Luahan Seorang Pemerhati Muda

Luahan Seorang Pemerhati Muda

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Illahi kerna masih lagi bernyawa dan dapat lagi menulis dan belajar dalam facebook dan juga UTMKL. Hari ini secara tiba-tiba terlintas dalam minda saya untuk menulis dalam notes. Entahlah, tidak tahu pula apa mimpi saya untuk menulis panjang-panjang, tapi saya rasa ada banyak perkara yang perlu saya luahkan. Mungkin luahan perasaan, atau mungkin meluahkan rasa penat yang telah bersarang dalam badan ini selamanya.

Semester dua ini mengajar saya erti penat tahap maksimum. Saya terpaksa buat banyak perkara dalam satu masa. Bayangkan, dalam masa kita menjalankan tugas sebagai pelajar UTM, tanggungjawab yang telah diberikan dalam kolej, bekerja pada hujung minggu dan juga memenuhi keperluan keluarga.

Bagi mereka yang memerhati dari jauh, tidak merasai apa yg ditanggung oleh saya, yang mereka tahu hanya mongomel anak emak dan bermacam-macam lagi, tetapi bila tiada wang, sibuk telefon mak ayah untuk bank-in duit dalam bank.

Menjadi seorang mahasiswa bagi saya, walaupun pada hakikatnya rumah saya tidaklah jauh mana dari kolej, perlulah hidup berdikari, bersederhana dan juga tidak bergantung harap kepada sesiapa. Bukan menunjukkan bahawa diri saya bagus, tidak sama sekali, tetapi pabila melihat ada rakan-rakan melencong jauh, rasa amat sedih dan saya mendoakan kembali ke pangkal jalan.

Sebagai mahasiswa, kita perlu sedar dunia sekarang lebih komplex, lebih mencabar dan lebih dinamik. Hanya orang yang mempunyai daya usaha untuk berjaya sahaja yang akan hidup bahagia dalam dunia. Berjaya bukan bermaksud dapat 4 flat ataupun mendapat penghargaan tertinggi daripada seseorang, tetapi berjaya menyeimbangkan perkara duniawi dan juga ukhrawi dengan cemerlang.

Rata-rata mahasiswa kini mudah melatah pabila dilanda musibah dan cabaran. Musibah dan cabaran datangnya untuk mengajar kita menjadi lebih kuat dan juga lebih matang. Kadang kala, ia datang membawa satu pelajaran yang sememangnya tiada dalam buku teks mana-mana sekolah atau universiti dalam dunia. Oleh yang demikian, kita seharusnya membina daya mental yang kuat bagi mengharungi masa yang kita tidak tahu nasib kita di mana dan bersyukur dengan ujian yang diberikan di atas sana kerna daripada masalah itulah kita akan lebih berdaya kuat menghadapi cabaran mendatang.

Hari ini, saya sekali lagi berbasikal pergi ke kampus. Saya berbasikal melalui jalan yang baru dibuka di belakang KSJ. Penat rasanya berbasikal ke kampus kerana jalannya yang berbukit, tambahan pula berhujan. Sesampai sahaja di KSJ, basah kuyup. Sepanjang perjalanan saya diketawakan dengan mahasiswa KSJ yang bermotor. Mereka memandang pelik dengan gelagat saya berbasikal. Bagi saya, tidak mengapalah, saya bersyukur kerana saya masih lagi berkenderaan untuk ke kampus. Tambahan pula, basikal yang saya naiki itu adalah titik peluh saya semasa bekerja cuti sekolah yang lepas. Saya amat menghargai basikal merah saya itu.

Saya tertanya-tanya bagi mereka yang suka mentertawakan orang tadi, apakah cukup baguskah mereka menggelakkan orang? Apakah hina sangat orang yang mempunyai kemudahan yang kurang daripada mereka? Dan soalan yang paling menarik untuk ditanya, adakah kemudahan yang mereka gunakan menggunakan duit mereka 100%? Jika ya, alhamdulillah. Jika tidak, anda sebenarnya tidak layak mentertawakan orang yang punyai kekurangan daripada mereka tetapi sepatutnya anda patut rasa malu dengan mereka kerana mendapatkan sesuatu bukan atas hasil usaha sendiri.

