Perlukah tutup sekolah teknik?

Perlukah tutup sekolah teknik?

BARU-BARU ini Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan satu perubahan besar terhadap dasar pelajaran teknik dan vokasional yang akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat bertujuan memperkasakan lagi pendidikan teknik dan vokasional.

Pengeluaran pelajar yang mempunyai kemahiran dalam bidang vokasional akan ditingkatkan lagi daripada 10 peratus kepada 20 peratus pada masa akan datang. Ini merupakan satu perkembangan yang baik, dan saya selaku rakyat Malaysia menyokong penuh dasar ini, terutamanya dalam usaha negara kita mencapai Wawasan 2020.

Selaku bekas seorang penuntut Sekolah Menengah Teknik (SMT), apa yang menjadi kemusykilan saya ialah cara dasar ini dilaksanakan. Ia kelihatan begitu tergesa-gesa tanpa membuat kajian yang lebih mendalam, tanpa mendapat pandangan pelbagai pihak yang lebih arif dalam bidang ini.

Kita telah mempunyai pengalaman dalam dasar Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris. Kerugian yang besar telah dialami oleh rakyat di atas perlaksanaan satu dasar yang tergesa-gesa tanpa kajian yang menyeluruh dan mengambil kira pendapat pelbagai pihak.

Mengikut perancangan yang akan dilaksanakan, semua sekolah vokasional akan dinaik taraf, manakala semua sekolah teknik, termasuk sembilan buah sekolah teknik yang asal, akan ditukar menjadi kolej teknikal. Pelajar akan diambil daripada lepasan tingkatan tiga dan mengikuti pengajian selama tiga tahun dalam sesuatu bidang kemahiran. Pelajar yang dipilih pula terdiri daripada mereka yang tidak berkemampuan dalam bidang akademik, jadi mereka lebih banyak didedahkan dalam bidang kemahiran tertentu.

Saya merasa amat terkilan sekiranya perancangan ini menjadi satu kenyataan. Penutupan SMT yang telah begitu banyak melahirkan jurutera, arkitek, akauntan, doktor sejak tahun 70-an hingga sekarang adalah sesuatu yang merugikan negara.

Kalau dahulu ibu bapa amat berbangga sekiranya anak mereka terpilih untuk memasuki SMT kerana prestasinya yang amat baik selepas sekolah berasrama penuh, kini tidak lagi. Sumbangan yang begitu besar diberikan oleh SMT kepada kemajuan negara telah dilupakan, malah penutupannya merupakan sesuatu yang begitu tragis kepada kami.

Mengapa pihak Kementerian Pelajaran perlu menutup sekolah teknik? Sepatutnya ia perlu dinaik taraf dan ditambah. Apakah pihak kementerian tidak melihat sumbangan yang telah diberikannya kepada kemajuan negara?

SMT telah berjaya melahirkan begitu ramai profesional, terutamanya jurutera, kerana sistem pelajaran yang disediakan di sana adalah amat sesuai untuk mendedahkan pelajar dalam bidang kejuruteraan berbanding sekolah menengah biasa dan sekolah vokasional.

Di SMT, pelajar diajar tentang asas kejuruteraan di mana sukatannya hampir sama dengan apa yang bakal dipelajari pada peringkat universiti. Ini secara tidak langsung menyediakan minda mereka dan memupuk minat mereka dengan lebih mendalam dalam sesuatu bidang kejuruteraan, pertanian dan perdagangan.

Apa yang mendukacitakan, sejak kebelakangan ini status dan sumbangan SMT telah mula dilupakan bukan sahaja oleh masyarakat malahan pihak Kementerian Pelajaran sendiri. Ini mungkin disebabkan perubahan sistem pelajaran kita di mana selepas pelajar tamat pengajian di peringkat matrikulasi, mereka telah ditawarkan bidang pengajian yang jauh menyimpang daripada apa yang dipelajari semasa di SMT.

Contohnya, pada peringkat sekolah teknik, mereka mengambil jurusan mekanikal, tetapi selepas tamat matrikulasi dan melanjutkan pengajian di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) mereka ditawarkan bidang perniagaan pula. Bukankah ini merupakan pembaziran yang amat besar dan merugikan pelajar kita? Potensi dan bakat mereka seolah-olah tidak diambil kira oleh pihak IPTA. Apa gunanya mereka membuang masa mempelajari bidang kejuruteraan di peringkat sekolah, sedangkan hak mereka dinafikan selepas memasuki IPTA?

Faktor inilah yang membuatkan ibu bapa semakin kurang berminat memasukkan anak mereka ke SMT kerana untuk menjadi jurutera, pelajar sekolah biasa pun boleh melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan. Tiada apa-apa keistimewaan bagi mereka yang memasuki SMT.

Harapan kami sebagai alumni SMT, Kementerian Pelajaran mengkaji semula kesan perubahan yang akan dilaksanakan. Perkasakanlah semua SMT, jadikanlah ia sebagai sebuah sekolah elit seperti sekolah berasrama penuh supaya kita dapat melatih bakal tenaga kerja profesional pada peringkat sekolah lagi.

Janganlah kita hanya mengejar untuk melahirkan pekerja berkemahiran semata-mata dengan memfokuskan sekolah vokasional, tetapi menutup sekolah teknik. Buatlah kerjasama dengan IPTA di mana pelajar cemerlang dapat meneruskan pengajian dalam bidang kejuruteraan tertentu tanpa perlu memasuki kolej matrikulasi seperti yang dilakukan oleh Universiti Teknologi Malaysia (UTM) pada suatu masa dulu.

Ini kerana lepasan SMT sememangnya telah didedahkan dengan ilmu kejuruteraan. Mengapa mereka perlu membuang masa untuk ke kolej matrikulasi. Dengan cara ini saya percaya imej SMT akan dapat dikembalikan dan minat ibu bapa untuk menghantar anak mereka ke sekolah ini akan bertambah.

Saya berharap Kementerian Pelajaran mengambil perhatian serius mengenai perkara ini supaya negara kita tidak hanya mempunyai bilangan pekerja mahir yang tinggi, tetapi juga jurutera yang mencukupi menjelang 2020.

ROMLI ABU SEMAN

Alor Setar, Kedah.

Sumber : Utusan Malaysia, 25/11/2010

Isu KSJ 2 : Pro dan Kontra Pandangan Umum

Sebelum saya menerbitkan pandangan saya mengenai "Isu KSJ : Hak Siswa Atau Retorik Sahaja", saya telah meminta pandangan daripada rakan-rakan rapat saya yang terdiri daripada pelbagai kursus di UTMIC. Rata-ratanya mereka bersetuju dengan usaha baik pihak tertentu yang memperjuangkan penurunan atau menghapuskan terus bayaran sewa penyimpanan barangan sebanyak RM26 TETAPI mereka tidak menyukai cara pihak tertentu menampal poster-poster berbaur hasutan di kafe kolej. Mereka bersependapat dengan saya, perbuatan ini menimbulkan rasa kurang senang bukan sahaja dalam kalangan mahasiswa sendiri, malah seluruh warga KSJ amnya.


Mahasiswa semakin matang untuk berfikir tahap mana mentaliti orang yang melakukan perbuatan ini.
Diam tidak bermakna suka.


Sebagai pemimpin mahasiswa, seharusnya mereka mengambil tindakan yang lebih baik daripada itu dengan menghantar surat rasmi kepada siapa yang mengeluarkan arahan itu, atau lebih mudahnya pihak atasan Universiti supaya dapat mempertimbangkan permohonan untuk menghapuskan/mengurangkan sewa untuk menyimpan barang di kolej. Sudah tertulis dalam perkeliling mahasiswa yang diedarkan minggu lepas lagi bahawa arahan ini dikeluarkan oleh Pejabat Hal Ehwal Mahasiswa yang berpusat di UTM Skudai, bukan daripada pihak kolej sendiri.

Untuk kali ini, saya ingin berkongsi reaksi rakan-rakan saya yang prihatin mengenai isu ini setelah membaca artikel saya yang lepas.

Reaksi 1;

"aq stuju........
hahaha..pengalaman..aq cikgu ad citer....
bil elektrik sesebuah asrama....tanpa kipas....sebulan ialah RM 30k...
tu skola aq yg ad....3 blok asrama je la..klu KSJ aq rse smpai RM 90k kot....
btw yg nk suarakn pndpt..suarakn elok2..jgn wat rusuhan....cni bkn tmpt tnjuk prasaan..."


Mindbreakurz Thinker, UTM KL

Saudara Mindbreakurz bercerita atas dasar kapasitinya pengalaman beliau dalam kepimpinan sekolah dahulu. Jika difikirkan secara logiknya, sedangkan kos elektrik di asrama beliau pun RM30k sebulan, apatah lagi di KSJ ini, tambah dengan sikap kita sendiri yang suka membazir elektrik apabila tiada dalam bilik. Jika KSJ ada tiga blok, mahu tidak mencecah RM120k sebulan? Bagi yang merasakan itu bukan masalahnya, tidak mengapalah, tetapi dari mana pula datangnya duit untuk bayar semua bil itu? Fikir-fikirkanlah...

Beliau juga mengajak agar suarakan pendapat dengan baik dan jangan sampai jejaskan keharmonian KSJ itu sendiri kerana di KSJ bukanlah tempat untuk memberontak dan tunjuk perasaan.

Reaksi 2;

"haha. aku jarang turun cafe so aku baru je tau kewujudan mende yang tampal2 kat tiang cafe. tapi agak kureng patut r wat camtu. kalo btol tak puas hati jumpe je r orang atasan, takyah le kutuk2 blakang camtu. die ingat orang atasan nampak tampal2 camtu terus ade tindakan ke? memang r banyak sangat prosedur, payah, i know, tapi kot ye pon takyah r protes kat tempat tak btol.. -_-' btw, aku setuju cakap ko, am, pasal infrastruktur tempat lain lagi kurang dari ksj tapi dorang bole je hidup.."


Nurhafizah Suib, UTM KL

Saudari Nurhafizah pula merasakan tidak wajar pihak tersebut menampal poster-poster berbaur hasutan di kafe. Bagi beliau, jika ada perkara yang tidak puas hati, apa salahnya jika bersemuka dengan pihak atasan dan bincangkan dengan elok. Bukankah itu lebih baik daripada mengata di belakang? Bagi beliau memanglah payah untuk turun naik berjumpa pihak atasan, tetapi janganlah jadikan tempat yang tidak sepatutnya untuk tunjukkan 'usaha' perjuangan pihak-pihak berikut.

Beliau juga bersetuju bahawa kemudahan di KSJ lebih baik daripada kolej-kolej lain di UTM dan juga universiti lain, tetapi hairan, bagaimana kemudahan ini dianggap masih lagi tidak mencukupi di pihak kita.

Reaksi 3;

"psal caj rm26 tu... kat utm JB mmg stiap sem kne caj mcm ni... xde plak dngar boikot mcm kt cne... ntah lah... mungkin pkeliling ni korg bru dpt, dpt mmg kt skudai sejak aku 1st sem lg mmg kne caj... xde yg free... nk msuk toilet pun kne byor... ni kn nk simpan brg..."


