga hanya takat sek rendah sahaja, itupun yg mana mampu.. ramai yg x bersekolah..

Masa yang suntuk membataskan pertemuan kami, tetapi membuka kotak hati bahawa dalam kemajuan kita hidup di malaysia, masih ada lagi yang terpinggir dek arus kemajuan. Sesuatu yang harus difikirkan oleh saya dan rakan2 utk memperbaiki sosio budaya dan ekonomi golongan sedemikian rupa. Sbb, kamilah yg mungkin suatu masa nanti akan menjadi pewaris apa yg ada sekarang.

Universiti seharusnya memperbanyakkan program sedemikian rupa, supaya dapat melahirkan mahasiswa yg matang dan bersyukur dgn apa yang mereka miliki.


Saya dan Farhana bersama Tok Batin Kg. Kundang untuk menyampaikan sedikit sumbangan kepada penduduk kampung.

My priority is study


Sbg seorang mahasiswa, sy sedar apa requirement utama sy masuk ke universiti. Saya sedar yang mak ayah saya hantar sy ke universiti untuk apa dan saya meminjam duit masuk ke universiti utk apa juga.

Tapi dalam masa yang sama, saya tidak mahu menjadi hanya sekadar ayam dedak, cukup masa disembelih dan dijual. Sekurang2nya saya hendaklah menabur bakti yang tak seberapa ini kepada tempat sy menuntut ilmu.

Bg sy, hadir kuliah amat2 penting. Sebab? Sy bayar yuran kuliah itu. Rugilah sy kalau tak hadir tanpa sebab yg konkrit. Jadi, sy hanya akan hadir aktiviti luar jika sy teramat diperlukan dalam program dan jika sy ada masa lapang. Sbb zaman skrg, akademik sgt penting. Apa guna all out utk aktiviti, tp akhirnya kecundang meratap sepi sbb tak dpt berkonvo kerana gagal mengurus diri dgn baik di universiti.

Skdr pendapat peribadi 
Universiti dan Hiburan

Universiti dan Hiburan

Hari ini, sudah masuk hari keenam utk program Pesta Konvokesyen yg berlangsung di universiti saya. Apa tujuan Pesta Konvokesyen atau Feskon diadakan? Bagi sy, konsep asasnya adalah sbg medium untuk meraikan graduan yg berjaya dan seterusnya membuka ruang utk masyarakat setempat berniaga. Tidak terlepas juga, diselitkan elemen hiburan dalam program.

Bagi sy, tiada slhnya berhibur, tapi biarlah kene pada tempat, tambah2 lagi di universiti, tempat di mana mengangkat tradisi keilmuan dan kesarjanaan. Hiburan yg disajikan biarlah berilmu dan beradab. Itu sepatutnya membezakan budaya universiti dan budaya luar. Kalau dah dalam universiti pun terlompat2, mmg sama je la jika di luar.

Dah smpai masanya pihak universiti bertindak tegas, bukan hanya takat wujudkan garis panduan, tapi tak buat. Isu hiburan ini berkait dgn maruah dan ketinggian taraf universiti. Tak semua siswa suka terlompat2 dgn konsert dlm universiti.

Jgn cemarkan maruah baik universiti dgn budaya luar yang jahil. Belajarlah dari pengalaman dan berhibur dgn bijak.

Terima kasih.

Pandangan : Laporan Ketua Audit Negara dan Cara Kerja Belanja Kerajaan


Hari ini di media massa tempatan, riuh dgn ketirisan belanja yang berlaku dalam jentera kerajaan. Ada yg marah, ada yang menyindir, ada juga yang bingung dan mcm2 lagi reaksi rakyat marhean mcm sy. 

Pd hemat sy, laporan Ketua Audit Negara jelas menggambarkan transparensi kerajaan dalam jentera pentadbiran masing2.. Jelas, kerajaan harus ambil iktibar daripada apa yg telah dilaporkan oleh Ketua Audit Negara.

Knapa kos yang tinggi dibelanjakan dalam pentadbiran?

Secara personalnya, sy sndiri pernah bekerja dalam organisasi kerajaan dan saya cukup tidak bersetuju dgn sistem bayaran List Order aka LO. Dgn menggunakan LO la biasanya pihak pembekal kenakan cas yg tinggi pada agensi kerajaan.

Sbg contoh, set komputer yg berharga RM1200 di pasaran dijual RM2100 jika dibayar dgn menggunakan LO. Katanya, ia adalah sbb proses tebus LO yg lambat dan juga perkhidmatan yg x seberapa itu.

Lebih baik beli guna cash, lagi puas hati. Tambah boleh tawar menawar lagi dgn spek barang yg lebih tinggi. Jadi, dah smpai masanya kerajaan mengkaji semula rasional guna LO utk pembelian aset dan liabiliti kerajaan..
Apakah Pak Menteri Sedar?

Apakah Pak Menteri Sedar?

SEBAGAI rakyat Malaysia saya pernah menghadapi ;

1. Kereta kena tarik sebab kehabisan minyak

2. Beli minyak RON95 dengan duit syiling

3. Beli susu anak dengan berhutang

4. Tidurkan anak di atas plastik kerana lampin kehabisan

5. Terpaksa makan makanan hampir basi kerana kelaparan.

6. Berjalan kaki ke tempat kerja kerana kenderaan rosak

7. Tidak dapat pulang berhari-raya kerana kekurangan wang dalam perjalanan

8. Bekalan air kena potong sebab bil tertangguh…

9. Pinjam telepon kawan kerana tiada top-up

Apakah pak-pak menteri sedar?