Bagi saya, biarlah orang nampak saya miskin dan hina asalkan saya senantiasa merendah diri dan berlaku adil kepada semua orang. Kadang kala, saya mengakui sikap saya amat menjengkelkan, dan saya cuba berubah ke arah yang lebih positif, tetapi keadaan sekeliling pula yang membantutkan saya ke arah itu. Itu tidak bermakna setiap kesalahan yang berlaku di sekitar saya harus disandarkan pada bahu saya, tetapi haruslah di selidik di mana puncanya, bukannya dituduh secara melulu dan serkap jarang.

Bagi mereka yang melepaskan tanggungjawab mereka dengan mudah, ingatlah, Allah itu maha adil. Maka Dia yang menghitung amal setiap hambanya. Malah Allah menjanjikan pertimbangan yang sama rata di akhirat kelak. Kata-kata JF Kennedy ada benarnya, Jangan bertanya apa yang negara buat kepada kamu, tetapi bertanya apa yang kamu buat pada negara. Seharusnya, bersikap proaktiflah dalam berpersatuan dan berorganisasi, bukan terlampau taksub belajar sehingga tidak mengetahui apa yang berlaku disekeliling kita.

Inilah masalah utama yang dikenal pasti dalam mahasiswa di Malaysia dan punca utama mengapa mereka gagal mendapat pekerjaan dalam pasaran negara kita. Majikan di negara kita hanya mencari yang terbaik dalam kalangan kita, itu bukan bermakna yang terbaik adalah mereka yang mendapat 4 flat dalam peperiksaan, tetapi kemampuan mereka melaksanakan tugasan yang diberi, dalam pelbagai situasi dan juga cabarannya. Mahasiswa yang pandai makin bertambah, tetapi mahasiswa yang flexible, seimbang dan juga dinamik payah ditemui seumpama mencari sebutir mutiara dalam lautan yang luas.

Saya menyeru kepada sesiapa yang membaca luahan hati ini, agar bersama-sama saya untuk berubah menjadi lebih baik. Seperti dalam hadis Nabi SAW, barangsiapa yang hari ini lebih baik dari semalam, maka dia adalah orang-orang dirahmati, barang siapa yang hari ini sama seperti semalam, maka dia adalah orang yang rugi, dan barangsiapa yang hari ini lebih buruk dari semalam, maka celakalah dia.Saya tidak pinta wang ringgit ataupun populariti untuk saya, tetapi ianya sebagai perkongsian ilmu daripada hamba yang hina dina ini.

Bagi yang berorganisasi dan mempunyai amanah masing-masing, daripada pelbagai peringkat, jalankanlah amanah itu dengan sebaiknya. Bagi yang dikurniakan nikmat, bersyukurlah kerana nikmat itu datangnya daripada Allah SWT dan dan bagi yang punyai masalah, usahlah merungut dan mengomel, kerana masalah itulah yang mengajar kita menjadi manusia.

Sekian, Terima Kasih.

Karisma Edisi 11 - UTM KL vs UiTM, NS


Pada 5 hingga 6 Mac 2010, Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan telah menganjurkan Kem Rakan Siswa yang bertempat di Kem Sungai Merab, Kajang, Selangor.


Gurls club only?? Kina, orang satu malaysia, ko tunjuk dua apahal?? Tau la belai ayam pada hari sebelum tu. Dari kiri; Joyce, Hazwani, Kina dan Ashikin.

Seramai 12 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Elektronik memperkukuhkan lagi kekuatan pasukan UTM IC ke kem ini. Mereka yang menyahut cabaran memperkasakan misi 1Malaysia adalah saya sendiri, Jocelyn, Amirul Abdullah, Sakinah Ismail, Amir Ihsan, Zulhafiq Zariq, Ashikin, Nur Hazwani, Zulhilmi, Syah Izat, Faizul Mansor dan Fahim Sadri. Kami semua pergi di atas tiket JURUTEK.