Madhi Abdullah, JKM KTR, UTM Skudai

Rakan sejawatan saya di JKM Kolej Tun Razak, UTM Skudai, Saudara Madhi pula dalam reaksinya berkata bahawa caj RM26 yang dikenakan itu adalah prosidur universiti. Sudah terang lagi bersuluh, arahan ini adalah daripada pihak Pejabat HEMA, bukan daripada pihak KSJ seperti yang diwara-warakan pihak di sana itu. Beliau juga menerima hakikat bahawa tiada benda di dunia ini percuma, semuanya memerlukan wang. Jika bukan untuk keuntungan pun, fikirkanlah untuk proses penyelenggaraan dan penyediaan kemudahan.

Reaksi 4;

"lgpown tujuan dye suh byr utk ngelakkn kite simpan brg kat kolej..so apble kne byr, bdk2 akn bwk blk brg...dengan ini kes khilangan brg dpt dielakkn...tol x... haahaha...cmne klo byr rm26 utk simpan brg pas2 lpas cuti tgk2 brg ko kne curi...x ke rugi gitu ye...pas2 ble brg ilang, ngadu kat kolej plak 2...ish3..."
Shooqk Hassan, UTM KL

Saudara Shukri menambah daripada komen Saudara Madhi bahawa mungkin inilah tujuan tersiratnya pihak UTM mengenakan bayaran RM26 untuk menyimpan barang di kolej. Ada rasionalnya disitu. Hal ini demikian kerana, tiada orang yang akan mengawasi barang anda di KSJ sepanjang sebulan bercuti. Takkanlah UTM nak pasang CCTV pada setiap bilik untuk awasi barang anda? Fikirkanlah.

Reaksi 5;

Facebook;
"....biase la tu..kdang2 nafsu melebihi sgala-galanya.....('',)
sma-sma kite berdoa supaya kita sntiase dihindari perkara-perkara yg tidak baik.."

Blog;


"saudara penulis...tertarik utk memberikan serba sdikit komen utk post kli nie...hehehe

alhamdulillah, sbenarnya kita sngat2 bertuah kerana diberikan peluang utk berhujah mengenai perkara yang berlaku dlm kehidupan seharian kita...

mengenai isu nie, saye cuma ingin menyatakan 3 point utama sahaja...('',)

1. Kematangan minda
-sering kali kita dihebohkan mengenai minda mahasiswa yg tidak matang dlm memprjuangkan sesuatu perkara seharian....jadi mngenai isu ini, saya berpendapat minda kita masih lagi di tahap yang sderhana...kita perlu akui yg memang benarlah jalan yg paling mudah utk menghangatkan isu ialah dgn kontroversi....


2. Muafakat
- perkara ini jelas sbenarnya aspek paling penting dlm memperjuangkan dan menyelesaikan ssuatu perkara...tanpa muafakat daripda MAJORITI sebenarnya seolah-olah mreka berjuang sorang2 nampaknya....('',)
jadi dlm kes nie, saya berpendapat x mudah utk wujudkan muafakat lebih2 lagi apabila ada pihak ekstrem dan ada pihak yg terlalu ambil mudah melalui sesuatu keadaan....

3. psikologi
-umum tahu sekarang nie kita berperang dengan cara psikologi dan saya sedar saudara penulis pasti melakukan pelbagai rujukan mengenai psikologi...ingin saya berkongsi di sini, isu yang dipermainkan sekarang merupakan antara permainan psikologi mahasiswa dan bagi pihak pentadbir pula, ia merupakan ujian psikologi mreka...
biasalah...apabila kita menjadi kanak2, pastinya kita suka permainan...dan menjadi ibu bapa, ia merupakan ujian yang perlu mereka tempuhi...
bukanlah saya ingin menyatakan mahasiswa kita kanak2, cuma perumpamaan dlm konteks "perjuangan" mereka masih lagi perlu blajar...
saya pasti isu ini akan jadi pengajaran besar buat si pemain dan si penahan ujian...

3 point utama sebnarnya akan membentuk sma ada ia adalah hak mahasiswa atau retorik smate-mate...('',)"

Muhammad Aiman, Presiden QS Bina

Saudara Aiman berpendapat bahawa perbuatan menampal poster itu akibat tidak dapat menahan nafsu amarah dalam diri dan berharap agar kita semua dihindari daripada perkara-perkara yang kurang enak bagi kita.

Beliau juga mengemukakan 3 kunci utama yang dapat membezakan antara hak dan retorik semata-mata. Saya serahkan pada kebijaksaaan pemb
aca untuk bandingkan isu ini dengan skala yang dikemukakan Aiman.

Reaksi 6;

"....Mahasiswa sekarang terlalu manja dan tidak bersyukur kepada majikan saya sendiri iaitu Encik Noh kerana bukan sedikit tapi teramat2 manjakan semua mahasiswa 2009 dan mahasiswa 2010... Pasal apa begitu, cuba kira berapa kali Pengetua, Felo, Staf Pentadbiran dan Keselamatan kolej melakukan pemeriksaan bilik ke bilik di semua blok A, B dan C tidak kira waktu siang atau malam. Jika hendak diikutkan, beratus-ratus mahasiswa terima surat denda & saman atas bermacam-macam kesalahan... Bayangkan, sekiranya pemeriksaan dibuat 2 kali sebulan seperti mana prosidur UTM, berapa banyak pula yang akan kena saman...."

...Pengetua KSJ tak mahu ganggu mahasiswa sgt, dengan harapan agar mahasiswa berada dalam keadaan sangat selesa tinggal kat KSJ, tapi malangnya apabila menjadi hal sebegini, mahasiswa pula tidak tahu menghargai dan bersyukur, semuanya atas kelembuhan En. Noh itu sendiri. Apabila pemeriksaan disiplin di KSJ teramat kurang tu menyebabkan mahasiswa sekarang besar kepala. Langsung tidak bersyukur apa yang PENGETUA KSJ sumbangkan...

... Kalau dah tak minat, jemu atau pun bosan duduk kat KSJ, buatlah surat untuk tinggal di luar KSJ untuk tinggal diluar, alamat dah besarkan, tak kanlah tak boleh hidup di luar, dah tinggal kat luar korang takkan nak pening-pening kepala untuk memikirkan masalah di KSJ ini...

...Jika ada sesiapa yang tidak puas hati dan ingin luahkan, jadilah manusia yang berani dengan mana-mana pihak yang ingin dibincangkan...Cakap belakang memanglah semuanya tunjuk hero..."

Encik Afiq Azmi, Staf KSJ

Encik Afiq Azmi pula meluahkan rasa kecewanya atas segelintir sikap siswa KSJ yang tidak tahu mengenang untung dan bersyukur dengan kompromi yang diberikan oleh Encik Noh. Ada asasnya kekecewaan beliau itu kerana pada pemerhatian beliau, mahasiswa KSJ tidak tahu rasa menghargai malah mengecam lagi pihak KSJ atas isu-isu yang tidak memihak kepada mahasiswa.

Untuk komen-komen seterusnya, sila lihat terbitan lepas saya mengenai "Isu KSJ :Hak Siswa atau Sekadar Retorik Sahaja?". Setelah diterbitkan hujah berikut, ternyata bahawa masih ada mahasiswa yang faham konsep sewa-disewa dan hak universiti seperti yang saya perjelaskan dalam terbitan lepas dan saya sangat bersyukur ke hadrat Illahi. Kepada yang memberi komen pada pandangan saya yang lepas, saya hormati pandangan anda semua dan terima kasih.

Kita kembali pada isu. Saya tidak nafikan tujuan pihak di sana itu baik, hendak memperjuangkan hak siswa, untuk kurangkan/lupuskan harga penyimpanan barang dalam loker, tapi isunya adalah cara sahaja yang tidak betul. Caranya dengan menampal poster di sekeliling KSJ seolah-olah di KSJ dan UTM tiada sistem yang efisen untuk meniup wisel.

Baiklah, mari kita selidik keadaan semasa di UTM. Jika di KSJ, mahasiswa perlu bayar RM26 untuk menyimpan barang dalam bilik (loker) sendiri, jika tidak mampu, pihak KSJ menyediakan alternatif lain dengan menyimpan di stor dengan hanya bayaran RM10 tiga kotak barang. Di KSS, pilihan yang hanya diberikan hanya simpan barang dalam stor dengan hanya RM10, dan tidak dibenarkan untuk simpan dalam loker sama sekali. Di UTM Skudai, bayaran RM26 dikenakan bagi mana-mana mahasiswa yang mahu menyimpan barang dalam kolej.

Kita selidik pula di universiti lain, di UiTM, mahasiswa DILARANG sama sekali untuk simpan barang dalam loker sebaliknya simpan dalam stor dengan caj 3 PLASTIK RM10 (UiTM Pulau Pinang).

Jadi, apa masalahnya di KSJ? Apakah mahasiswa di KSJ masih tidak dapat berfikir bahawa KSJ menyediakan alternatif yang terbaik untuk mahasiswanya, malangnya, kemewahan diberi itu disalah tafsir dan niat baik Pengetua (untuk benarkan simpan barang dalam kolej) ditafsirkan sebagai pencabulan hak siswa pula. Alahai, kasihan tuan Pengetua KSJ.

Saya menulis artikel ini atas kapasiti saya pernah berada dalam JKM KSJ, saya pernah berurusan dengan pejabat KSJ dan Pengetua sendiri, dan saya serba sedikit tahu mengenai selok belok pentadbiran di KSJ peringkat kolej. Oleh yang demikian, saya serba sedikit faham bahawa arahan RM26 itu dikeluarkan bukan daripada pihak KSJ TETAPI PIHAK PENTADBIRAN UTM sendiri.

Baiklah, sekiranya ada juga yang menyatakan masih tidak mampu untuk bayaran RM10 untuk simpan barang dalam stor kolej, alternatif ini boleh diambil oleh pihak MPM;

1)Ambil butiran mahasiswa yang tidak mampu dan latar belakang keluarganya, kumpul dalam satu senarai dan hantar kepada pihak KSJ serta pohon minta dikecualikan bayaran untuk simpan barang ATAS SEBAB YANG BERMUNASABAH.

2)MPM mungkin boleh sediakan tabung amanah untuk membela nasib mahasiswa yang tidak mampu dan bantu untuk permudahkan urusan kolej mereka.

Saya yakin dan penuh percaya, Tuan Pengetua mampu menolong mereka dengan peruntukan dengan sedikit kuasa yang ada pada beliau selaku Pengetua.

Pihak yang di sana perlu sedar bahawa tidak semua mahasiswa di KSJ ini benar-benar miskin dan tidak mampu. Jadi, oleh yang demikian, tindakan yang bijak perlulah diambil supaya mampu menjadi platform benar-benar membela mahasiswa yang kurang berkemampuan. Ada kalangan kita yang mampu membawa kereta Mercedes Benz di KSJ, apakah mereka ini juga perlu dikecualikan bayaran?? Fikirlah secara logik, wajar ataupun tidak.

