3800 pelajar meriahkan Karnival Gempak KoKu 2013


Karnival Gempak KoKu 2013 anjuran Pusat Kokurikulum, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) yang berlangsung pada 18 hingga 31 Disember baru-baru ini telah mendapat sambutan hebat apabila berjaya menarik seramai 3800 pelajar menyertai pelbagai aktiviti yang diadakan.
Penganjuran karnival yang diadakan saban tahun ini bertujuan mengeratkan lagi hubungan antara pelajar dengan pengajar di samping memberi pendedahan kepada mereka dengan pengalaman dan pembelajaran selaras dengan dasar pendidikan negara yang menekankan aspek akal, adab, fizikal dan sosial. Bertemakan ‘Kemahiran Insaniah Nadi Transformasi Siswa’, penganjuran karnival ini melibatkan pelajar daripada 60 kursus yang meliputi lapan teras iaitu Teras Khidmat Komuniti, Pengucapan Awam, Kepimpinan, Keusahawanan, Kesukarelawan, Sukan, Daya Usaha dan Inovasi serta Kebudayaan. 
Turut berlangsung pada waktu yang sama, Kejohanan Jemputan Futsal anjuran UTHM yang melibatkan penyertaan daripada Malaysia Technical University Network (MTUN) iaitu gabungan empat universiti teknikal yang terdiri daripada UTHM, Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM), Universiti Malaysia Pahang (UMP) dan Universiti Malaysia Perlis (UNIMAP). Penganjuran kejohanan ini bertujuan untuk mengukuhkan lagi hubungan serta kerjasama dalam kalangan ahlinya melalui bidang kesukanan. Kejohanan tersebut menyaksikan pasukan futsal lelaki UNIMAP telah berjaya merebut gelaran juara bagi kategori lelaki manakala bagi kategori wanita pula dirangkul oleh pasukan futsal  wanita UTHM A.
Sementara itu, bagi memeriahkan suasana kampus pelbagai aktiviti yang melibatkan sebahagian besar pelajar telah dilaksanakan sepanjang empat hari karnival berlangsung. Antaranya program Derma Darah, Senamrobik, Gotong Royong, Bengkel Penulisan Khat dan Jawi, Ceramah Kesedaran ‘Mercy Malaysia’, penyediaan dan pengagihan bubur lambuk, Malam Kebudayaan, Pertandingan Kawad Kaki, Klinik Ragbi serta pameran daripada badan beruniform dan beberapa kursus kokurikulum yang lain. 
Manakala majlis penutup karnival yang berlangsung pada 21 Disember pula berlangsung dengan meriah apabila Dewan Sultan Ibrahim, UTHM sarat dengan pelajar yang hadir memberi sokongan. Penolong Naib Canselor (Pembangunan), UTHM; Profesor Dr. Ahmad Tarmizi Abdul Karim selaku wakil rasmi Naib Canselor telah menyempurnakan upacara perasmian majlis tersebut. Turut hadir, Profesor Madya Dr. Ahmad Esa, Pengarah Pusat Kokurikulum UTHM dan juga jurulatih serta atlet dari Pusat Kokurikulum dari MTUN.
Menyedari peranan universiti hari ini adalah jauh lebih besar dari dahulu, setiap IPTA perlu menetapkan 25% daripada keseluruhan pelajar Sarjana Muda mengambil kursus kokurikulum berkredit. Justeru selain penganjuran karnival seperti ini, Pusat Kokurikulum UTHM telah mengambil inisiatif dengan menawarkan beberapa kursus baharu kokurikulum seperti Pancaragam, Sastera Liberal (Liberal Arts), Siswa Muamalat, Bisnes Siswa, Pembimbing Rakan Sebaya, Pengurusan Diri, Debat dan Asas Kewartawanan. Selain itu, Pusat ini juga merancang untuk mewujudkan kursus-kursus baharu berteraskan kemahiran di mana pelajar berpeluang mendapat pengetahuan dan pengalaman secara ‘hands on’ selaras dengan prinsip pembelajaran kontekstual (contextual learning) yang telah digariskan. Ini menunjukkan UTHM begitu serius dalam menghasilkan pelajar yang bukan sahaja cemerlang dari segi akademik, malah juga dalam bidang kokurikulum.
Oleh Puan Suriati Baharom via UTHM Webpage

Selesai PRK, Next??

Alhamdulillah, selesai sudah PRK di IPTA2 di seluruh Malaysia. Yang menang PRK, tahniah ya utk jawatan dan takziah untuk tanggungjawab, dan yang kurang bernasib baik itu, belum tiba masanya lagi berkhidmat. Dalam kes ini, kita perlu percaya bahawa semuanya dalam perancangan Allah, sebaik2 perancangan. Selamat bertugas.

Ada juga yang bertanya kepada saya, kenapa tidak bertanding PRK? Saya hanya tersenyum sahaja. Mungkin belum terbuka pintu hati kot. Lagipun, saya suka bergerak dan juga berfikir dalam kerangka lebih merdeka, tidak terkongkong dalam blok pemikiran mengikut puak mahupun kepartian. Tapi itu bukan bermakna saya freethinker dalam asas politik kampus.

Ada orang kata jadi siswa yang terlibat dengan politik kampus lebih baik daripada jadi siswa yang seperti binatang ternak. Cuma saya nak jumpa la siapa yang keluarkan 'kata-kata hikmah' ini. Bagi saya, orang yang keluarkan statement betul2 tak kaji trend anak muda masa kini. Ambil masa lapang, bacalah tentang generasi manusia.. Siswa zaman sekarang yang rata-rata Gen Y lebih senyap tetapi tak bermakna mereka tak mengetahui. Gen Y tak sama macam Gen X yang lebih ekstrim menyuarakan pendapat, seperti zaman Anwar Ibrahim di Universiti pada tahun 70-an dulu.

Gen Y lebih cekap menggunakan medium media sosial dalam menyuarakan pendapat mereka, malah mendapat audience yang lebih efektif daripada zaman gen X.

Gen-Y yang senyap ini bukan bodoh2 ayam utk ditipu. Mereka banyak bermain dengan fakta dan analisa. Ye la, tahap intelek pun makin tinggi. Cuma kadang kala mereka memerlukan mentor yang boleh membimbing mereka menjadi seseorang yang lebih matang. Alhamdulillah, kecenderungan mereka memilih ke arah keIslaman dan kesederhanaan kebelakangan ini amat menggalakkan dan positif.