Dalam gambar ini, pose paling menarik dimenangi oleh Abe!
dari kiri; Zulhafiq, Amiq, Faizul, Fahim, Hazwani, Kina, Joyce, Ashikin, Ijat, Abe, Zulhilmi, Idham

Terdapat beberapa mitos yang menarik di sebalik kem ini. Sebelum saya menerima surat tawaran untuk pergi ke kem ini pada hari sebelumnya, saya sempat berchat dengan Saudari Joyce mengenai pengalaman beliau pergi kem. Wah, biasalah. Dia mempunyai pengalaman pergi ke kem anjuran kerajaan iaitu PLKN. Wah, bercerita besar kami pada petang itu. Hurm, dan cabaran yang tidak dapat lupakan adalah, siapa yang paling banyak digigit nyamuk apabila masuk ke hutan. Wah, macam menarik kan??

Skodeng apa tue?? Dari kiri; Ijat, Fahim (Berselindung), Faizul dan Zulhilmi

Hurm, bagai orang mengantuk disorongkan bantai, pada keesokkan harinya, alkisah Firdaus DDK datang ke bilik saya untuk mengajak saya ke cafe sama-sama berjumpa Presiden Jurutek untuk pergi ke kem ini. Azmi mengarahkan kami mencari seramai 10 orang peserta untuk ke kem ini.


Pingat Mahasiswa Wira Negara JASA

Maka, sejurus sahaja saya pulang ke bilik, saya memetik 10 orang ini untuk pergi ke kem ini. Mereka adalah Jocelyn, Ashikin, Nuraim, Faizul, Amirul, Zharif, Salbiah, Hazwani, Aiman, dan juga Tan kar Wei. Malangnya, hanya Jocelyn dan Ashikin sahaja yang balas. Maka, mereka berdua saya telah letakkan nama mereka untuk mengikuti kursus ini.

Suasana di dalam Dewan Kem Sg Merab. Kelihatan dalam gambar, Zulhafiq Zariq

Pada malamnya pula, saya mengambil nama Faizul dan Amirul. Fahim, Zulhilmi, Amir Ihsan, Zulhafiq Zariq, Shah Izat dan Saya kemudiannya meletakkan nama dalam kertas pendaftaran bagi melengkapkan nama pergi ke sana. Sakinah dan Hazwani pula pergi atas tiket persendirian. Hahaha, boleh pula begitu ya. Baiklah, dalam surat tertulis kem ini akan diadakan di Kem Laman Bestari, Ulu Yam Selangor. Tetapi satu lagi kejutan yang menarik berlaku. Pihak penganjur mengubah lokasi penganjuran ke Kem Sungai Merab, Kajang Selangor. Patutlah saya rasa perjalanan kami ke tempat kem jauh. Rupanya, tempat telah ditukar.

Suasana dalam Dewan. Kelihatan dalam gambar, Fahim Sadri

Pada hari pertama kem, sebelum bertolak, saya telah menerima tamparan hebat. Salah seorang rakan saya yang dipetik menangis tidak mahu pergi kem ini. Alamak, nampaknya matilah saya seperti ayam yang bakal disembelih. Dia menangis kot. Saya menjadi serba salah dan cuba sedaya upaya untuk pujuk rakan saya untuk pergi. Ketika keadaan makin kusut, saya melihat salah seorang rakan saya hampir 80% akan menarik diri. Tetapi alhamdulillah, setelah dipujuk, dia mencekalkan hati untuk pergi ke kem ini.


Riang Ria DDE; Dari kiri, Amir, Ijat dan Zulhafiq

Terima kasih kepada Mak Ayam (Kina ) , Ashikin dan Hazwani kerana pujuk dia. Hahaha....Kami bertolak dari UTM IC, KL ke Kem Sungai Merab pada jam 1.30p.m. Aduh, nampaknya, solat jumaat kami terpaksa dikorbankan di situ. Setibanya kami di kem, kami disambut oleh ketua fasilitator, Abang Aji. Setelah diberi taklimat, kami difahamkan terdapat sebuah lagi IPTA yang akan menyertai kem ini iaitu UITM Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Wah, menarik. Ini akan meluaskan lagi integrasi mahasiswa dalam kem ini.

Saat-saat nak bertolak

Pada petang itu, keyword yang menarik untuk dihayati adalah Survivor dan Taktikal.. Wah, hebat betul kan perkataan ini. Nampak daring dan mencabar. Iye lah, kata Abg. Aji, kalau ada benda yang kurang, semua itu adalah Survivor dan Taktikal. Adooi...

