Minggu ke-6  :Gumbira,  Celaka, Tempang, Sabar dan Bangga

Minggu ke-6 :Gumbira, Celaka, Tempang, Sabar dan Bangga

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Apa khabar? Semoga kalian semua berada dalam rahmat yang Maha Esa dan juga bahagia di samping orang anda cintai. Baiklah, sebelum saya menyusun kata dalam blog saya ini, saya ingin merafak sembah takziah kepada seluruh kerabat Di-Raja Johor terutama kepada Sultanah Zanariah yang juga Canselor UTM atas kemangkatan DYMM Sultan Iskandar, Sultan Johor dan juga seluruh warga negeri Johor amnya. Semoga Allah mencucuri rahmat kepada Almarhum Sultan Johor... Al-Fatihah..

Baiklah, minggu ke-6 ini semestinya minggu yang mencabar buat saya dari segi emosi, intelek, rohani dan jasmani. Allah telah menurunkan dugaan ini kepada saya supaya saya dapat mengukur sejauh mana tahap keimanan saya kepada-Nya. SubhanaAllah. Baiklah, saya bermula diari saya bermula pada hari Sabtu, 16 Januari 2010.

Sabtu lepas, saya telah mengikuti Majlis Ramah Mesra Jawatankuasa Kediaman Mahasiswa (JKM), Kediaman Siswa Jaya, UTM bersama Felo kolej bertempat di Sg. Congkak, Selangor. Pengarah Program bagi majlis ini adalah Kak Syuhada. Secara jujurnya, program ini ringkas dan santai. Saya juga sukakan konsepnya, semua ahli melepaskan tekanan semasa riadah sepanjang berkhidmat dalam JKM. Tahniah kepada Kak Syu. Tetapi melalui kaca mata saya, program ini tidak tercapai matlamatnya. Ye la, apa yang saya dapat perhatikan, felo dan juga ahli JKM masing-masing buat hal sendiri. Malah, selepas sahaja jamuan BBQ, masing-masing hilang entah ke mana, sama ada felo dan juga ahli JKM sendiri. Diharap pada edisi depan, tidak berlaku lagi perihal begini. Walau bagaimanapun, program ini amat menyeronokkan. Terima kasih..


Saya di Sg. Congkak bersama rakan-rakan untuk Majlis Silaturrahim JKM-Felo KSJ UTMic

Keesokkan harinya, Ahad, saya pulang ke rumah. Saya menunggang motorsikal Honda Wave 125 milik bapa saya. Saya bukannya rempit, bawak moto pada hari itu pun perlahan, cuma 40km/j. Tetapi malang tidak berbau seperti bau aroma roti canai, saya teribat dengan kemalangan motosikal dan jatuh moto akibat tayar belakang motosikal yang saya tunggang pecah. Akibatnya, lutut sebelah kiri saya rabak dan mungkin tulang saya retak. Hanya Allah sahajalah yang tahu bagaimana seksanya saya menghadapi saat getir ini. Barulah saya sedar bahawa nikmat lutut yang Allah SWT beri kepada kita ini sangat bermakna. Nampak je lutut, tidak penting, tetapi sebenarnya, tanpa lutut, kita tidak boleh bergerak dengan senang. Harap-harap agar lutut saya cepat sembuh nanti. Doakanlah saya agar cepat sembuh...Terima kasih.

Ubat yang saya terima selepas kemalangan.

Pada hari Isninnya, saya pergi kuliah dengan keadaan tempang. Seksanya berjalan. Terutama sekali bila naik tangga.. Ya Allah, ringankanlah dugaan hambamu yang hina dina ini. Saya pergi ke Klinik UTM untuk mencuci luka dan ambil ubat. Terima kasih kepada Puan Jururawat yang merawat saya dengan penuh kasih sayang. Rasa macam tak nak jer keluar dari klinik tu. Kemudian, saya pergi ke kuliah pada jam 10 pagi. Bayangkan bila seseorg itu sakit, kemudiannya terpaksa mengikuti kuliah yang memerlukan untuk naik tangga, huh, memang rabak lutut tue. Tetapi saya cekalkan diri untuk mendaki tangga itu.. Nak buat macam mana, dah nasib badan. Maka itulah pengalaman saya menjadi tempang pada minggu ini. Barulah saya sedar mengapa manusia harus bersyukur setiap masa. Nikmat kesihatan sememangnya tiada tolok bandingnya dengan wang.

