Alkisah Zip Seluar dan Hari Terakhir Volunteer sebagai lepasan SPM



Assalamualaikum semua!

Apa khabar? Harap sihat belaka...
Hari smlm 26 Jun, bersamaan hari Jumaat, hari yang dirahmati Allah. Cuaca agak cerah di pagi itu, menambahkan mood baik ana pada hari ini...

Tetapi, panas tidak hingga ke petang, hujan pula di tengah hari...Alamak, apa pula nie...Zip seluar ana pula rosak semasa di Hab Bas Titiwangsa... Aduyay, mcm mana nie? Ana terfikir sama ada ingin teruskan perjalanan ke KLCC ataupun pulang ke rumah menukar seluar.. Uh, rasanya x sempat nak patah balik sebab ada dalam 30 minit sebelum mula kerja... Jadi ana bertekad untuk pergi ke kerja dengan zip seluar yang rosak itu...

Ana mencari alternatif lain untuk memperbaiki keadaan ana tadi...Ha, beli seluar baru? Aduyay, wang di saku pula sedikit..Harga barang kat KLCC pula mahal.. Nampaknya ana cari inisiatif untuk mencari pin... Ala, safety pin tue la... Huhuhu, Cari punya cari, ana jumpa seorang nyonya cina bermurah hati memberi pin miliknya. Alhamdullilah...

Bercakap mengenai zip seluar ini, ana dapat satu pengajaran penting, kita hendaklah sentiasa menghargai apa yang kita ada.. Ye lah, bila sesuatu benda itu ada depan mata kita, tidak terlintas kat hati kita untuk mengahrgai, tapi apabila sudah tiada, meraung kita mencarinya... Alhamdullilah, terima kasih kerana memberi ana sesuatu pada hari ini yakni nilai bersyukur....

Hari ini menyaksikan hari terakhir ana bekerja sebagai volunteer kat Petrosains...Hai, dapat msuk ipta dekat pun nak berhenti... Bukan, terakhir sebagai lepasan SPM da... hahaha... Tidak sabar rasanya untuk memulakan hidup baru sebagai siswa di UTM... InsyaAllah, ana akan pastikan ana sentiasa menyinar seperti matahari untuk orang lain. Hahaha...

Di sini, ana ingin menyusun jari memohon ampun dan maaf seandainya ada silap dan salah, terkhilaf bicara atau terkasar bahasa sepanjang mengendalikan blog ni... Eh, nak berhenti dari tulis blog ker saya nie? Tidak, saya pasti akan menulis tetapi jarang... Ok, terima kasih atas sokongan anda, sayang anda semua dan majulah sukan untuk negara!

Alhamdullilah....


Hidup ini Ibarat Buih....


Bertemu kembali.
Alhamdullilah, ana masih dipanjangkan nyawa untuk menulis demi kebenaran dan menambahkan taqwa di dada. Hari ini ana kerja, rasanya hari kedua terakhir sebelum melangkahkan kaki ke alam siswa di UTM, KL.

Hari ini, ana ditugaskan menjaga bahagian molecule di Petrosains. Alamak, molecule lagi ker? Ana dah jaga tempat tu pada hujung mggu lepas. Tidak mengapalah, ana terima dengan hati terbuka...

Kebanyakan masa ana dihabiskan di meja mini science show. Erm, kat situ temanya mengenai bubble.... Bubble? Ala, buih tu la.... Ai, dah besar panjang pun main buih, hahaha... Tidak mengapa, sebenarnya setiap kejadian itu mendekatkan diri kita pada pencipta kita, betul tak?

Bercakap mengenai buih, ana cuba kaitkan dengan kehidupan ini... Pabila kita tiup air sabun pada acuan buih, maka ia akan menghasilkan buih yang bulat berwarna seakan-akan pelangi.. Subahanallah, maha suci Allah. Kagum betul ana dengan ciptaan dan aturanNya. Walaupun bentuknya ana rasa macam tidak ada apa yang menarik, tetapi ia mampu menakjubkan orang ramai. Kemudian apabila ia menjadi buih, ia terbang ke udara dan beberapa ketika kemudian, ia pecah...

