UTM :: Kursus Pra-Pengurusan Persatuan Mahasiswa UTMIC

UTM :: Kursus Pra-Pengurusan Persatuan Mahasiswa UTMIC

Ketika semua orang menyambut Nari Natal (merry christmas to all my friends esp Joyce, Esya dan rakan-rakan...hohoho..), saya bersama 128 lagi pemimpin pelajar dalam persatuan telah mengikuti Kursus Pra Pengurusan Persatuan anjuran Pejabat Hal Ehwal Pelajar UTMIC. Program ini telah diadakan selama 3 hari bermula 25 Disember sehingga 27 Disember 2009 bertempat di Dewan Jumaah, UTMIC, Kuala Lumpur.

Saya telah pergi ke kursus ini atas tiket JKM, KSJ di mana saya berada di bawah Jabatan Akademik dan Pengantarabangsaan, jabatan naungan Encik Mohd Sharil Abdullah, yang juga sebagai penyelaras kursus ini. Pada jangkaan permulaan saya, saya ingatkan kursus ini bosan dan kurang input. Ternyata jangkaan saya meleset. Alhamdulillah, kursus inilah yang banyak menyedarkan saya apa itu daya kepimpinan.

Saya akui, pabila berkawan dengan orang-orang hebat, semestinya kita terdorong untuk menjadi seperti mereka. Memang benar apa yang dikatakan oleh pujangga. Kawan itu adalah salah satu faktor terbesar mengapa kita boleh jadi seseorang. Jika baik kawan kita, maka baiklah kita, jika sebaliknya, pandai-pandailah fikir sendiri.

Ok, berbalik kepada kursus ini. Pada hari pertama, kami semua mengikuti sesi ceramah hala tuju UTM oleh Encik Sharil sendiri. Beliau dalam sesi ceramah menyatakan, pihak universiti memang mengharapkan mahasiswa UTM menjadi orang yang terbaik daripada segala aspek. Berdasarkan pada Dasar Trasformasi Pembangunan Mahasiswa UTM, pembangunan mahasiswa UTM ditekankan pada konsep JERIS iaitu Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sahsiah selaras dengan kehendak semasa negara yang sedang pun mengalami proses globalisasi.

Seterusnya, kami mengikuti pula bengkel untuk menghasilkan berita dan juga cara untuk menjadi pengucap awam yang baik. Ceramah ini telah disampaikan oleh Puan Siti Salamah, Ketua Bahagian Pejabat HEP. Beliau menekankan bahawa cara kita berkomunikasi adalah penting kerana ia mencerminkan bagaimana peribadi seseorang itu.

Dalam kursus yang berlangsung selama 3 hari ini, antara aktiviti yang saya ikuti lagi adalah Ceramah NLP (Neuro Linguistik Programming) yang disampaikan oleh En. Sharil, sesi LDK yang tidak kurang mencabarnya dan juga Explorace UTM yang banyak menguji minda dan mental para peserta.

Sesi explorace ini berlangsung di Taman Tasik Titiwangsa dan dijalankan pada waktu petang. Menambahkan lagi cabaran explorace ini adalah ia dilaksanakan pada waktu hujan. Pada sesi ini, para peserta diminta melengkapkan cabaran di setiap stesen dengan cemerlang dan jika gagal, pasti ada hukumannya. Sesi ini berakhir pada jam 6.30 petang.

Apa yang menarik perhatian saya pada sesi explorace ini adalah ketika saya berada di checkpoint terakhir. Huhuhu, sesi makan 'tanah' kut... (Eh, Idham makan tanah...??) hahaha..Tu la pasal. Pada checkpoint terakhir ini, fasilitator yang menjaga bahagian ini adalah Kak Wafak. Saya tertarik dengan kesimpulan yang diberikan beliau.