So, kalau jumpa golongan mahasiswa yang nampak tak berapa aktif atau ambil tahu ttg politik, jangan simply label binatang ternak tau. Mungkin yang dilabel binatang ternak tu la lebih berjaya daripada yang cakap banyak tu..

Angkat Topi dengan Allahyarham TS Ainuddin Wahid

Tan Sri Ainuddin cukup segak memakai baju melayu 
hitam berjubah UTM

Saya cukup mengkagumi Allahyarham Tan Sri Ainuddin Wahid, mantan Naib Canselor UTM pertama. Beliau seorang jurutera, juga seorang pejuang bangsa dan juga tinggi ilmu agamanya. Beliau meletakkan batu asas UTM sebagai sebuah institusi teknologi yang berpaksikan Islam dan hukum Tuhan. Beliau wujudkan suasana di UTM sgt kondusif pada awal penubuhannya, bahkan ada yang menganggap UTM lebih Islam dari UiA dan lebih melayu dari UITM. Beliau zahirkan asas UTM sebagai peringatan kekal buat anak muridnya melalui senibina kampus UTM skudai yang menjadikan masjid sbg pusat kampus, sebagai tanda bahawa agama asas segala2nya.

Benarlah, bila agama itu diutamakan, maka Allah akan permudahkan segala urusan kita.. cth dah ada, sama ada kita peka mahupun tidak sahaja...

Implikasi buruk kepada Johor jika tukar cuti dari Ahad ke Jumaat?


Satu portal berita melaporkan mengenai penukaran cuti hujung minggu Johor dari hari Ahad ke hari Jumaat menyatakan bahawa salah satu kesannya adalah akan menjejaskan ekonomi negari Johor.

Saya nak tanya wartawan yg tulis, yg bagi rezeki tu Allah ke atau org lain?? Rezeki ada di mana2 la... 

Allah selamatkan Sultan Johor 

p/s : actually cuti pada hari ahad tu adalah sbb menghormati org kristian(British) pergi ke gereja.. zaman sblm merdeka kan kita dijajah British.. Lihat balik sejarah peristiwa di Kedah di mana British cuba tukar cuti hujung minggu kedah daripada Jumaat ke ahad di bawah penasihat british, George Maxwell.. so, keputusan yang dibuat DYMM Sultan Johor itu tepat. Barulah Islam didaulatkan..

Bukti kekuasaan Allah buat tatapan umat akhir zaman

Janji Allah itu pasti. Sengaja Allah tunjukkan ganjaran orang yang berdampingan Al-quran di dalam kubur walaupun perkara tersebut tampak mustahil oleh sains dan logik akal. SubhanaAllah.

Muhasabah buat diri sendiri terutamanya..

Bukti Kekuasaan Allah dipaparan pada akhbar Malaysia hari ini

Sekecil2 sumbangan anda, besar impaknya pada pembangunan ummah

Ayuhlah kita beramai2 bersama melabur utk saham akhirat dengan memperbanyakkan sedekah jariah demi pembangunan umat Islam sejagat.

Malaysia Reverted Muslim (MRM) sdg mencari para penderma yang budiman untuk bersama membiayai program dakwah dan utk pengubah suaian premis dakwah mereka. Mendermalah walaupun sedikit, mudah2an Allah jualah yang membalas budi baik para penderma. Butiran lanjut terdapat pada poster yang dilampirkan.

Terima kasih atas keprihatinan kalian.


Klik untuk paparan yang lebih jelas

Koreksional - Bahasa melayu kekurangan perkataan ke?

Ihsan Blogger Lain :) - Terima kasih

Perkara ini mungkin terpencil, tapi jika dibiarkan, ianya boleh menjadi satu bukti betapa lemahnya penguasaan bahasa melayu dlm kalangan pegawai kerajaan, terima kasih atas dasar terlalu taksub berbahasa Inggeris, sehinggakan bahasa ibunda sendiri pun dianak tirikan. 


Buruk bunyinya apabila tempat agensi kerajaan mengambil bulat2 bahasa Inggeris utk dimelayukan. Kenapa tidak terus merujuk kepada DBP dahulu sebelum dinamakan? Atau DBP sekali pun dua kali lima sahaja gamaknya. Biarlah tembok batu di Puncak Alam itu berbicara persoalannya.

Bukankah lebih cantik jika pusat itu dinamakan Pusat Pemulihan daripada Koreksional. Pelik sgt bunyi itu. Tambah pula, perkataan Korek tu, dah mcm apa ntah nak dikoreknya. 

Inilah yg dibimbangkan pakar bahasa Melayu dan para sasterawan, akibat terlalu mengangkat bahasa Inggeris di bumi sendiri, bahasa Melayu menjadi bahasa muzium, dan lama kelamaan, penggunanya pun pupus ditelan zaman. 

Kepada penjawat awam yang mengabaikan bahasa Melayu, ambillah iktibar daripada isu ini. Jangan nanti anak cucu kita langsung tak mampu nak bertutur bahasa Melayu yang betul akibat terlalu mengagungkan bahasa asing.

♥Bahasa Jiwa Bangsa, pasak budaya 

KPM Perkenal Logo Baharu


Kementerian Pendidikan Malaysia baru-baru ini telah memperkenalkan logo baru menggantikan logo lama selepas penggabungan semula Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Pengajian Tinggi. Logo baharu KPM telah dicipta oleh Y. Bhg Prof Datuk Dr. Ahmad Zainuddin & Mohd Faizal Ahmad dari Majlis Rekabentuk Malaysia.


RASIONAL
Logo ini direka mengunakan huruf ‘Alif’ sebagai konsep teras. Pendekatan mengunakan huruf atau typography adalah berdasarkan pengertian bahawa manusia yang pada masa hidupnya, berada pada jalan yang lurus sebagaimana huruf ‘Alif’ itu. Alif juga membawa pengertian ILMU kerana Allah mengangkat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi ilmu dengan beberapa darjat. 


Ilmu juga diklasifikasikan sebagai pengetahuan atau kepandaian yang merangkumi semua bidang yakni duniawi mahupun ukhrawi. Ilmu juga di takrifkan sebagai pemindahan roh atau jiwa daripada kegelapan kepada kecerahan dan sebagai suatu kebenaran dan keyakinan. 