Begitu juga dengan kehidupan kita, sebelum kita bernyawa, kita akan terbentuk dalam rahim bonda kita dan kemudiannya nyawa ditiupkan dalam jasad kita... Pabila tiba masanya, kita lahir dan hidup sebagai seorang manusia.. Beberapa tahun kemudian, apabila cukup masanya, kita diseru kembali menghadapNya (mati), menghitung amal dan taqwa yang dilakukan...

Persoalannya kini, adakah kita suduh cukup bekalan untuk bertemu tuhan yang Esa?? Adakah kita yang bakal mendapat tiket eksklusif untuk tinggal di syurga Allah, atau tergelincir ke lurah neraka yang diceritakan dalam Al-Quran teramat ngeri rupanya... Tepuk dada tanyalah diri...

Sebelum ana menulis artikel ini, ana sempat menjenguk myspace rakan-rakan ana... MasyaAllah, teruk benarnya dunia ini bagi pandangan ana. Sudah tiada maruahkah mereka ini, atau memang terdesak untuk popular. Kalau ya pun, usahlah jual maruah diri yang tidak ada tolok bandingnya berbanding wang. Bagi yang menjaga maruah, ana ucapkan tahniah dan semoga Allah merahmati anda semua.... Ingatlah, hidup ini ibarat buih, pabila tiba masanya akan pecah.... Bersedia atau tidak, pecah saja buih itu.....










Dunia Dah Memang Nak Kiamat!!


"Bismillahirrahmannirrahim,
dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,

sesungguhnya hidup itu InsyaAllah dan mati itu adalah pasti..

Persoalannya...bersediakah kita?"

Hai, semua. Ana kembali lagi dengan coretan baru.. Dunia ni pasti akan kiamat. Itu bukannya omong-omong kosong tetapi itulah hakikatnya. Janji tuhan terhadap hambanya. Bagi yang sentiasa beramal soleh dan beribadah, pastinya khabar gembira buat mereka kerana bertemu tuhan mereka, bagi yang sebaliknya, pastinya ia merupakan mimpi ngeri yang mahu dielakkan..

Saban hari, di dada akhbar menyatakan kiamat akan berlaku pada tarikh sekian, sekian, sekian. Tapi tahukah kita bahawa Allah SWT pernah berfirman dalam surah Yasin, sekiranya Allah mengatakan jadilah, maka jadilah sesuatu itu.. Maka sudah jelas, kiamat itu bakal terjadi bila-bila masa sahaja yang dikehendaki-Nya. Maha suci Allah mengatur sesuatu kejadian alam itu dengan sempurna.

Tapi ana kesal dengan sikap segelintir manusia yang hidup seolah-olah tidak akan mati nanti. Enjoy sana-sini, maksiat berleluasa, batas pergaulan dipandang remeh sahaja. Ana bukannya berniat nak jadi hero atau jaguh dalam hal menasihat nie, ana cuma nak jadi lampu isyarat seperti di jalan-jalan. Bagi arahan yang tepat kepada pemandu supaya tidak berlaku kemalangan di simpang jalan.

Kita lihat saja tanda-tanda sekarang. Tidak perlu menjenguk sampai ke luar sempadan, dalam Malaysia sendiri pun dah cukup. Rasuah berleluasa, fitnah bertaburan, pemimpin bercakaran, masjid lengang pabila tiba waktu solat dan macam-macam lagi. Takkan kita mahu kena bencana baru hendak beringat?? Itu namanya mencabar kekuasaan Allah SWT.

Oleh yang demikian, ana dengan rasa rendah diri menasihati diri ana dan rakan-rakan bermuhasabah diri dan kembali ke pangkal jalan. Sempena bulan Allah SWT, bulan Rejab ini, marilah kita mengubah diri kita kepada yang lebih baik kerana sesungguhnya Allah itu maha penerima ampun.

Alhamdullilah dan wallhuaklam.

SMT Setapak Tewaskan SMT Kuala Lumpur


“Kedua-duanya beraksi seperti perlawanan akhir bola sepak Piala Liga Juara-juara Eropah, pertemuan antara Manchester United dan Barcelona”


Hari ini, ana telah dijemput oleh pihak sekolah selaku Pemantun Terbaik KL 2008 ke pertandingan akhir Pesta Pantun 2009 di SMT Kuala Lumpur yang menyaksikan pertemuan ulangan final 2008 antara SMT Kuala Lumpur dan SMT Setapak bagi merebut tiket mewakili KL ke Pesta Pantun Piala Sirih Pulang Ke Gangang yang bakal diadakan di negeri penyandang juara, Negeri Sembilan.

