Detik 1 Syawal Bersama Keluarga Wan Mahdi

Alhamdulillah, tahun ini sambutan hari raya saya kira sedikit berlainan berbanding tahun-tahun sebelum ini. Ye la, ada dari kalangan family saya kini sudah pun bergelar perantau di tempat orang. Adik ke-2 saya balik dari Penang manakala adik ke-3 saya balik dari Muadzam Shah, Pahang. Kalau dulu, semua sekolah kat KL jer, sekarang semua dah merantau ke tempat orang mencari ilmu untuk masa hadapan.

Selepas sahaja solat sunat Aidilfitri di Surau Al-Husna, PPR Seri Semarak, kami sekeluarga berkumpul dan bermaaf-maafan dengan mak dan ayah serta sesama adik beradik. Tradisi ini memang kami adakan tiap-tiap tahun selepas solat sunat raya. Kemudiannya, kami bergambar bersama sebagai tanda kenang-kenangan sambutan Aidilfitri kali ini. 

~~Selamat Hari Raya Aidilfitri~~

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Salam Syawal buat semua pembaca Cak-Lempong! Alhamdulillah, setelah kita berpuasa selama sebulan, akhirnya kita diberikan hadiah oleh Allah SWT untuk bersyukur di Bulan Syawal. Rasanya, masih belum terlambat lagikan untuk saya dan keluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Minal Aidil Wal Faizin kepada semua pembaca blog saya yang saya kasihi.



Coretan Pengalaman USR-UTM SMArT CAMP'12@Kluang, Johor

Assalamualaikum wrbh dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Allah atas limpah kurniaNya kali ini saya masih lagi diberi ruang untuk menulis dalam blog sendiri. Serius, sejak bulan Mei yang lepas, saya agak kesuntukan masa untuk menaip sesuatu untuk dipaparkan dalam blog. Maaf ya semua.

Album Rasmi USR-UTM SMArT CAMP'12 yang bakal diterbitkan tak lama lagi.

Ok, untuk post kali ini, saya akan berkongsi pengalaman saya yang membuatkan saya sibuk sepanjang bulan Mei sehinggalah akhir Jun yang lepas. Jeng jeng jeng, inilah dia, The New University Social Responsibility, USR-UTM Science, Mathematics and Technology Camp 2012 (SMArT CAMP'12) yang diadakan di Kluang, Johor selama 4 hari 3 malam. Sekolah yang terlibat dalam program ini adalah SMK Sultan Abdul Jalil. SMK Tengku Aris Bendahara dan SM Tinggi Kluang. Seramai 548 orang pelajar sekolah mengikuti program ini.

Tahniah Mia dan Suami, yang lain bila lagi?

Assalamualaikum wrbh dan salam sejahtera.



Apa khabar semua? Harapnya semuanya baik-baik belaka. Alhamdulillah, cuti hujung minggu ini dihabiskan dengan duduk rumah, menonton televisyen dan juga menghadiri majlis orang kahwin.

Setinggi-tinggi tahniah dan selamat pengantin baru kepada Nor Amirah Shaari (Mia) dan suami yang telahpun selamat mendirikan rumah tangga pada 30 Jun 2012 (sabtu) di Taman Sri Pristana, Sungai Buluh, Selangor. Semoga murah rezeki dan sentiasa diberkati Allah sentiasa. Mia ni masa kat TIKL merupakan anak buah saya dalam Lembaga Pengawas Perpustakaan di SM Teknik Kuala Lumpur batch 2008.

"Kalau diberi peluang, semua orang mahu sempurna"

Assalamualaikum wrbh dan Salam sejahtera, semua.

Syukur alhamdulillah, saya kembali diberikan kekuatan untuk kembali berbloging spt ini. Rasanya last post sy, bulan April lalu... Skrg dah masuk bulan Jun. Huhuhu... Agak lama jgak tu x berblogger..

Okay, tajuk hari ini adalah apa yang saya rasa kblkgan ini dalam benak minda dan hati saya...

Semua orang mahukan kesempurnaan. Ceritalah apa sahaja, daripada urusan rasmi, tak rasmi atau apa-apa jua yang dibuat atau dilakukan orang, seboleh-bolehnya semuanya mahu sempurna.

Tapi kadang-kadang, kedaaan tak mengizinkan kita untuk mendapat apa yang kita mahukan kesempurnaan. maksud saya begini :-

Kalau seorang pengarah program mahukan semua kerja yang berjalan sempurna, mgkin anak buahnya akan melakukan sambil lewa dan tak seperti yang diharapkan

Kalau seorang pakwe mahukan aweknya ceria, mungkin setiap kali berhubung pasti ada yang tak kena. 

Pendidikan Free @ Turki : Benar atau Auta saja?

Menurut DS Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang, di Turki yang 'tiada minyak' tapi mampu beri rakyatnya pendidikan percuma, tapi hakikatnya siswa di sana yang perjuangkan pendidikan percuma kini di turki dipenjara 15 tahun... Bagaimana pula di Malaysia? Masih lagi degil berdemonstrasi mansuhkan PTPTN dan Pendikan Percuma, menulis secara bebas dalam blog, membuat penempatan haram di Dataran Merdeka, lebih haram daripada PATI tetapi dilepaskan begitu sahaja.. Itupun masih tak bersyukur...hmmm

(klik gambar untuk paparan jelas)

PTPTN : Kesal dgn tindakan rakan-rakan di luar sana ibarat kacang lupakan kulit


Kesal dengan tindakan pemimpin mahasiswa yang bagai tak sedar dek untung menyertai DEMO ANTI PTPTN hari ini. Saya merupakan peminjam PTPTN dan rasa sangat bersyukur dengan adanya PTPTN kini saya mampu mendapat segulung diploma tanpa membebankan ibu bapa saya. Alhamdulillah.