Ingin saya perjelaskan sekali lagi, saya menulis artikel ini bukan untuk menunjukkan saya ini hebat atau pandai, tetapi atas kapasiti saya pernah berada dalam JKM KSJ (seperti yang diklim orang di sana), saya tahu peribadi dan pernah bekerja dengan Tuan Pengetua KSJ dan juga saya pernah berurusan dangan Pejabat KSJ pada waktu cuti semester selama berminggu-minggu. Jadi, saya tahu situasi KSJ waktu cuti bagaimana.

Jadi, semuanya terserah kepada kebijaksanaan mahasiswa UTM untuk menilai pro dan kontra isu ini. Seandainya apa yang diperjuangkan oleh pihak MPM berjaya, alhamdulillah itu adalah nikmat Allah SWT dan seandainya perkara lain yang berlaku, anggaplah itu hanyalah suratan takdir semata-mata dan akurlah pada hak universiti. Kita ini hanyalah penyewa di KSJ, bukanlah penduduk tetap.

Bayangkan sekiranya seorang penyewa yang sedang menyewa rumah kita dan mempertikaikan bayaran yang dikenakan pada penyewa tersebut walhal wang sewa itu digunakan untuk bayar bil dan kos pembaikan rumah, dengan rasional. hak asasi manusia. Agak-agaknya, apa reaksi pihak sinun itu??

Catatan Penulis : Saya cukup tidak faham kenapa pihak di sana sibuk menjaja kisah kegagalan fungsi 'JKM KSJ' dalam isu ini seolah-olah JKM KSJ dilhat seperti tersangatlah teruk dan 'mati pucuk' (tidak berfungsi langsung). Nampak sangat pihak di sana ketandusan idea untuk memastikan idea yang dibawa itu diterima umum bulat-bulat. Apakah pihak di sana tidak nampak apa yang dilakukan JKM KSJ untuk memurnikan kehidupan di KSJ. Lihat sahaja Blok B dibawah pimpinan Saudara Fairuz Al-Hafiz, berapa banyak kali perjumpaan Mesra Penghuni dilakukan sehingga ada penghuni menyatakan hingga naik bosan kerana selalu sangat turun ke bawah.

Sekiranya pihak disana tidak yakin ataupun puas hati dengan JKM KSJ, sambutlah cabaran dengan sertai JKM KSJ semester depan dan buatlah apa yang anda rasakan wajar. Bukankah itu lebih baik daripada asyik mengomen sahaja di luar. UTM dan organisasi luar sudah menerima dan mengiktiraf peranan JKM KSJ dan mahasiswa KSJ yang aktif di luar, yang dalam KSJ yang masih tidak nampak sumbangan JKM KSJ, nampak gayanya masih lagi katak di bawah tempurung (mengambil hujah SINIS).


"Don't ask what KSJ/UTM can do for you, but ask what YOU can do for KSJ/UTM"


Adaptasi daripada ucapan John. F. Kennedy (1917-1963)
Presiden Amerika Syarikat ke-35



JFK adalah Presiden Amerika Syarikat (1961-1963) yang paling berpandangan jauh dalam sejarah Amerika Syarikat. Walaupun hanya tiga tahun memerintah sebelum mati ditembak musuh beliau, beliau berjaya mengukuhkan bidang astronomi, ekonomi, kuasa AS dalam komposisi dunia dan juga hubungan AS dengan negara-negara Dunia sebelum hubungan baik ini dirosakkan oleh Presiden-Presiden selepasnya.




Close-Up : Follower emas Cak-LemPonG!

Memperkenalkan follower ke-100 Cak-LemPonG!, Saudara Zalin


Berasal daripada Negeri Hang Tuah, Melaka Bandaraya Bersejarah, Saudara Zalin adalah pemilik blog once.i.talk, sebuah blog yang boleh dikatakan agak simple dan penuh makna tersirat dalam entrinya menurut kaca mata penulis, Saudara Zalin. Bagi beliau, blog adalah tempat untuk meluahkan segala-galanya yang tersirat dalam hati dan minda beliau.


once.i.talk in review

Secara peribadi, saya meminati blog beliau dengan tatacara penyusunan blog dan cara penyampaian blog yang agak ringkas tapi padat. Banner blog beliau juga agak kreatif, sesuai dengan tema beliau, bebas bersuara. Setinggi-tinggi tahniah dan selamat maju jaya buat saudara Zalin dan juga once.i.talk. Terima kasih juga kerana mengikuti cak-LemPonG!

Isu KSJ : Hak Siswa atau Sekadar Retorik Sahaja?

Sering kali kita diwara-warakan mengenai hak siswa, kebajikan siswa dan juga isu-isu berbangkit mengenai kampus dan juga universiti kita. Malah, isu ini makin lantang kedengaran apabila tibanya pilihanraya kampus dan juga isu-isu berkaitan politik negara. Tidak kira daripada pihak 'sana' ataupun pihak 'sinun', sama sahaja, cuma ideologinya mungkin berbeza, sama ada satu pihak lebih pro-kerajaan, pro-pembangkang, bebas atau tiada ideologi langsung (lebih mudah tiada hala tuju langsung).

Pada asalnya, saya agak keberatan untuk menulis dalam blog mengenai hal-hal dalaman kolej dalam blog saya, tetapi melihatkan keadaan semasa, saya rasa ada baiknya saya berkongsi pandangan saya mengenai isu-isu berbangkit di kediaman saya, tempat saya menginap semasa menuntut ilmu di sini. Tujuan saya, bukanlah untuk popular, malah tidak popular mana pun saya, tetapi saya hanya ingin menyuara pandangan saya mengenai isu kolej yang bijak dimanipulasikan pihak tertentu. Saya tidak pasti untuk apa tujuan mereka bermain isu ini, tetapi saya yakin, ia pasti ada kena mengena dengan pilihan raya yang bakal berlangsung pada semester depan dan juga kepentingan tertentu yang berselindung. Wallahuaklam.


"Benarkah Infrastruktur KSJ lengkap??"- Persoalan sama ada penafian kemudahan yang ada ataupun memang tidak lengkap lagi? Wallahuaklam.

Pengalaman saya berkhidmat dalam JKM banyak mengajar saya agar berhati-hati dalam menyuarakan pandangan, malah teliti dahulu maklumat yang diterima, sama ada maklumat itu fakta atau auta semata-mata. Saya akui, kepimpinan di Universiti banyak geloranya kerana masing-masing ingin tegakkan ideologi yang dibawa, tetapi persoalannya, adakah mereka (pemimpin gerakan siswa) ini memikirkan sesebuah isu daripada pelbagai sudut? Maksud saya, bukan sahaja dari sudut mahasiswa itu sendiri, tetapi dari sudut kepentingan universiti, masyarakat dan juga negara. Saya rasa tidak ramai yang sedemikian rupa.

Saya tidak nafikan, mahasiswa kini makin hebat, dapat menganjurkan program bermacam-macam, dapat menyuarakan pandangan secara bebas dalam blog-blog dan gerakan dalaman pimpinan mahasiswa (walaupun ada yang menyatakan terkongkong akibat AUKU) dan mendapat kelebihan-kelebihan tertentu daripada universiti dan pihak-pihak luar, tetapi adakah kelebihan itu menjadikan kita lupa diri dan tidak bersyukur dengan nikmat yang ada? Kita harus tanya kembali kepada diri kita, dari mana asalnya semua itu sekiranya tidak daripada Allah SWT dan juga orang yang berkuasa dalam pentadbiran semasa. Ingin saya tegaskan di sini, kita tiada apa-apa pun yang harus dibanggakan kerana semua ini milik Allah SWT dan kita sebagai hambanya hanya menjalankan amanah sahaja, tidak lebih daripada itu.

Baiklah, ayuh kita bincangkan isu-isu berbangkit di kediaman saya (kita). Pertama, mengenai isu cuti semester yang akan datang. Ramai yang mempertikaikan mengenai bayaran penyimpanan barang dalam bilik kediaman sehingga RM26 walhal cuti sebulan sahaja. Akibat isu ini juga, ada yang memberontak sehingga menampal poster-poster pada tiang-tiang di kafe kediaman (saya yakin pihak ini lakukan lebih teruk lagi daripada itu) seolah-olah tiada saluran tertentu untuk menyalurkan pandangan dan juga bantahan.

Ya, bagi saya tiada salahnya pun nak membantah atau menyuarakan pendapat, tetapi bagi saya, biarlah matlamat itu kena pada cara. Apa salahnya tulis surat rasmi dan hantarkan secara baik pada pihak-pihak tertentu yang diyakini mampu untuk membangkitkan dan menyelesaikan isu-isu ini. Saya yakin, pihak-pihak demikian arif mengenai saluran untuk menyuarakan pandangan siswa kepada pihak universiti, pada siapa untuk berjumpa dan lain-lain, tetapi mereka dilihat seperti sengaja ikut pintu belakang dan mengambil pendekatan untuk popular dengan mudah.

Permainan ideologi ini cukup mudah ditafsirkan, seandainya kempen mereka ini berjaya, sudah semestinya siswa akan memberikan perhatian kepada mereka dan seterusnya memangkah serta melobi calon yang pihak mereka utarakan dalam pilihan raya kampus yang akan datang.

Untuk makluman sahabatku semua (sekiranya ada yang membaca), bayaran penyimpanan barang dalam bilik sebanyak RM26 yang dikenakan pada kita semua itu adalah arahan daripada pihak atasan, atau lebih mudah pihak universiti sendiri, bukannya seperti tanggapan segelintir daripada kita iaitu daripada pihak KSJ atau lebih tepat sekali Tuan Pengetua dengan alasan "Nak masuk duit poket sendiri" atau "Untuk peras duit mahasiswa", malah saya yakin tuan Pengetua tidak tergamak pun nak berbuat begitu.

Ada sesiapa yang boleh nyatakan alasan dengan kukuh, apa motif tuan Pengetua untuk melakukan perkara sedemikian rupa? Ada yang nampak ke tuan Pengetua menyelewengkan duit kediaman sehinggakan tuan Pengetua dilihat seolah-olah telah melakukan perkara yang berdosa besar dan harus bertaubat seperti kata Karpal Singh? Saya yakin, sekiranya tuan Pengetua diberi pilihan yang terbaik, beliau pun tidak mahu mengenakan sebarang bayaran untuk penghuni KSJ untuk menyimpan barang. Apa faedahnya beliau hendak kenakan bayaran pada siswa KSJ, buat dicemuh orang sahaja, tetapi apakan daya, semua itu arahan universiti, jadi buatlah bantahan secara baik di peringkat atasan universiti, janganlah dicemuh tuan Pengetua. Beliau juga manusia biasa yang diberi amanah untuk mentadbir KSJ, sebaiknya kita harus faham bahawa beliau menjalankan arahan universiti.