Pendapat ana mengenai pertandingan ini pastinya menjanjikan aksi yang menarik. SMT Setapak yang tewas dalam pertemuan pertamanya dengan SMT Kuala Lumpur di SMK Wangsa Melawati tahun lepas pastinya ingin menebus kekecewaan itu. SMT Kuala Lumpur juga sudah pasti ingin mempertahankan tahta yang mereka peroleh pada tahun lepas.

Sebagai bekas ketua pasukan KL tahun lepas, ana melihat pertandingan ini seperti perlawanan akhir bola sepak Liga Juara-Juara Eropah, pertemuan antara Manchester United dan Barcelona di Rome tahun ini, di mana mengikut teori taktikalnya, siapa yang buat kesalahan, maka pihak lawan akan menang. Ini adalah kerana, kedua-dua pasukan mempunyai kekuatan masing-masing.

Jangkaan ana benar. Kedua-duanya beraksi dengan baik tetapi malangnya pihak SMT Kuala Lumpur melakukan kesalahan terlebih dahulu. Maka peluang itu dimanipulasikan oleh pihak lawan untuk menguasai medan perang. Maka di sini, ana dapat lihat SMT Setapak sudah menang secara teknikal.

Ana memberikan pujian kepada pemantun pertama sekolah ana, Nur Aishah Ramlan kerana berjaya mempamirkan aksi konsisten dalam pertandingan kali ini.

Akhir cerita, SMT Setapak berjaya menumbangkan SMT Kuala Lumpur di laman pihak lawan. Ana mengucapkan tahniah kepada pasukan SMT Setapak terutamanya kepada Encik Bakri kerana memimpin pasukannya untuk kembali merampas tahta nombor satu KL dan juga pemantun terbaiknya Anis Najihah Abu Samah yang menggantikan tempat ana tahun ini. Kepada SMT Kuala Lumpur, kalah tidak bermakna anda tidak bagus, cuma rezeki tidak memihak anda.


Hidup Hanya Sekali, Jadi...........

Hidup Hanya Sekali, Jadi...........

"Orang cakap, hidup ini hanya sekali, jadi jom kita enjoy!"

Hari ini ana terfikir tagline drama Puteri arahan Aziz M Osman. Memang, hidup ini hanya sekali, mati itu adalah pasti, persoalannya, adakah perlu kita enjoy?

Marilah kita bersama-sama merungkai persoalan ini, apa makna enjoy? Enjoy dalam bahasa Melayunya bermaksud bergembira. Gembira dalam Kamus Dewan edisi ketiga terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka bermaksud sangat suka... Hidup ini tiada salahnya berhibur, tetapi mestilah ada batas dan adabnya. sebagai Melayu, kita hendaklah sentiasa berpegang pada prinsip bangsa, kerana itulah identiti kita.

Budaya timur sememangnya sangat indah, penuh dengan adab dan tatasusila, cantik tersusun madah dan bahasa, indah tersemat seni dan budaya.. Mengapa perlu kita sebagai generasi muda perlu membentang sejadah berkiblat ke barat, mengagung-agung budaya barat seolah-olah kita tiada adat dan budaya. Bangsa kita ini cukup bertamadun, malah pernah dikagumi oleh segenap masyarakat di dunia, mengapa perlu malu mengaku bahawa kita ini melayu.

Ana sebenarnya cukup terkilan apabila ada seorang artis yang menyatakan dia akan nampak bodoh sekiranya bertutur dalam bahasa Melayu. Ana ingin melontarkan persoalan padanya, apakah dia sedar atau tidak yang dia sedang meludah ke muka nenek moyangnya sendiri yang dahulunya bercakap menggunakan bahasa Melayu? Hina sangatkah bahasa ibunda kita sehingga malu bertutur dalam bahasa pertiwi ini? Bak kata Nabil, lu pikir la sendiri...

Berbalik pada soalan enjoy, mati sentiasa menghampiri kita, umpama bayang-bayang yang sentiasa mengekori kita tatkala kita berjalan di bawah panas terik mentari... Ada kalanya kita selamat, ada kalanya malang menimpa, tetapi mujurlah nyawa kita tidak melayang. Tetapi ingin ana kemukakan soalan disini, berapa ramai yang bersyukur? Erm, pasti sedikitkan. Malah ada segelintir di antara kita dengan muka tembok Penjara Pudunya buat lagi kesalahan yang sama.