Pada sebelah malam, sesi ice breaking telah diadakan. Seperti kem-kem yang lain, sudah semestinya akan dilantik beberapa orang untuk menjadi ketua dalam kem. Yang menariknya, walaupun di atas kertas UTM IC menghantar kontinjen paling ramai dalam kem ini, tetapi Ketua Kem (Dato Bendahara) dipilih dari peserta UiTM, NS. Penghuluwati (Tun Teja) menepati ramalan dari wakil UTM IC. Jawatan Dato laksamana disandang oleh pelajar UTM IC manakala Tun Fatimah disandang oleh wakil UiTM, NS. Memang semua peserta memang pantas bergaul dan tidak berpuak-puak semasa proses pemilihan pemimpin berlangsung. Itulah yang menarik tentang kami.


Dalam bas sebelum bertolak

Dipendekkan cerita, sebaik sahaja makan tengah malam diberi, sesi penyerahan tugasan pun berlangsung. Setelah semua peserta dibahagikan kepada 5 kumpulan, maka setiap kumpulan diberkan amanah untuk menjaga lima beg amanah kerajaan Malaysia. Ketika majlis penyerahan berlangsung, tiba-tiba kawasan kem diserbu. Bunyi bom meletup (Walhal mercun jer), lampu dipadamkan. Penceroboh menerjah masuk lalu mengambil kelima-lima beg amanah itu. Peserta kem hanya mampu melihat dan menjerit, "Beg, beg," tetapi tidak terdaya untuk melakukan apa-apa.


Faizul yang bosan menunggu

Apabila keadaan mula reda, Abg. Aji memulakan lakonan hebat beliau selaku ketua kem dengan menyusun ayat sedih bagi memudahkan proses psikologi para peserta. Beliau mengarahkan krewnya membatalkan semua makanan untuk keesokkannya dan juga mengarahkan kelima-lima kumpulan mencari beg amanah esok hari.
Menurut beliau, esok adalah satu perjalanan yang panjang. Merentasi berpuluh-puluh kilometer dan meliputi kawasan Kajang, Sepang dan Putrajaya.

Pada malam itu, peserta diberi masa untuk berehat.
Keesokkan harinya, perjalanan mencari lima beg amanah bermula. Setelah semua kumpulan menyiapkan panji-panji kumpulan, maka berangkatlah mereka ke bebe
rapa destinasi untuk mendapatkan beg amanah Kerajaan Malaysia. Perjalanan yang penuh cabaran itu bermula pada jam 9.30pagi dan berakhir pada jam 10 malam. Berkut adalah senarai cabaran yang ditempuhi peserta kem dan pemenangnya..

(Paip Bocor - Kumpulan Tiga)
(Flying Squirel - Kumpulan Tiga)
(Getah, Tali dan Bola - Kumpulan Empat)
(Tembak Sasaran - Kumpulan Satu)
(Tangkap Ayam- Kumpulan Lima)

Sepanjang perjalanan, ada yang pengsan, muntah-muntah, kekejangan dan juga tidak kurang pitam. Maklumlah, berjalan di tengah panas dengan jarak perjalanan sejauh 20km dan jalannya yang berbukit-bukit dan bengkang bengkok. Menambahkan lagi cabaran adalah peserta tidak dibekalkan sebarang wang atau talian komunikasi untuk kemudahan peserta. Makanan juga tidak diberi. Jika diberi pun, dalam kuantiti yang amat sedikit. (Kedekut)...Hahaha... Maka, air paip mula menggantikan air minuman seharian peserta kem.

Hai, pada perjalanan inilah peserta kem terliur melihatkan kenduri kahwin di tepi jalan, restoran dan juga orang yang menjual air kelapa di tepi jalan. Sabar sahajalah. Pada sebelah petang, hujan turun dengan lebatnya dan para peserta berbasah dalam hujan.Secara keseluruhannya, kem ini sangat mencabar. Pada malamnya, setelah tugasan mencari kelima-lima beg selesai, maka semua peserta berehat. Ingatkan tugasan sudah selesai, rupanya masih belum lagi. Hal ini demikian kerana, terdapat 5 orang peserta kem telah diculik penceroboh itu untuk tukar ganti beg dan bendera.