Dalam pekeliling mahasiswa itu, dinyatakan satu alternatif untuk bagi yang merasakan bayaran RM26 itu beban bagi mereka untuk membayarnya, barang mereka boleh disimpan dalam stor dengan caj 3 kotak RM10. Bukankah baik alternatif itu? Carilah kotak sebesar loker dan pindahkan barang anda dalam stor. Bukankah itu lebih jimat? Atau sekiranya nak jimat lagi, bawalah barang-barang anda pulang ke kampung halaman, lagi jimat, tidak ada bayaran pun dikenakan.

Sahabatku sekalian, dalam dunia ini, sukar untuk kita jumpa benda percuma. Malah, nak masuk tandas awam pun kena bayar RM0.30, walhal ibu bapa kita bayar cukai itu dan ini. Kita seharusnya berfikir bahawa wang itu mungkin digunakan untuk tujuan penyelenggaraan tandas atau perkara-perkara lain yang akhirnya untuk keselesaan pengguna juga, jika tidak untuk ketika itu, mungkin untuk pada masa akan datang. Amat dangkallah fikiran kita sekiranya kita terus melabelkan dengan mudah "untuk cari untung" dan juga "gila duit" bagi sebuah organisasi yang kenakan bayaran tanpa selidik untuk apa bayaran ini digunakan. Kita harus ingat, semua benda dalam dunia ini memerlukan kos, bukannya jatuh daripada langit semata-mata.

Saya tertarik untuk mengulas satu persoalan pada poster yang ditampal di dinding kafe KSJ, benarkah infrastruktur KSJ ini lengkap? Saya ingin bertanya kepada yang menampal poster itu kembali, apa yang tidak cukup?? Adakah selama kita tinggal di KSJ ini, ada yang tak cukup makan? Ada ke bilik yang tak ada katil? Ada bilik yang tiada elektrik ke?? Sepanjang pengalaman saya ke kolej universiti lain (UM) dan juga di kolej kampus induk sendiri (Skudai), kemudahan di KSJ sudah cukup baik, malah alhamdulillah, boleh dikategorikan mewah sangat. Di KSJ, kita ada TV berastro setiap blok 3 astro selang satu aras (kad astro hilang akibat kecuaian pihak kita juga), kita ada pantry yang mempunyai peti ais, pembakar roti, dan water cooler, alat senaman yang khusus untuk kolej kita sahaja (di Skudai, alat senaman yang tepi padang itu diletakkan tepi tasik dan jauh dari kolej) dan washer machines yang boleh saya katakan murah, hanya RM2 sekali basuh (di luar harganya boleh mencecah RM5), apakah kita tidak mahu lagi bersyukur? Hendak sangatkah kita Tuhan tarik semua nikmat yang diberikan Allah kepada kita? (Mudah-mudahan dijauhkan). Berfikir dan bersyukurlah kita sebelum ianya benar-benar terjadi.


Banyak sangatkah duit mahasiswa yang disimpan KSJ? Apakah kita ini tidak nampak kemudahan yang telah KSJ@Universiti berikan pada kita? Dari mana pula datangnya wang itu?

Bagi sesiapa yang bertanyakan "ke mana perginya wang mahasiswa?", saya tidak pastilah anda nampak apa yang KSJ berikan pada anda semua, atau mungkin terlepas pandang atau yang lebih teruk, buat-buat tak nampak apa yang KSJ/universiti berikan pada kita. Mungkin ada merasakan duit yang diberikan pada KSJ/universiti itu banyak sehingga timbulnya persoalan begitu. Mari bertanya kembali kepada diri kita, dari mana datangnya duit untuk penyelenggaraan kemudahan KSJ?? dari langit kah? Dari mana datangnya duit untuk membeli kemudahan tambahan di KSJ seperti pantry?? dari gua kah? Harta karun? Sudah semestinya duit daripada kita. Kenapa duit kita, bukankah itu tanggungjawab universiti / KSJ?? Habis, siapa yang guna kemudahan itu kalau bukan kita? Berfikirlah secara kritikal dan kita akan nampak rasionalnya.

Ingin saya tegaskan kembali, tujuan saya untuk membincangkan isu ini bukanlah untuk popularkan diri saya, malah tidak ada faedah pun, buat dibenci pihak-pihak tertentu, tetapi niat saya agar pihak yang berkenaan berfikir kembali kewajaran untuk melakukan perbuatan sedemikian. Fikirkan jika anda berada ditempat yang orang yang anda tujukan poster itu. Tidakkah anda rasa sakit hati??

Matanglah dalam menyuarakan pandangan, kelak orang dapat menerima apa yang diperjuangkan. Tindakan seperti menampal poster tidak tentu hala ini umpama tindakan budak hingusan. Ikutlah prosidur untuk menyuarakan pandangan, hormati protokol organisasi, jangan main hentam kromo sahaja. Kita sering melaungkan hak-hak mahasiswa, tetapi hak organisasi tidak pula kita patuhi. Jadi, bagaimana organisasi nak hormat hak kita??

Saya percaya, seandainya kita bersuara dengan cara baik, sudah semestinya pihak atasan akan tangani isu ini dengan cara baik, malah mungkin berpihak dengan kita. InsyaAllah.

Saya bukanlah ingin menjadi pak turut universiti, malah saya pun menyokong perjuangan dan usaha untuk turunkan/hapuskan bayaran untuk penyimpanan barang di kediaman, tetapi biarlah matlamat itu menghalalkan cara. Seandainya bayaran RM26 juga dikenakan, anggaplah ia sebagai sedekah jariah kita kepada KSJ. Bukannya pihak lain pun, KSJ juga dengan harapan banyak lagi kemudahan dapat disediakan pada masa hadapan. Sekiranya tidak mampu simpan dalam bilik, simpanlah di stor, 3 kotak RM10 sahaja.

Jika kita boleh belanja rakan kita makan dengan mewah, bergayut dengan buah hati setiap hari berjam-jam, atau menghisap rokok berkotak-kotak setiap hari, apa salahnya sekali sekala menderma untuk KSJ kan??

Selamat beramal dan bermuhasabah.










follower ke-100 Cak-LemPong! Siapa...siapa?


Light, Camera and Action!

Kami sedang mencari siapakah follower bertuah Cak-LemPong yang ke-100. Adakah orang itu anda? Jika ya, sila komen post ini dan seterusnya hantarkan butiran berikut pada emel saya

Nama :
Nama Timangan :
Blog :
URL Blog :
Sinopsis Blog :
Emel :
No Telefon : (Untuk urusan hadiah )

di alamat idham.ksjacademic@gmail.com . Pengikut ke-100 cak-lempong! akan menerima close-up istimewa dalam blog ini dan juga tambah nilai kredit bernilai RM5 untuk mana-mana operator telefon. Jadilah pengikut yang bertuah dan tuan punya blog ucapkan jutaan terima kasih kerana menyokong cak-LemPong!

Pecah Punggung Akibat 2 Alim


Filem 2 Alam baru sahaja dilepaskan untuk tayangan umum. Wah, sememangnya tahap promosi untuk 2 Alam ini agak agresif. Mana taknya, tiap-tiap hari iklan keluar dalam sebuah slot di Surat Khabar KOSMO. Malah, sountracknya lagu 'Andai Ku Tahu' nyanyian Ramli Sarip berkumandang di corong radio dan kaca televisyen. Wah, memang hebat aura 2 Alam ini. Bukan kerana kualiti filem atau jalan ceritanya, tetapi poster yang terpampang wajak doktor kesayangan rakyat Malaysia, dR. Rozmey.

Saya sempat mengunjungi beberapa blog wartawan yang membuat review filem baru, malangnya komen mereka mengenai filem ini sangat mendukacitakan (klik sini). Malah, wartawan yang menyaksikan tayangan perdana filem ini rata-rata rasa seperti indah khabar dari rupa...Alahai, kasihan dR. Rozmie, sudah jatuh ditimpa piano nampaknya...

Sementara berkunjung ke blog rakan-rakan lain, saya terjumpa poster ini;

ha, tudia, kembar dR. Rozmie, memperkenalkan dR. RomZiE, penerbit filem 2 Alim. Khabarnya filem ini mensasarkan 2 kali ganda kutipan filem berbanding 2 Alam dR. Rozmie iaitu RM40 Juta beb..Hahaha, apa yang pasti, pasti pecah punggung buat pihak di sana.

Apa komen anda semua rakan-rakan blogger? Siapa yang akan menang pertandingan ini. Rozmie atau Romzie?? Kita tunggu dan lihat siapa yang pecah panggung dan siapa yang pecah punggung...:)

Selamat Hari Raya Aidiladha 1431H / 2010m


Assalamualaikum wrbh dan salam sejahtera

Syukur ke Hadrat Illahi kerana kita masih lagi dapat menarik nafas di bumi Allah SWT dan dapat lagi meluahkan idea dan bertukar fikiran di alam maya ini. Alhamdulillah, kita juga dipanjangkan usia oleh Allah untuk berusaha memakmurkan bumi Allah dan juga diberi peluang sekali lagi tahun ini meraikan hari kebesaran Allah untuk meraikan tetamu-Nya yang kini sedang menunaikan rukun Islam ke-5 rumah Allah, Mekah dan Madinah.

Sebagai umat Islam, kita seharusnya menanamkan cita-cita untuk Baitullah di Makkah Al-Mukarramah dan Madinah Al-Munawwarah. Hal ini demikian kerana, tidak semua orang yang mampu atau berpeluang untuk ke rumah Allah atas faktor-faktor halangan hidup dan juga kesuntukkan masa. Semoga Allah mempermudahkan urusan kita untuk ke Baitullah, InsyaAllah.

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidiladha 1431H/2010M kepada semua rakan terutama di Universiti Teknologi Malaysia International Campus sama ada rakan-rakan sekuliah (Diploma Kejuruteraan Elektronik) dan rakan-rakan kepimpinan dalam JKM, JURUTEK, pemimpin-pemimpin persatuan dan juga staf universiti. Tidak ketinggalan, rakan sekerja saya di Petrosains, KLCC. Semoga semangat korban yang ditonjolkan oleh Nabi Muhammad SAW dan peristiwa Nabi Ibrahim AS daapat dijadikan manifestasi kita untuk berkorban ke arah kehidupan yang lebih baik.

Tidak saya lupakan buat rakan-rakan maya saya di facebook dan seterusnya yang saya kasihi, rakan-rakan bloggers yang dirahmati Allah SWT. Dalam terbitan ini, ingin saya berkongsi beberapa fadhilat mengenai Qurban;

FADHILAH BERQURBAN

Berqurban adalah merupakan suatu amalan yang mulia dan penting dalam Islam
kerana amat besar fadhilahnya, tetapi sayangnya masih banyak orang yang samar-
samar atau kabur dalam memahami ibadah ini, sehingga ada yang memandang
ringan walaupun mempunyai kemampuan tetapi tidak mahu berqurban. Semoga dengan
penjelasan yang serba sedikit ini dapat membantu kefahaman kita semua tentang
ibadah Qurban serta keinginan untuk sama-sama mencari pahala ibadah di dalamnya.