Logo ini menggunakan dua ‘P’ dan dua ‘Alif’ melambangkan dua peringkat pendidikan iaitu Sistem Sekolah dan Sistem Pengajian Tinggi. Hurup ‘P’ yang bertingkat ke arah Alif melambangkan tahap-tahap kecemerlangan pendidikan Malaysia. Bentuk Bulat melambangkan Malaysia sebagai pusat pendidikan yang bersifat global. 

Dari segi warna, biru bermaksud profesionalisma dalam sistem pendidikan negara. Kuning keemasan melambangkan kecemerlangan. Putih melambangkan sistem pendidikan yang bermutu tinggi dan membentuk insan yang berkualiti dan berilmu mulia.


Logo Baharu KPM



Logo lama KPM

Komen : Logo lama nampak lebih cantik, bersifat kebangsaan dan menarik bagi saya. Mungkin ada rasional atau sebab yang kukuh kenapa logo yang lama itu diubah.

Buta Al-Quran - MEMBIMBANGKAN!

Isu buta al-quran sangat membimbangkan. Pada hemat saya, wajar utk diperkenalkan secara serius subjek berteraskan quran di peringkat sekolah menengah dan IPT supaya anak muda kembali mendampingi, memahami dan juga arif tentang al-quran. 

Buat masa ini, diperingkat IPT, boleh dikira dgn jari bilangan program berteraskan al-quran dan penglibatannya kerana ianya tidak diwajibkan, jadi kurang rasa tanggungjawab untuk menghadirinya. Jadi apabila subjek ini diperkenalkan, ianya bukan utk menambah beban, tetapi sbg tanggungjawab kita sebagai seorg muslim utk celik dan arif al-quran.

Berdampingan dgn al-quran menjadikan kita lebih hebat. Percayalah.

Bagaimana pula pada hemat kalian?

Tq Insta Ahmad Fetri Yahya



Selamat Maju Jaya, Calon SPM 2013!


Kepada semua calon2 SPM2013, terutama buat adik2 peserta USR-UTM SMArT CAMP 12 @Kluang, JohorUTM - KSJ SMArT CAMP'12PROTON-UTM-KSJ-1Malaysia Camp In Sahabat 2010, pelajar Technical Institute Of Kuala Lumpur (T.I.K.L),Victoria Institution 

Selamat berjuang dalam SPM 2013. Semoga beroleh kejayaan yang cemerlang dalam SPM dan seterusnya menjadi nadi kepada pembangunan bangsa.

Ikhlas,
Idham Mahdi


Kerana PRK, moral tergadai

PILIHAN Raya Kecil Sungai Limau menyaksikan penglibatan majoriti pengundi Melayu beragama Islam. Terlalu banyak pengucapan dan perilaku yang dilakukan seolah-olah dalam "peperangan saraf" untuk mendapatkan undi maka segala pencabulan nilai moral dan akhlak boleh dilakukan.

Pepatah Melayu mengatakan tentang hal ini "baling batu sembunyi tangan" dan taktik perang saraf juga memberikan justifikasi untuk perbuatan itu, seperti yang dilakukan oleh Presiden Bush untuk menyerang Iraq dengan mengatakan bahawa dalam negara tersebut terdapat banyak senjata weapon of mess destruction (WMD) iaitu senjata pemusnah besar-besaran, sedangkan ketika negara Iraq diduduki, ternyata bahawa senjata itu tidak pun wujud.

Tujuan Bush ialah supaya mata dunia dapat dirabunkan dengan teori kotornya itu agar PBB dan dunia umumnya mempercayainya. Maka demikianlah yang berlaku ketika kita menghadapi pilihan raya, terlalu banyak taktik kotor dan "persepsi" mengelirukan yang diketengahkan semata-mata untuk mendapatkan undi.

Penyelesaiannya sekarang ini, para pengundi sendiri seharusnya menggunakan budi bicara dan kebijaksanaan mereka untuk mengundi, jauhkan segala persepsi yang sengaja dilontarkan oleh orang yang tidak bertanggung jawab, taktik kotor untuk mencemarkan pihak lawan, malah ada perangkap yang dibuat oleh sesetengah pihak kepada lawan secara 'reverse pyshology', iaitu membuat satu perkara, gambar dan seumpamanya, yang boleh menimbulkan kemarahan pengundi kepada pihak lawan, kononnya pihak lawanlah yang membuatnya.

Pengundilah dalam hal ini yang boleh menggunakan wisdom dan hikmah atau kebijaksanaannya dalam menentukan ke manakah undinya hendak disalurkan.

Tulisan Dr Ismail Ibrahim, bekas Ketua Pengarah Ikim dan bekas Duta Malaysia ke Arab Saudi dalam akhbar Sinar Harian terbitan Karangkraf

Ambillah sinergi hijrah, berubahlah dgn hikmah

Ihsan iluvIslam -  terima kasih
Assalamualaikum wrbh dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, masih lagi dikurniakan peluang utk hidup. Rata2 kwn2 sy di laman sosial semua membicarakan ttg bola, final piala Malaysia. Tahniah buat warga Pahang atas kmngan smlm dan kepada team fav nenek sy, Kelantan, anda ttp yg terbaik, cuba lagi tahun depan. 

Hari ini, hari terakhir pada tahun 1434 h, maka sy dgn ini memohon ampun dan maaf, kerana diri ini byk sgt khilafnya. Semoga Allah SWT senantiasa memberikan hidayah dan pedoman kepada kita semua. Ambillah sinergi hijrah, berubahlah dgn hikmah. Amin...

Terima kasih atas kepercayaan kalian!



Assalamualaikum wrbh dan salam sejahtera


Ahli KKDT yang dikasihi.



Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada KKDT kerana diberi peluang untuk bersama menerajui KKDT untuk sesi 13/14. Saya dengan rendah hati memohon untuk diberi tunjuk ajar kepada saya dan rakan-rakan kepimpinan Kelab Keusahawanan Dan Teknologi (KKDT) UTHM untuk memimpin kelab seterusnya meningkatkan budaya keusahawanan dalam kalangan mahasiswa. 

Tahniah juga buat Saudara Zul yang dipilih menjadi Presiden KKDT yang baharu, saya saya mengajak rakan-rakan KKDT semua menyokong beliau dalam usaha mentransformasikan KKDT ke tahap yang lebih baik.