Lumrahlah, setiapa sesuatu itu mesti ada harga untuk dibayar, dan begitu juga pendidikan. Susahlah jika kita hanya berharap kerajaan memberikan 100% pendidikan percuma kepada kita. Mana kerajaan nak dapat duit untuk menanggung semua? Negara kita bukan sekangkang kera dan penduduknya bukanlah hanya beratus org, tetapi berjuta.

Apa yang saya nampak, PTPTN itu bukanlah isu, tetapi hanya untuk batu loncatan meraih publisti sahaja... Kita lihat kerajaan dah banyak bertolak ansur. Dahulu isu PPSMI dan yang terbaharu, Akta ISA yang dimansuhkan. Pada hemat saya, mgkin tindakan untuk menganjurkan DEMO ANTI PTPTN ini berharap agar outputnya sama seperti isu-isu tersebut.

Hadiah Paling Bermakna Bagi Saya...

Manusia sememangnya dijadikan sifatnya untuk saling menghargai yang disukai dan juga kadang kala mengeji perkara yang tak disukai. Untuk kali ini, saya akan berkongsi apakah hadiah yang saya rasakan paling bermakna untuk saya.

1. Rahmat Allah dan nikmat Allah hidup di dunia dan diakhirat.

Maha suci Allah yang menciptakan kita semua dan kurniakan kita dengan pelbagai nikmat dan juga kesenangan. Inilah hadiah yang paling benar daripada Allah kpd saya dan juga semua umat manusia. Hadiah yang paling agung adalah iman dan islam di mana barangsiapa yang memperoleh kedua ini, insyaAllah Allah akan pelihara tubuh badan dan rohnya daripada api neraka.

Daripada guna dakwat kekal, baik guna inai dalam PRU-13

p/s : betul jugak, habis dah susah sgt, nak ada bukti mengundi la konon, x nak pengundi hantu la katakan....haih...susah betul...

Terima kasih : http://mynewshub.my/2012/01/19/inai-ganti-dakwat-kekal/

Terima kasih, ayah!

"Jika kamu memancing ikan
Setelah ikan itu terlekat di mata kail
Hendaklah kamu mengambil ikan itu
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup…

Begitulah juga setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang
Setelah dia mulai MENYAYANGI kamu
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu sahaja
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu
Dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu…"

Puisi pendek ini dinukilkan ayah saya kepada saya di wall facebook sy. Terima kasih dan saya amat-amat menghargai nasihat ayah... :)

ni lagu yang ayah saya kongsikan bersama-sama dengan puisi ini :-




Amanat Terakhir Mantan presiden JKM KSJ 2011 - Agenda Memperkasakan Mahasiswa


Bismillahirrahmannirrahim

Alhamdulillahhirrabil alamin, wa solatu wassalamu ala asyrafil anbiya'i walmursalin wa 'ala alihi wa shohbihi ajma'in.

Yang saya hormati, Saudara dan Saudari Pengerusi JKM KSJ Blok, Afiq Amani Anuar dan Norainn Baharin, Barisan Majlis Tertinggi dan Jawatankuasa baharu, JKM KSJ 2012 dan seterusnya mantan Majlis Tertinggi dan Jawatankuasa Mahasiswa Kediaman Siswa Jaya 2011 yang saya kasihi.

Assalamualaikum wrbh, Salam sejahtera dan Salam 1Malaysia.

1) Bersyukur ke hadrat Illahi dengan limpah kurniaNya, kita diberikan ruang bersama-sama untuk berkumpul dalam satu program yang saya kira penuh harmoni dan bersejarah pada malam ini. Saya inigin mengucapkan terima kasih kepada semua yang hadir pada malam ini bagi memberikan sokongan pada kepada kepimpinan JKM KSJ yang baharu pada malam ini dibawah kendalian nakhoda kapal yang baharu, Saudara Afiq Amani Anuar dan Saudari Norainn Baharin.

2) Sebagai barisan kepimpinan JKM KSJ yang lama, kami senantiasa mendokan kalian agar dikurniakan hidayah, taufiq dan petunjuk oleh Allah SWT dalam merencana hala tuju dan masa depan JKM dan Kediaman Siswa Jaya yang kita cintai ini.

Hadirin sekalian,

3) Memperkasakan Mahasiswa merupakan satu agenda agung yang perlu ddijunjung dan dimartabatkan oleh setiap daripada ahli keluarga JKM KSJ untuk dizahirkan. Ia bukanlah hanya sekadar retorik untuk menyedapkan telinga atau sekadar motto persatuan bagi menampakkan gah semata-mata, tetapi setiap hala tuju perlu dikiblatkan moto ini dan dibuktikan melalui penganjuran aktiviti kediaman yang lebih bersifat ke arah pembangunan sahsiah dan kendiri, akademik serta kerjaya seperti yang termaktub dalam Pelan Transformasi Mahasiswa UTM.

4) Barisan JKM KSJ yang bahru harus sedar bahawa setuiap daripada anda kini adalah "imam" atau pemimpin bukan sahaja untuk diri sendiri, malah penghuni Kediaman Siswa Jaya yang jumlahnya lebih kurang 1600 orang kesemuanya. Ibarat memandu sebuah kereta, anda kini sudah duduk di tempat duduk pemandu dan akan membawa penumpang anda ke satu destinasi yang diimpikan yakni destinasi Al-Falah, kejayaan bukan hanya di dunia tetapi di akhirat.

5)Dalam usaha untuk menuju destinasi Al-Falah, setiap daripada jiwa-jiwa JKM KSJ harus bersatu dan saling memahami antara satu sama lain. Konsep 'one board one sound' harus diperkukuhkan agar segala yang dilakukan dalam JKM KSJ berkesan bukan hanya pada JKM, tetapi kepada penghuni KSJ, kampus dan komuniti sekitar KSJ. Inilah matlamat dan juga sistem penyampaian yang diperjuangkan JKM KSJ sejak awal penubuhan sehinggalah sekarang dengan dizahirkan dari program berbentuk ceramah agama di surau, pesta hari terbuka kediaman hinggalah program USR - SMArT CAMP'12 baru-baru ini bersama komuniti.