Qurban ialah penyembelihan binatang qurban yang dilakukan pada Hari Raya Haji
(selepas solat 'Idul Adha) dan hari-hari Tasyriq yaitu ,11,12 dan 13 Zulhijjah karena
beribadah kepada Allah SWT, untuk menghidupkan syariat Nabi Allah Ibrahim
AS yang kemudiannya disyariatkan kepada Nabi Muhammad SAW.

HIKMAH DAN FADHILAH

• Menghidupkan sunnah Nabi Allah Ibrahim a.s.
• Mendidik jiwa ke arah takwa dan mendekatkan diri kepada Allah SWT
• Mengikis sifat tamak dan mewujudkan sifat murah hati mahu menafkahkan
hartanya ke jalan Allah SWT
• Menghapuskan dosa dan mengharap keredhaan Allah SWT
• Menjalinkan hubungan kasih sayang sesama manusia terutama antara
golongan berada dengan golongan yang kurang bernasib baik.
• Akan memperolehi kendaraan atau tunggangan ketika meniti titian
al-Sirat al-Mustaqim di akhirat kelak. Sabda Nabi Muhammad SAW.
yang bermaksud: "Muliakanlah qurban kamu kerana ia menjadi tunggangan
kamu di titian pada hari kiamat."

Wallahu`alam bishowab

Salam Ikhlas;
Idham M, UTM IC


GANJARAN BERPUASA PADA 9 ZULHIJJAH BERSAMAAN HARI WUKUF

Umat Islam dalam usaha mengerjakan haji.

Sebagai meraikan jemaah yang akan berwukuf di padang Arafah , marilah kita di sini merebut peluang berpuasa pada tanggal 9 Zulhijjah ini bersamaan hari isnin ni.

Puasa hari Arafah ialah puasa sunat pada hari kesembilan Dzulhijjah yang disunatkan bagi mereka yang tidak melakukan ibadah haji. Kelebihan berpuasa pada hari ini ialah ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun yang telah lalu dan dosa setahun yang akan datang, sebagaimana hadis yang telah diriwayatkan daripada Abu Qatadah al-Anshari ra:

Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah.
Maka Baginda bersabda:

“Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)


Manakala bagi mereka yang melakukan ibadah haji pula adalah disunatkan untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah dan adalah menyalahi perkara yang utama jika mereka berpuasa juga pada hari itu berdasarkan apa yang diriwayatkan dari Ummu al-Fadhl binti al-Harith:

Ramai di kalangan sahabat Rasulullah SAW yang ragu-ragu tentang berpuasa pada hari ‘Arafah sedangkan kami berada di sana bersama Rasulullah SAW, lalu aku membawa kepada Baginda satu bekas yang berisi susu sewaktu Baginda berada di ‘Arafah lantas Baginda meminumnya (Hadith Riwayat Imam Muslim).

Juga daripada hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra:


"Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada Hari ‘Arafah bagi mereka yang berada di ‘Arafah."

(Hadith Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’ie; at-Thabrani dari Aisyah rha)

Cuma yang menjadi persoalan ialah 9 Zulhijjah dan jatuhnya hari wukuf sebenar tahun ini seperti yang diumumkan oleh Kerajaan Arab Saudi pada hari Isnin sedangkan bagi kita tanggal 9 Zulhijjah jatuh pada hari selasa.

Walau apa pun perspektif kita, amalan kita hendaklah diniatkan pada Allah. Moga amalan kita diterima Allah SWT dan ayuhlah kita meraikan umat-umat Islam yang menerima undangan Allah ke rumahnya tahun ini.

Wallahualam,

Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Ihsan dan Terima Kasih : Suatu Catatan Perjalanan 14/11/2010

Khazanah bernama P. Ramlee

Oleh Siti Ruqaiyah Hashim

Beberapa tahun lalu dalam ulasan Muzikal P. Ramlee (dalam majalah Pentas) saya merakam rasa terkilan kerana walaupun P. Ramlee seorang bintang tersohor dalam industri filem kita, tetapi belum ada sekerat pun penghargaan kepada beliau di layar perak.


Seniman Agung Melayu, P.Ramlee (1929-1973)

Selepas menonton dokumentari P. Ramlee terbitan Pesona Pictures di History Channel Astro, sambil menitiskan air mata saya menghantar khidmat pesanan ringkas kepada Shuhaimi Baba menyatakan terima kasih dan tahniah saya kerana beliau telah melakukan keadilan kepada P. Ramlee dan ini sesuatu yang amat bermakna dan bersejarah dalam industri filem (lebih kepada industri seni sebenarnya) kita.

Selepas program Soal & Jawab di TV3, saya juga menghantar khidmat pesanan ringkas kepada Datuk Ahmad A.Talib mengucapkan terima kasih kerana melakukan keadilan kepada Shuhaimi Baba dengan membawa pengarah wanita berwibawa dengan kredibiliti yang tidak sedikit dan bukan pengejar glamor ini ke kaca televisyen untuk bercakap dengan jujur tanpa merasa takut tentang dokumentari beliau mengenai khazanah Malaysia yang bernama P. Ramlee.

Semenjak tahun 1998 sewaktu Saloma masih hidup, Shuhaimi telah menyimpan keinginan untuk membuat filem tentang P. Ramlee. Kata Shuhaimi kepada saya, beliau merasa cukup lega selepas selesai membuat dokumentari ini kerana pernah berjanji kepada Allahyarham Nasir anak P. Ramlee untuk membuat filem atau dokumentari tentang seniman agung ini semenjak tahun 2000.

Kekurangan dana menyebabkan Shuhaimi tidak dapat memfilemkan kisah P. Ramlee lebih awal, walaupun ada hikmahnya saya kira kerana dokumentari ini mendapat slot di History Channel yang memastikan lebih ramai manusia di seluruh dunia menontonnya.

Cuma sayang, Nasir juga telah tiada untuk menonton filem tentang bapanya. Begitu rupanya hati budi orang-orang tertentu dalam menjaga khazanah berharga kita! Beberapa bulan yang lalu semasa Shuhaimi Baba dalam proses membuat dokumentari ini saya dijemput ke majlis makan malam di Saloma Bistro untuk mengutip dana untuk waris-waris P. Ramlee.

Ekoran daripada itu, beberapa minggu kemudian ada berita bahawa Universiti Lim Kok Wing telah menganugerahkan biasiswa kepada dua orang cucu P. Ramlee yang menuntut di situ.

Alhamdullilah, ada insan yang terasa, ada hati nurani yang terketuk, ada conscience yang cukup berasa perlu melakukan sesuatu untuk waris-waris yang masih hidup.

Belum ada seorang insan seni Melayu yang begitu hebat dominasinya dalam seni yang bukan saja terkenal di Singapura dan Malaysia, tetapi juga di Nusantara.

Idris Sardi penggesek biola tersohor Indonesia pernah mengakui kepada saya, beliau cukup senang bila memainkan lagu-lagu P. Ramlee dan tidak pernah merasakan keasingannya sebagai seorang komposer Melayu.

Mas Idris merasakan 'kesebatian' lagu-lagu ciptaan P. Ramlee dengan dirinya di mana juga beliau menggesek biola sama ada di New York, London, Paris, Prague atau lain-lain lokasi.

Hubungan emosi dan psikologi antara Idris Sardi dengan P. Ramlee ini cukup dalam malah sesiapa juga yang menonton beliau menggesek biola akan merasakan keistimewaan serta kuasa 'elektrik' yang terkandung di dalamnya.

Ramai yang berkata Idris Sardi akan menitiskan air mata P. Ramlee kalau beliau masih hidup dan mendengar lagunya Getaran Jiwa dimainkan dengan begitu kyusuk dan bertenaga sekali oleh Idris Sardi. Ia satu fenomena sebenarnya.

Saya sependapat dengan Shuhaimi bahawa kita menanggung beban rasa bersalah yang amat sangat terhadap P. Ramlee hingga ke hari ini kerana di akhir-akhir hayatnya, beliau terlantar, terbiar, 'dikhianati' dalam kemiskinan dan kekecewaan oleh orang-orang yang mahu 'mengecilkan' dirinya yang menjadi terlalu popular dan terlalu 'besar' kerana bakat seni yang dipunyainya.

Suatu ironi kehidupan yang sering dilalui oleh sesiapa juga yang merupakan figura larger than life seperti P. Ramlee. Dan hanya mereka yang pernah melalui perkara sebegini yang tahu bagaimana rasanya.

Lebih ironis, Shaw Brothers yang menaikkannya, menatang bagai minyak yang penuh dan memerah segala keringat dan kreativiti beliau tetapi menjatuhkannya sehingga kehilangan keyakinan, harga diri, depresif dan serangan penyakit jantung di umur 44 tahun.

Dan seperti kata Datuk Dr. Ahmad Nawab, ramai orang yang boleh membantu P. Ramlee untuk beliau terus berkarya, tetapi tidak siapa pun yang mahu menolongnya walaupun Sarimah dan HM Shah teman-teman rapatnya berusaha mengeluarkan modal tetapi segalanya telah terlambat.

Mungkin bukan saya seorang yang terkilan dan berjuta-juta rakyat Malaysia yang turut merasakannya, tetapi keterkilanan saya adalah kerana jauh di sudut hati apa yang berlaku kepada P. Ramlee sebenarnya tidak lebih daripada manifestasi situasi 'bumi dipijak milik orang!'

Dan betapa pun besar P. Ramlee itu, dominasi komersialisme dan ekonomi meletakkan orang seperti beliau di akhir hayatnya makan nasi berlaukkan telur goreng dan hanya Saloma yang mendapat tempat di RTM dan diberikan slot program hiburan bagi menampung kehidupan mereka.

Kisah hidup dan kemelaratan P. Ramlee serta keluarganya bukanlah kes terpencil dan satu-satunya berlaku di kalangan aktivis seni kita.

R. Azmi serta beberapa orang lain juga melalui perkara yang sama dan segalanya hanya menunjukkan fakta bahawa kita belum cukup pandai menghargai karyawan seni dan artis kita.

Mungkin kerana hampir semua orang memikirkan bahawa filem, lagu, teater itu hanya untuk hiburan dan tidak lebih daripada itu. Kesedaran kita tentang memanfaatkan seni untuk pembinaan jati-diri, pemikiran dan pengisian minda, emosi dan spiritual yang cukup perlu dalam pengembangan diri manusia masih belum cukup tinggi dan diyakini.

Pun begitu kitalah yang terus ketawa terbahak-bahak melihat parodi, metafora dan kesinisan P. Ramlee dalam Bujang Lapuk, Tiga Abdul dan Madu Tiga.