Pada minggu ini, poster untuk mencari AJK Camp-In telah pun dikeluarkan. Ya, memang tinggi kelayakan untuk menjadi AJK Camp-In ini. Ye la, ini bukan urusan majlis bernilai beratus ringgit, tetapi RM10, 000++. Maka AJK yang melaksanakan
aktiviti itu mestilah cemerlang, bukannya calang-calang orang. Saya akui, setiap manusia pasti ada kekurangan. Tetapi daripada kekurangan dan kelebihan setiap orang itulah kita bina kekuatan. Apa yang saya mahukan adalah, dalam proses kita menganjurkan aktiviti amal ini, kita mampu membina soft skill yang sememangnya tiada dalam kuliah.

Saya agak terkilan apabila ada mahasiswa kita yang gatal tangan untuk mengacau kehidupan orang lain. Di mana ketelusan mahasiswa kita? Diletak borang pada papan kenyataan, gatal tangan untuk mencontengnya. Saya tidak kisahlah kalau anda mahu conteng, tetapi saya tertanya-tanya adakah anda akan mendapat pulangan baik dari perbuatan anda. Saya berpegang kepada kata pensyarah Al-Jabbar 2 saya, Puan
Rohani, jika kamu menganaiyai orang, kamu akan dapat susah nanti. Lantak korglah...


Poster Camp-In Sahabat

Baiklah, biarkan si luncai bersama labu-labunya. Semalam, bersamaan hari Jumaat, saya telah melapangkan dada untuk melawat sekolah lama saya, SMT Kuala Lumpur, salah sebuah sekolah kluster kecemerlangan Kementerian Pelajaran Malaysia. Wah, memang sudah banyak berubah pada ciri fizikal sekolah. Tahniah saya ucapkan kepada barisan kepimpinan sekolah yang diketuai oleh Pengetua Cemerlang, Puan Hajah Kartini.

Saya sempat solat maghrib dan isyak bersama-sama pelajar Tingkatan 5 TIKL . Memang tidak berubah budayanya dengan zaman saya. Sekolah ini masih mengekalkan ciri-ciri keislamannya walaupun hanya bergelar sekolah menengah teknik. Saya mengambil peluang untuk menyampaikan tazkirah yang bertajuk "Kehidupan di IPT dan Sekolah, berbezakah ia?,". Saya sangat bersyukur kerana mereka sudi meminjamkan telinga mereka dalam sesi tazkirah bersama saya, terima kasih.

Pada malamnya, saya berkesempatan untuk melihat pasukan kawad kaki berirama KRS SMTKL membuat latihan kawad kaki berirama. Mereka bakal bertanding pada Hari Wilayah KL, 1 Februari 2010 bertempat di Dataran Merdeka, KL. Saya ucapkan selamat maju jaya dan semoga kalian berjaya mendapat apa yang dihajati. Sebenarnya, saya rasa agak rindu untuk bersama-sama berkawad dalam pasukan KRS ini. Memang sangat menyeronokkan.

Baiklah, sebelum saya menutup bicara pada kali ini, saya tinggalkan anda dengan video kawad kaki berirama KRS SMTKL . Saya bangga menjadi sebahagian daripada pasukan ini. Semoga terhibur. Assalamualaikum wrbh..

*imej dalam video ini adalah ihsan you tube. Kalau anda ingin tgk yang clear punya, dapatkan cd yang original daripada pengedar yang bertauliah...:P




:: Memoir Bas di UTM ::

:: Memoir Bas di UTM ::


Pabila bercerita mengenai bas, sudah pastinya kita terbayang bas adalah medium utama kita ke kampus. Tidak kiralah ianya adalah bas kontrak daripada syarikat TMTT ataupun bas UTM sendiri. Ada juga sebilangan pelajar juga yang beralih angin dengan membawa kenderaan sendiri seperti motor dan kereta. Bukan apa, kata mereka bas di UTM ni cukup canggih sehinggakan masa pun tidak ditepati dan juga layanan 'mesra' pemandu-pemandu bas kontrak yang membuatkan mereka jatuh cinta untuk membawa kenderaan sendiri. Ada juga pelajar yang membawa kenderaan sendiri dengan tujuan mahu menunjuk-nunjuk sahaja yang dia kaya. (Amboi, ingat sikit... Bukan kamu tu yang kaya, tapi mak bapak kamu yang empunya harta. Tak sedar dek diuntung....)