6) Setiap orang dalam bilik ini harus sedar bahawa anda semua kini nadi penggerak kepada kegiatan mahasiswa di KSJ dan juga wakil-wakil mahasiswa yang membawa suara-suara di luar bilik ini. Walau bagaimanapun, tugas harus dijalankan dengan adil dan amanah agar apa yang diharapkan oleh mahasiswa dan pihak pentadbiran Kediaman dapat digerakkan dengan baik.

7) Bagi merealisasikan semua perkara yang saya nyatakan sebentar tadi, kepimpinan JKM KSJ harus sedar bahawa aset utama anda adalah anak-anak buah anda. Oleh yang demikian, jagalah kebajikan anak-anak buah anda dalam JKM KSJ dengan cemerlang agar apa yang dihasratkan bersama dapat direalisasikan dengan ikhlas dan juga penuh bermakna untuk semua. Sedarlah bahawa anak-anak buah anda inilah yang akan sehidup semati dengan anda sepanjang kepimpinan anda, mereka inilah rakan ketawa, menangis, rakan berkongsi suka duka anda dalam JKM KSJ. Oleh yang demikian, lakukanlah yang terbaik untuk mereka.

8) Bagi anak-anak buah pula, sokonglah, bantulah dan berdiri teguhlah bersama pimpinan anda. Janglah sesekali bersifat membelakangkan pemimpin anda dalam apa jua keadaan melainkan jika hukum Allah SWT diingkari pemimpin anda. Anda semua harus sedar bahawa kepimpinan anda akan dihormati sekiranya sesebuah organisasi itu kukuh dan mempuanyai budaya kecemerlangannya yang tersendiri dan unik. Sedar mahupun tidak, anda kini merupakan tiang-tiang kepada JKM KSJ dan khidmat anda amatlah diperluka dalam usaha memartabatkan agenda memperkasakan mahasiswa.

Hadirin sekalian,

9) JKM KSJ mempunyai budaya kecemerlangan yang amat baik dan diiktiraf di pelbagai peringkat organisasi. Kita mempuanyai hubungan yang baik dengan Pejabat KSJ, Pejabat HEMA dan Pejabat Harta Bina di kampus yang memungkinkan segala urusan aktiviti dan kemudahan boleh digunakan dengan baik. Kita mempunyai hubungan baik dengan pihak swasta dan NGO yang memungkinkan penganjuran program-program mega Kediaman seperti Pesta Hari Terbuka dan Program Ihya Ramadan, malah Majlis Penghargaan Kediaman Siswa Jaya yang berlangsung di atas cruise mengelilingi Tasik Putrajaya. Semua ini mustahil untuk direalisasikan sekiranya tidak ada hubungan yang baik dengan semua pihak dan juga budaya kecemerlangan seperti tabah, menerima, matang dalam memimpin, terbuka, rasional, berprinsip kepada Yang Maha Esa dan setia kepada kepimpinan.

10) Oleh yang demikian, saya menyeru kepada semua warga JKM KSJ yang baharu, agar bersatu hati dan bersemangat senantiasa dalam berlayar dalam satu lautan kempimpinan Kediaman yang sememangnya kadang kala tenang, tidak kurang juga bergelora, nasib kalian tak ubah bak nelayan, kadang kala ikan mengena, silap haribulan pukat rosak dan tiada hasilnya.

11)Berkhidmatlah kalian dengan penuh ikhlas dan amanah, pasangkanlah niat kalian ikhlas kerana Allah SWT, insyaAllah, Allah akan permudahkan urusan kalian dalam kepimpinan senantiasa. Usahlah sesekali kita harapkan ganjaran semata-mata kerana ia mampu menggugat dan memesongkan niat yang telah di[pasang kalian pada awalnya. Sebaliknya, bertawaduklah dan istiqamah kalian dalam usaha, kerana sebaik-baik ganjran itu datangnya daripada Allah SWT.

12) Dalam kepimpinan, ada orang akan suka dengan kita, ada orang akan benci dengan kita, dan tidak kurang juga ada yang buat tidak kisah tentang kita. Apa yang penting, berkhidmatlah dengan adil dan terbaik untuk semua orang. Yang suka buatlah mereka terus gembira dengan kita, yang benci buatlah mereka suka dengan kita manakala yang tidak ambil tahu buatlah mereka ambil perhatian tentang kita. Oleh yang demikian, saya menyeru agar kalian semua sentiasalah memaparkan akhlak-akhlak mulia dan merendah diri senantiasa.

Hadirin sekalian,

13) Harapan saya selaku veteran JKM KSJ, teruskanlah perjuangan membawa obor Memperkasakan Mahasiswa yang diwarisi sepanjang 8 tahun kepimpinan JKM KSJ yang terdahulu yang sememangnya penuh ranjau dan liku. Jalan yang kalian bakal lalui ini adalah jalan yang pernah kami lalui dahulu, cuma dimensinya sahaja berbeza tetapi objektifnya tetap sama.

14) 24 program, jumlah kutipan tajaan hampir RM120 000 dan pencapaian yang baik di peringkat kampus dan negaeri adalah sejarah dan angka sahaja. Jadikanlah ia sebagai kayu ukur kecemerlangan hala tuju JKM KSJ tetapi jangan bebankan diri untuk mencapai perkara yang sama. Apa yang penting adalah kualiti penyampaian kalian melalui program dan perkhidmatan, bukan numerikal semata-mata. Berusahalah dengan duduk semeja dalam merangka sinergi untuk cemerlang dalam persatuan.