Firman Allah pada ayat al-quran (Surah al-Baqarah) yang bermaksud,

" Sesungguhnya Allah membebankan sesorang mengikut kemampuan seseorang itu"

Ya, memang tepat sekali firman itu buat seseorang yang bergelar pemimpin. Amanah yang Allah SWT beri pada kita memang sesuai dengan kemampuan kita. Oleh yang demikian, kita perlulah melaksanakan amanah Allah dengan baik supaya kita tidak menyesal di hari kemudian kelak. Tahniah kepada Kak Wafak kerana menyedarkan saya dan saya mengakui beliau memang layak untuk jadi pemimpin UTM sebagai MPP.

Huh, kalau nak cerita seluruh kursus ini memang punuh blog ini. Apa yang saya dapatkan simpulkan disini, kursus ini memang banyak inputnya dan saya ingin ucapkan tahniah kepada Encik sharil dan juga AJKnya kerana berjaya menganjurkan kursus yang ringkas tapi bermakna.

Owh, nampaknya jam di tangan saya dah menunjukkan tepat jam 2.42 petang. Its programming class time... Bertemu kita di lain catatan. Assalamualaikum dan salam satu Malaysia.

Macam-macam ada!

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia. Bertemu kembali dalam blog cak-lempong. Alhamdullilah, syukur ke hadrat Illahi kerana memberi ruang dan peluang kepada saya untuk menulis lagi. Erm, sebelum terlambat, saya ingin mengucapkan selamat Tahun Baru Hijrah 1431 kepada seluruh umat Islam di dunia. sesungguhnya peristiwa hijrah nabi Muhammad SAW mengajar kita agar sentiasa berhijrah kepada keadaan yang lebih baik. Oleh yang demikian, saya mengajak rakan-rakan saya untuk tanamkan azam baru dan tekod baru untuk menuju arah yang satu.

Minggu ini saya boleh simpulkan sebagai minggu macam-macam ada. Allah, teringat pula kepada Pak Cik MMA yang popular melalui iklan ASTRO tue... (Marilah kita sedekah al-Fatihah kepada beliau). Memang besar impak lakonan beliau semasa iklan itu mula-mula keluar. Kenapa minggu ini macam-macam ada bagi saya? Jom saya akan terangkan satu persatu....


Final Bola Sepak Sukan SEA 2009: Malaysia menentang Vietnam di Laos, menang 1-0 hasil jaringan sendiri pihak lawan.


Pertama, minggu ini pasukan bola sepak negara kita berjaya menamatkan kemarau 20 tahun emas dalam acara Bola sepak sukan SEA 2009 di Laos. Pasukan bawah 23 negara kita menang 1-0 keatas pasukan Vietnam, itupun melalui gol sendiri daripada pemain Vietnam. Memanglah atas kertasnya menang, tapi menang tidak bergaya.. Tidak perlu dibanggakan mengenai kejayaan itu sebaliknya berusaha perbaiki kelemahan sehingga pasukan negara kita gagal menjaringkan gol sepanjang 90 minit perlawanan.

Kedua, sambutan maal hijrah dalam kalangan budaya masyarakat kita. Tidak dinafikan bahawa negara kita memang kaya dengan cuti. Malah, Maal Hijrah pun diberi cuti. Akan tetapi, pernahkah kita terfikir akan rasional mengapa kerajaan memberikan cuti sebegitu? sudah pastilah kerajaan mahu kita bersama menyambutnya dengan keluarga dan rakan-rakan di masjid, surau ataupun dalam komuniti. Ini tidak, amat meyedihkan apabila kita melihat surau-surau, masjid-masjid lengang tanpa orang, malah lebih teruk saya katakan seolah-olah sudah mati. Bagi yang mengimarahkan masjid dan surau pada malam maal hijrah, saya ucapkan tahniah kerana andalah orang yang telah ditakdirkan Allah untuk menjadi tetamunya pada malam yang mulia itu.