Lebih sepuluh tahun lalu Shuhaimi Baba membentangkan kertas kerja untuk Majlis Tindakan Ekonomi Negara dan meletakkan anggaran RM100 juta untuk pengembangan industri filem kita. Sejak tiga tahun lalu, dana serta bajet untuk kegiatan seni telah berlipat ganda diberikan.

Pada tahun 2009, RM100 juta diperuntukan, diikuti RM200 juta bagi tahun 2010 dan tahun hadapan juga diperuntukan RM200 juta. Jumlah yang cukup besar dan pasti penggiat seni negara ini berpuas hati dengan komitmen kerajaan terhadap mereka.

Pun begitu, tidak bolehkah kita ikhtiarkan sesuatu yang lebih terjamin, berjangka panjang, sistematik dan khusus untuk menjaga kebajikan artis? Ketepikanlah RM10 juta untuk apa juga skim yang sesuai untuk menjaga kebajikan mereka. Biarlah tragedi yang menimpa P. Ramlee menjadi yang terakhir dan diingati sampai bila-bila bersama kemashyuran serta kesenimanannya.

Malah masih banyak yang boleh dilakukan untuk waris dan keluarga beliau yang tinggal. Kita mungkin tidak akan dapat berbuat apa-apa tentang hak cipta filem-filem beliau yang masih menjadi harta Shaw Brothers, tetapi lain-lain bentuk bantuan dan kemudahan untuk menyenangkan kehidupan ahli keluarga beliau serta artis-artis lain pasti lebih bermakna.

Walaupun skim bantuan untuk artis yang memerlukan ada tetapi apakah RM10,000 mencukupi untuk meringankan beban artis dan karyawan seni yang dalam keadaan daif, ditimpa bencana dan keuzuran. Saya mencadangkan satu yayasan dibentuk untuk tujuan ini dan tidak keterlaluan kalau ia dinamakan Yayasan P. Ramlee.

Penulis ialah ahli Persatuan Penulis Selangor - kerabat Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena).

Sumber : Utusan Malaysia 15/11/2010

P. Ramlee Terus Unggul

Oleh Zieman dan M. Idham


Tan Sri Datuk Amar Dr. P. Ramlee (1929-1973) disamping isterinya, Puan Sri Saloma

Ketiadaannya terasa kehilangannya, kehilangannya terasa kehadirannya….Itulah seniman agung kita Tan Sri P.Ramlee yang semasa hayatnya disifatkan sebagai seniman sejati kerana keperibadiannya yang luhur dan pengabdiannya pada seni tanpa mengira wang ringgit dan penat jerih.

Seniman agung yang mendahului ramai pelakon yang seangkatannya adalah seorang insan seni yang cukup luar biasa. Walaupun dia dipinjamkan 44 tahun sahaja untuk menabur bakti untuk insan seni, jasa yang ditinggalkan bukan kepalang.


Rumah Kelahiran Tan Sri P. Ramlee di Pulau Pinang

Allahyarham dilahirkan pada 22 Mac 1929 di 40A, Counter Hall, Penang, Malaya hasil perkongsian hidup seorang kelasi kapal dari Lho' Seumawe, Aceh Indonesia Teuku Nyak Putih Teuku Karim dengan Che Mah Hussein dari Kubang Buaya, Butterworth, Pulau Pinang.

P.Ramlee telah meninggalkan kita pada dini hari pada 29hb Mei, tahun 1973. Dan hari ini adalah ulang tahun kelahiran P Ramlee. Jika ditakdirkan Allahyarham P Ramlee terus hidup hingga ke hari ini, usianya sudah tentu menjangkau 81 tahun.

Selama hampir empat dekad itu jugalah, kegemilangan dan kehebatan Seniman Agung itu tiada pengganti. Karya yang dihasilkannya sama ada filem dan muzik terus menjadi bahan tontonan dan santapan jiwa. Mungkin benar kata orang, filem P.Ramlee akan terus ditonton buat selama-lamanya dan tetap relevan sampai bila-bila.


Salah sebuah filem P. Ramlee yang berjaya, Trilogi Bujang Lapok yang diarahkan oleh beliau sendiri dan dilakonkan oleh beliau, Aziz Sattar serta S. Shamsudin

Apa sahaja karya yang dihasilkannya sama ada filem dan muzik terus menjadi bahan tontontan dan santapan jiwa.

Filem komedinya seperti Bujang Lapok, Seniman Bujang Lapok dan Labu Labi tidak pernah dijemu ditonton. Filem P. Ramlee dalam serba kekurangan tetap dikagumi dan akan terus ditonton buat selama-lamanya.

Kehilangan P Ramlee semakin terasa setiap tahun kerana belum ada lagi warga seni yang dapat menandingi kehebatannya. Sumbangan bakti dan pengorbanan yang dicurahkan insan ini bukan sedikit.

Ianya tetap mekar di hati peminatnya yang akan tetap mengkagumi dan merinduinya. Karya filem dan muziknya melangkaui sempadan perkauman, usia, geografi dan status. Seluruh Asia pada zamannya mengkagumi kehebatan P. Ramlee dan juga masterpiecenya.

Rakyat Malaysia yang berbeza latar belakang, pendidikan dan budaya semuanya kagum dan mengakui keunggulan seniman agung ini kerana setiap sentuhan dari karya lagu, filem, nyanyian atau lawak semuanya istimewa. Bakat dan anugerah serta kelebihan yang diberi kepada P. Ramlee bukan sedikit. Bintang serba boleh ini akan terus menjadi idola dan inspirasi kepada generasi baru.

Ketokohan P.Ramlee telah mendapat pengiktirafan sebagai seniman kebanggaan masyarakat rantau Nusantara. Kita sering tertanya di manakah letaknya kehebatan insan yang bernama P.Ramlee ini? Mungkinkah kerana karya seninya melangkaui pemikiran ataupun keikhlasannya berkarya? Ataupun kerja kreatifnya yang bermutu tinggi cukup luar biasa.

Menurut pengarah filem veteran Datuk L.Krishnan, P.Ramlee adalah manusia yang cukup kreatif dan "simple."

"Walaupun dalam usia 20an, ketika industri perfileman Melayu didominasi pengarah dari India, P Ramlee membuktikan anak Melayu boleh menyaingi pengarah-pengarah dari India," kata Datuk Krisnan yang pernah tinggal serumah dengan P.Ramlee ketika seniman agung itu bercerai dengan seniwati Norizan.

Kata Datuk Krishnan lagi, P.Ramlee telah diberi kepercayaan mengarah filem Penarik Beca pada tahun 1955 dengan skrip yang ditulisnya sendiri. Dia mendapat keyakinan pemilik Malay Film Productions (Shaw Brothers) yang mengambilnya sebagai pengarah sejurus selepas itu.

Yang paling menarik tentang filem P.Ramlee adalah skripnya yang ringan, mudah dan bermakna bukannya seperti kebanyakkan skrip kita yang panjang dan berjela-jela seperti memberi khutbah.

Dia jujur dalam memberi pengajaran seperti kata sahabatnya seniman Aziz Sattar.


"P.Ramlee tidak suka menggunakan bahasa yang sukar dan berbelit-belit. Susun katanya sedap didengar, mudah difaham dan tidak seperti filem sekarang," kata Aziz Sattar yang menyifatkan P.Ramlee sebagai sahabat yang baik hati.

Menurut Aziz lagi, filem komedi arahan P.Ramlee bermutu tinggi seperti Tiga Abdul, Madu Tiga, Musang Berjanggut, Pendekar Bujang Lapok dan Seniman Bujang Lapok. Kekuatan filem komedi P Ramlee kerana isi dan persembahannya yang bersahaja dan tidak dibuat-buat. Dalam lucu dan hilai tawa, semua filemnya mengajak penonton berfikir.

Sindiran sinis disulam dengan jenaka tetapi sarat dengan teguran merenung kehidupan. Bukannya syok sendiri macam sesetengah filem sekarang.

Sepanjang hayatnya, P. Ramlee mengarah dan berlakon dalam 64 filem dan menghasilkan lebih 200 lagu. Kehebatan dan pemikiran P. Ramlee terus menjadi bahan tulisan dan perbincangan menerusi majlis diskusi dan seminar, hinggalah membawa kepada penerbitan beberapa naskah buku yang ditulis oleh "peminat-peminatnya" seperti Tan Sri Ahmad Sarji, Datuk Abdullah Hussain, Yusnor Ef dan Aimi Jarr. Khazanah P. Ramlee juga dikumpul dan pelihara dengan baik oleh peminatnya seperti Tan Sri Abdul Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak kini.

Namanya juga turut diabadikan di Jalan P. Ramlee, jalan yang bertentangan dengan menara berkembar paling tinggi di dunia, Menara Berkembar Petronas, Pawagam Mini P Ramlee, Auditorium P Ramlee dan penerbitan setem khas kenang-kenangan P. Ramlee oleh Pos Malaysia. Tetapi apapun majlis yang diadakan saban tahun baik tahlil atau pertandingan menyanyi lagu P Ramlee ataupun penerbitan semula lagunya dalam bentuk cakera padat (CD) serta pengedaran filemnya dalam format cakera padat video (VCD), semuanya masih tidak mencukupi.

Seharusnya, P. Ramlee dikenang sebagai Bapa Perfileman Malaysia dan juga Melayu. Legasi beliau dalam industri muzik tanah air melangkaui zaman. Jika kita lihat di negara-negara Barat ada pemuzik tersohor seperti Wolfgang Amedeus Mozart (Jerman) dan juga The Beatles (Britain), seharusnya kita meletakkan beliau sebegitu. Sesungguhnya, jasa beliau tiada tolok bandingnya, malah mungkin tiada siapa lagi anak seni kita mampu berada setahap dengan beliau ataupun menandingi pencapaian beliau yang cukup gemilang, bukan sahaja seantero Nusantara, malah Asia Pasifik.

P. Ramlee adalah insan istimewa dalam pentamadunan bangsa Melayu. Sebagai anak bangsa, seharusnya kita menghargai pusaka peninggalan anak Melayu sejati ini.

Ubahsuai daripada Artikel P. Ramlee Terus Unggul oleh Zieman dalam mstar.online (22 Mac 2006)

Tribute Istimewa P.Ramlee @ Cak-LemponG!

"....Getaran jiwa
Menlanda hatiku
Tersusun nada
Irama dan lagu

Walau hanya sederhana
Tetapi tak mengapa
Moga dapat membangkitkan
Sedarlah kamu wahai insan

Tak mungkin hilang
Irama dan lagu
Bagaikan kembang
Sentiasa bermadu

Andai dipisah
Lagu dan irama
Lemah tiada berjiwa
Hampa....."

Muzik merupakan intrepretasi seni dan juga jiwa budaya sebuah bangsa. Malah, muzik juga mampu mencerminkan bagaimana tatabudaya atau lebih tepat lagi, sosio-budaya sesebuah masyarakat bertamadun. Lirik di atas diambil daripada lagu "Getaran Jiwa" karya P. Ramlee pada tahun 1960 dan merupakan salah sebuah lagu tema untuk filem Antara Dua Darjat arahan beliau. Jelas, beliau sedar bahawa muzik dan juga manusia tidak dapat dipisahkan bahawa ia adalah lumrah alam.