15) JKM KSJ bukanlah beban kepada tugasan hakiki kalian di sini dalam bidang akademik. Sejarah membuktikan tujuh orang mantan Presiden JKM KSJ terdahulu berjaya melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi terutama di UTM Skudai. Oleh yang demikian, aturlah masa kalian dengan baik dan bijaksana, supaya yang dikejar tidak terlepas, dan yang dikendong tidaklah berciciran.

16) Akhir kata, selamat maju jaya buat semua MT JKM KSJ dan semua warga kerja yang diterajui oleh saudara afiq Amani bin ANuar dan Saudari Norainn Baharin. Istiqamahlah dalam usaha kalian dan berikanlah yang terbaik demi KSJ dan semua orang. Alang-alang mencelup pekasam, biarlah ke pangkal lengan. Laksanakanlah amanah yang diberikan Allah dengan penuh tanggungjawab dan amanah, insyaAllah, kejayaan yang kita impikan bersama, bukan hanya dalam bidang akademik tetapi kegiatan gerak kerja kepimpinan jaga sudah pasti menjadi milik kalian. Nikmatilah sepenuhnya keindahan membantu orang, persahabatan dan kepimpinan sepanjang dalam JKM KSJ. Semoga allah SWT bersama kalian sentiasa.

Sekian, Wabillahi taufiq Wal Hidayah.

Assalamualaikum wrbh dan selamat malam.

Wan Muhammad Idham bin Wan Mahdi,
UTM International Campus, Kuala Lumpur
1 Februari 2012

Adam Adli : Ikon Mahasiswa Baharu?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, semua.


1. Pertama sekali, ingin saya tegaskan bahawa saya bukanlah blogger yang dibayar oleh mana-mana pihak sama ada di sana atau disinun untuk bercerita tentang Adam Adli ini. Jauh sekali menyokong mana-mana pihak membabi buta mcm yang dilakukan oleh penyokong-penyokong 'tegar' mana-mana pihak. Oleh yang demikian, apa yang dipaparkan di sini merupakan pandangan peribadi semata-mata.

2. Kebelakangan ini, nama Adam Adli disebut-sebut dalam media terutama media alternatif dan dijulang 'keberaniannya' memperjuangkan kebebasan akademik dan juga AUKU.

3. Sedikit mengenai Adam Adli yang dipaparkan di media, berusia 23 tahun dan berasal daripada Penaga, Pulau Pinang, merupakan pelajar TESL dari UPSI. Jadi bila sebut tentang UPSI, sudah semestinya akan menjadi guru dan akhirnya bekerja dengan kerajaan juga yang kini lantang ditentang oleh beliau melalui medium jalanan yakni demostrasi.

4. Kebebasan akademik dan berpolitik? Bagi saya, jika saya lihat caranya memperjuangkan sesuatu, saya tak nampak pun beliau benar-benar bebas dari pengaruh mana-mana pihak. Malah, taksub sangat dengan pihak yang belum tentu lagi benar dan juga bebas dari masalah politik dan juga peribadi. Buktinya, laman twitter dia yang begitu taksub dengan pemimpin ini dan juga gambarnya. :-

Twitter Adam Adli






Twitter Pemimpin Politik pihak sinun :-

















Hubungan 'intim' dia dan DSAI amat diragui bagi seorang yang bergelar bebas ini


5. Apakah ini yang digambarkan bebas? Jika bebas, dia akan berhubung dengan mana-mana pihak tanpa prejudis dan juga menghormati semua pihak dalam perjuangan. Malah, dia tidak hanya sekadar berpidato dengan Ketua Pembangkang, tapi dengan Perdana Menteri dan juga anak-anak buah Perdana Menteri jika dia berani. Tapi malang, dia hanya berani berpidato dengan pihak sinun sahaja, bukan dengan pihak sana sekali.

6. Kesantunan / akhlak Adam Adli? Lihat sahajalah daripada twitter dia :-







Apakah ini idola siswa yang kita cari? Anda nilailah sendiri.

7. Sensitiviti dan norma perjuangan? Tidak peka dan sangat mudah dipengaruh. Orang lain angkat lilin, dia pun angkat lilin. Budaya mana dia ciplak nak perjuangkan sesuatu mesti angkat lilin. Dalam Islam, tak pernah pun mengangkat lilin sebagi instrumen perjuangan, kalau ada pun pedang, kuda dan alatan perang. Itupun Allah kenakan peraturan yang sangat ketat, tak boleh bunuh dan rosakkan sebarangan. Buktinya :-

8. Bagi saya, Adam Adli bukanlah satu idola yang baik untuk diangkat sebagai idola mahasiswa. Pertama adalah pembawakan dirinya yang tak mencerminkan seorang yang berakhlak baik dan juga hormat orang lain melalui cara perjuangannya dan juga twitter dia. Kedua, dia berat sebelah dan cakap tak serupa bikin, kata bebas, tapi sebenarnya terikat dengan pihak lagi satu tanpa disedari. Ketiga, tidak sensitif dengan nilai agama. Angkat lilin itu bukan budaya Islam, sahabatku. Itu budaya agama lain.

9. Siapa Adam Adli nak mengkritik kerajaan? Pernah ke dia jadi Perdana Menteri?? Pernah ke dia jadi Menteri Kabinet?? Adam Adli bercerita seolah-olah dia tahu segala-galanya. Walhal, semua cerita itu datang daripada sumber yang belum tahu kesahihannya. Baru di bangku IPT, sudah tahu menghukum kerajaan dan juga mengajar mana satu baik dan buruk seolah-olah dia tahu segala-galanya. Apakah ini bakal pemimpin dan cikgu yang kita cari-cari? Fikir-fikirkan.

10. Saya bukanlah nak tunjuk bagus pun, tetapi sebagai mahasiswa, kita patut sedar di mana diri kita. Saya anak Melayu, dan saya sedar selama ini kerajaan dan buat yang sehabis baik untuk membantu anak-anak Melayu seperti saya untuk maju dalam pelajaran dengan pelbagai bantuan dan juga kemudahan. Saya bersyukur dengan nikmat Allah yang diberikan melalui ihsan Kerajaan Malaysia.