Ketiga, secara jujurnya minggu ini adalah minggu mencabar buat saya, saya terpaksa bertarung antara kepentingan kerja dan belajar. menjadi seseorang dinamik adalah teramat sukar tetapi sekali kita sudah mendapat rentaknya, insyaAllah kejayaan di depan mata. Saya mula mengalami tekanan yang teramat sangat dan saya harap supaya Allah permudahkan urusan jihad saya. Alhamdullilah, saya amat bersyukur kerana dikurniakan kawan-kawan yang amat memahami terutama orang yang saya sayangi, ibu bapa saya, kawan-kawan dan juga rakan dalam jabatan. Terima kasih semua dan saya akan lakukan yang terbaik untuk diri saya dan semua amnya...

Setakat inilah coretan saya, saya ingin mengucapkan ahlan wasahlan hijriah 1431 dan semoga kita menjadi lebih baik dari hari sebelumnya...

JKM : Kursus Kepimpinan JKM 10/11

Duduk di meriam yang dipamerkan di Muzium Tentera Darat, Port Dickson, NS

Alhamdulillah, bertemu kembali. Apa khabar semua? Sihat? Pada hari ini saya menulis kembali mengeluarkan apa yang tersirat di hati kecil ini. Huh, sebenarnya saya baru sahaja mengikuti kursus. Bukan kursus Biro Tatanegara (BTN) tetapi Kursus Kepimpinan Jawatankuasa Kediaman Siswa Jaya, UTMIC, KL.

Memberi arahan kepada kumpulan saya, G2

Pada asalnya, saya tidak berniat pun hendak pergi. Maklum sahajalah, sepatutnya pada hari rabu, khamis dan jumaat saya ada komitmen lain di tempat kerja saya di Petrosains, tetapi setelah rakan saya Shahid Suhaimi berjaya meyakinkan saya untuk pergi dan mengadakan perbincangan kembali dengan pengawai Petrosains, saya bulatkan hati untuk pergi. Alhamdulillah... Kalau nak diikutkan, memang sengaja saya mencari pasal untuk menyusahkan diri untuk mengikuti kursus ini. Tetapi saya amat yakin bahawa di sinilah platfom untuk saya memperbaiki diri kepada yang lebih baik.

Di ruang masa Muzium Tentera Darat, NS

Kursus ini diadakan selama 5 hari dari 7-8 Disember 2009 di Kediaman Siswa Jaya dan 9-11 Disember di NUBE Training Centre, Port Dickson, NS.Secara jujurnya, inilah kursus yang memaksa saya untuk membina peribadi mentaliti yang kuat dan utuh kerana para fasilitator banyak bermain tekanan psikologi kepada bakal pemimpin JKM.

Saya dan replika pemimpin British

Antara kenangan manis kami di sana adalah;
1. Berjaya mencipta sebuah lagu rasmi untuk JKM

JKM Siswa Jaya

Kami ahli JKM,
Kediaman Siswa Jaya,
Bersatu berganding bahu,
Tuk mencapai visi dan misi.

Berat sama dipikul,
ringan sama dijinjing,
Apa yang paling penting,
Kerjasama dalam memimpin.

Kami siswa siswi,
Berikirar dan berjanji,
Berkhidmat seikhlas hati,
Tak minta disanjung tinggi.

JKM, JKM,
JKM Siswa Jaya

Lirik : ABS, Idham Mahdi, Noor Syukri, Aiman Marzuqi dan geng tempat duduk belakang bas
Lagu : ABS dan geng

Acara riadah di Pantai PD

2. Dapat kawan baru dan merapatkan hubungan siratulrahim antara ahli KSJ

3. Memakai kostum ala-ala Superman dengan kain pelekat dan apron semasa hari pertama kursus di Port Dickson. (Nie semua kerja Encik Najib la nih, pakai pakaian macam tu dan jalan-jalan satu pd untuk cari orang untuk tumpang memasak. Ala, mcm cerita musang berjanggut tu lah)