Allahyarham Tan Sri Datuk Amar P. Ramlee (1929-1973), Seniman Agung Negara

Bercerita tentang muzik dan seni, pada bulan ini, CaK-LemPonG! dengan rendah hati dan syukur akan mengingati sumbangan seorang ikon seni tanah air yang tersohor, Allahyarham Tan Sri Datuk Amar P. Ramlee (1929-1973) yang merupakan seorang artis serba boleh. Beliau merupakan seorang pelakon, pelawak, penulis lagu, komposer dan pengarah filem yang tersohor, bukan sahaja di Malaysia malah di seantero Asia.

Beliau merupakan anak kelahiran Pulau Pinang, bakat beliau mula terserlah apabila berjaya memenangi pertandingan menyanyi anjuran Radio Penang pada tahun 1947. Kemudian, beliau meluaskan karier beliau di Singapura apabila menjadi artis untuk produksi Shaw Brothers. Filem pertama lakonan beliau adalah filem "Chinta" pada tahun 1948 sebagai watak pembantu. Kemudiannya nama beliau popular setelah menjadi watak utama bagi beberapa filem sehinggakan menjadi anak emas bagi Shaw Brothers.

Beliau juga meraih beberapa anugerah antarabangsa melalui karya beliau seperti Anakku Sazali (1967), Hang Tuah (1956), Ibu Mertuaku (1963), Madu tiga (1964), Nujum Pak Belalang (1960), Pendekar Bujang Lapok (1959) dan Sumpah Orang Minyak (1958) di Festival Filem Asia. Sesungguhnya pencapaian anak kelahiran Pulau Pinang ini memang tiada tolok bandingnya berbanding mana-mana artis Melayu sezamannya hinggalah kini. Memang benar kata Tun Razak semasa kematian beliau pada 1973, P. Ramlee tiada tolok banding bakatnya. Malaysia mungkin tidak akan ada lagi bintang seperti P. Ramlee selepas ini.

Oleh yang demikian, sepanjang bulan ini, Cak-LemponG! akan mendekati bintang yang bersinar terang di angkasa ini. P. Ramlee, seorang ikonik Malaysia, pernah melayari zaman kegemilangan di Singapura sebelum terperosok dalam zaman yang gelap di Kuala Lumpur sebelum diangkat semula nama beliau. Itupun selepas beliau pergi buat selama-lamanya kerana kita mula menyedari bakat dan juga sumbangannya tiada tolok bandingnya pada industri seni negara.

"Karya seni adalah satu daripada kerja Tuhan. Oleh itu, buatlah bersungguh-sungguh dengan penuh kejujuran"

Petikan ucapan Allahyarham Tan Sri Dr. P. Ramlee (A.M.N) 1929-1973

Belum terlewat untuk sebuah dokumentari P. Ramlee


Allahyarham Tan Sri Dr. Tengku Nyak Putih Tengku Zakaria (P.Ramlee) 1929-1973

TERPAKU menonton dokumentari biografi seniman agung Allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Biarpun diselang-seli dengan iklan, namun paparan saluran 555 (History) Astro itu ternyata memaku mata mata dan fikiran penonton.

Selama dua jam, penonton dibawa mengikuti perjalanan hidup P. Ramlee - bermula dari zaman kecilnya sehinggalah beliau menutup mata buat selama-lamanya.

Sememangnya paparan kisah P. Ramlee arahan Datin Paduka Suhaimi Baba itu merungkai banyak perkara tersembunyi. Malangnya yang tersembunyi itu semuanya kisah duka yang sebelum ini terlepas daripada catatan biografi seniman agung itu.

Suhaimi ketika ditanya Datuk Ahmad Talib dalam program membicarakan kisah hidup P. Ramlee di TV3 sendiri mengakui hanya mengetahui kisah duka Allahyarham semasa melakukan penyelidikan untuk menyiapkan dokumentari tersebut. Tempoh 12 tahun yang diambil oleh Suhaimi dan pasukannya untuk menerbitkan dokumentari itu ternyata berjaya membongkar dan menyelongkar kisah hidup seniman yang karya seninya hidup sehingga kini. Memang betul kata P. Ramlee (seperti yang dipetik) dalam dokumentari itu, biar pun dia mati, namun karya-karyanya akan hidup 1000 tahun lagi.

Keseorangan

Hakikatnya bukan sahaja Suhaimi, malah rata-rata rakyat Malaysia yang meminati P. Ramlee hanya mengenali Allahyarham menerusi filem-filemnya. Sebab itu dokumentari arahan Suhaimi itu memaku mata dan fikiran banyak orang. Lantas di Malaysia, dan mungkin rantau ini tiada seniman sehebat P. Ramlee. Dialah pelakon, dia juga penyanyi, dia pelawak, dia juga pengarah - malah sentuhan Allahyarham ada di mana-mana dalam setiap filemnya. Bermula dengan filem Chinta dan Laksamana Do Re Mi menutup tirai seninya, kehebatan P. Ramlee amat diakui malah mendapat pengiktirafan di pesta-pesta filem antarabangsa.

Tetapi kegemilangan prestasi P. Ramlee dalam dunia seni, tidak membawa kegemilangan dalam kehidupan sebenarnya. Keasyikan memenuhi keinginan majikannya Shaw Brothers di Jalan Ampas menjadikan P. Ramlee sebenarnya ‘keseorangan’ dalam dunianya. Dia membina nama sebagai manusia seni yang serba boleh. Namun bukan sekadar namanya terkenal, kerja keras P. Ramlee mengangkat nama Shaw Brothers. Nama P. Ramlee dan Shaw Brothers amat sinonim. Betapa manusia bernama P. Ramlee ketika itu mampu menghasilkan satu filem dalam tempoh empat bulan dan setiap filem mendapat sambutan hebat. Bayangkan tiga filem hebat setahun dan bayangkan pula nilainya jika ditukar kepada wang. Tentulah P. Ramlee menjadi jutawan sebagaimana artis-artis di Hollywood yang kaya raya lantaran kehebatan lakonan serta filem mereka.

Namun kisah hidup P. Ramlee tidak begitu. Paparan senyum memikat di bibirnya, suara merdu menggetar jiwa yang mendengar, lakonan hebat memukau hatta kanak-kanak sekali pun tidak menjadikan P. Ramlee manusia yang bahagia hingga ke akhir hayat. Malah sekembalinya P. Ramlee ke Kuala Lumpur menumpahkan karya seninya kepada Merdeka Studio menjadikan Allahyarham hilang satu persatu termasuk rasa hormat dan penghargaan kumpulan manusia seni terhadap beliau.

Luahan Mariani, Aziz Satar, Ramli Kecik, Allahyarham biduanita Saloma, Sazali, Nasir dan insan-insan yang rapat dengan Allahyarham hakikatnya lebih banyak duka berbanding suka. Begitu juga paparan rasa Allahyarham Norizan, isteri kedua Allahyarham yang sanggup meninggalkan istana demi P. Ramlee. Namun keasyikan Allahyarham dalam dunia seninya menyebabkan ikatan perkahwinan hanya bertahan empat tahun.

Kata-kata Aziz Satar semasa nama P. Ramlee tinggi menjulang. ‘‘Semua orang datang cari dia, macam-macam orang, saya berkata kepada P. Ramlee: Ram, tahun ini bukan you cari duit tapi duit cari you.’’ Namun hari-hari duka P. Ramlee sebelum hayatnya berakhir menunjukkan bukan saja duit tidak mencari Allahyarham, malah rakan-rakannya, media malah mana-mana pihak yang rapat dengan beliau meminggirkannya.

Betapa P. Ramlee yang begitu gah namanya, hanya berlaukkan telur goreng semasa hari-hari terakhirnya. Lebih menyayat hati, urusan tercetus bimbang di hati rakan karibnya tentang urusan pengkebumian lantaran Allahyarham tidak mempunyai wang. Betapa di hati Ramli Kecik dan Saloma, tidak akan ada insan yang akan datang menziarahi jenazah Allahyarham kerana ‘penghinaan’ yang diterima beliau oleh rakan-rakan dan industri perfileman itu sendiri.

Biarpun ribuan peminat datang dan menangisi pemergian P. Ramlee, namun hakikatnya segala-galanya telah terlewat. Biar apa pun anugerah, penghormatan atau puji-pujian, tidak ada satu pun mampu mengubati kelukaan yang meninggalkan parut hingga kini. Hakikatnya P. Ramlee hebat untuk orang lain. Orang lain menjadi hebat kerana P. Ramlee.

Sumber : Utusan Malaysia (7/11/2010)

Dugaan & Ujian - Sebuah Rumusan dalam Perspektif Kita

oleh Wan Muhammad Idham Wan Mahdi
UTM International Campus, Kuala Lumpur

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Selawat dan salam keapada Rasul Junjungan, Muhammad SAW, Para Sahabat, Para Pejuang Panji-Panji Allah, para ulama’ seterusnya kepada mukminin dan mukminat, muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah.

Alhamdulillah, kita masih lagi diberikan ruang dan peluang untuk hidup di bumi Allah yang serba menakjubkan ini. Bersyukur juga ke hadrat Illahi kerana negara yang kita huni ini aman dan tenang di bawah panji-panji Allah.

Tatkala kita semua sedang bertungkus lumus membuat persiapan akhir menghadapi Peperiksaan Akhir Semester ini, sudah semestinya banyak dugaan Allah yang diperoleh. Sukar untuk menghafal ilmu, mudah lupa, cuai dan bermacam-macam lagi ujian yang menimpa kita sepanjang kita berjihad ilmu ini.

Tidak kurang juga dugaan yang berada diluar lingkup kita selaku mahasiswa. Saya pasti, ada diantara kita yang sedang menghadapi detik-detik yang tidak diduga seperti mak ayah di kampung jatuh sakit, saudara mara kembali ke rahmatullah atau pelbagai lagi dugaan yang sememangnya menguji keimanan dan kesabaran kita sebagai seorang muslim yang beriman.

Saya ingin berkongsi beberapa input yang saya peroleh daripada pembacaan saya daripada buku yang bertajuk, “Merentasi Ujian dan Rintangan Mendaki Kejayaan” karya Syeikh Abu Muhammad Tolha Al-Khairi terbitan Pustaka Al-Bayan. Dalam buku beliau menyatakan bahawa, antara bekalan yang perlu dimiliki oleh setiap muslim iaialah ilmu yang berkaitan dengan sebab-sebab terjadinya musibah dan cara-cara yang mampu mendorong kita ke arah keteguhan jiwa serta memahami dan yakin dengan kelebihan, balasan pahala dan juga ganjaran buat orang yang menghadapi musibah dengan tabah dan juga sabar.

