Gong Xi Fa Cai


Semoga beroleh kebahagiaan dan kemakmuran. Selamat tahun baru cina buat rakan-rakan saya berbangsa cina dan seluruh rakyat Malaysia dan Dunia yang berbangsa cina. Semoga sambutan tahun ular ini bermakna bersama keluarga dan rakan-rakan.

Gong Xi Fa Cai

Mana Allah? Tak nampak pun Allah?!


Kita sembah Allah SWT tiap-tiap hari, tetapi kita tak nampak Allah? Apakah itu kerja yang sia-sia?


Ehem, jangan salah dfaham dengan tajuk dan intro saya di atas. Apa yang saya cuba lakukan adalah membuka sedikit idea mengenai setinggi mana kerpercayaan dan kesetiaan kita pada Allah. Benar, kita memang tak nampak Allah, tetapi kekuasaan Allah wujud disekeliling kita. Seharusnya kita menghayati dan ambil iktibar daripada bukti-bukti yang Allah tunjuk berpandukan kitab suci Al-Quran Karim dan hadis Nabi SAW. 

Beginilah, kita belajar organ-organ dalaman manusia. Kita ada otak, jantung dan macam-macam lagi organ yg lain yang kita tak nampak (Kalau nak nampak kena bedah badan kita, tapi sanggupkah kita?). Kita dikurniakan akal (kebolehan untuk menilai dan berfikir). Itu pun dah boleh dijadikan salah satu bukti kebesaran dan keesaan Allah SWT. Kita tak pernah pun nampak bagaimana akal berfungsi di depan mata, sedar-sedar ianya membimbing kita menjadi manusia yang lebih baik.

Kita masih boleh membaca status di facebook, tagging-tangging, liking-liking, semuanya ini mungkin dengan adanya tenaga elektrik. Apakah tenaga elektrik itu kita nampak dengan mata kita? Tidak. Potong wayar pun belum tentu nampak, silap-silap kita sendiri terkena renjatan elektrik.

Begitu jugalah kepercayaan kepada Allah sepatutnya tidak boleh dipertikaikan. Bukan semua perkara yang boleh dibuktikan secara saintifik dan nampak seperti saintis barat lakukan. Inilah bukti kekuasaan Allah dan kita sebagai hambaNya harus taat dalam perkara yang ditetapkan Allah SWT.

p/s : Mencari hidayah itu bukan sampingan sebagai muslim, tetapi WAJIB. Selamat beramal dan semoga kita terus istiqamah dalam mencari keredhaan Allah SWT.

Woof...woof... Anjing



Bila sebut pasal Anjing je, mesti orang Islam-Melayu pandang serong di Malaysia. Kotor, jijik, kene gigit, samak, najis berat, adik beradik khinzir dan macam-macam lagi persepsi kita pada anjng.

Tahukah anda, 
1. walaupun anjing ini haram dalam Islam dan diklasifikasikan najis, tetapi Islam tak pernah menghalang umatnya mengasihi anjing, malah ada beberapa mazhaf membenarkan tubuh anjing dipegang dalam keadaan kering.


2. Anjing yang dijanjikan tempat dalam syurga adalah anjing dalam peristiwa Ashabul Kahfi


3. Dengan hanya mengasihi anjing, seorang pelacur diberikan Allah SWT ganjaran besar dengan hanya memberi minum anjing yang kehausan di padang pasir

Benar, anjing itu haram. Tapi tidak bermakna kita tidak boleh mengasihani anjing, kerana anjing itu adalah makhluk ciptaan Allah SWT. Setiap ciptaan Allah itu pasti ada hikmahnya dan pelajaran untuk manusia kaji.

p/s : Video sepasang suami isteri berbuat kebajikan dengan memelihara hampir 500 ekor anjing dan kucing terbiar sangat menyentuh hati saya. Klik sini untuk tonton.