11. Dalam perjuangan, kita patut berfikir secara rasional, bukan hanya nilai keburukan sahaja, tetapi kebaikan yang orang beri pada kita. Barulah perjuangan kita dilihat rasional dan kena pada tempatnya. Ini tidak, asyik nilai keburukan sehingga menimbulkan kebencian membuak-buak. Lebih memburukkan keadaan, mereka ini tidak sedar yang mereka sedang menari mengikut rentak alunan seruling pihak satu lagi..haih, mlg nasib kome, yob.

12. Sebagai pemimpin / orang yang ingin tegakkan sesuatu, jagalah akhlak. Sedar atau tidak, mereka inilah yang diperhatikan dan dinilai akhlaknya. Nabi Muhammad SAW berjaya mengembangkan Islam kerana kemurnian akhlak Baginda. Inilah contoh pemimpin dan ikutan sepatutnya sepanjang zaman, dihormati dan disayangi para sahabat serta ummat, serta dihormati dan digeruni lawan.

13. Hormatlah orang lain sebelum mengharapkan orang lain hormat diri sendiri dan perjuangan anda. Menurunkan bendara PM itu satu perbuatan yang sangat biadap bagi saya dan juga rakyat Malaysia. Sedar atau tidak, DS Najib pemimpin yang mendapat mandat rakyat, undi rakyat. Jadi perbuatan dia itu mencetuskan kemarahan sebilangan besar rakyat Malaysia yang mendapat nikmat hasil kecekapan kerajaan kini. Tambah mengeruhkan keadaan, dia menurunkan bendera PM / Presiden UMNO di tempat UMNO sendiri. Tak hairanlah kenapa orang begitu marah kepada dia.

14. Pesanan saya buat Sdr Adam Adli, fikirlah dahulu sebelum bertindak. Allah SWT kuriakan akal untuk menilai setiap perkara kita lakukan. Hormatlah orang dalam berjuang. Benci manapun kita pada seseorang, janganlah kita zahirkan secara terbuka sehingga menafikan perkara yang baik orang lain buat pada kita. Sebagai anak Melayu, kita harus sedar, kita ini dilindungi hak kita oleh kerajaan melalui perlembangaan yang didesak untuk dimansuhkan keistimewaan itu oleh pihak satu lagi, apakah kita ini masih lagi lena dibuai mimpi Malaysia baru yang dicanang oleh pihak yang belum pasti mendatangkan kemakmuran..

Terima kasih...

Idham Mahdi,
UTM International Campus, Kuala Lumpur.

Insaf dengan Kejadian di Baitulmal, MAIWP

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

1. Hari ini, saya berkesempatan untuk menguruskan hal ehwal pelajaran adik ke-2 saya yang ingin memohon bantuan pelajaran untuk ke MRSM Muadzam Shah, pada 8 Februari ini di Baitulmal MAIWP, Jalan Raja Bot, Kuala Lumpur. Sebelum itu, saya sempat ke Medan MARA bagi tujuan yang sama.

2. Bagi tujuan itu, sy ke Kaunter Bahagian Bantuan Asnaf, Baitulmal di aras Mezzazin. Ramai orang menunggu dengan sabar dengan harapan mendapat ihsan daripada MAIWP untuk pelbagai urusan.

3. Pelbagai gelagat manusia yang saya dapat perhatikan di sini. Ada yang ingin memohon bantuan, tapi pakaian tidaklah sopan dengan tidak bertudung dan ketat, menampakkan bukan seorang Islam sebenar walaupun berada di kawasan Majlis Agama Islam WPKL.

4. Ada juga yang tidak kurang menunjuk kemewahan dengan menayangkan segala barang kemas dan juga telefon bimbit mahal, walhal masih lagi mengharap belas ihsan MAIWP.

5. Ada juga yang siap melenting pada kaunter akibat tidak dapat bantuan setelah lama memohon, walhal tak sedar bahawa bantuan ini adalah ihsan MAIWP semata-mata. Lebih mengecewakan, si anak mengharapkan bantuan MAIWP untuk menyara ibunya, walhal sudah terang-terangan si anak yang patut berusaha untuk menyara ibu bapanya.

6. Bagi saya, sebagai orang Islam, apabila kita tahu kita akan pergi atau berada di kawasan agama seperti Masjid / Surau / Badan yang menjaga kebajikan agama, pakailah pakaian yang sepatutnya, menutup aurat dan sopan.

7. Nilailah diri sendiri dahulu sebelum berhajat untuk memohon bantuan. Janganlah kita tamak untuk mendapatkan wang ihsan orang lain walhal ada lagi insan yang lebih memerlukan wang itu. Apabila dapat wang itu pula, usahlah disalah guna sebaliknya gunakan dengan penuh amanah dan juga bertanggungjawab.

8. Sebagai seorang anak, kita wajib berusaha untuk menyara diri sendiri dan juga kedua orang tua kita apabila mampu. Jangan harapkan orang lain untuk menanggung perbelanjaan mak ayah kita. Insaflah, semasa kita kecil, mak ayah kita sanggup mengerah keringat dan juga berkorban untuk menyara kita dari kecil tapak tangan hinggalah sekarang. Jadi berusahalah sebaik mungkin untuk mencari rezeki yang halal demi untuk sesuap nasi kita dan juga keluarga kita

9. Pengalaman hari ini di MAIWP sangat menginsafkan saya. Mudah-mudahan, Allah membukakan hati individu yang saya maksudkan dalam post ini dengan baik. Bukan nak mengata, cuma sebagai perkongsian dan iktibar daripada pengalaman jalanan saya hari ini. Saya juga berharap agar Allah dapat memberikan sinar hidayah kepada kita semua agar menjadi anak yang soleh dan solehah pada ibu ayah kita.