Apa nak jadi ni? Diberi nasihat sudah, diberi amaran sudah, takkan nak tunggu hingga hari pembalasan kut.. Jadi apa yang ingin ditekankan di sini, enjoy tiada salahnya cuma hendaklah berpada-pada. Akhir kalam, ingatlah, rumah kata pergi, kubur kata MARI....





Bijak Membuat Pilihan, Cerah Masa Depan


Zaman global ini memerlukan kita membuat pilihan secara bijak dan cermat. Sedikit kesilapan mampu mengundang bencana besar terhadap kita. Hari ini ana telah membantu teman rapat ana membuat keputusan. Dia dalam dilemma untuk menggugurkan satu subjek lagi kesan daripada dasar kerajaan yang mewajibkan semua calon SPM mengambil 10 subjek sahaja kecuali pelajar Sekolah Agama dalam peperiksaan mulai tahun ini.

Jika dilihatkan dari sudut kebaikan, ini menjadikan persaingan antara pelajar lebih adil dan seimbang. Barulah kita dapat melihat keseimbangan dalam pembahagian bantuan dan biasiswa terhadap pelajar. Sebagai contoh, pelajar yang mendapat 10 A1 dalam subjek teras serta subjek sains seperti kimia, fizik dan biologi dengan pelajar mendapat 16 A1 tetapi mengambil subjek yang tidak berapa bernilai untuk ke IPTA. jika dilihatkan kepada kuantiti sudah tentu pelajar yang mendapat 16A itu akan layak tetapi jika dilihat kepada kualiti, pelajar 10A1 wajar diberikan tempat di sini.

Dasar Kementerian Pelajaran untuk menjadikan pencapaian pelajar bukan hanya diukur melalui keputusan peperiksaan haruslah disokong. Ini adalah kerana, tidak semua pelajar yang mempunyai kemampuan yang sama. Dasar ini juga mampu membina golongan pelajar bukan sahaja cemerlang dalam bidang akademik, juga cemerlang dari segi gerak kerja dan sahsiah. Ada pelajar yang sanggup menjadi mat buku sahaja untuk cemerlang dalam peperiksaan. Akibatnya, aktiviti kokurikulum dipandang sepi.

Zaman globalisasi ini menuntut kita menjadi manusia yang seimbang dari segi rohani, sahsiah, fizikal dan intelek. Masa depan negara pasti cerah sekiranya sekolah-sekolah yang ada di Malysia ini mampu melahirkan golongan sedemikian. Ana tertarik dengan matlamat sekolah lama ana, Victoria Institution iaitu melahirkan cendiakawan, ahli sukan dan manusia yang berhemah tinggi. Maka tidak hairanlah mengapa sekolah lama ana ini mampu menjadi gudang melahirkan manusia yang berguna pada bangsa dan negara.

Setiap cadangan pasti ada baik dan buruknya, keburukannya bagi dasar ini adalah pelajar tidak akan dapat menunjukkan kemampuan sebenar mereka dalam pelajaran. Selepas ini, tiada lagi pelajar yang akan menjadi selebriti seperti Nur Amalina Che Bakri yang mendapat keputusan paling banyak A1 pada tahun 2004.

Cikgu ana pernah berkata, mengapa perlu ambil banyak subjek sedangkan kita tahu cita-cita. Ibarat kita sedang bermain layang-layang, seandainya benang kita kukuh, tidak kemana layang-layang kita. Mengapa perlu diubah suai layang-layang itu, bukannya menjadi lebih baik, malah mungkin menjadikan layang-layang itu tidak terbang langsung. Maksudnya disini, sekiranya kita ada cita-cita contohnya menjadi jurutera, mengapa perlu bersusah payah ambil subjek banyak-banyak sedangkan untuk membina asas untuk jadi jurutera hanya ilmu sains seperti Fizik, Kimia dan Matematik Tambahan, bukannya subjek biologi dan lain-lain. Jadi disini, pelajar harus pandai menilai sesuatu sebelum buat keputusan.....Ingat, Bijak Membuat Pilihan, Cerah Masa Depan



"Masyarakat kita memang belum matang berpolitik" - Abg Nuar


"Pabila emosi menjadi penentu semata-mata, maka hancurlah sesuatu bangsa"

Begitulah pendapat ana apabila kami membincangkan topik politik semasa minit2 terakhir menjaga Dinotrek. Forum yang disertai oleh empat orang, dipengerusikan oleh Nazmi, Abg Nuar, ana dan kak firah dan diperhatikan oleh seorang pengunjung Dinotrek yang menyokong kenyataan Abg Nuar..