Saya juga menjemput rakan-rakan saya di UTHM untuk menyertai kelab ini dan bersama pasukan saya meningkatkan ekosistem keusahawanan di UTHM dan mahasiswa amnya. Saya dan rakan-rakan kepimpinan akan berusaha membantu siswa/i untuk bertapak dan juga meneroka ilmu keusahawanan bersama kami. Sila jemput bersama rakan-rakan anda untuk ramai2 sertai kelab ini.

Kepada ahli kelab sedia ada, teruskan bersama KKDT dan insyaAllah, dari masa ke semasa, kita akan berusaha mengukuhkan ukhwah dan juga ikatan kita dalam kelab ini. Saya sedar bahawa andalah aset KKDT yang paling berharga dimiliki KKDT.

Pelbagai aktiviti2 menarik akan diaturkan untuk bekalan dan memperkasakan diri siswa dengan ilmu keusahawanan. Saya mohon juga rakan-rakan siswa/i yang ada cdgn aktiviti untuk maklumkan kepada saya atau rakan2 untuk dijalankan dalam kelab ini.

Kepada rakan-rakan pimpinan mahasiswa Intervarsiti, saya mewakili rakan-rakan dalam KKDT UTHM amat mengalu-alukan kerjasama dan juga idea untuk membangunkan kelab kami dan bertukar idea demi kebaikan bersama. Semoga dengan platfom KKDT ini, siswa/i UTHM mampu bergraduasi bukan hanya sekadar segulung ijazah, tetapi mempunyai syarikat malah income sendiri. insyaAllah.

Terima kasih.

Ikhlas,
Naib Pengerusi KKDT UTHM

Majlis Konvokesyen UTM ke-51



Diam tak diam, sudah dua edisi konvo selepas saya dan rakan-rakan konvo. Banyak kenangan manis dan juga sedih (juga semasa raptai Konvo) berlaku. Konvo yang ke-49 jugalah hari terakhir saya menyarung baju logo UTM secara rasmi dan menyanyikan lagu Keunggulan Terbilang di Dewan Sultan Iskandar

Ingatan dilayangkan kepada semua rakan-rakan satu batch 2009-2012 yang mengharungi susah senang bersama sepanjang 3 tahun di UTMKL. Semoga kalian semua berjaya dalam apa jua yang dilakukan sekarang.

Tidak dilupakan juga buat Arwah Khalis dan Arwah Ridwan yang kembali ke rahmatullah semasa belajar bersama dan beberapa detik sebelum dinobatkan secara rasmi sebagai graduan UTM. Al-fatihah.

Terima kasih juga buat para pensyarah yang tidak jemu-jemu mengajarkan kami ilmu walaupun kadang kala perangai kami ini mungkin tak sedap dipandang. Walaupun begitu, kami tetap ingat semua lecturer kami. 

Kepada junior2 yang bakal bergraduasi minggu ini, TAHNIAH saya ucapkan. Andalah kebanggaan UTM dan juga ibu ayah anda. Semoga detik graduasi anda sebagai pemangkin untuk terus mengejar kejayaan pada masa hadapan. 

Jadilah seorang graduan yang beriman dan bertakwa, nescaya kalian semua akan menjadi sumber inspirasi kepada pembangunan Ummah sejagat. Anda semua hebat! 

Muadzam Shah : Memori yang membuka perspektif hidup saya

Saya anak KL, hidup di hutan batu, konkrit dan keluli, terdedah dgn teknologi dan pelbagai lagi perkara yang ada di metropolitan KL. Ditakdirkan Allah, suatu hari saya terpilih mengikuti program kepimpinan yang saya kira sedikit sebanyak membuka perspektif yang lebih luas dalam hidup saya.

Dgn hanya berbekalkan duit yang sedikit, perjalanan yang bermula dari KSJ-Nilai-Seremban-Bukit Katil-Segamat-Muadzam Shah-Pekan-Kuantan-Kuala Lumpur dgn hanya menggunakan pengangkutan yang ada sekeliling kami.

Apa yang saya mahu kongsikan di sini, pengalaman saya ketika di Muadzam Shah, di mana tugasan sy dan dua org rakan adalah masuk ke kampung org asli dan melaksanakan program khidmat masyarakat di sana.

Bermuhasabah dgn apa yang dilihat, anak2 org asli yang tidak berbaju, rumah serba x lengkap dgn tiada elektrik dan makan pun kais pagi dan kais petang. Tok batin menceritakan kesulitan org asli pahang yang diancam dgn penipuan tanah dr pihak pemaju dan juga kdg kala terpinggir dgn perancangan pembangunan nasional. Rata2 pendidikan anak2 di sini juga hanya takat sek rendah sahaja, itupun yg mana mampu.. ramai yg x bersekolah..

Masa yang suntuk membataskan pertemuan kami, tetapi membuka kotak hati bahawa dalam kemajuan kita hidup di malaysia, masih ada lagi yang terpinggir dek arus kemajuan. Sesuatu yang harus difikirkan oleh saya dan rakan2 utk memperbaiki sosio budaya dan ekonomi golongan sedemikian rupa. Sbb, kamilah yg mungkin suatu masa nanti akan menjadi pewaris apa yg ada sekarang.

Universiti seharusnya memperbanyakkan program sedemikian rupa, supaya dapat melahirkan mahasiswa yg matang dan bersyukur dgn apa yang mereka miliki.


Saya dan Farhana bersama Tok Batin Kg. Kundang untuk menyampaikan sedikit sumbangan kepada penduduk kampung.

My priority is study


Sbg seorang mahasiswa, sy sedar apa requirement utama sy masuk ke universiti. Saya sedar yang mak ayah saya hantar sy ke universiti untuk apa dan saya meminjam duit masuk ke universiti utk apa juga.

Tapi dalam masa yang sama, saya tidak mahu menjadi hanya sekadar ayam dedak, cukup masa disembelih dan dijual. Sekurang2nya saya hendaklah menabur bakti yang tak seberapa ini kepada tempat sy menuntut ilmu.

Bg sy, hadir kuliah amat2 penting. Sebab? Sy bayar yuran kuliah itu. Rugilah sy kalau tak hadir tanpa sebab yg konkrit. Jadi, sy hanya akan hadir aktiviti luar jika sy teramat diperlukan dalam program dan jika sy ada masa lapang. Sbb zaman skrg, akademik sgt penting. Apa guna all out utk aktiviti, tp akhirnya kecundang meratap sepi sbb tak dpt berkonvo kerana gagal mengurus diri dgn baik di universiti.