4. Ahli kumpulan masuk air jer semua (G2 yang selalu ditimpa masalah jer, sekali sahaja pengalaman nie. Cis, tak guna punya ABS... hahaha)

5. Berkerja keras untuk menyiapkan tugasan sehingga tidak tidur.

6. Panggil kem komandan semasa game 'menghayati keindahan malam' dengan password "Gajah makan kuaci". Tak pasal-pasal terus kena ikat kaki di situ.. hahaha

7. Dibahan oleh Encik Najib semasa sesi perlantikkan Jawatankuasa JKM KSJ 10/11

8. Dapat nama baru, adik Encik najib sebab berkepala botak.. Hahaha

Jabatan Akademik dan Pengantarabangsaan

9.Perbentangan aktiviti mendapat reaksi positif daripada felo KSJ terutama pengetua.

Apa-apa je lah. Tetapi apa yang saya mahu tekankan disini, kursus ini sememangnya berjaya memberikan imput berguna bagi saya. Banyak pengalaman manis yang saya tempuhi, tidak kurang juga pengalam pahit, tetapi biarlah saya simpannya ke dalam hati. Ia sangat bermakna buat saya.

Diatas kereta kebal milik ATM

Berikut pula adalah senarai Ahli Jawatankuasa Tertinggi JKM 2010/2011

Presiden : Mohd Shahril
Timb Presiden : Mohd. Hilmi
Naib Timb Presiden : Asmira Marzuki
Setiausaha : Siti Nornadiah
Naib Setiausaha : Ilya
Bendahari : Shuhada

Ketua Jabatan

Keusahawanan : Asyraf

Akademik dan Pengantarabangsaan : Wan Muhammad Idham
Shafiah
Mohd Luqman

Multimedia dan Seranta : Wan Muhd. Irfan
Mardiah
Saiful

Sukan dan Kebudayaan : Aahmad
Aizat
Nurida

Kerohanian dan Sosial : Hazwan
Umira
Shukri




1 Tahun : Anugerah Kec. Kokurikulum Kebangsaan 2008


Hai, bertemu kembali. Apa khabar semua? Sihat ya? Alhamdullilah. bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih lagi diberikan ruang dan kudrat untuk menulis dalam blog saya. Erm, hari ini saya ingin mengimbas kenangan saya ketika menerima Anugerah Kecemerlangan Kokurikulum Kebangsaan 2008 di Pulau Pinang. Erm, alhamdulillah. Ini semua adalah hadiah saya kepada semua rakan, guru dan juga ibu bapa saya yang banyak menyokong saya dibangku sekolah. Terima kasih semua.

Nak kata lepas terima anugerah ini, jadi popular tu, tidaklah popular mana. Tetapi saya merasakan bahawa segala kerja keras saya dan bidang yang dipandang enteng pelajar yakni kokurikulum berbaloi. Ye lah, dapat penghargaan dan perhatian sehingga ke peringkat yang tertinggi dalam negara. Alhamdulillah.

Apabila masuk ke universiti, ramai yang mempersoalkan mengapa saya dipilih menerima anugerah ini. Hahaha... Ye lah, mereka pelik. Saya nie kenit orangnya. Nak kata berbadan atlet, tidak nampak langsung. Nak kata bijak dalam persatuan, mungkin sikit-sikit kut... Hahaha...Jawapan saya pada mereka, semua ini kuasa Allah. Dia sahaja yang menentukan tenggelam timbul nasib hambanya.

Pada 2 Disember 2008, sebaik sahaja saya selesai mengambil Sijil Pelajaran Malaysia kertas Lukisan Kejuruteraan pada jam 4.30ptg, saya terus bertolak ke Pulau Mutiara Pulau Pinang. Perjalanan selama 4 jam 30 minit dalam kereta Perodua Kelisa yang dipandu oleh Puan Yusliza bt. Mohd Ali, cikgu Bahasa Melayu saya dan juga guru penasihat KRS yang disertai saya. Sepanjang perjalanan, kami berbincang mengenai sekolah, kokurikulum dan KRS. Ye la, dah tidak ada topik nak cerita kan? Takkan la nak cerita pasal rumah tangga pula... hahaha...Jangan marah Cikgu Yus...