Hasil daripada perbincangan kami, analisis mengenai PRU 12 disimpulkan bahawa perubahan mendadak kuasa kepada pembangkang adalah disebabkan rakyat kita bertindak membuang undi mengikut emosi... Kerana ketidak puasan hati terhadap pemimpin2 sebelah kerajaan, mereka sanggup tidak datang mengundi langsung ataupun memangkah untuk pembangkang...

Antara faktor yang telah diutarakan oleh kami adalah, janji manis pihak kerajaan x ditepati, pemimpin korup dan berbagai2 lagi.. Malah ada yang diantara kami menyimpulkan bahawa pihak kerajaan sekarang tidak relavan.

Abg Nuar menyatakan bahawa itulah suasana politik sekarang, kita tidak mampu menilai yang mana baik atau buruk... Kalo mampu pun, kita setakat mampu melihat dan tiada pilihan lain lagi.. Beliau ada jgak menyatakan beberapa pemimpin berkaliber, tapi sudah berakhir zamannya... Zaman sekarang kurang ketokohan begitu, kalo adapun, sudah tua dan berapa tahun lagi bley memerintah...

Mengenai isu di Perak, kami berselisih pendapat... Nazmi dilihat agak pro-pembangkang, Abg Nuar dan ana pro-kerajaan dan kak fira bebas. Tapi masing-masing mengemukakan idea secara berhikmah dan bernas. Kes YB Nizar, isu kerajaan baru Perak dan kedaulatan Sultan disentuh. Kunci kepada kes di Perak ini adalah peranan Sultan. Dalam kes ini, bagi ana, Sultan Perak telahpun membuat pertimbangan yang sewajarnya yang baik untuk rakyat dan negeri baginda. Oleh yang demikian, tidak layak bagi kita sbg rakyat mempertikaikan keputusan baginda Tuanku kerana baginda pernah menjadi hakim dan agak teliti dalam membuat keputusan.

Perbincangan kami juga menyentuh mengenai isu Kerajaan Perpaduan yang diutarakan oleh YB Datuk Seri abdul Hadi, Presiden Pas. Kami menyokong idea itu dan berharap ia bukan retorik semata-mata. Bagi kami, hasrat ini bukan saja menguntungkan Melayu dan Pribumi tetapi Malaysia. Kaum melayu pasti akan bertambah kuat apabila saf antara Pas dan umno dirapatkan. Tapi malangnya idea ini disangkal oleh ahli Pas dan PR sendiri...Mgkin perkembangan ini tidak sihat bagi PR yang mmg bercita2 mahu menumbangkan kerajaan sedia ada..

Akhir kalam, kesimpulan bagi perbincangan kami adalah, tidak kisahlah siapa yang memimpin asalkan orang yang memimpin itu benar-benar ikhlas menjaga rakyat dan negara ini. Retorik bukan menjanjikan apa-apa pada masa kini, keadaan kini x sama dengan 10 tahun dulu dimana rakyat mudah percaya pada retorik, tetapi sekarang rakyat mulai nampak dan menilai pemimpin itu... Dan apabila kes-kes pemimpin itu dikumpul, maka penilaian pun pasti mengikut emosi, dan akibatnya muka baru yang diketengahkan, ditolak mentah-mentah... Pepatah melayu ada menyatakan, kerana kerbau seekor, habis semua terpalit lumpur... jadi apa yang penting, lu pikir la sendiri...




Petrosains's Volunteer Appreciation Days 2009 - That's 80 Show


15 Jun 2009, KLCC - Hari ini ana mengikuti acara yang ditunggu-tunggu oleh semua sukarelawan Petrosains, Volunteer Appreciation Days yang telah diadakan di Science Station 1, Petrosains. Acara ini telah dikemudi oleh Kak Ida dan Abg Ash.