Bas...bas...bas.... Kadang kala saya merasakan bahawa perkhidmatan bas di UTM ini cukup baik. Tapi kadang-kadang juga saya merasakan perkhidmatan bas di UTM teramat teruk. Akibatnya, saya berasa seperti dilemma untuk menyatakan pendirian saya terhadap perkhidmatan bas di UTM. Ye la, cuba bayangkan, di saat saya ingin menanda perkhidmatan bas di UTM ini teruk, terbayang wajah manja Pak Cik India yang bawa bas catar, tidak pun layanan mesra Pak Bas Kontrak yang baru di mana basnya asyik tiada aircond (Hahaha, dah serik naik bas pak cik tu masa pergi malam muktamar JURUTEK. Macam mandi laut kut....).

Nak tanda baik pulak, terbayang pulak saat-saat di mana terpaksa menunggu lama untuk dapatkan bas. Melalui pengalaman saya, hampir 3 kali saya menunggu kehadiran bas di UTM selama hampir dua jam. Di mana janji manis pihak berwajib yang menyatakan kekerapan bas adalah selama 30 minit satu-satu masa. Itu satu hal... Hal yang lain pula, pemandu bas memberikan layanan dingin terhadap penumpangnya. Agak-agak la kalau nak naik angin pun. Tanpa kami menggunakan bas anda, saya yakin bukan hanya 50%, 60% tetapi 100%, anda tidak boleh cari rezeki. Jangan la sampai kami terpaksa bikin union untuk tutup periuk nasi pemandu bas di UTM.

Kita beralih pula bercerita pasal penumpang bas pula. MasyaAllah, ini satu lagi hal. Kalau budak-budak pandai naik bas, fuh...memang dahsyat. Tak payah beratur beb. Berebut macam orang beli ikan kat pasar. Amat memalukan. Walaupun dah belajar tinggi-tinggi, tetapi tidak praktikkan apa yang mereka belajar sejak dari tadika dulu. Sia-sia jer cikgu tadika ajar suruh beratur menaiki bas. Baru lah nampak sebagai manusia bertamadun sedikit. Ini, kalah zaman manusia prasejarah lagi (Manusia zaman prasejarah ada naik bas ker, cik Idham oii)... Hahaha....

Itu cerita yang nak naik bas. Bagaimana pula mereka yang nak turun bas pada saat kritikal macam tue.. Isyk, teruk betul. Tolong la turun cepat-cepat. Anda bukannya pemain bola atau artis yang turun sahaja mereka akan minta tanda tangan. Tidak sesekali. Malah, mereka akan menyumpah anda lagi kerana turun lambat. Hisy, tu baru masa belajar, dah berlagak hangat. Kalau anda rasa diri anda hangat, pergilah duduk dalam peti sejuk tu. Tiada siapa nak ganggu anda....

Baiklah, seterusnya adalah kisah asmaradana dalam bas. Masyarakat...... Ini lagi satu masalah negara ini. Banyak pula la orang nak berdating dalam tu. Tidak cukup berdating, yang jual minyak pun ada. Aduh, ingat orang nak beli sangat ke minyak tu. Kalau minyak masak atau minyak petrol tu ok la jugak, ini minyak ntah apa-apa... I la, u la... Ikan yu la, jerung la, paus la... Isyk, bebulu orang yang dalam bas tu dengar. Yang lagi macam tahap cipan perangainya pabila jumpa dengan orang yang suka pasal ringtone hp kuat-kuat dalam bas. Ye la, tau la dia ada hp, canggih, hebat, menawan kan? Tapi janganlah sampai menggangu orang lain. Ingat anda sahaja yang bayar duit yuran UTM ini, kami pun bayar jugak la pak cik dan mak cik.

Walau bagaimanapun, saya berasa amat bersyukur kerana punyai kenderaan percuma untuk pergi ke kampus. Ye la, tidak perlu bayar untuk minyak dan juga penyelenggaraan kenderaan. Malah siap dengan pemandu lagi walaupun kadang-kadang pemandu buat hal.. Hehehe...Alhamdulillah....Sungguhpun begitu, masih banyak lagi yang perlu diperbaiki bagi mengharmonikan lagi perkhidmatan bas di UTM....

Terima kasih PAK CIK BAS!!!
PRK  2010 : Pandangan Awal Penulis

PRK 2010 : Pandangan Awal Penulis



Bahang Pilihanraya Kampus terasa kini. Sebagai mahasiswa, saya juga merasakan bahawa akan ada mega event yang akan berlangsung di IPTA tempat saya belajar. Apa lagi kalau bukan Pilihanraya Kampus? Tidak dinafikan bagi pelajar-pelajar yang aktif, mereka pasti menunggu saat ini untuk memilih siapakah calon Majlis Perwakilan Mahasiswa yang bakal menggalas amanah mereka bagi menyampaikan isi hati mereka kepada pihak tertinggi universiti. Bagi pelajar-pelajar yang sememangnya tidak aktif, sudah semestinya acara ini hanya mengganggu urusan mereka di sini.