Erm, ketika itu di Pulau Pinang panas dengan isu pilihan raya Anwar Ibrahim di Permatang Pauh. Lebuh raya di sekitar kawasan pilihan raya di penuhi dengan sepanduk parti-parti yang bertanding. Aduh, memang banyak sungguh bendera BN dan PKR disitu.

Kami sampai sahaja di Pulau Pinang, kami disambut oleh Pengawai Perhubungan (LO) untuk ke hotel penginapan kami di Hotel Summit, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Malam jugak la kami sampai. Huh, penat sungguh. Sesampai sahaja saya disana, saya terus tidur di dalam bilik...Fuyoo, bilik hotel untuk saya seorang kut... Muka bangga jer kelaur masuk bilik. Ye la, free tinggal kat hotel punya pasal.


Keesokkan harinya, saya bangun awal dan bersiap untuk raptai anugerah malam itu. Saya memakai baju SMTKL dengan berlambang KL lagi. Bangga kerana saya merupakan anak jati KL dan mewakili KL dalam anugerah tertinggi kokurikulum di perinhgkat kebangsaan. anugerah ini merupakan satu perhormatan buat saya kerana saya merupakan pelajar KL pertama yang menerima anugerah ini sejak diperkenalkan beberapa tahun lepas dan juga Pelajar SMT pertama yang berjaya sampai ke peringkat ini. Alhamdullillah, syukur...


Pada pagi itu, pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia memberi borang untuk mengesahkan aktiviti dan pencapaian saya dalam kokurikulum. Selepas itu, raptai dijalankan. Saya sempat berkenalan dengan rakan-rakan baru dari negeri lain yang sama-sama menerima anugerah ini. Negeri yang berjaya merangkul anugerah Kokurikulum dalam kategori Pelajar Lelaki (M) adalah dari Pulau Pinang, WPKL, Perlis, Kelantan dan Terengganu.

Wah, pada sesi raptai itu, saya amat bangga kerana menerima anugerah senyuman paling lawa semasa sesi raptai...Huhuhu, bangga sangat beb. Keluar jer dari dewan lepas raptai, semua orang minta tandatangan...hahaha (ye ker cik Idham oii)... Pada petangnya, tinngalllah saya berkeseorangan kerana Cikgu Yus berkunjung ke rumah saudaranya di Pualau Pinang. Maka saya pun bersama-sama dengan rakan baru saya berkunjung ke The Mall, Pualau Pinang. Alah, sebelah hotel tu jer. Tidak ada apa pun, macam pusat beli belah biasa sahaja. Saya sempat menikamati KFC bersama-sama rakan-rakan baru saya. erm sedap tau. Hingga menjilat jari... (Ceh, promote KFC la pulak mamat nie)

Hahaha, ok..Tutup cerita disitu. Maka, malam pun menjelang. Pada jam 6.00 petang, saya bersiap-siap untuk menghadiri salah satu detik yang paling bermakna dalam hidup saya. Selepas sahaja bersolat maghrib dan buat solat sunat hajat serta sujud syukur, saya turun ke bawah dfengan rasa rendah diri dan istiqamah. Ye la, saya sedar semua ini datang dari Allah SWT. Ianya hanyalah pinjaman semata-mata.

Erm, setelah mengambil tempat di dalam dewan, rupa-rupanya ada goodie bag la...Wah, gumbira bebenor la saya dapat goodie bag mcm tu...Dalam tu ada tuala, kerepek dan juga asam. Hurm, dah memang sinonim Pulau Pinang ini kalau tidak dengan asamnya.. Hahaha... Layan je lah...