Pelbagai aktiviti yang menarik telah diadakan antaranya acara cabutan bertuah, drama-sketsa " Bahagia di Hujung Jalan" arahan Ismail Ishak (FDAM) dan teka aap yang ada di dalam video. Acara VAD pada tahun ini yang bertemakan "That 80's Show" memerlukan semua yang hadir memakai baju 80'an. Malangnya disebabkan ana x cari baju mcm tu, so ana pun sebat la pakai baju apa-apa.... hahaha...


Kisah Pemuda Menaiki Teksi - 'Nilai E-Class'

Kisah Pemuda Menaiki Teksi - 'Nilai E-Class'

Pada suatu Jumaat, ketika daku mengembara ke bank untuk urusan kemasukan ke IPTA, ana menaiki sebuah teksi merah. Ana berkata kepada pemantu teksi ingin ke sebuah bank di Wangsa Maju. Pemandu teksi itu bersetuju lalu membawaku ke sana.

Perjalananku dari tempat daku mengambil teksi ke bank itu ada la lebih kurang 10 minit. Tetapi 10 minit itu penuh dengan ilmu yang berguna. Alhamdullilah! Pemandu teksi itu menceritakan pada pagi tadi beliau agak kelam kabut dan kusut menguruskan anak-anak beliau bersekolah. Beliau juga menceritakan semasa beliau ingin mengambil saya sebagai penumpang, beliau juga ingin membeli makanan tengahari untuk keluarganya.

Terlanjur bercerita mengenai membeli makanan, mata kami disajikan dengan pemandangan ahli pihak berkuasa tempatan (PBT) menyita perniagaan milik seorang peniaga melayu. Pemadu teksi itu memulakan persoalannya, salahkan seorang hamba Allah mencari rezeki di bumi Allah sendiri. Beliau mengajak saya berfikir sejenak bahawa semua ini adalah milik yang maha Esa dan manusia tidak layak untuk menyekat sesiapa pun untuk mencari rezeki yang halal.

Beliau menyanggah sikap ahli PBT yang melakukan tugas yang telah diamanahkan secara tidak ikhlas. Apabila diberikan tip sahaja terus tutup mulut dan cerita. Beliau bertanyakan kembali sampai bila bangsa kita nak maju kalau asyik melakukan perbuatan terkutuk ini.

Menyebut mengenai sifat ikhlas, kalau diikutkan memang tiada tolok bandingnya mengenai mata wang. Betapa tingginya nilai ikhlas itu disisi Illahi. Ana tertarik dengan contoh yang diberikan beliau, sebuah Mercedes E-Class amat mahal jika dibandingkan dengan kereta-kereta yang lain. Liahtlah di Malaysia berapa ramai yang memiliki kenderaan seperti ini. Sedikit kan? Begitulah juga dengan sifat manusia yang melakukan amal dengan ikhlas dalam bumi Allah ini.

Akhir cerita, beliau menyimpulkan apa guna kita bersolat kalau kita meminta macam-macam dari Allah SWT. Benar katanya, semua itu dari Illahi, kita sebagai manusia perlulah buat amal secara Ikhlas, barulah apa yang terpendam dalm hati akan tercapai. Sebagai contoh, seorang bapa pasti akan membelikan hadiah sekiranya anaknya berkelakuan yang baik dan mendengar kata, tetapi akan marah sekiranya anaknya suka meminta-minta dan melanggar arahannya.


cAk-LemPonG!-PaBiLa Pro dan KoNTra diliHat DaRi SatU PeRsPeKtiF

cAk-LemPonG!-PaBiLa Pro dan KoNTra diliHat DaRi SatU PeRsPeKtiF

cAk-LemPonG!

Merupakan blog terbaru hasil cetusan idea nan kritis oleh I. Mahdi . Setelah lebih 2 bulan menyepi dan mendiamkan diri, memerhati apa yang berlaku, kini saya tampil membawa fikiran yang lebih extreme dan berani. Niat di hati bukan nak jadi macam Edisi Sesat, cuma nak jadi petunjuk di mana baik dan di mana buruk.

Mengapa cAk-LemPonG! ?