Skdr pendapat peribadi 
Universiti dan Hiburan

Universiti dan Hiburan

Hari ini, sudah masuk hari keenam utk program Pesta Konvokesyen yg berlangsung di universiti saya. Apa tujuan Pesta Konvokesyen atau Feskon diadakan? Bagi sy, konsep asasnya adalah sbg medium untuk meraikan graduan yg berjaya dan seterusnya membuka ruang utk masyarakat setempat berniaga. Tidak terlepas juga, diselitkan elemen hiburan dalam program.

Bagi sy, tiada slhnya berhibur, tapi biarlah kene pada tempat, tambah2 lagi di universiti, tempat di mana mengangkat tradisi keilmuan dan kesarjanaan. Hiburan yg disajikan biarlah berilmu dan beradab. Itu sepatutnya membezakan budaya universiti dan budaya luar. Kalau dah dalam universiti pun terlompat2, mmg sama je la jika di luar.

Dah smpai masanya pihak universiti bertindak tegas, bukan hanya takat wujudkan garis panduan, tapi tak buat. Isu hiburan ini berkait dgn maruah dan ketinggian taraf universiti. Tak semua siswa suka terlompat2 dgn konsert dlm universiti.

Jgn cemarkan maruah baik universiti dgn budaya luar yang jahil. Belajarlah dari pengalaman dan berhibur dgn bijak.

Terima kasih.

Pandangan : Laporan Ketua Audit Negara dan Cara Kerja Belanja Kerajaan


Hari ini di media massa tempatan, riuh dgn ketirisan belanja yang berlaku dalam jentera kerajaan. Ada yg marah, ada yang menyindir, ada juga yang bingung dan mcm2 lagi reaksi rakyat marhean mcm sy. 

Pd hemat sy, laporan Ketua Audit Negara jelas menggambarkan transparensi kerajaan dalam jentera pentadbiran masing2.. Jelas, kerajaan harus ambil iktibar daripada apa yg telah dilaporkan oleh Ketua Audit Negara.

Knapa kos yang tinggi dibelanjakan dalam pentadbiran?

Secara personalnya, sy sndiri pernah bekerja dalam organisasi kerajaan dan saya cukup tidak bersetuju dgn sistem bayaran List Order aka LO. Dgn menggunakan LO la biasanya pihak pembekal kenakan cas yg tinggi pada agensi kerajaan.

Sbg contoh, set komputer yg berharga RM1200 di pasaran dijual RM2100 jika dibayar dgn menggunakan LO. Katanya, ia adalah sbb proses tebus LO yg lambat dan juga perkhidmatan yg x seberapa itu.

Lebih baik beli guna cash, lagi puas hati. Tambah boleh tawar menawar lagi dgn spek barang yg lebih tinggi. Jadi, dah smpai masanya kerajaan mengkaji semula rasional guna LO utk pembelian aset dan liabiliti kerajaan..
Apakah Pak Menteri Sedar?

Apakah Pak Menteri Sedar?

SEBAGAI rakyat Malaysia saya pernah menghadapi ;

1. Kereta kena tarik sebab kehabisan minyak

2. Beli minyak RON95 dengan duit syiling

3. Beli susu anak dengan berhutang

4. Tidurkan anak di atas plastik kerana lampin kehabisan

5. Terpaksa makan makanan hampir basi kerana kelaparan.

6. Berjalan kaki ke tempat kerja kerana kenderaan rosak

7. Tidak dapat pulang berhari-raya kerana kekurangan wang dalam perjalanan

8. Bekalan air kena potong sebab bil tertangguh…

9. Pinjam telepon kawan kerana tiada top-up

Apakah pak-pak menteri sedar?

Semua yang tertera di atas adalah sedikit daripada masalah yang saya hadapi kerana kekurangan sumber kewangan walaupun kerja macam mahu mati, saya kira pelbagai masalah lagi yang serius dihadapi oleh sebahagian rakyat negara ini kerana tekanan hidup disebabkan tidak cukup duit dan kenaikan harga barang.

Setiap kali Laporan Ketua Audit didedahkan, setiapkali itu juga kami sebagai rakyat menangis tetapi sebaliknya pak-pak menteri yang diamanahkan jaga wang negara lain pula hujah mereka… Menteri boleh kata “tiada pembaziran berlaku”…

Saya sangat kesal dengan apa yang berlaku, apakah pak-pak menteri sedar?

Saya tidak mampu berkata apa-apa lagi melainkan berdoa, berdoa dan berdoa…

Coretan oleh:

Ahmad Nazri Khamis

Batu Pahat. 4 Oktober 2013

#Komen : Yang diatas tak pernah mahu ambil tahu apa yang dibawah rasa. Beginilah jadinya...

link :- http://www.sinarharian.com.my/apakah-pak-menteri-sedar-1.208438

Masalah 3K : Faktor yang membelenggu siswa

Salah satu sebab kenapa siswa menjadi 3K (kuliah.kolej.kafe) selain daripada faktor diri sendiri adalah faktor tekanan dalam pembelajaran. 

Sbg cth, kursus yg diambil tu terlalu berat. Bygkan kalau ambil 6 kursus satu sem, 4 subjek ada projek yang beratnya mcm buat PSM dan Phd, mana la tak melompat dlm bilik siswa2 tu... tu belum kira assignment, quiz dan test berbagai... nasib baik Malaysia tak mcm jepun, tension je bunuh diri..

Benar, time management penting, tapi sy terfikir sama ada beban akademik yg diberi itu setimpal dgn jumlah kredit yg diberi. Sbg cth, subjek 1 kredit diberi projek utk dilaksanakan. Subjek 2 kredit juga ada projek siap proposal. Slg pensyarah x suka dgn proposal, buatlah sampai lulus. Kalau subjek 2 dan satu kredit pun begitu, apatah lagi 3 dan 4.. pening2..

Itu baru tekanan dalam kuliah, belum kira diluar bilik kuliah. Tapi terpulang pada masing2 mcm mana utk tangani. Cuma satu je nasihat sy, jgn compare seseorang pada satu sudut. Sbb tahap keupayaan seseorang berbeza. Jgn compare pencapaian budak management dgn engineering, sbb ianya terlalu berbeza senarionya...