Lemah Ekonomi Umat Islam bermaksud menuju Kekufuran


Saya berfikir secara sejenak mengenai isu yang dibangkitkan khatib semasa khutbah jumaat di Masjid Abu Ubaidah Al-Jarrah. Taman Seri Rampai yang ada menyentuh sedikit tentang ekonomi dalam tajuk khutbah, "Memelihara Fitrah Tercinta".

Ekonomi adalah satu satu kunci kekuatan umat Islam. Kita harus sedar bahawa melalui ekonomi yang mantap, kita mampu merencana pembangunan umat yang mampan, muslim yang kaya membantu muslim yang miskin dan seterusnya membantu meningkatkan dakwah islamiah dengan penyaluran dana untuk para mujahid dan juga pergerakan dakwah Islam yang lain.

Sikap Segelintir Rakyat Malaysia yang Tidak Rasional

Mereka marahkan kerajaan pilih bulu dalam memberi bantuan kepada rakyat, hanya bagi bantuan pada rakyat yang sokong kerajaan sahaja, tetapi mereka boleh pula hentam kerajaan tak kiralah perkara yang dibuat itu baik ataupun buruk, sebab bagi mereka, sekali tak suka parti cap X, sampai mati pun tak suka parti cap X, hanya kerana terlalu fanatik dengan parti lawan dan tidak memikirkan perkara yang baik dan telah dilakukan oleh pemimpin parti cap X.

Seharusnya, sebagai rakyat, kita patut menghormati dan berlapang dada dengan kerajaan yang dipilih secara majoriti. Suka atau tidak suka harus ditolakkan ke tepi untuk sepanjang tempoh pentadbiran mereka dan dizahirkan pada peti undi yang akan datang(itu yang selalu saya katakan pada rakan-rakan saya yang rajin sangat pergi demonstrasi, x mengapalah, itu hak mereka). Apa yang penting, hormatilah pemimpin untuk mejalankan hak mereka sebagai pemimpin dan kita patut jadi pemikir yang rasional bagi memastikan apa yang dibuat pemimpin itu betul.

Apakah dengan cara ini, kita akan mampu untuk maju dengan rakyat yang berpolitik matang pada tahun 2020 sekiranya rakyat lebih memilih menjadi seperti lembu dicucuk hidung, hanya disuap dan dikerah untuk mendapatkan sesuatu kebaikan? Rakyat kena bijak jika mahukan pemimpin bijak memimpin mereka.

Apa-apapun, saya mendoakan agar Malaysia kita sentiasa dirahmati, pemimpin kita sentiasa diberi kekuatan untuk memimpin dan juga rakyat hidup aman sejahtera. Amin.

p/s : Video Ucapan Tahun Baru Cina oleh YAB Datuk Seri Najib Tun Razak yang menarik untuk dihayati, tetapi hanya menerima sedikit sahaja like, dan yang lain....hmmm... Walhal x ada pun logo dancing kat situ... Tak apa lah Datuk Seri, yg penting ingat kepada sambutan penting rakyat malaysia. Selamat tahun baru Cina buat rakan-rakan saya berbangsa Cina!


Islam, Melayu dan Teknologi


Semasa saya berada di SM Teknik Kuala Lumpur, saya sedikit terkejut dengan budaya di sana. Saya berfikir sama ada saya berada di sekolah agama ataupun sekolah teknik kerana pegangan agamanya sangat kuat, tidak boleh solat dalam dorm (SODOM), kene dengan tazkirah antara maghrib dan isyak dan kene baca al-mathurat sebelum maghrib (dan alhamdulillah ia menjadi amalan saya sehingga kini). Bukan apa, semasa zaman saya, sekolah teknik diklasifikasikan kebanyakan orang sebagai sekolah yang teruk dan untuk budak-budak yang tiada pilihan lain untuk sambung belajar di SBP, MRSM mahupun sekolah elit.

Saya terfikir, apa kene mengena teknologi dan kaitannya dengan budaya Islam-Melayu?