Dipendekkan cerita, saya selamat menerima anugerah yang berprestij itu. Saya bangga kerana ia bukan sahaja melibatkan maruah sekolah saya, malah saya hadir selaku wakil WPKL. Alhamdullilah. Sekalung tahniah juga saya ucapkan kepada semua pemenang Anugerah Kokurikulum Kebangsaan 2008 terutama buat kontinjen KL iaitu Saudari Nik Nadiah Fatihah bt Hani Salman dari SMK Wangsa Maju Sek 2 (Anugerah Pelajar Perempuan Terbaik Kokurikulum Sekolah Menengah), Puan Norhana Bates Abdullah dari SMK Taman Tun Dr. Ismail(Anugerah Pengurusan Kokurikulum Cemerlang) dan Puan Pengetua SMK Taman Tun Dr. Ismail, Datin Hajah Hasmah Binti Abu (Sekolah Kokurikulum Cemerlang)



Hari terakhir saya di Pulau Pinang, saya, Puan Yusliza dan Puan Norhana bersama LO kami keluar berjalan-jalan satu Pulau Pinang untuk menikmati keindahan Pualau Mutiara ini. Kami sempat singgah ke Gerai Laksa Penang (Terbaik dari ladang, woo. Sedap!!) dan singgah di Jeti membeli asam untuk diseludup ke KL... (jangan marah ya orang Penang....) hahaha... Itu je lah kenangan saya di Pulau Pinang. Di sini, saya ingin merakamkan sejuta penghargaan kepada pihak sekolah terutama Encik Yap Tho Huat, GPK Kokurikulum yang memberi keyakinan kepada saya untuk teribat dalam kokurikulum. Tidak lupa juga pada Puan Yusliza yang sanggup membawa kereta sejauh 457km ke Pulau Pinang dari Kuala Lumpur dan balik kembali ke KL tanpa henti. Cikgu memang steady...Huhuhu...Tidak lupa kepada semua Team KL 2008 ke Anugerah Kecemerlangan Kokurikulum Kebangsaan 2008 dan ibu bapa yang banyak memberi dorongan pada saya.

Saya masih teringat detik-detik ketika saya mula-mula menceburkan diri dalam pertandingan kokurikulum. Ketika itu saya dipilih mewakili VI dalam pertandingan zapin peringkat negeri. Nak tahu apa reaksi ayah saya?

"Huh, pantang nenek moyang aku jadi penari", itulah kata-kata ayahku ketika itu.

Dan kini, anugerah kokurikulum ini saya dedikasikan buat ayah dan ibu dirumah. Terima kasih kerana memberi sepenuh kepercayaan buat saya... Alhamdulillah...:)

























Pautan lain : Blog Kokurikulum SMK Wangsa Maju Sek. 2
Review : Meter pt 1 - Isu Bola Sepak

Review : Meter pt 1 - Isu Bola Sepak




Kita bertemu kembali dan berbicara di dalam blog ini. Pada catatan saya kali ini, saya ingin mengajak rakan-rakan saya melihat filem pendek di atas yang bertajuk, 'Meter' arahan seorang pengarah amatur, Lim Benji. Secara jujurnya filem berdurasi 7 minit 35 saat ini banyak menyindir apa yang berlaku di negara kita sekarang tetapi sindirannya agak membina. Tahniah kepada Lim selaku pengarah filem pendek ini.

Filem ini bukanlah filem yang popular, dibintangi oleh pelakon yang hebat-hebat seperti Rosyam Nor ataupun Erra Fazira, tetapi saya merasakan bahawa pelakon-pelakon dalam filem ini berjaya menyampaikan mesej yang tersirat. Apa yang menariknya, Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang membintangi filem pendek ini sebagai seorang pemamdu teksi. Wah, dah tukar karier ke YB?? Hahaha..Walau bagaimanapun, beliau berjaya memainkan peranan sebagai pemandu teksi yang bersifat hanya bercakap lebih atau dalam bahasa melayunya, mengata dulang paku serpih, kata orang dia yang lebih...hahaha... Secara jujurnya, filem pendek ini ada komedinya yang tersendiri tetapi berhemah. Tahniah kepada YB Khairy kerana berjaya menjiwai watak pemandu teksi ini...