Terima kasih.

Wan Muhammad Idham Wan Mahdi
UTM International Campus, KL

UTM - KSJ SMArT CAMP'12 - Terbaik





Seronoknya dapat buat program mcm ni..Kalau dulu, sy hanya dapat melihat UTM / KSJ daripada luar, kini saya berjaya bawa masuk 111 orang yang ingin berjaya dalam hidup dan sama-sama merasai kampus UTMIC.. Alhamdulillah..

miss u all

good luck n see u in IPT esp UTM..:)

ikhlas :-







-Idham Mahdi-
UTM IC

JKM KSJ : Sebuah Coretan Perjalanan Saya 2010-2012 (part 1)


Catatan ini merupakan catatan peribadi saya..:)


Jawatankuasa Kediaman Siswa Jaya (JKM KSJ) merupakan sebuah pertubuhan siswa yang saya kira sangat unik peranannya dalam usaha membangunkan gerak kerja mahasiswa di Kediaman Siswa Jaya, UTM International Campus, Kuala Lumpur dan juga menjaga kebajikan mahasiswa yang bernaung dibawahnya.

Awal penyertaan saya dalam JKM KSJ bermula semasa menjadi Biro Perhubungan Awam untuk Pesta Hari Terbuka KSJ 2009 (Mahabbah'09) bawah kelolaan Sdr Azmi Ghaffar (kemudian Presiden Jurutek 2010). Tetapi saya merasakan bahawa peranan saya tidaklah sepenuhnya kerana kebanyakan kerja telahpun diselesaikan secara bersendirian oleh senior yang menjadi ketua bahagian saya ketika itu, seingat saya Kak Nurul Ain.

Tidak terniat sertai JKM KSJ

Saya masih ingat lagi reaksi kawan-kawan saya pabila melihat poster pencarian AJK Kolej di dalam lif dan papan kenyataan kediaman. Bagi kawan-kawan saya, menyertai kegiatan kediaman adalah sangat membosankan, tambahan pula mereka yang pernah aktif di sekolah. Saya pun sebenar terpengaruh dengan apa yang diperkatakan kawan-kawan saya, akhirnya saya pun mengabaikan notis pencarian krew jawatankuasa kediaman.

Pra Kursus JKM 2010 - Ditarik member.

Siapa sangka sedang seronok bercuti di rumah (nota : rumah saya berhampiran KSJ) dan bekerja, tiba-tiba mendapat panggilan daripada sahabat lama sekolah yang melanjutkan pelajaran ke tempat yang saya, Sdr Shahid Suhaimi yang mengajak saya menyertainya untuk ke kursus JKM KSJ.

Asalnya saya memang tidak berminat pun berikutan saya mempunyai komitmen bersama PETROSAINS dan keluarga, tetapi pancingan beliau dapat berjalan-jalan di Port Dickson memotivasikan saya menyertai JKM KSJ. Pada asalnya tak ikhlas pun tapi akhirnya saya mulai gembira menjadi JKM KSJ di sana. Banyak model kursus yang menarik saya alami antaranya adalah modul ikhtiar hidup yang modulnya ala-ala mcm cerita P.Ramlee dalam filem Musang Berjanggut mencari calon isteri...Hahaha, pelik orang dibuatnya bila kami bawa barang bercampur-campur dan masak dirumah mereka dan makan sama-sama..Jangan marahlah la ya mak cik kalau makanan tak sedap..huhuhu...


Gambar-gambar semasa kursus JKM KSJ board 2010 @ NUBE Training Centre, Port Dickson, NS

Kursus JKM KSJ 2010 - Dilantik sebagai Ketua Jabatan



Hanya pergi sekadar melancong, tetapi akhirnya dilantik sebagai Ketua Jabatan Akademik dan Pengantarabangsaan. Pada asalnya memang malas nak memikul amanah sebagai ketua jabatan ini, tapi disebabkan orang dah lantik, terpaksa la ikutkan jua. Presiden JKM yang dilantik adalah Sdr Mohamad Shahril Zaabar.

Siapa pula penasihat bagi jabatan saya? Alamak, orang kuat UTM International Campus, En. Mohd. Najib bin Masroon (Pegawai Khas Pengarah Kampus, UTMIC) dan Encik Mohd. Sharil Abdullah (Pegawai Pejabat HEM, UTMIC). Saya akui, saya gerun dengan mereka disebabkan jawatan besar yang disandang mereka di kampus, terutama En. sharil yang kelihatan cukup menjengkelkan semasa Minggu Haluan Siswa 2009 (Orientasi Siswa), tetapi saya menyakinkan diri saya bahawa jika saya tak buat salah, tidak ada sebab kenapa saya perlu di marah mereka.

Perkenalkan juga ahli jabatan saya:-
1) Luqman Failei (kemudian S/U PMI)
2) Kak Shafiah
3) Kak Hidayah
4) Kak Najwa
5) Arif Tukiman
6) Alif
7) Patrick GBH

Pengalaman Pertama Program dalam JKM KSJ :- Sport Fiesta'10

Program Sport Fiesta'10 ini merupakan program pertama dalam kalendar JKM KSJ sesi 2010 anjuran Jabatan Sukan dan Kebudayaan dan diketuai oleh Pengarah yang juga ketua jabatan, Sdr Ahmad Faiz Abd Hamid. Saya ditugaskan menjaga bahagian sukan bola keranjang walaupun saya sebenarnya tidak tahu pun nak bermain bola keranjang.. Macam mana tu ya? Walau bagaimanapun, hasil perbincangan dengan semua wakil pasukan, isu juri dan pengadil dapat diselesaikan dengan baik.