Ini adalah pendapat peribadi. Freely to like dan dislike. Tidak ada kene mengena pada mana2 pihak, sama ada yg masih hidup atau telah mengadap Tuhan yang maha Agung.
Kerana Pemimpin Tidak Merasai

Kerana Pemimpin Tidak Merasai

Saya bersama rakan sekuliah saya, seorang perempuan cina pulang ke rumah (Rumah kami di luar kolej kediaman dan kampus) dengan menggunakan bas. Kami menunggu dari jam 8.50mlm sehinggalah bas tiba pada jam 10.10malam. Kami berbual panjang, dan antara yang kami bualkan adalah cara beliau berulang alik kampus-rumah, dengan menggunakan medium bas perantara UTHM. Beliau ada menyatakan bahawa sistem bas sedia ada tak effisen (kami merasai sendiri pada malam itu, menunggu lebih sejam untuk mendapatkan bas ke luar). Beliau berkongsi juga kesukaran beliau menghabiskan berjam-jam setiap hari hanya utk menunggu bas sahaja, sebab jadual bas tidak disusun dengan baik dan kerap kali lambat.

Bagi saya, saya bersimpati dengan beliau. Untung saya lagi sebab ada motorsikal, tapi ditakdirkan Allah saya merasai pengalaman beliau pada hari tu dan turut sama menggunakan bas. Saya memikirkan beliau perempuan, turun ke kuliah di awal pagi dan pulang dilewat malam dengan memenuhi tuntutan kuliah, ditambah pula masa yang terbuang tunggu bas. Kalau saya ditempat beliau, saya pun boleh panas hati hari-hari.

Kenapa masalah yang sama berlarutan? Mudah sahaja pada hemat saya, kerana pemimpin yang sepatutnya tidak merasai apa yang orang di bawah rasa. Yang diangkat dan merayu undi untuk berkuasa tak mahu atau jarang pandang kebawah, sebab terlalu seronok jadi tali barut universiti. Terlalu leka dengan kemudahan yang diberi universiti sehingga melupakan golongan yang membuang undi masa pilihanraya kampus dahulu.

Kalaulah pemimpin di atas merasai kesusahan orang di bawah ini, dan terdetik pada hati murni beliau, sudah pasti beliau takkan biarkan perkara ini berlaku lagi.

Pemimpin adalah orang yang menyelesaikan masalah dan memudahkan urusan orang yang dibawahnya demi kebaikan bersama...
Tak Mengapa Tak Dapat Anugerah Dekan pun

Tak Mengapa Tak Dapat Anugerah Dekan pun

Pensyarah saya sempat mencuit kotak hati dan membuat saya berfikir sejenak, dia berkata, tak mengapa tak dapat Anugerah Dekan atau Anugerah Naib Canselor, asalkan kita faham apa yang pensyarah kita sampaikan dan kita boleh buat satu persatu dalam disiplin kejuruteraan. Kejayaan bukan terletak pada 4.00 atau 3.50 ke atas semata-mata, tetapi sejauh mana kita boleh membawa diri dengan bekalan yang pensyarah dan Universiti beri untuk masa hadapan. — at Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

p/s : rezeki ada di mana-mana. Yang penting sentiasa berusaha. Kalau dapat, itu rezeki tambahan daripada Allah :)

Air Mata di hujung Syawal

Hari Jumaat yang penuh barakah semalam, saya diberi peluang dan kesempatan oleh Allah SWT untuk membantu seorang saudara baharu untuk memeluk Islam. Alhamdulillah, dengan kudrat yang saya ada, bersama seorang lagi rakan, kami dipermudahkan urusan ke pejabat MAIWP di Pusat Islam Malaysia (Berhadapan Masjid Negara) untuk membantu rakan kembali kepada fitrah Islam.

Sesi selama dua jam di MAIWP bersama Ustaz Muhammad Firdaus dan pegawai MAIWP yang diakhiri dengan lafaz syahadah oleh seorang saudara baharu, dengan rela dan penuh ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Alhamdulillah. Saat kalimah syahadah yang dilafazkan oleh saudara baharu semasa memeluk Islam masih segar diingatan saya sehingga kini, dan entah kenapa saya sebak semasa beliau melafazkan syahadah. Sebak kerana gembira mempunyai saudara baharu seagama dan sebak dengan keberaniannya. Saya menangis kerana lafaz syahadah itu menyentuh hati saya walaupun dilafazkan setiap hari dalam solat, setiap kali semasa solat fardu dan sunat.

Saya berfikir, apakah jika saya berada ditempatnya, saya diberi kekuatan untuk membuat keputusan sebegitu besar dalam hidup saya? Meninggalkan agama asal yang dianuti oleh keluarga untuk memeluk Islam yang suci. Membuat pengakuan menganut Islam, melakukan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya.

Alhamdulillah, Allah telah memilih beliau untuk menerima anugerah Iman dan Islam pada hari terakhir bulan Syawal tahun ini.

Saya tak merasai saat-saat ini kerana celiknya saya sudah diislamkan secara automatik sejak lahir. Saya juga tak merasai kesukaran mengamalkan ajaran Islam berikutan persekitaran saya adalah orang Islam. Betapa bersyukurnya saya dikurniakan nikmat Iman dan Islam itu sejak kecil.

Alhamdulillah, ia membuka satu lagi perspektif saya agar senantiasa bersyukur atas nikmat yang diberikan dan mendorong untuk mengukuhkan lagi iman senipis kulit bawang yang saya ada ini. Betapa kerdilnya saya, yang sentiasa mengharap keredaanNya.

Doa dan harapan saya, semoga saudara baharu saya dipermudahkan urusan dan dipelihara iman sentiasa oleh Allah SWT. Allah tak memandang berapa lama atau senior hambaNya masuk Islam, tetapi memandang sejauh mana usaha kita untuk mendekatiNya.
 — with Nur Farhana Arissa.

Cik Arissa dan Cik Zahirah bergambar dengan personaliti TV Al-Hijrah, En. Amin Idris

Saya dan juga En. Amin Idris. 

Harga yang perlu dibayar untuk 'nikmat lebih'


Subsidi minyak dikurangkan sebanyak RM0.20 untuk minyak petrol Ron 95 dan Diesel berkuatkuasa tgh mlm semalam. Sejurus pengumuman itu, ramai yang berpusu-pusu mendapatkan minyak murah sebelum detik kenaikan harga minyak. Sekelip mata, stesen minyak menjadi seperti pisang goreng panas untuk beberapa jam.