Selain itu, filem ini juga dibintangi oleh pelakon-pelakon lain seperti Amber Chia (model), Baki Zainal (Pelakon), Jason Lo, Matthew George dan juga blogger kontroversi mengenai isu lagu Negaraku dan TNB, Namewee.

Kisahnya mengenai seorang pemandu teksi (YB Khairy) yang ditanya pendapatnya mengenai isu semasa negara sebagai seorang warganegara dan orang awam. Isu pertama yang dikemukakan adalah mengenai isu bola sepak. Pemandu teksi itu menyatakan kekecewaannya terhadap bola sepak negara. Katanya, pemain kita tidak bertahan lama, kurang stamina, tiada kekuatan mental dan ketahanan fizikal. Pada babak ini, pemandu teksi itu menyatakan semangat kesetiannya kepada pasukan bola sepak negara kita dalam masa yang sama mengkritik dan menghentam habis-habisan pasukan bola sepak kita.

Bercerita pula mengenai bola sepak antarabangsa, pemandu itu agak marah apabila ramai pemuda-pemudi negara kita sanggup memenuhi kedai mamak untuk menonton perlawanan bola sepak antarabangsa. Pemandu teksi ini juga mempersoalkan kewajaran menonton perlawanan bola sepak antarabangsa berbanding bola sepak tempatan. Seterusnya, dia bercerita mengenai FAM ataupun dikenali sebagai Persatuan Bola Sepak Malaysia. dia mempersoalkan apa perlunya orang yang terbabit dalam bidang politik untuk terbabit dalam aktiviti sukan ini. Malah, ada juga yang mempolitikkan arena sukan untuk kepentingan politik. Itu katanya....

Babak pertama ini diteruskan apabila seorang lelaki menahan teksi ini. Apabila dia sudah menaiki teksi, lelaki itu bertanya mengapa ada kameramen dalam teksi pemadu itu dan kameraman itu menjawab bahawa mereka sedang berbicara tentang bola sepak Malaysia. Seraya lelaki itu menjawab memang tiada apa pun yang menarik untuk diperkatakan tentang bola sepak negara dan dia mengaku yang dia adalah peminat pasukan Chelsea. Tiba-tiba pemandu teksi itu berang lalu bergaduh dengan penumpangnya sambil mempersoalkan di mana semangat kenegaraan dan kebanggan terhadap negara. selapas penumpang itu keluar dari teksinya, tetiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi dan nada dering telefonnya adalah lagu MANCESTER UNITED. Aduyay....

Bagi saya babak pertama ini penuh dengan isi yang agak tersirat, Pertamanya, rakyat teramat kecewa dengan mutu permainan pasukan bola sepak negara. Lihat sahaja perlawanan Malaysia menentang UAE di Stadium Cheras beberapa tahun lepas, penyokong kita membaling botol ke arah pasukan sendiri. Aduh, aib sungguh kan apabila pasukan kita tersungkur di bumi sendiri. Pemain kita sememangnya sangat jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan pemain daripada negara lain.

Walaupun Malaysia mempunyai kemudahan permainan bola sepak bertahap Olimpik, tetapi mutu permainannya masih lagi ditahap rendah. Malah negara dunia ketiga seperti Afrika dan Vietnam pun mampu berada dalam ranking yang lebih baik FIFA. Untuk makluman, negara kita kini berada di ranking yang ke-152 dibawah Eritrea (sebuah negara yang tidak dikenali) dengan 110 mata (FIFA 12/2009). Aduh, aib sungguh kan? Oleh yang demikian, satu usaha konkrit perlu daripada pelbagai pihak terutama daripada KITA, KERAJAAN dan PIHAK SWASTA untuk sama-sama berganding bahu bagi mewujudkan sebuah masyarakat sukan yang hebat.