Sebenarnya rasa agak gementar juga bila berurusan dengan ramai orang, tetapi apabila kita berjaya memecahkan tembok malu yang tak bertempat itu, alhamdulillah kita akan mulai menikmati keseronokan dalam bekerja dengan semua orang.

Pengarah Program :- UTM - KSJ 1Malaysia Camp-In Sahabat 2010

Kalau tolong sebagai anak buah biasa pun dah cuak, apatah lagi nak jadi ketua sesebuah program. Huhuhu, memang bergetar la lutut dibuatnya. Bukan apa, kita tak tahu apa nasib kita di hadapan. banyak perkara yang saya fikirkan apabila buat program besar ini. Penajaan?? Peserta?? Penceramah?? Makanan?? Oh, banyaknya... Tiap-tiap hari tidur mengigau sebab fikirkan projek ini.

Alhamdulillah, saya ada mentor yang cukup baik untuk program ini. Terima kasih saya tidak terhingga buat Encik Mohd. Najib Masroom, penasihat jabatan yang membimbing saya untuk membuat kertas kerja terbaik. Masa proses pembikinan kertas kerja, saya tidak begitu rapat sangat dengan Encik Sharil sebab imejnya yang sedikit garang (trauma kene bahan dgn beliau dalam Canseleri) daripada Encik Najib sehinggalah pergi berjumpa beliau di Pejabat HEMA dan alhamdulillah, beliau akhirnya meluluskan kertas kerja saya dengan peruntukan Pejabat HEMA sebanyak RM2500.


Bersama dgn Team Excellent Camp-In Sahabat bergambar bersama CEO Proton, Dato' Seri Haji Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir

Beliau juga sempat memberikan tips untuk bagaimana menjayakan program ini dan memeberi input kepada saya kepentingan untuk meletakkan matlamat dalam penganjuran program. Dalam program ini, pihak KSJ memberi peruntukan sebanyak RM4000 manakala PROTON memberi tajaan sebanyak RM2000 bagi menjayakan program ini.

Antara pengalaman berharga semasa menganjurkan program ini adalah dapat bertemu dengan CEO Proton, Dato Sri Syed Zainal Abidin bin Syed Mohamed Tahir di Centre Of Excellence, Proton Shah Alam. Beliau menyemak kertas kerja saya dan ia merupakan satu penghormatan buat saya. Beliau memang seorang yang agak teliti dan yang menarik, dia berjaya mengesan kesalahan yang sangat kecil dalam kertas kerja. Sangat teliti benar orangnya. secara jujurnya, beliau mengajar saya agar menjadi seorang yang lebih terperinci dalam pembikinan kertas kerja dan saya praktikkan sehingga kini.

Gambar kenangan program Proton-UTM-KSJ Camp In Sahabat 2010

Dipendekkan cerita, program ini disertai oleh 7 buah sekolah dengan peserta seramai 79 orang. Majlis penutupan program telah disempurnakan oleh Datuk Haji Zulkifli Mohd. Wazir, Ketua Bahagian Pengurusan Sekolah Harian KPM pada 18 Julai 2010 di Kediaman Siswa Jaya. Semuanya berjalan dengan lancar dan selamat walaupun ada beberapa kekurangan..

TEMMASYA'10 - Pengarah Sub-Program Legasi Kemerdekaan

Daripada terpaksa kepasa suka. Itulah yang saya dapat rungkaikan apabila dipilih secara 'terpaksa' untuk menjadi Pengarah Sub-Program Temmasya'10. Bukan apa, saya dah cukup sibuk dengan program saya sendiri, Camp_in Sahabat, kemudian dilantik lagi menjadi pengarah sub-program bagi Legasi Kemerdekaan yang pada asalnya merupakan perancangan seorang hamba Allah yang juga dalam JKM KSJ pada bengkel Pengurusan Aktiviti di HEMA pada tahun 2010.

Tetapi Allah telah bukakan pintu hati saya untuk buat yang terbaik bagi menjayakan program ini. Strategi diatur dengan kemas dengan memulakan langkah menncari kerjasama terbaik bagi slot ini. Alhamdulillah, saya berjaya mendapatkan kerjasama bagi program ini bersama Jabatan Penerangan Malaysia. Antara kerjasama yang diberikan adalah

1) Pameran Legasi Kemerdekaaan : Memaparkan sejarah pembangunan negara sejak sebelum merdeka sehingga sekarang, dasar NKRA dan 1Malaysia

2) Pertandingan Karaoke Bintang Patriotik

3) Pertandingan Mewarna

4) Kuiz Legasi Kemerdekaan

5) Pertandingan Mewarna

6) Wayang Pacak / Layar Bestari

Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar dan baik sepanjang Pesta Hari Terbuka KSJ 2010 (TEMMASYA'10) yang diketuai oleh Saudara Afiq Baharin. Saya sedaya upaya menjadi orang kuat pada beliau dan cuba sehabis baik bagi membantu beliau merealisasikan hari terbuka yang saya kira terbaik sepanjang penubuhan KSJ bagi pengisiannya.


Pentas perasmian TEMMASYA'10 harganya hampir RM150 000 tetapi kami berjaya dapatkannya dengan hanya PERCUMA

Mana tidaknya, perasmian pembukaan program dibuat atas pentas gergasi bersaiz kontena yang bernilai RM130 000 tanpa sebarang kos dan secara tak langsung memecah dimensi penganjuran program mahasiswa di UTM amnya bahawa kemampuan KSJ menganjurkan Pesta Hari Terbuka yang mesra rakyat dan meriah.

Album program TEMMASYA'10

Legasi Kemerdekaan anjuran pasukan yang diketuai saya sendiri telah berjaya memenangi program terbaik bagi TEMMASYA'10 pada Family Day Temmasya'10 di Selangor. Alhamdulillah.