Kajian ahli motivasi dan melalui pengalaman mereka mengenai musibah dan dugaan ini, adalah dapat dirumuskan bahawa;

1.Cabaran dan ujian itu mempunyai hikmah dan ia merupakan sunatullah kepada para utusan-Nya (rasul) dan para pengikutnya (Kitab Ma’abad, Jilid 3: 219)

Rumusan ini telah diperkuatkan lagi dengan pandangan dalam kitab Min Wasail Daf’ ul-Ghaibah, halaman 209 yang menyatakan;

Sudah menjadi sunnah Illahi (sunnatullah), ujian dan cabaran pasti akan datang pada setiap makhluk yang hidup di muka bumi ini, terutama mereka yang berjuang pada jalan Allah SWT


Sudah jelas dinyatakan oleh para ulama’, cabaran kepada kita sebagai seorang yang sedang berjihad pada jalan Allah terutama sebagai seorang penuntut ilmu pasti akan diuji dengan tujuan untuk menentukan sejauh mana berimannya seseorang hamba itu dengan ajaran-Nya dan indikator sama ada bertambah kukuhkah iman kita semasa kita mempelajari ilmu baru itu.


Oleh yang demikian, sebagai Muslim dan pejuang di jalan Allah, kita haruslah memahami bahawa jalan kemenangan dan hasil yang baik adalah ganjaran setelah melalui ujian, cubaan dan pelbagai kesulitan, kerana kemenangan yang dicapai melalui ujian ini adalah yang paling mahal dan berharga.


Saban hari, kita berjalan melihat pokok. Adakah kita berfikir bagaimana pokok itu mampu hidup subur? Bagaimana pokok-pokok buah menghasilkan buah-buahan yang manis dan pokok-pokok bunga menghasilkan bunga yang cantik? Sudah tentulah semua ini jasa-jasa baja yang datangnya dari kotoran dan najis yang kita anggap jijik dan tidak berguna. Demikian jugalah manusia, cabaran dan ujian itulah yang mampu menyuburkan jiwa dan mematangkan fikiran dengan pengalaman yang kita tempuhi semasa ujian.

Maha Suci Allah menjadikan pokok disekeliling kita. Apakah kita berfikir mengapa pokok ini boleh tumbuh subur disekeliling kita?

Firman Allah SWT dalam Surah Nasyrah, ayat 5 dan 6;

Maksudnya : “Di sebalik kesukaran itu ada menanti kemudahan dan kejayaan

Jelaslah melalui firman Allah SWT dalam surah ini menyatakan bahawa kesukaran itu adalah kunci sesebuah kejayaan dan sudah semestinya Allah SWT memberikan kemudahan buat hambanya yang berada dalam kesukaran.

Sabda Nabi Muhammad SAW dalam kitab Al-Arbain, Imam Nawawi, hadis ke-19;


Ketahuilah bahawa sesungguhnya pertolongan (Allah) itu beserta kesabaran, sesungguhnya ketenangan dan kebahagiaan itu berserta kesedihan dan kesusahan dan sesungguhnya berserta kesukaran itu adalah kemudahan (kejayaan)”


Maka sudah teranglah bahawa jihad kita dalam menuntut ilmu ini pasti dipenuhi dengan cabaran-cabaran yang sememangnya yang tidak dapat kita duga atau jangkaukan. Oleh yang demikian, kita tidak harus berasa sedih mahupun menyalahkan takdir atas dugaan yang menimpa sebaliknya bersyukur dan seterusnya berusaha bagi menjadikan hidup kita lebih baik kerana ujian Allah yang datang itu adalah sebagai sebuah indikator buat diri kita yang memerlukan kita berfikir sejenak dan kembali merenung hubungan kita dengan Allah SWT.

2.Manusia yang senantiasa menyedari bahawa mereka setiap kali akan didatangi ujian oleh Allah SWT pada bila-bila masa sahaja. Oleh yang demikian, mereka akan sentiasa mempersiapkan diri mereka untuk menghadapinya disertai dengan pergantungan dan senantiasa memohon perlindungan kepada Allah SWT.

Dari intipati ini, jelas dinyatakan bahawa kita harus sentiasa bersedia untuk menghadapi ujian Allah SWT pada setiap masa. Bak kata pepatah, sediakan payung sebelum hujan. Ujian Allah itu bukanlah sebuah temujanji yang kita sendiri mengetahui bila tarikh untuk ia berlaku sebaliknya ia datang secara tiba-tiba, mungkin sebentar lagi, mungkin juga esok atau lusa, tanpa kita ketahui.


3.Seseorang yang tidak teguh dan tidak tabah dalam menghadapi ujian dan musibah merupakan sebab yang utama ia boleh menyimpang dari agama Allah dan berkemungkinan boleh tergelincir kepada kerosakan iman dan akidah, kesan daripada bersangka buruk terhadap Allah SWT yang menganggap ujian dan musibah itu sebagai penzaliman ke atas dirinya sedangkan Allah datangkan ujian itu adalah untuk melatih dirinya bersabar dan akan dibalas dengan kejayaan di dunia dan pahala untuk ke syurga serta selamat di akhirat seperti mana seruan Azan Solat lima kali sehari.



Setiap hari Muazzin menyeru kita agar menuju kejayaan di dunia dan di akhirat, lima kali sehari siang dan malam


4.Seseorang yang tidak memahami hikmah di sebalik ujian dan musibah memudahkan dia dihasut dan dirosakkan hati serta imannya oleh syaitan dan nafsunya sendiri.

Sering kali kita pasti akan terdengar rakan-rakan kita mengeluh ataupun kita sendiri yang terdetik, mengeluh atas musibah yang melanda diri kita. Sebagai jalan dan cara untuk menolaknya, para ulama menggariskan bahawa hanya dengan panduan ilmu-ilmu yang berasaskan keyakinan kepad Allah, Tuhan yang mendatangkan ujian serta memberikan hikmah (sebab) atas sesuatu. Segala sumber itu haruslah digali daripada dalil-dalil syarak, dari Al-Quran Karim, hadis-hadis Rasulullah SAW serta athar para sahabat dan juga pesanan para ulama’ terdahulu yang soleh.

Selain itu, kita dikurniakan Allah senjata yang tidak ternilai harganya iaitu do’a dan juga solat-sunat sunat untuk berhubung dengan Allah secara peribadi. Gunakanlah dengan sebaiknya dan bersungguh-sungguh kerana Allah akan menolong hambanya yang benar-benar ikhlas dan juga khusyuk dalam jihad dan ibadatnya.

5.Setiap hari kita akan diperlihatkan saudara-saudara kita, sahabat handai kita ditimpa musibah dan ujian dalam pelbagai bentuknya di segenap penjuru dunia. Ada yang bertambah iman mereka dan tidak kurang juga sebaliknya. Seharusnya, kita sebagai manusia segera persiapkan diri dengan ilmu dan keyakinan agar segala peristiwa yang dilihat dan dialami kita dapat menjadi pengajaran yang dapat mengukuhkan iman dan akidah kita terhadap Allah Azawajallah.

6.Selaku hamba Allah SWT, kita hendaklah berharap agar tidak termasuk dalam golongan yang difirmankan dalam Al-Quran dalam surah Al-Haj ayat ke 11;

Maksudnya : “Dan antara manusia ada orang yang menyembah Allah dengan berada di tepi (tidak dengan penuh keyakinan, maka jika ia memperoleh kebajikan, tetaplah ia dalam keadaan itu (suka hati), dan jika ia ditimpa oleh suatu bencana, berbaliklah ia ke belakang (kembali kafir). Rugilah ia di dunia dan di akhirat. Yang demikian itu adalah kerugian yang nyata

Dalam firman Allah yang lain dalam surah Al-Ankabut, ayat 10;

Maksudnya : “Dan antara manusia ada orang yang beriman kepada Allah, maka apabila ia disakiti (kerana ia beriman) kepada Allah, ia menganggap fitnah manusia itu sebagai (melebihi) azab Allah

Sebenarnya, sudah terang-terangan ayat ini menemplak golongan manusia yang tidak tahan dengan ujian Allah sedangkan dia mengaku beriman dengan kalimah syahadah dan mengamalkan suruhan Allah SWT dengan menganggap bahawa ujian itu sama seperti azab Allah sehingga sanggup meninggalkan perintah dan melanggar larangan Allah SWT.

7.Kita harus sedar bahawa tiada jalan lain untuk mendidik jiwa agar sentiasa bersabar dan teguh dalam menghadapi ujian dan berhadapan dengan musibah, kecuali dengan mempelajari dan memahami tentang hakikat dan ujian sesuatu itu.

Huzaifah bin al-Yamani pernah berkata dalam kitab Muttafaq ‘Alaihi:

Dulu ada orang bertanyakan kepada Rasulullah SAW tentang kebaikan , tetapi aku bertanya kepada Baginda tentang keburukan, kerana aku takut keburukan itu (jika aku tidak mengenalinya) ia akan menimpaku (tanpa aku sedari)”

Menurut hadis Huzaifah di atas, adalah disarankan untuk kita berimbang (adil) dalam memahami ujian dan musibah. Allah SWT telah menjadikan kita” umat pertengahan” di antara umat-umat yang lain.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 143 yang bermaksud;

Dan demikianlah Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan, agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia (saksi atas perbuatan orang yang menyimpang dari kebenaran baik di dunia mahupun di akhirat) dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi pula atas (perbuatan) kamu...”

Oleh kerana itu, bukanlah suatu perkara yang dianjurkan bagi orang yang terlalu yakin dengan balasan baik di sebalik ujian dan cubaan sehinggakan mengharap ujian dan musibah agar diberikan pahala atau lain-lain ganjaran Allah kerana hadis Rasulullah SAW bersabda, dalam kitab Munttafaq’ Alaihi;

Wahai Manusia, janganlah kamu mengharapkan bertemu dengan musuh, melainkan mohonlah pertolongan kepada Allah akan kebaikan. Namun jika bertemu juga mereka (musuh), maka bersabarlah

Semoga kandungan dalam penulisan ini dapat menjadi panduan kepada diri saya dan juga rakan-rakan. Ingatlah, bahawa amal yang baik akan senantiasa mendapat perlindungan Allah jua. Berjuanglah atas nama Allah, nescaya Allah akan bersama-sama kita. Semoga kita dapat mengharungi cabaran dalam hidup kita dengan tabah dan sabar, seterusnya pulang membawa kejayaan yang memang tidak ternilai harganya jika dibandingkan barangan dunia ini. Selamat beramal dan selamat menduduki peperiksaan akhir tahun.

Rujukan Utama :

1. Merentasi Ujian dan Rintangan Mendaki Kejayaan, Syeikh Abu Muhammad Tolha Al-Khairi, Pustaka Al-Bayan 2009

2. Kitab Fadhilat Amal, terbitan 2001


Catatan : Penulis merupakan mantan Ketua Jabatan Akademik dan Pengantarabangsaan, Jawatankuasa Kediaman Siswa Jaya, UTM International Campus K. Lumpur 2010 dan merupakan penerima Anugerah Kecemerlangan Kokurikulum Kebangsaan 2008 .