Memanglah dari segi logiknya bola sepak tidak menunjukkan kemajuan negara, tetapi dari segi maruahnya amat besar. Bola sepak mampu menonjolkan bahawa rakyat dalam sesebuah negara itu aktif dan sihat. Bersukan juga mampu melahirkan rakyat yang kreatif dan berfikir secara kritis.

Kedua, rakyat kita terlalu taksub dengan perkembangan bola sepak antarabangsa sehingga mengabaikan perkembangan bola sepak tempatan. Lihat sahaja di stadium kita apabila bola sepak tempatan berlangsung. KOSONG, aduh malunya... Nasib baiklah ia tidak ditayangkan secara meluas di luar negara. Malah tidak salah saya katakan perlawanan lembu garang di negara Mexico lebih ramai penontonnya berbanding perlawanan bola sepak di Malaysia.

Sebagai rakyat biasa, saya merasakan mungkin kita sebagai rakyat sudah tidak tahan dan muak mendengar dan melihat pasukan kita kalah sahaja. Malah beraksi di gelanggang sendiri pun tumbang, malah dilapah dengan rakus oleh pasukan lain. Sungguh malu. Salahkan juga pada media kita, komen mereka kepada pasukan bola sepak kita terlalu selesa. Kata-kata seperti "Berilah mereka peluang", "Fokus untuk kejohanan lain" dan "Kami masih dalam usaha transformasi" sering kali dicorek di dada akhbar, tetapi prestasi masih di takuk lama. Siapa boleh tahan beb??

Ketiga, sikap rakyat kita hanya tahu bercakap sahaja, komen sahaja yang reti tetapi tidak ada usaha untuk menyumbang ke arah kebaikan perkara yang di komen itu. Kita dapat lihat melalui sikap pemandu teksi itu yang hanya tahu komen sahaja, tetapi dalam masa yang sama dia sendiri yang teruk. Kita lihat dia suruh penumpangnya berasa bangga dengan pasukan bola sepak dalam Malaysia, tetapi dia sendiri pun peminat Mancester United. Aduh, teruk betul kan? Bak kata pepatah, mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.. Jadi salah siapa sekarang, kita renungkanlah bersama....

Keempat, pemimpin politik sepatutnya usah mencampuri urusan pentadbiran sukan dalam negara kita. Biarlah orang yang dalam bidangnya sahaja yang berkecimpung dalam bidang mereka. Saya amat kecewa melihatkan isu-isu yang berlaku pada Persatuan Bola Sepak yang gagal membayar hutang kepada pemain malahan kepada pengadil juga. Amboi, buat perlawanan sahaja, tetapi duit malas dibayar. Untuk rekod, hampir kesemua Persatuan Bola Sepak Negeri di Malaysia diketuai oleh Menteri Besar dan pemimpin politik. Maka diperlihatkan disini bahawa, pemimpin politik seharusnya menumpukan usaha mereka pada pembangunan negara, bukan menyibuk dalam urusan yang bukan dalam bidang mereka.

Tidak salah saya katakan yang babak pemandu teksi yang dimainkan sendiri oleh YB Khairy ini menyindir dirinya sendiri. Jika kita lihat, beliau sendiri adalah Naib Presiden FAM dan juga Ahli Parlimen Rembau. Saya rasa adalah tidak wajar jika YB masuk campur dalam urusan FAM jika FAM sendiri masih lagi terumbang-ambing. Saya juga mencadangkan supaya YB memberikan laluan kepada orang yang lebih arif dalam sukan ini dan YB menumpukan perhatian dan komitmen YB pada masalah negara yang kian meruncing.

~Bersambung pada review yang kedua~

Penulis merupakan Pemenang Anugerah Kokurikulum Kebangsaan 2008 dan kini menuntut di IPT terkemuka di Malaysia.