Pada malam yang penuh emosi itu, penghulu dan juga orang kananya diasak sebegitu hebat untuk melaksanakan keputusan. Mujurlah, keputusan yang di ambil beliau tepat... Hahaha, padan muka yang lima orang itu mati.. Bukan mati katak, tetapi mati sebagai pejuang. (Walhal, malam balik bilik balik....)hahaha...Woi, bukak pintu, aku pulang...Hahaha....

Fahim teringat ayam itik di kampung...

Pada hari ketiga, kami belajar TTS. Apa itu TTS? TTS adalah tidur tanpa seluar. Eh, silap... Tempur tanpa senjata. Hahaha... Peserta kem ini diajar bagaimana untuk mempertahankan diri tanpa menggunakan sebarang senjata. Hebat...hebat...Kemudian, rumusan survivor dibincangkan. Pelbagai sebab dibincangkan mengapa aktiviti demikian dijalankan.


Gumbira...


Pada tepat jam 12, upacara penutup dijalankan dengan penuh gembira dan syukur. Alhamdulillah, semua peserta telah berjaya melepasi cabaran kem dengan jayanya. Tepat jam 2.30petang, kami semua pulang ke UTM IC bagi meneruskan perjalanan hidup kami selaku mahasiswa.Di sini, saya selitkan sekali gambar yang sempat disnap-snap semasa kem ini berlangsung...


Makan besar di KFC...Betul-betul ho-liow!

Malam Pra Graduan UTM IC 2010


Pada 13 Mac 2010, Universiti Teknologi Malaysia melalui Pejabat Hal Ehwal Pelajar dan Alumni telah menganjurkan Malam Pra Graduan 2010 bertempat di Hotel De Palma, Ampang. Tujuan penganjuran program ini adalah untuk meraikan pelajar-pelajar Tahun Akhir diploma sebelum mereka melangkah keluar dari UTM International Campus. Majlis bermula tepat jam 8.30 malam dengan bertemakan "Royal Gala".

Hotel de Palma, Ampang, Selangor


Situasi sebelum Majlis Bermula


Pada awal program ini dijalankan, saya mendapati program ini mendapat kecaman yang amat hebat daripada pelbagai pihak. Hal ini demikian kerana, pada tahun lepas penganjuran MPG, impaknya amat buruk sehinggakan MPG mendapat nama lain seperti Malam Penuh Ghairah. Bagi saya, bukan majlis yang berdosa, tetapi orang yang mengahdirinya yang berdosa kerana berpakaian tidak senonoh.

Bersama kembar nama saya, Wan Muhd. Irfan di Meja John Terry, 26 kot...

Alhamdulillah, untuk MPG kali ini, penyertaan kali pertama saya dibiayai oleh pihak Kolej. Setinggi ucapan terima kasih saya ucapkan kepada Encik Noh Muhammad Adlan di atas keprihatinan beliau menjaga kebajikan AJK JKM. Saya amat bersyukur kerana dapat bersama-sama bekerja di bawah kepimpinan beliau.

Bersama Ketua Blok B dan juga merangkap Master of Ceremony MPG, Fairuz Al-Hafiz

MPG kali ini telah dirasmikan oleh Yang Berbahagia Pengarah Kampus, Prof. Dr. Hamdani bin Saidi mewakili Naib Canselor UTM, Prof. Dato' Dr. Zaini bin Ujang. Nampaknya, harapan saya bertemu dengan NC buat kali pertama tidak tercapai kerana beliau tidak dapat hadir dalam majlis ini. Apa-apa pun, majlis tetap diteruskan juga dengan meriah dan lancar.Antara acara yang berlangsung pada majlis itu adalah Pelancaran 'Duta Alumni' dan 'Alumni Awareness Programme for UTM Students' oleh Unit Perhubungan Alumni UTM serta Penyampaian Anugerah Alumni Berpotensi.

Barisan kepimpinan JKM KSJ. Si Jagung tutup muka sebab kantoi kot...Tak pun bersin...