Sebagai seorang Mahasiswa yang demokratik dan matang, pastinya mereka akan memilih calon yang bukan hanya hebat pada retorik, tetapi juga mempunyai rekod akademik dan aktiviti lapangan yang baik di universiti. Ingat, wakil yang dipilih ini bukan untuk satu tempoh yang singkat, tetapi untuk satu tahun pengajian. Setahun mampu memberikan perubahan besar pada sosio-budaya kampus.

Apabila berlangsungnya pilihan raya, sudah pasti juga ada juga orang yang mengintai diluar sana mengenai perkembangan pilihanraya kampus. Saya yakin terdapat mata-mata daripada pelbagai parti politik untuk menarik golongan berpengaruh di universiti ini ke kancah politik nasional kelak. Di sinilah platfom untuk mereka mengenal pasti siapakah yang mampu meneruskan agenda parti politik mereka disamping mempunyai pengaruh akar umbi yang banyak dalam kalangan genarasi muda elit negara dalam IPTA. Nasihat saya kepada bakal calon, berhati-hatilah. Setiap keputusan anda itu mampu mengubah seluruh hidup anda walaupun kecil sahaja keputusannya.

Seperti pilihan raya nasional, saya menjangkakan sudah pasti akan berlaku persaingan sengit antara calon-calon yang bertanding. Sudah pasti akan ada sekumpulan pelajar yang berusaha untuk mengadakan promosi untuk melobi calon pilihan mereka. Tidak kurang juga dengan aktiviti menganaiya orang lain dengan melakukan kereosakan terhadap mana-mana penyokong calon lawan. Budaya politik kampus inikah yang kita mahu? Sungguh biadap dan tidak bertamadun. Malah zaman flinston pun lebih bertamadun kerana tidak ada orang pun mahu menganaiya orang pada zaman itu. Di sinilah kita lihat adakah politik kampus matang di IPTA tersebut dan gambaran suasana sekiranya mereka menjadi orang awam nanti. Sudah pasti huru hara dibuatnya....




Tidak kisahlah mana pihak yang bakal menduduki tahta pemerintahan, pastikanlah ia bertunjangkan ilmu, iman dan amal. Jangan hanya tinggal retorik semata-mata. Ingat, jangan ingat mahasiswa kita ini hanya seperti kanak-kanak yang merengek, diberi gula-gula terus diam dan mengikut pemberinya. Kami mampu bersuara. Sejarah dunia juga pernah menyaksikan beberapa kebangkitan besar rakyat menentang pemerintah yang korap.

Kepada mahasiswa pula, buatlah pilihan yang bijak dan berhati-hati dalam menapis segala maklumat yang kita peroleh. Saya yakin sepanjang kempen PRK (Pilihan raya kampus) ini, banyak fitnah-fitnah yang bakal dilontarkan oleh mulut-mulut jahat disekeliling kita. Malah dalam al-Quran sendiri ada tertulis;

"Sesungguhnya fitnah itu lebih berbahaya daripada membunuh"

Maka, fikirkanlah kesannya pada kita sekiranya ia berleluasa. Itu adalah amaran daripada tuhan, bukan daripada manusia. Jadi, bertindaklah secara matang.

Seterusnya, nilailah calon dan pihak yang bertanding itu dengan pro dan kontra. Selidik apakah sumbangan mereka sepanjang tahun di kampus. Nilailah dengan hati yang terbuka dan usah mengikut emosi. Peribahasa melayu pernah menyebut, ikut hati mati, ikut rasa binasa memang ada rasionalnya. Oleh yang demikian, lakukanlah amanah yang diberikan dengan penuh kewajaran tanpa dipengaruhi mana-mana pihak. Jangan biarkan "Kuasa Mahasiswa" dipelopori mana-mana pihak kerana sememangnya kita ini punyai kuasa untuk memilih. Jatuh bangun universiti kita terletak di tangan kita. Bertindaklah secara waras dan bernas, pasti kita akan berjaya.

Hidup Mahasiswa!

Catatan penulis : Artikel ini ditulis tanpa memihak kepada mana-mana calon dan pihak yang bertanding dalah PRK2010 dan ianya sekadar pandangan peribadi dan tidak lebih daripada itu.