Saya tak suka dengan perkembangan semasa ini, dan saya percaya ramai lagi sekapal dengan saya. Ye la, sebagai pengguna motorsikal tegar, kenaikan 20 sen itu amatlah dirasai. Tapi apakan daya, pahit bagaimanapun hempedu, terpaksa ditelankan jua. Dah tiba masanya saya perlu berfikir untuk kurangkan penggunaan petrol dan kembali menggunakan kudrat 4 kerat ini.

Inilah dunia hari ini yang berteraskan kapitalis. Yang kaya semakin kaya, dan yang miskin semakin miskin. Golongan kaya terus memanipulasikan ekonomi supaya mereka terus berkuasa. Yang tertindas adalah golongan miskin.

Malah, sepupu saya pernah share info yang lahirnya seorang kaya akan memiskinkan tiga orang lain. Mungkin juga ada benarnya.

Pemberian wang BR1M yang katanya akan ditingkatkan jumlahnya daripada RM500 ke RM1200 saya rasa mungkin sebab utama kenapa subsidi dikurangkan. Ye la, mana kerajaan nak cari duit lagi kalau tidak dari mengurangkan subsidi minyak. Mungkin atas sebab itulah, mengapa harga bahan api Malaysia naik akibat pengurangan subsidi dan pemberian BR1M ditingkatkan.

Mana yang menggunakan BR1M dgn baik itu baguslah, cuma ada juga yang gunakan wang BR1M itu untuk berbelanja beli perkara yang kurang penting dan lebih kepada bermewah-mewah.

Cadangan saya untuk menyelesaikan masalah ketirisan bantuan subsidi kerajaan dan inisiatif meringankan beban rakyat, yang mana patut dan layak dibantu;

1. Latar belakang penerima bantuan harus di semak semula supaya yang mana benar-benar layak sahaja mendapat bantuan. Setiap kawasan ada tahap yang berbeza mengenai kos sara hidup, bergantung kepada kegiatan ekonomi setempat. perkara ini juga kerajaan perlu lebih peka. Gerakkan agensi kerajaan seperti PBT, Majlis Agama Islam, JKM, JKKK kampung dan Persatuan Penduduk bagi menyiasat dengan lebih lanjut latar belakang penerima bantuan. Wakil rakyat juga harus selalu turun padang, bukan buat emas dalam parilmen.

2. Wujudkan identiti khas untuk golongan ini sama ada dalam bentuk kad atau apa-apa medium yang berkesan bagi memudahkan mereka menerima bantuan yang sewajarnya seperti potongan harga barangan asas. Mungkin data yang sedia ada terlalu sedikit atau mudah sangat dimanipulasi sehinggakan orang yang bermewah-mewah pun dapat subsidi.

3. Subsidi minyak diberikan kepada pengguna kereta dan motorsikal yang mempunyai kapasiti enjin yang bersesuaian. Mungkin bagi kereta bawah 2000cc atau untuk motorsikal 150cc ke bawah dan hanya untuk warganegara sahaja. Stesen minyak seharusnya lebih bertanggungjawab dalam menguruskan jual beli bahan api ini.

4. Bantuan BR1M diberikan bukan dalam bentuk tunai, sebaliknya dalam bentuk list barang yang hanya dihadkan pada nilai yang diberi. Oleh yang demikian, salah guna bantuan Br1M dapat dielakkan.

5. Bagi institusi kerajaan, IPT, kampung dan PPR, mungkin boleh wujudkan koperasi atau kedai sendiri untuk menjual barang bersubsidi supaya kos hidup mereka dapat dikurangkan secara tersusun.

Saya faham yang kerajaan tak mampu atau ada hadnya mahu membantu rakyat, tetapi seharusnya kerajaan perlu lebih dinamik dan efisen dalam menguruskan sumber. Bagi saya yang mengkritik, memang mudah. Saya mengakuinya yang tugas mengkritik saya mudah. Tapi itu tak bermakna kerajaan tak boleh mempertimbangkan segala alternatif yang ada untuk itu. Setiap kesempitan itu ada kesenangan. Semoga kerajaan mampu membuat penilaian yang lebih baik demi masa depan yang lebih gemilang.

Harapan Mak Ayah

Semalam, saya memandu lebih lapan jam dari KL-BP-KL, menghantar adik saya mendaftar di IPT untuk sambung belajar. Selain terpaksa mengharungi kesesakan di Parit Raja untuk parking, dalam perjalanan pulang pun mengalami kesesakan di pekan Parit Raja, di pekan Air Hitam, Tol Air Hitam dan kesesakan 'jumbo' di Lebuhraya Plus, berrmula dari Pedas-Linggi lagi, memaksa kami guna jalan alternatif utk sampai KL.

Dari pemerhatian sy, di UTHM dan di lebuh raya, terutama di susur masuk-keluar kawasan yg ada ipt spt Ayer Keroh, Nilai, Bangi, Serdang dan Ayer Hitam, mak ayah sanggup datang beratus2 batu jauhnya untuk menghantar anak2 mereka sebagai tanda sokongan moral dan bangga anak2 mereka masuk ipt.

Kawan2 di IPT harus sedar, kita harapan ibu ayah. Mereka takkan bersusah payah hantar kalau tahu kita takkan berjaya di IPT. Sedarlah, mereka mengharapkan kejayaan dari kita, walaupun tak terungkap dari kata2..



Malaysiaku Berdaulat - Tanah Tumpah Darahku



Kepada semua rakyat Malaysia,
Tak kira Melayu, India, Cina,
Anak negeri Sabah dan Sarawak,
Kaya atau miskin,
Tua mahupun muda,
Ingin daku sampaikan,
Salam sayang buat Pertiwi,
Tanah tumpah darahku..

Ku kirim doa dan ingatan buat pejuang syahid untuk negara,
Barisan pemimpin dan ilmuan terdahulu,
Agar senantiasa tenang di sana.
Warkah merdeka ini,
Akan kami pertahankan,
Walau terpaksa bermandi darah sekalipun,
Kerana, Malaysiaku berdaulat,
Tanah tumpah darahku...

#salam kemerdekaan ke 56. Moga Allah payungkan rahmat dan sejahtera sentiasa buat kita.