Secara keseluruhannya, program ini tampak berjaya. Antara yang berjaya memukau hadirin yang mengahdiri MPG adalah persembahan dari Kumpulan Ko-Q Koir yang mempamerkan kehebatan vokal pelajar UTMIC (woo, roomate, schoolmate dan coursemate buat persembahan kut) dan juga persembahan tarian moden.

Boyz Gang untuk Koir... Stylo kot roomate saya...

Untuk penganugerahan Sultan of The Nite, tahniah saya ucapkan kepada mantan Presiden JKM KSJ, Saudara Yushanizal yang berpakaian ala-ala Sultan Melaka. Princess of the Nyte, saya tidak kenal (Tu la, sapa suruh tidak popular).

Bergambar bersama Sultan of The Nyte... Hohoho, org kat blakang tu adalah bodyguard dia..

Akhir kalam, setinggi tahniah saya ucapkan kepada Pengelola Malam Pra Graduan di atas kejayaan mereka menganjurkan program sebegini. Bersama tulisan saya kali ini, saya tinggalkan beberapa gambar yang sempat saya ambil semasa MPG 2010.

Rakan-rakan seperjuangan dalam JKM KSJ...Macam kumpulan nasyid jer...

Bersama dengan Setiausaha Program UTM-1Malaysia Camp-In Sahabat, Syafiqah

Nurhafizah Suib, Muhammad Luqman Failei dan Shukri Abu Hasan

Afiq (Pengarah TemMasha 2010), Luqman dan juga Shukri

Sekian, Terima kasih....

1Malaysia vs Middle Malaysia vs 1Israel


Assalamualaikum dan salam satu Malaysia...

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Illahi kerana dapat bersama-sama meriuhkan dua blog kali ini. Hurm, pada asalnya, memang malas betul nak tulis blog, tetapi setelah dikurniakan hidayah, alhamdulillah, saya menulis juga.

Kali ini saya ingin menyentuh topik isu semasa. Iye lah, tatkala sibuk dengan tugasan yang menimbun bak gunung kinabalu dan juga pelbagai test dan kuiz, saya sempat juga menonton seketika kaca televisyen. Hurm, minggu ini hangat diperkatakan isu "Middle Malaysia" dan juga 1Malaysia = 1Israel.

Aduh, tidak habis-habis lagi politikus di negara kita. Sepatutnya, para pemimpin, tidak kira kerajaan mahupun pembangkang menumpukan usaha 100% bagi membela nasib rakyat Malaysia. Bukan bertelagah mengenai ideologi yang hanya menyedapkan hati rakyat sahaja.

Persoalannya, apakah itu Middle Malaysia? Memetik kata-kata dan penjelasan Guang Eng sendiri dalam Harakahdaily baru-baru ini, yang dimaksudkan Middle Malaysia atau Malaysia Tengah adalah konsep di mana kita bersederhana dalam semua hal. Bukan ektremis. Kita ambil pendekatan pertengahan, tidak melampau.

Wah, sekali diimbas, semuanya nampak cantik dan molek. Sudah terang-terangan kita nampak disini nampak kekurangan pada konsep baru yang dikemukakan dalam konsep yang dicanang oleh Lim Guan Eng ini. Pertama, jika hendak bersederhana, pastikanlah taraf ekonomi Melayu dan bumiputera seimbang dan setara dengan kaum-kaum yang lain.

Seperti yang kita sedia maklum, kaum Melayu dan bumiputera jauh ketinggalan berbanding kaum-kaum yang lain. Jika dasar bersederhana ini diamalkan, maka tidak mustahil kaum Melayu akan lebih tertindas lagi. Kita telah disajikan sejarah Melayu di Singapura, bagaimana kaum Melayu disana disisihkan secara terancang di sana. Mahukah kita menjadi seperti itu? Adalah lebih menyedihkan apabila melihat bangsa sendiri mengemis di tanah air sendiri.

Yang kedua, kemunculan ideologi DAP ini hadir selepas populariti Malaysian Malaysia terjejas teruk akibat pengenalan konsep 1Malaysia : Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan oleh YAB Perdana Menteri. Bagaikan sudah terhantuk baru terngadah, maka muncullah ideologi-ideologi yang dilihat mampu membela rakyat secara konsepnya, tetapi sebenarnya menekan lagi rakyat. Ideologi yang diutarakan hanya sekadar manisan halwa telinga untuk didengari.