Cak Lempong merupakan alat muzik tradisional Melayu yang tergolong dalam keluarga gong yang berukuran kecil. Ia diperbuat daripada gangsa dan menggunakan teknik acuan. Perkataan Cak Lempong juga digunakan untuk menerangkankan jenis ensemblenya. Cak Lempong mula berkembang di kalangan masyarakat Melayu berketurunan Minangkabau di Negeri Sembilan. Kini kesenian muzik Cak Lempong telah bertapak di negeri-negeri lain dan diajar di sekolah-sekolah serta pusat-pusat pengajian tinggi.

Cak Lempong biasanya dimainkan bersama iringan alat-alat muzik lain seperti Seruling Buluh, Salung, Rebana dan Gong bagi mengiringi Pencak Silat, Tarian Lilin, Randai dan Tarian Inai serta lagu-lagu bunyi-bunyian dan juga nyanyian. Untuk perarakan pengantin istilah 'Pacik' sering digunakan oleh masyarakat tempatan untuk menggambarkan kumpulannya. Dalam permainan ini alat-alat Cak Lempong dipegang oleh pemain itu sendiri di mana setiap pemain akan memegang dua buah Cak Lempong dan dimainkan secara meningkah untuk mencipta satu rangkap melodi pendek. Lazimnya dalam permainan 'Pacik' akan dianggotai oleh tiga orang pemain.

Dalam situasi tertentu alat Cak Lempong boleh dijadikan sebagai alat pengganti atau pengganti kepada Canang seperti dalam persembahan Dikir Barat dan Wayang kulit Kelantan. Namun dalam keadaan sedemikian nama sifatnya hendaklah dijelaskan sebagai alat 'Canang'. lni berdasarkan kepada kontekstual persembahannya yang amat berkait dengan tuntutan disiplin berkenaan.

Dalam amalan persembahan masakini (performance practice), kumpulan Cak Lempong telah dibahagikan kepada tiga bahagian mengikut fungsinya, iaitu bahagian 'Gereteh" yang memainkan melodi, manakala 'Tingkah' dan 'Saua' akan memainkan rithme secara berhomofoni (in Homophony) sebagai unsur pelengkap kepada irama sesebuah lagu tersebut.


cAk-LemPonG!

Nampak memang tidak ada kena mengena dengan konsep blog ini... Tapi cuba diimbas kembali cak lempong ini digunakan untuk persembahan apa? Dikir barat dan wayang kulit, sentiasa memberikan nasihat supaya menjadi lebih baik. Cara tegurannya secara sinis dan berhemah. Diharap agar anda sentiasa mengikuti blog ini.

Mohon perkenan!

Kembalinya seorang penulis muda..

Kembalinya seorang penulis muda..

Alhamdullilah, setelah lama aku menyepi, akhirnya aku kembali membawa harapan baru... Harapan setinggi Gunung Everest dan seluas Gurun Sahara. Menyepi bukan merajuk diri, tetapi mengumpul tenaga yang makin hilang entah ke mana. Masa silih berganti menjadikan kita makin matang menentukan adakah kita mampu menilai yang mana baik dan buruk sesuatu itu.

Ada orang gila bayang, ada orang gila umpat, ada orang gila judi dan ada orang gila duit. Macam-macam karenah orang dalam dunia ini tetapi itulah yang menjadikan dunia kita berwarna-warni seperti kepak rerama yang riang terbang di angkasa.

Hidup ini hanya sekali, mati itu sudah pasti, amal dan ibadah pun x lengkap lagi...Agak-agaknya bila dunia ini akan jadi harmoni kembali. Disebabkan perbezaan ideologi politik, warna kulit, pangkat dan taraf, pasti ada diskriminasi. Ingat, dunia ini kecil jer, tambhan lagi kita ini hanyalah pelakon cerita, pengarahnya ada di atas sana. Memerhatikan siapa pelakon yang layak untuk mendapat anugerah dariNya, yang layak mendapt karpet merah kahas untuknya dari Penciptanya. Pangkat dan harta hanya sementara, sebagai prop lakonan untuk melihat sama ada hambanya itu benar-benar bersyukur atau tidak dengan nikmat yang diberi.

H1N1 Influenza A amaran Illahi, buat hambaNya yang semakin lupa diri, tujuan hidup sudah hilang entah ke mana... Tapi malang masih x sedar lagi, menanti azab yang besar lagi.... Ayuh kita sebagi manusia sedar dan menghidari diri daripada terkena seksa Illahi.