Semua yang tertera di atas adalah sedikit daripada masalah yang saya hadapi kerana kekurangan sumber kewangan walaupun kerja macam mahu mati, saya kira pelbagai masalah lagi yang serius dihadapi oleh sebahagian rakyat negara ini kerana tekanan hidup disebabkan tidak cukup duit dan kenaikan harga barang.

Setiap kali Laporan Ketua Audit didedahkan, setiapkali itu juga kami sebagai rakyat menangis tetapi sebaliknya pak-pak menteri yang diamanahkan jaga wang negara lain pula hujah mereka… Menteri boleh kata “tiada pembaziran berlaku”…

Saya sangat kesal dengan apa yang berlaku, apakah pak-pak menteri sedar?

Saya tidak mampu berkata apa-apa lagi melainkan berdoa, berdoa dan berdoa…

Coretan oleh:

Ahmad Nazri Khamis

Batu Pahat. 4 Oktober 2013

#Komen : Yang diatas tak pernah mahu ambil tahu apa yang dibawah rasa. Beginilah jadinya...

link :- http://www.sinarharian.com.my/apakah-pak-menteri-sedar-1.208438

Masalah 3K : Faktor yang membelenggu siswa

Salah satu sebab kenapa siswa menjadi 3K (kuliah.kolej.kafe) selain daripada faktor diri sendiri adalah faktor tekanan dalam pembelajaran. 

Sbg cth, kursus yg diambil tu terlalu berat. Bygkan kalau ambil 6 kursus satu sem, 4 subjek ada projek yang beratnya mcm buat PSM dan Phd, mana la tak melompat dlm bilik siswa2 tu... tu belum kira assignment, quiz dan test berbagai... nasib baik Malaysia tak mcm jepun, tension je bunuh diri..

Benar, time management penting, tapi sy terfikir sama ada beban akademik yg diberi itu setimpal dgn jumlah kredit yg diberi. Sbg cth, subjek 1 kredit diberi projek utk dilaksanakan. Subjek 2 kredit juga ada projek siap proposal. Slg pensyarah x suka dgn proposal, buatlah sampai lulus. Kalau subjek 2 dan satu kredit pun begitu, apatah lagi 3 dan 4.. pening2..

Itu baru tekanan dalam kuliah, belum kira diluar bilik kuliah. Tapi terpulang pada masing2 mcm mana utk tangani. Cuma satu je nasihat sy, jgn compare seseorang pada satu sudut. Sbb tahap keupayaan seseorang berbeza. Jgn compare pencapaian budak management dgn engineering, sbb ianya terlalu berbeza senarionya...

Ini adalah pendapat peribadi. Freely to like dan dislike. Tidak ada kene mengena pada mana2 pihak, sama ada yg masih hidup atau telah mengadap Tuhan yang maha Agung.
Kerana Pemimpin Tidak Merasai

Kerana Pemimpin Tidak Merasai

Saya bersama rakan sekuliah saya, seorang perempuan cina pulang ke rumah (Rumah kami di luar kolej kediaman dan kampus) dengan menggunakan bas. Kami menunggu dari jam 8.50mlm sehinggalah bas tiba pada jam 10.10malam. Kami berbual panjang, dan antara yang kami bualkan adalah cara beliau berulang alik kampus-rumah, dengan menggunakan medium bas perantara UTHM. Beliau ada menyatakan bahawa sistem bas sedia ada tak effisen (kami merasai sendiri pada malam itu, menunggu lebih sejam untuk mendapatkan bas ke luar). Beliau berkongsi juga kesukaran beliau menghabiskan berjam-jam setiap hari hanya utk menunggu bas sahaja, sebab jadual bas tidak disusun dengan baik dan kerap kali lambat.

Bagi saya, saya bersimpati dengan beliau. Untung saya lagi sebab ada motorsikal, tapi ditakdirkan Allah saya merasai pengalaman beliau pada hari tu dan turut sama menggunakan bas. Saya memikirkan beliau perempuan, turun ke kuliah di awal pagi dan pulang dilewat malam dengan memenuhi tuntutan kuliah, ditambah pula masa yang terbuang tunggu bas. Kalau saya ditempat beliau, saya pun boleh panas hati hari-hari.

Kenapa masalah yang sama berlarutan? Mudah sahaja pada hemat saya, kerana pemimpin yang sepatutnya tidak merasai apa yang orang di bawah rasa. Yang diangkat dan merayu undi untuk berkuasa tak mahu atau jarang pandang kebawah, sebab terlalu seronok jadi tali barut universiti. Terlalu leka dengan kemudahan yang diberi universiti sehingga melupakan golongan yang membuang undi masa pilihanraya kampus dahulu.

Kalaulah pemimpin di atas merasai kesusahan orang di bawah ini, dan terdetik pada hati murni beliau, sudah pasti beliau takkan biarkan perkara ini berlaku lagi.

Pemimpin adalah orang yang menyelesaikan masalah dan memudahkan urusan orang yang dibawahnya demi kebaikan bersama...
Tak Mengapa Tak Dapat Anugerah Dekan pun

Tak Mengapa Tak Dapat Anugerah Dekan pun

Pensyarah saya sempat mencuit kotak hati dan membuat saya berfikir sejenak, dia berkata, tak mengapa tak dapat Anugerah Dekan atau Anugerah Naib Canselor, asalkan kita faham apa yang pensyarah kita sampaikan dan kita boleh buat satu persatu dalam disiplin kejuruteraan. Kejayaan bukan terletak pada 4.00 atau 3.50 ke atas semata-mata, tetapi sejauh mana kita boleh membawa diri dengan bekalan yang pensyarah dan Universiti beri untuk masa hadapan. — at Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

p/s : rezeki ada di mana-mana. Yang penting sentiasa berusaha. Kalau dapat, itu rezeki tambahan daripada Allah :)