Baiklah, kita tinggalkan isu Middle Malaysia. Tidak cukup dengan itu, baru-baru ini, Ketua Pembangkang mengutarakan fakta bahawa konsep 1Malaysia yang dikemukakan oleh YAB Perdana Menteri merupakan satu konsep serupa dengan 1Israel. Wah, sungguh mudah sekali beliau melontarkan tuduhan serkap jarang itu. Malah, beliau menyatakan bahawa Perdana Menteri turut memberi agensi yahudi yang berpangkalan di Amerika Syarikat untuk merangka konsep 1Malaysia.

Saya kadang kala amat hairan, mengapa tuduhan serkap jarang ini dibuat secara membabi buta tanpa menilai kewajaran dan ketepatan fakta. Ini sudah menampakkan bahawa pemimpin kita masih belum matang dalam berhujah. Amat malang sekali dalam dunia yang penuh pancaroba dan kompetitif, kita memiliki pemimpin yang hanya tahu menunding jari dan juga melemparkan fitnah tidak tentu hala.

Semoga pemimpin kita dapat bermuhasabah diri seketika dan renungkan bahaya jika negara kita porak poranda. Salam Perpaduan.

KARISMA'11- 1Malaysia bersama Mahasiswa

KARISMA'11- 1Malaysia bersama Mahasiswa

1Malaysia - Mahasiswa Pemangkin Pembangunan Negara

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Wallpaper ini saya dedikasikan kepada semua peserta yang menyertai KARISMA '11 di Kem Sg. Merab, Selangor. Memang satu pengalaman yang tidak dapat saya lupakan. Di sini, saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada Team Karisma JASA yang diketuai Abg Aji dan juga para fasilitator atas semua program yang menarik (Komander Dexal tidak dilupa kot...baling kerusi kat assistant sendiri). Tidak lupa juga kepada pihak Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia, Pejabat Hal Ehwal Pelajar, Universiti Teknologi Malaysia, International Campus, Kuala Lumpur dan Universiti Teknologi Mara, NS kerana memberi peluang dan ruang menyertai program yang sangat bermakna ini.

Kenapa saya katakan kem ini sangat bermakna. Wah, memang cabarannya agak berat dan juga mesej yang disampaikan cukup padat. Siapa sangka dalam kem ini perlu berjalan sejauh 20km dengan durasi perjalanan 12 jam bagi menyelesaikan tugasan dalam kem ini. Kerana kem ini jugalah saya minum air paip dalam kuantiti yang banyak dan juga sanggup meredah hujan dan panas bagi menyelesaikan tugasan.

Gimik yang ada sepanjang kem ini serta cabaran tugasannnya memang mencabar. Para fasilitatornya pula rata-rata saya katakan agak cemerlang dan dan mesra peserta. Tidak hairanlah mengapa saya boleh jatuh cinta untuk mengikuti kem ini lagi sekiranya ada peluang dan saya harap saya akan aktif dalam persada KARISMA dan bersama-sama memupuk semangat cintakan negara kepada generasi muda negara kini.

Kepada semua peserta KARISMA'11, perjuangan kita buka hanya ternoktah di sana sahaja tetapi hendaklah secara berterusan agar wawasan kem ini diadakan tercapai matlamatnya. Semoga memori indah kira bersama di sana dapat memanfaatkan orang yang berada di sekeliling kita.

~~GemPuRR!!~~

Idham Mahdi
-UTMic, KL-

p/s : untuk dowload wallpaper kat atas, kunjungi link ini
http://www.4shared.com/file/236753068/889d85dd/Karisma_11.html

2) Abg Aji, boleh x jadi fasilitator camp-in Sahabat bersama pelajar sekolah anjuran Jabatan saya bulan Julai nanti?? hehehe

Panglima = Pedang, Blogger??

Assalamualaikum dan salam hormat kepada rakan-rakan yang saya amat kasihi.