Maha suci Allah yang telah menemukan saya dengan jawapan apabila diberi peluang untuk menjadi mahasiswa UTM diperingkat diploma. Saya mengenali insan istimewa yang diberi nama Ainuddin Wahid (Tan Sri). Walaupun saya tidak pernah bertemu beliau dan hanya mengenali daripada pembacaan buku biografi beliau, NC UTM Pertama ini sangat menarik untuk dikenali.

Siapakah beliau? Beliau pada asalnya adalah seorang jurutera, tetapi diberi kepercayaan untuk menerajui sebuah institusi kolonial sehingga menjadi institusi teknologi Melayu-Islam (malah pernah suatu ketika lebih Islam daripada UIAM dan lebih melayu daripada UITM/ITM) oleh Tun Abdul Razak (Timb Perdana Menteri Malaysia ketika itu). Kecekalan beliau sangat mengkagumkan apabila tidak mudah tunduk kepada tekanan pak-pak menteri pada zamannya yang lebih mengagungkan kebaratan. Pengetahuan kejuruteraan yang tinggi, bersama etika yang mantap dan keimanan yang utuh melahirkan individu yang mantap seperti beliau. Siapa kata Islam itu hanya pada agama? Islam itu adalah cara hidup, dan ilmu Islam itu sangat meluas melangkaui pelbagai disiplin ilmu.

Penghayatan beliau terhadap budaya Melayu-Islam dizahirkan melalui senibina kampus UTM Skudai di mana Masjid menjadi titik tengah kepada kampus. Disekelilingnya terdapat bangunan universiti bercirikan melayu. Walaupun nama institusi ini Universiti Teknologi Malaysia, namun elemen Islam dan Melayu tidak dilupakan Tan Sri supaya anak didik universiti ini ingat asal usul dan juga apa yang menyebabkan bangsa kita kuat.

Islam dahulu kuat. Melayu juga dahulu kuat bersama Islam, dan Islam jugalah yang yang menemukan teknologi asas yang ada pada hari ini. Maka, sudah tiba masanya kita harus menghayati nilai Islam sebenar-benarnya supaya kita juga boleh maju. Mendalami Islam tidaklah rugi sebaliknya memperkasakan diri. Menjunjung budaya sendiri bukanlah sia-sia. Bangsa Korea dan Jepun dihormati kerana keutuhan sistem masyarakatnya, menjunjung budaya dan bahasa sendiri, sudah smpai masanya kita juga berbuat demikian. Siapa lagi nak memartabatkan bangsa jikalau bukan kita.

Nota : Y. Bhg Tan Sri Datuk Ainuddin Abdul Wahid adalah mantan NC UTM yang Pertama dan juga salah seorang penerima Ijazah Kehormat UTHM atas sumbangannya memperkasakan pendidikan teknikal negara.

p/s : bagus juga jika buku Ainuddin Pejuang 'Degil' Melayu dijadikan teks tambahan dalam kuliah supaya ramai jurutera telus berjiwa Melayu-Islam ini dilahirkan pada zaman keruntuhan moral masa kini.

Cinta manis, tetapi menyakitkan

"Kawan : Bro, kau dah ada gf dah?

 Saya : Yup, memang ada.

 Kawan : Best tak ada gf?

 Saya : Bergantung... Cinta memang manis, tetapi menyakitkan. Kalau tak bersedia dan tak ada lagi, baik jangan mulakan dan bila dah mampu, silakan"

Berikut adalah jawapan standard yang saya gunakan bila rakan-rakan saya bertanya tentang pengalaman bercinta. Cinta memang seronok bila kita ada orang lain menjaga mengambil tahu hal ehwal kita dan sayangkan kita, tetapi ia boleh jadi sangat-sangat menyakitkan bila masing-masing bertelagah, tak kena dengan apa yang kita suka / mahukan atau yang lebih teruk, main belakang kita.



Hiasan semata-mata