#tandaPutera - Ulasan dan Cadangan

Rasanya tidak adil jika saya menilai tanpa pergi menonton filem #tandaPutera itu sendiri. Oleh yang demikian, saya mengambil inisiatif untuk curi masa untuk menonton filem ini tadi di TGV Wangsa Walk, walaupun badan tak seberapa sihat. Owh ya, sebelum saya teruskan ulasan, saya ucapkan tahniah kepada Kementerian Komunikasi, Multimedia Malaysia untuk pelaksanaan nyanyian lagu Negaraku di pawagam. Saya lihat, betapa masih ada rakyat kita yang cintakan negara, bukan hanya setakat berdiri, malah menyanyikan lagu Negaraku bersama. Owh ya, video sebelum itu, bertajuk Tanah Tumpah Darahku dan Pesanan Terakhir juga sangat baik. Menyayat hati dan sarat dengan mesej. Tahniah!

Filem karya Datin Paduka Suhaimi Baba ini sememangnya mendapat perhatian yang sangat luas oleh rakyat. Kenapa? Kerana ia melibatkan sisi penting liku-liku sejarah negara, terutama krisis perkauman 13 Mei 1969. Pujian harus diberikan kepada pengarah dan krew kerana nak jadikan kisah sejarah kepada sebuah filem bukan satu tugas yang mudah, malah ramai yang akan bertindak menghentam walaupun fakta sejarah mereka tidaklah begitu mantap.


Poster Filem, Tanda Putera arahan Datin Paduka Suhaimi Baba
Filem ini mengisahkan biografi Tun Razak, PM ke-2 dan Tun Dr. Ismail, Timb PM yang pertama zaman Tun Razak, dua orang watak penting semasa proses Malaysia berubah menjadi sebuah negara yang membangun. Berlatar belakangkan Malaysia masih lagi mundur, berdepan ancaman komunis dan pelampau kaum, ianya lebih kepada kisah bagaimana tindakan Tun Razak dan Tun Dr. Ismail menghadapi krisis negara walaupun kesihatan kedua-dua pemimpin ini tidak begitu mengizinkan. Tetapi demi Negara, mereka turutkan jua amanah rakyat.

Saya bukanlah penyokong tegar UMNO, tetapi tidaklah bermakna saya harus bersikap sambil lewa dan tak ambil berat dengan sumbangan yang dilakukan pemimpin terdahulu yang kebanyakannya daripada UMNO. Bezakan antara fakta dan sentimen lain, jadilah rasional dalam menilai.

Tentang kesalahan teknikal yang saya timbulkan pada ulasan yang pertama tadi memang tidak dinafikan, tetapi janganlah hanya sebab itu kita menghukum keseluruhan filem ini. Ianya tidak adil. Datanglah ke pawagam, buatlah penilaian. Jika rajin, baca sinopsis Tun Razak, Tun Dr. Ismail dan sejarah 13 Mei 1969 untuk lebih memahami filem ini.

Fakta 13 Mei 1969, secara teknikalnya, apa yang dipaparkan dalam filem ini hampir tepat. Saya juga pernah mengkaji dan menulis artikel tentang peristiwa ini berpandukan sejarah versi kerajaan dan juga pihak pembangkang. Pilihanraya 1969 menyaksikan Parti gerakan dan DAP menang besar di kawasan yang mereka bertanding. Pada asalnya, perarakan kemenangan parti Gerakan di selangor memang mendapat permit polis dan mereka boleh berarak. Cuma, biasalah, bila dah ada pihak buat perararakan, pasti ada juga provokasi dan mencetuskan kekecohan. Rentetan beberapa peristiwa membabitkan Cina-Melayu, maka terjadinya rusuhan kaum sekitar Kuala Lumpur.

Cuma, saya rasa ada sedikit meragukan apabila jelas filem ini menjadikan DAP kambing hitam untuk rusuhan ini. Jika benar DAP dalangnya, mohon jasa baik pengarah atau mungkin ahli sejarah untuk jelaskannya.

Lagi satu, timeline ceritanya saya kira kurang kemas. Malah saya tertanya2 kenapa ada scene mcm Tun Razak jatuh dan tiba-tiba terjaga dari tidur.. Dua kali pulak tu... Unsur dramatik kalau mahu ditambah pada filem sejarah, tak salah. Tapi biarlah kemas dan orang boleh menerima dengan baik, senada dengan jalan cerita, bukan suka-suka ditokok tambah.

Dari segi usaha, saya kira Puan Pengarah dan Krew patut diberikan pujian atas keberanian untuk menerbitkan filem ini. Bila bermain dengan sejarah, ramai pengarah dan individu takut dihentam teruatam mengenai ketepatan sejarah, kerana ia mempengaruhi perasaan dan emosi orang yang terlibat.

Penghargaan juga buat para pengkritik yang tak putus-putus memberikan komen yang membina, tak kurang sebaliknya untuk filem ini. Tak mengapa, komen anda yang baik akan menambahkan kualiti filem Malaysia sedia ada..

Cadangan pada masa hadapan untuk pembuat filem sejarah
1. cadangkan apabila scene berkaitan sejarah, buat nota kaki tentang sejarah itu dan kalau ada sumber rujukan, lagilah amat dialu-alukan. bagi saya, filem adalah medium untuk mendidik, bukan hiburan semata-mata. Saya bagi contoh drama korea, apabila ada istilah yang pelik yang disebutkan pelakon, produksi ambil insiatif untuk tulis dan buat nota kaki pada screen supaya penonton boleh belajar tentang apa yang disampaikan dalam cerita tersebut.

2. Garap cerita dan timeline dengan kemas, jangan terlalu banyak main flashback, serta hati-hati dengan fakta, berkaitan individu dan juga latar belakang peristiwa. Saya tak berapa faham part yang mula2 IGP dibunuh, kemudian ketua komunis pulak dibunuh.

Jika saya diberi peluang dengan skala 5 bintang, saya akan beri 3.75 bintang sahaja. Filem ini baik, cuma kurang kemas dari persembahan faktanya. Saya amat sensitif dengan fakta sejarah, memandangkan saya minat sejarah sangat-sangat. Apa2 pun, tahniah buat krew produksi #tandaPutera dan buat rakan-rakan diluar sana, ianya berbaloi untuk anda tonton filem ini. Belajarlah sedikit mengenai keikhlasan dan ketabahan Tun Razak dan Tun Dr. Ismail yang berjuang demi negara. Semoga Allah merahmati roh mereka. Al-fatihah.