Bertemu kembali dalam ruangan maya ini dan selamat datang ke teratak saya. Saya amat mengalu-alukan kehadiran anda semua ke teratak saya. Maaflah, saya tidak sediakan air pun, maklumlah, teratak bujang la katakan.

Maaflah, minggu ini saya memang agak sibuk sedikit untuk tulis blog untuk tatapan semua, tapi alhamdulillah, saya diberikan sedikit ruang untuk menyatakan buah fikiran saya. Pada minggu ini, saya terfikir kata-kata yang menyatakan, jika panglima ada pedang, kita pula, para blogger ada ketajaman minda...

*Kegagahan panglima perang memang tidak dapat disangkal lagi, tetapi masihkah ada org berperang guna pedang lagi sekarang??


Wah, hebat bebenor kan kata-kata itu?? Hahaha... Bagi saya, ada benarnya kata-kata tue. Mana tidaknya, hari ini, hampir semua orang tahu menggunakan IT. Tidak kiralah sama ada nelayan di laut, orang kaya di kota, pesawah di sawah padi mahu pun anak-anak cilik berusia 4 tahun sudah pandai menggunakan komputer. Malah kalau tidak melampau, monyet pun dah tau guna komputer... (Hurm, monyet?? Agaklah...)..Hahaha...


Baiklah.. Pada hari ini saya nak menceritakan bagaimana seorang blogger boleh menjadi seperti panglima perang. Jika panglima perang itu, berperang dengan menggunakan pedang, kita pula para blogger menggunakan ketajaman akal fikiran kita. Nikmat yang diberikan Allah SWT tidak seharusnya disia-siakan begitu sahaja. Namun, setelah kita diberi ruang untuk menggunakan ketajaman fikiran kita, jgn pula kita kufur dengan nikmat yang diberikan dengan melakukan perkara-perkara yang tidak sepatutnya dengan menyebarkan fitnah dan juga menimbulkan hasad dengki dan benci

Blogger, adalah salah satu sumber alternatif untuk masyarakat kini mengetahui isu semasa. Malah, saya yakin kebanyakkan pemimpin kita dan juga antarabangsa mempunyai blog mereka tersendiri untuk menyampaikan maklumat terbaru mengenai pentadbiran, mahupun diri sendiri. Malah, dunia tanpa sempadan ini memaksa kita semua agar tidak ketinggalan untuk mengetahui maklumat terbaru, atau jika tidak, kita akan digelar lampi atau orang zaman batu....

Hurm, blogger sangat hebat. Mereka mampu mempengaruhi minda pengikut mereka dengan menyebarkan ideologi-ideologi yang mampu diterima oleh umum. Alah, kira macam propaganda Jepun la nak tawan Malaya dulu. Hehehe... Kalau Jepun menyebarkan poster dan slogan, Asia untuk Orang Asia, para blogger pula ada sahaja agenda bagi menarik perhatian para pengikutnya... Hahaha.. Itulah hebatnya blogger.

Untuk pengetahuan juga, blogger sangat-sangat ditakuti oleh orang yang berpengaruh atau orang yang memerintah di atas sana... Eh, bukan kerajaan langit yg diketuai ayah pin la, maksud saya pemimpin-pemimpin dunia. Bukan apa, blogger mampu menggugat pengaruh mereka dengan ketajaman idea penulisan mereka. Mereka sedar, zaman kini bukan seperti zaman nenek moyang mereka di mana bila mereka sogok sahaja sesuatu benda yang menarik, orang akan diam tidak terkata. Mereka sebenarnya telahpun sedia maklum, hasil penulisan mereka inilah yang mampu menunjukkan jalan keluar untuk mereka dalam kerjaya politik mereka atau yang mampu memaku mereka dalam kedudukan mereka sekarang.

Hebat...hebat.... Tapi ada juga blogger yang bengong dalam menggunakan kemudahan yang diberi dengan menyalahgunakan kemudahan blog ini bagi menyebarkan fitnah dan juga berita-berita palsu. Ha, inilah yang membezakan antara blogger sejati dan juga monyet tadi. Mungkin mereka lebih teruk daripada monyet kot, sbb monyet pun tahu malu dan salah. Hurm, nak cakap macam mana lagi.. Lu dan gua pikir la sendiri....




*Monyet pun tahu malu... kita??