Kembara'1o@UTM Skudai : Tanamkan Azam ke Johor Bahru

Peluang dapat bertandang ke Skudai memberi ruang buat saya untuk mengenali kampus induk UTM. Saya rasa cukup bersyukur atas peluang yang diberikan JKM buat saya untuk menanamkan cita-cita saya ke kampus induk suatu masa nanti. Jelas, saya makin jatuh cinta dengan universiti kandung saya ini yang menjunjung prinsip " Kerana tuhan untuk manusia".



Dipilih Pemenang Anugerah Kepimpinan Jabatan Terbaik 2010

Alhamdulillah, hasil sinergi kerja berpasukan dalam jabatan saya, Jabatan Akademik dan Pengantarabangsaan telah berjaya melaksanakan perancangan sepanjang tahun 2010 dengan jayanya. Antara program yang telah dilaksanakan adalah:-

1) Proton UTM KSJ 1Malaysia Camp-In Sahabat
2) Reading Station
3)Legasi Kemerdekaan @ TEMMASYA'10
4) Department Appreciation Nite 2010

Saya amat berterima kasih kepada semua yang bersatu hati dan bersama menjayakan agenda aktiviti anjuran jabatan saya dan JKM KSJ. Anda semua memang terbaiklah. Anugerah yang saya dapat ini bukanlah milik saya tetapi milik bersama kerana sebuah jabatan takkan maju tanpa setiap orang dalam jabatan tersebut.

Menarik JKM KSJ 2010

1) Presiden vs Timbalan Presiden mengenai isu Temmasya'10
2) Afiq Baharin ambil alih projek gajah putih TEMMASYA'10
3) Perang Dingin Presiden JKM KSJ, Pembantu Felo
4) Migrasi JKM KSJ Blok B ke Blok C akibat tak tahan tekanan kerja di Blok B
5) Presiden KSJ vs MPM Kebajikan (isu lif, wifi, kebajikan)
6) MPM Kebajikan, Pembantu Felo Perang Dingin
7) Pejabat KSJ berang dengan MPM Kebajikan
8) Bikin Provokasi, notis bantahan diletakkan pada cermin kereta pengetua mengenai isu loker
9) MPM Kebajikan mudah melatah apabila hujahnya dipatahkan
10) Ceramah Maulidur Rasul : Mana pergi Presiden JKM KSJ, boikot program Blok B akibat berang dengan Pembantu Felo.
11) Isu Tandatangan Presiden : surat Kelulusan Program Blok B harus minta tandantangan Presiden.

Sengaja saya recap dalam bentuk begini supaya semua pembaca boleh dapat lakaran bagaimana liku-liku perjalanan JKM KSJ pada tahun 2010. Apa-apapun, semua ini menjadi pengajaran buat saya dalam diari kepimpinan saya. Antara yang saya pelajari adalah :-

1) Pemimpin harus rasional dalam membuat keputusan dan tidak mudah melatah apabila dicuit. Seharusnya ambil langkah musyawarah, dapat kepastian dan baru lancarkan tindakan, bukan sekadar buat kerja membabi buta.

2) Hubungan pemimpin dengan semua orang haruslah baik demi memastikan kelangsungan kepimpinan persatuan

3) Syak wasangka harus dihapuskan bagi memastikan organisasi yang mantap dan terbaik

4) Menjadi underdog lebih baik daripada menjadi favourite player.

5) Setia kepada pemimpin pada setiap masa selagi mana beliau melakukan perkara yang betul.

7) MT dan Pemimpin Jabatan harus rapatkan saf bagi memastikan kelancaran pergerakan persatuan.

UTM Student Ambassador - Wakil JKM KSJ

Saya masih ingat lagi, waktu itu jam menunjukkan pukul 11 malam di mana Encik Noh (Pengetua KSJ) menghubungi saya tarik saya ke program anjuran Pejabat HEM. Saya pada asalnya berat hati untuk pewrgi berikutan komitmen saya kembali pada PETROSAINS, tapi setelah diyakinkan oleh beliau, makan saya sekali lagi melapangkan diri untuk menghadiri program tersebut pada awal bulan Disember nanti.

Saya tidak menjangka pula program ini akan berbentuk lasak, berjalan melangkau sempadan negeri dan terpaksa survive sendiri, tetapi ia secara tak langsung mengajar saya menjadi seorang yang tabah dan tidak mudah mengalah. Alhamdulillah, kumpulan yang saya pimpin berjaya menjadi 3 terbaik dalam program Advance Leadership Programme (ALP) bersama-asama dengan rakan sepasukan Sdr Iqbal Asyraf (Presiden Karisma) dan Sdri Farhana (KKDK).

Sekembalinya daripada ALP, saya mulai berfikir untuk masuk kembali ke JKM KSJ atau sekadar menjadi rakyat marhean kembali...


Sedang menemuramah seorang nelayan di Kuantan, Pahang.



Bergambar di Bangunan KTM, Seremban

Nantikan episod 2 catatan ini pada post akan datang. Terima kasih kerana membaca...




Selamat Tahun Baru 2012

Assalamualaikum wrbh dan Salam Sejahtera.




Pertama sekali, penulis ingin ucapkan selamat tahun baru 2012 buat semua warga dunia yang membaca blog penulis. Penulis ingin mengajak semua membaca agar kita kembali bermuhasabah diri apakah 2011 yang baharu saja berlalu membawa erti kepada kita atau sebaliknya.

Di samping itu, kita juga harus menilai sejauh mana sumbangan kita pada semua yang berkaitan dengan kita, atau kita hanya tahu buka mulut dan mengkritik semuanya serba tidak kena.

Walau apa jua keadaan kita, penulis mendoakan agar semua yang membaca blog ini senantiasa dirahmati Tuhan dan sentiasa mendapat hidayah dan inayah-Nya dalam menghadapi jalan hidup yang kita tidak tahu di mana kesudahan. :)


selamat maju jaya dan ceria-ceria selalu...


Salam keikhlasan:-
Idham M, 2012